ربیس فراکسیون محیط زیست مجلس در گرگان؛

ربیس فراکسیون محیط زیست مجلس در گرگان گفت: برخی مجوزهای عجولانه درحوزه محیط زیست و بخصوص خلیج گرگان ممکن است محیط زیست را به خطر بیاندازد و باید طرح با نظارت دقیق تری اجرا شود.

اجرای برخی طرح های عجولانه ممکن است محیط زیست را به خطر بیاندازد

به گزارش خبرنگار گلستان 24، سمیه رفیعی عصر امروز در نشست خبری نخسستین نمایشگاه عکس" خلیج گرگان" اظهار کرد: حال خلیج گرگان بسیار وخیم است و باید اقدمات فوری برای احیای آن انجام شود اما این تصمیمات نبابد با عجله و بدون کارشناسی انجام شود چرا که علاوه بر ایجاد مشکل در سال های بعد ، بودجه هنگفتی را نیز هدر خواهد داد.

وی افزود: اگر چه بسیاری معتقدند که الگوی دریاچه ارومیه نیز می تواند راهکاری برای احیای دیگر تالاب ها و یا خلیج گرگان باشد ، اما باید دید ایا اجرای برخی طرح ها در آینده به بهبود حل مساله کمک می کند یا اینکه مجدد دچار آسیب شده و نیازمند تزریق بودجه و اجرای طرح دیگری است.

رفیعی ادامه داد: با توجه به اینکه کشور در کمربند خشک کره زمین قرار دارد لذا توجه به مسائل آبی آن از اولویت مهمی برای سال های پیش رو برخودار است.

وی افزود: مساله حفظ و نگهداری تالاب ها تا اندازه ای از اهمیت بالایی قرار دارد که به غیر از بودجه های استانی و ملی بودجه های بین المللی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: 35 سال است که کانال های منتهی به خلیج گرگان لایروبی نشده اند و همین عدم توجه امروز وضعیت خلیج و آبزیان آن را دچار بحران کرده است و  چنانچه طرح لایروبی سریعتر انجام نشود ممکن است تبعات زیست محیطی جبران ناپذیری متوجه خلیج گرگان و استان  شود.

رفیعی افزود: با توجه به اینکه لایروبی آخرین مرحله احیای حلیج است اما به دلیل وخامت حال خلیج اجرای لایروبی کانال ها باید در مرحله نخست  انجام شود و مدیران استانی با جدیدت پیگیر دریافت بودجه مصوب شده باشند و فراکسیون محیط زیست مجلس نیز این در این مساله آنها را همراهی خواهد کرد.

وی گفت: مدافع توسعه در بخش های مختلف هستیم اما نه به قیمت اجرای طرح های غیر کارشناسی که علاوه بر هدر رفت بودجه با توجه به شرایط اقتصادی کشور موجب اجرای ناقص طرح ها در حوزه محیط زیست می شود و دود تبعات آن به چشم مردم و نسل های آینده می رود.

رفیعی اظهار کرد: استان گلستان نیازمند حمایت همه مدیران در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در کنار ایجاد طرح های گردشگری  و توسعه ای است و مدیران باید اجرائی عمل کنند و در این راه وزارتخانه های مربوطه نیز باید پای کار بیایند تا مسائلی چون خلیج گرگان با برنامه ریزی و همیاری از بحران بیرون بیاید.

محیط زیست نخستین قربانی طرح های ناکارآمد محیط زیستی است و با آن قوانین سختگیرانه ای در این حوزه وجود دارد اما تبصره ها و بندهای قانونی که مدام به این قوانین الحاق می شود اجازه نمیدهد بسیاری از این قوانین اجرایی شود و به همین دلیل ما شاهد تخلفات زیادی در این حوزه هستیم.

رفیعی گفت: در حل حاضر سه قانون ، پسماند، مالیات سبز برای صنایع آلانیده و قانون شکار و صید از جمله قوانینی  هستند که در مجلس در حال بحث و تبادل نظر هستند .

 

ارسال نظر

آخرین اخبار