مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان:

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: منشاء داخلی ریزگردها در استان توسط محیط زیست مورد مطالعه قرار گرفته و حدود ۲۰۰ هزار هکتار از پهنه‌های ما در شهرستان‌های گمیشان، گنبدکاووس و آق قلا درگیر پدیده ریزگرد هستند.

به گزارش خبرنگار گلستان 24، محمدرضا کنعانی افزود: از این بین حدود سه هزار هکتار شدت غبارخیزی بیشتری دارد و در حال حاضر تلاش کرده‌ایم تا مطالعات منشاءیابی پهنه‌هایی که مستعد فرسایش بادی و گرد و غبار هستند را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه منشا بیشتر ریزگردها در کشورهای همسایه گلستان است، ادامه داد: مطالعات منشاء یابی خارجی هم انجام شده و پس از بررسی‌های متعدد مشخص شد، کشورهای بخش شمالی و شمال شرقی استان که مساحت آن ۵۴ برابر مساحت کل استان است، دلیل بیشتر گرد و غبارها هستند.

کنعانی با اشاره به اینکه اقدامات در سطح بین‌المللی باید انجام شود، ابراز کرد: سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد ملی مبارزه با پدیده گرد و غبار تلاش می‌کند تا از طریق وزارت خارجه موضوع را پیگیری کند.

وی اضافه کرد: تدوین «برنامه جامع مقابله با پدیده گرد و غبار» از جمله اقدماتی است که در آن تکالیفی را برای همه دستگاه‌ها مشخص کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: این برنامه در کارگروه و شورای زیربنایی استان مصوب شده و به دستگاه‌ها مربوطه ابلاغ شده تا هر کدام از آنها وظایف خودشان را انجام دهند.

وی افزود: سازمان جهادکشاورزی، هواشناسی، منابع طبیعی و محیط زیست از جمله دستگاه‌هایی هستند که نقش آنها بیشتر است و بر اساس مصوبات شورای برنامه ریزی، باید تا پایان سال تکالیف خودشان را انجام بدهند.

کنعانی بیان کرد: هر کدام از این چهار دستگاه باید گزارشات خود را در کارگاه زیربنایی استان ارائه کرده و البته ما نظارت‌های لازم را انجام می‌دهیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار