مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در رابطه با آخرین وضعیت گوزن‌های قرمز و جستجو برای کشف مناطق جدید برای استحصال یُد توضیحاتی ارائه داد.


از حال بد گوزن‌های پارک جنگلی قرق تا جویندگان یُد در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدرضا کنعانی مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان، ضمن بازدید از باشگاه خبرنگاران جوان گلستان که به مناسبت هفته محیط زیست انجام شد، در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، در رابطه با پساب‌های مربوط به کارخانه‌های فرآوری ید در گلستان گفت: تاکنون روش جامع و کاملی برای خروج پساب واحد‌های استحصال یُد ارائه نشده است.

او افزود: پساب دو واحدی که در مرحله بهره برداری هستند از سنوات گذشته در تالاب اینچه تخلیه می‌شده و این کار باعث افزایش محدوده تالاب اینچه از ۱۰۰ تا هزار هکتار شده است.

کنعانی گفت: با پیگیری‌های متعدد سازمان حفاظت محیط زیست روشی پیش بینی شده به اسم تزریق تا پساب شورابه‌های استحصال و فرآوری شده را به درون زمین بازگردانند.

او ادامه داد: مجوز‌های لازم برای انجام این کار داده شده و یک چاه در حال فعالیت است، اما حجم پساب تزریق شده ناچیز است و حدود ۱۰ لیتر بر ثانیه بوده به همین دلیل نیاز است از سوی شرکت روش‌های دیگری به عنوان روش تکمیلی معرفی شود.

کنعانی گفت: این شرکت از سال ۹۷ جزو صنایع آلاینده محیط زیست معرفی شده چراکه خروجی پسابش استاندارد‌های لازم را ندارد.

او افزود: واحد‌های استحصال فرآوری ید در کشور و خاورمیانه منحصرا در استان گلستان قرار دارند.

کنعانی گفت: در حال حاضر ۲ واحد در حال بهره برداری ید در استان هستند، ۲ واحد مجوز‌های لازم را برای احداث دریافت کرده اندو ۱۳ واحد هم در نقاط مختلف استان در مرحله اکتشاف هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در رابطه با تاثیر فعالیت این کارخانه بر گونه‌های جانوری منطقه از جمله روباه ترکمنی گفت: هر فعالیتی بر بستر زیست گاه بر روی گونه‌های جانوری و تنوع زیستی تاثیر می‌گذارد و اگر بر روی گونه‌ای خاص تاثیر گذاشته شده در واقع مجموعه‌ای از عوامل موجب این تغییرات شده اند.

حال گوزن‌های پارک جنگلی قرق خوب نیست

کنعانی در رابطه با مرکز نگه داری گوزن قرمز (مرال) در پارک جنگلی قرق گفت: این سایت سابقه‌ای ۵۰ ساله دارد و از همان زمان تاسیس با هدف تکثیر مرال ساخته شده است.

او گفت: طی این ۵۰ سال ۱۱۰ راس مرال از این جا به نقاط دیگر منتقل شده و در حال حاضر به لحاظ حفاظتی فنس دور این منطقه مستهلک شده و به دلیل خروج احتمالی مرال‌ها نیاز به تعویض دارد.

کنعانی ادامه داد: این عرصه در اختیار منابع طبیعی است و اعتبار لازم را برای نگه داری و... ندارد، اما ما مکاتبات لازم را انجام دادیم و اگر این شرایط بهتر نشود مرال‌ها به سایت‌های دیگر منتقل شود.

او گفت: برخی از این گوزن‌های قرمز بیماری یون دارند و امکان انتقال آن‌ها وجود ندارد و آن‌هایی که سالم هستند به مراکزی که شرایط نگه داری مناسبی دارند فرستاده می‌شوند.

کنعانی افزود: هدف از تاسیس این مرکز نگه داری گوزن قرمز، بازسازی جمعیت‌های گوزن‌های در اسارت بوده و این مرکز به اهداف خود دست یافته و تاکنون به مراکزی در ساری، ارسباران، زاهدان و... گوزن انتقال داده شده است.

او با تاکید بر بهبود وضعیت مرال‌ها گفت: شهرداری قرق و میراث فرهنگی قول‌هایی داده اند تا وضعیت این سایت نگه داری بهبود پیدا کند و به عنوان جاذبه گردشگری در این منطقه باقی بماند.

کنعانی گفت: ما به این مجموعه به چشم بخش خصوصی نگاه می‌کنیم که باید تعهدات خودش را در قبال مرال‌ها از جمله تغذیه درست، خدمات دامپزشکی و... ارائه دهد و اگر این اتفاق رخ ندهد مجبور به انتقال آن‌ها به سایت‌هایی هستیم که شرایط مناسب دارند.

او افزود: در حال حاضر ۱۱ راس مرال در این مرکز نگه داری می شوند و امسال یک مورد زادآوری هم داشته اند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار