رییس‌کل دادگستری گلستان:

رییس کل دادگستری گلستان گفت:مسئولیت شرعی وکلا به یقین سخت تر از قضات است چرا که قاضی جاهلی بین دو عالم بوده که براساس ادله ظاهری حکم صادر می کند ولی وکیل بهتر دانسته حق به جانب کدام طرف است، چرا که موکل با وکیل صادق تر از قاضی است.

مسئولیت شرعی وکلا به یقین سخت تر از قضات است

به گزارش گلستان 24، حیدر آسیابی روز پنجشنبه در آیین شانزدهمین دوره تحلیف کارآموزان وکالت گلستان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی با تبریک سالروز جامعه مهندسان، استقلال کانون وکلا و عید مبعث اظهار کرد: در جهان وکیل کمک کار در کشف جرم است ولی در کشور ما چه اتفاقی می افتد؟ موکل به وکیل اعتراف می کند و وکیل براساس سوگندنامه باید پایبند به شرافت، قضاوت و احقاق حق است.

رییس کل دادگستری گلستان بیان کرد: قاضی رای صادر می کند ولی وکیل در تحقق عدالت واقع و غیر واقع موثر بوده و کسی که از باطل دفاع کرده به یقین مسئولیت شرعی او بالاتر است و وکیل باید پایبند به احقاق حق و مدار عدالت باشد.

آسیابی تصریح کرد: عدالت نوین ترمیمی جایگزین حبس تاثیرات چشمگیری برای جبران خسارت دارد و این نهاد در این موضوع پیشرو است.

نائب رئیس کانون وکلای دادگستری گلستان در این آیین گفت: امروز در جامعه این شائبه بوجود آمده که مفهوم استقلال کانون وکلا، خودمختاری است ولی به هیچ عنوان به اینگونه نبوده و استقلال فعالیت وکلا به عنوان نهاد مدنی در کنار حاکمیت و نظام محقق می شود.

حمیدرضا مومن افزود: استقلال کانون وکلای دادگستری به این معنا بوده که اگر وکیل در محکمه دفاع می کند مورد بازخواست حقوقی قرار نگیرد و به یقین در حفظ حقوق مردم اگر وکیل مستقل نداشته باشیم آنکه ضرر می کند بی شک مردم هستند و نفع استقلال کانون وکلا در راستای حفظ حقوق شهروندی است.

رئیس کمیسیون کارآموزی و اختبار کانون وکلای دادگستری گلستان در این آیین اظهارداشت : نهاد کهن مدنی بیش از هفتاد سال قدمت دارد و در یک دهه اخیر ارتباط کانون با دادگستری استان جز نزدیکترین و کم حاشیه ترین ارتباط ها در کشور بوده است.

علی طالع زاری با بیان این که امروز ۴۸ نفر از کارآموزان پس از طی مراحل اداری با لباس وکالت سوگند خوردند، گفت: شما از امروز نماینده صنف بیش از هفتاد سال سابقه هستید و مسئولیتی در قبال اجتماع و جامعه مدنی نهاد عدالت و حول محور ارزش هایی چون نظم، امنیت، انصاف و عدالت دارید.

وی تاکید کرد: وکلا باید زمینه ظرفیت های سازش را فراهم کنند که امروز دنیا در سیستم های مترقی بر مبنای جبران خسارت قوانین را ترسیم می کنند و دیگر مجازات اثری جز شلوغ کردن دادگستری و جامعه ندارد.

در پایان این مراسم، ۴۸ نفر از کارآموزان وکالت گلستان(کانون وکلای دادگستری گلستان) با انجام مراسم تحلیف، به جرگه وکلای استان پیوستند. ‌

 

ارسال نظر

آخرین اخبار