مدیر کل دامپزشکی گلستان:

مدیر کل دامپزشکی گلستان گفت: تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گلستان مشاهده نشده است.

 پرندگان گلستان ؛ بدون آنفلوآنزای فوق حاد

به گزارش گلستان 24، غلامرضا محرابی اظهار کرد: سیستم‌های مراقبتی فعال و غیرفعال برای رصد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در استان داریم و برای اقدامات مقابله‌ای برابر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پایش مستمر در استان انجام می‌شود.

وی افزود: نمونه برداری‌های متعددی از انواع ماکیان بومی و آبزی روستا‌های اطراف تالاب‌ها و مزارع پرورش طیور صنعتی (تخمگذار و گوشتی) انجام و به آزمایشگاه ارسال شد.

وی با اشاره به اینکه در مسیر پروازی پرندگان مهاجر، کانون‌های آلوده وجود داردگفت: احتمال سرایت این بیماری توسط پرندگان مهاجر وجود دارد و ما تمام مناطق را به صورت مستمر پایش می‌کنیم.

محرابی گفت:برابر دستورالعمل‌های موجود روزانه واحد‌های مرغ مادر و تخمگذار پایش می‌شود و هرگونه افت تولید، افت مصرف آب و دان به اداره‌های دامپزشکی شهرستان گزارش و نمونه برداری انجام می‌شود.

او گفت: واکسیناسیون واحد‌های مرغ مادر و تخمگذار برابر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بازدید‌های مشترک هفتگی با اداره‌های محیط زیست شهرستان‌ها از تالاب ها، آب بندان‌های و مناطق پرخطر پذیرای پرندگان مهاجر، پایش تلفات غیرمتعارف ماکیان در واحد‌های روستایی و نمونه برداری از این واحد‌ها و توزیع پمفلت و اطلاعیه‌های بهداشتی از دیگر اقدامات دامپزشکی گلستان است.

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت:برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مردم از خرید طیور زنده و بومی از حاشیه شهر‌ها و بازار‌های محلی خودداری کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار