آیت الله علوی گرگانی نامی محبوب و پرطرفدار در گلستان است. فقیه و مجتهدی که نامش علاوه بر فقه، اصول و حوزه علمیه با انقلاب، مردمداری و نیکوکاری گره خورده و ساکنان گرگان و دشت با یادآوری خاطرات چند دهه، برای مصیبت از دست دادن یار وفادار انقلاب اندوهگین شدند.

در سوگ یار وفادار

به گزارش گلستان 24، آیت الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی زاده نجف و تحصیل کرده قم بود اما به دلیل علاقه فراوان به زادگاه آبا و اجدادی، علاقه شدیدی به مردم گلستان و گرگان داشت و همواره در طول سال ماه های رمضان و محرم را به تبلیغ دین در گرگان می پردخت و در این اثنا، علاوه بر فعالیت دینی، به انجام کارهای خیر و عام المنفعه نیز مشغول بود.

اجازه مصرف بخشی از وجوه شرعیه برای احداث بناهای عام‌المنفعه، تعمیر بخشی از مسجد جامع گرگان، تاسیس و تعمیر چند مسجد در گرگان و روستاهای اطراف، مسجد اعظم و درمانگاه آیت‌اللّه حاج سیدسجاد علوی در روستای النگ کردکوی، حسینیه سیدالشهداء در مهدی‌شهر سمنان، صندوق قرض الحسنه و هیات وحدت فاطمیه تهران از جمله اقدامات رسانه‌ای شده آیت الله علوی بود اما شمار فعالیت‌های نیکوکارانه این عالم دینی فراتر از این چند مورد است.

اگر چه انجام فعالیت‌های خیرخواهانه توصیه بزرگان دین است که انجام آن توسط آیت الله علوی نیز مشاهده شد اما بسیاری معتقدند ایشان بخشی از این ویژگی‌های رفتاری را از پدرش آیت‌الله حاج سیدسجاد علوی گرگانی شخصیت مورد وثوق و دارای نفوذ فراوان گرگان و دشت و مازندران به ارث برد.

آوازه‌اش و نفوذ کلام پدرش ایشان در گرگان، گنبد، کردکوی، علی آبادکتول و دیگر شهرها طنین‌افکن بود و مردم مسلمان شیعه و سنی مرید ایشان و گوش به سخن او بودند و در حل مشکلات دینی و اجتماعی‌شان و رفع اختلافات محلی و طائفه‌ای و زندگی روزمره‌شان مانند عقد و نماز میت و وجوهات و پاسخ به مسائل شرعی به وی روی می‌آوردند.

پیشگام انقلاب

یکی دیگر از ویژگی های بارز و شاخص آیت ‌الله علوی گرگانی، حضو فعال و موثر در راهپیمائی علیه رژیم ستمشاهی بود و از پیشگامان این عرصه به شمار می رفت.

وی که در سال‌های علم‌آموزی در حوزه علمیه قم شاگرد ممتاز و ثابت امام خمینی (ره) بود پس از پیروزی انقلاب از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی به عضویت دادگاه عالی قم درآمد و بسیاری از پرونده های سخت و مشکل قضایی را به سرپنجه تدبیر علم خود، رسیدگی کرد.

همراهی با مردم به عنوان یک ویژگی همیشگی آیت الله علوی گرگانی فقط مختص روزهای صلح نبود و وی بارها برای شرکت در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل و همراهی با رزمندگان سپاه اسلام در دفاع مقدس، جلسه درس خود را تعطیل کرد و به همراه شاگردانش راهی جبهه‌ها شد.

پس از وفات حضرت امام (ه) وفاداری آیت الله علوی گرگانی به انقلاب با حمایت قاطع و همیشگی ایشان از رهبر معظم انقلاب واضح و آشکار بود به گونه‌ای که در سخنرانی‌های عمومی و دیدار با اقشار مختلف از مواضع حکیمانه رهبری تقدیر نموده و همگان را به اطاعت از ایشان و تقویت معظم‌له توصیه می‌نمود.

به دلیل همین ویژگی‌ها بود که رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت برای درگذشت آیت الله علوی گرگانی فرمودند: این مرجع معظم در قضایای گوناگون انقلاب و مسائل کشور همواره وفادارانه در کنار مردم و پشتیبان نظام مقدس بودند و خدمات ارزشمندی کرده‌اند که موجب فیض و رحمت الهی است.

تاثیر ۲ توصیه

زندگی پرفراز و نشیب آیت‌الله علوی که بخش عمده‌اش با تحصیل علوم دینی، تلمذ پای درس بزرگان و مجاهدت برای تبلیغ دین گذشه بود، در ۲ نقطه حساس با ۲ توصیه پدرانه تغییر مسیر داد و به جایگاه امروزی رسید.

در اولین مرتبه وقتی سیدمحمدعلی جوانی ۱۶ ساله بود در بازگشت از سفر عتبات عالیات، مکه و مدینه، سوریه و بیت‌المقدس همراه کاروان حجاج گرگانی به نجف رسید و به همراه پدرش با آیت الله العظمی حکیم دیدار کرد.

آیت الله حکیم وقتی از تصمیم سیدمحمدعلی برای اقامت در نجف مطلع شد خطاب به پدرش گفت: اگر ایشان در حوزه علمیه قم به تحصیل بپردازد، بهتر است چون حوزه قم ۲ ویژگی دارد فن تدریس و فن سخنوری و این گونه بود که آیت الله علوی گرگانی از تصمیمش منصرف شد و به قم آمد.

پس از تلمذ پای درس و بحث بزرگان حوزه علمیه قم از جمله آیت الله بروجردی، امام خمینی (ره)، آیت الله محقق داماد، آیت الله حاج آقا مرتضی حائزی یزدی و آیت الله اراکی، ایشان به یکی از چهره های شاخص حوزه قم تبدیل شد و در آنجا شنیدن دومین توصیه یک عالم دینی بار دیگر راهی جدید برای آیت الله علوی گرگانی گشود.

پس از وفات پدر، آیت ‌الله العظمی گلپایگانی به آیت الله علوی گرگانی گفت: مبادا شما به گرگان بروید؛ وظیفه شما ماندن در قم و درس و بحث است.

شنیدن ۲ توصیه مهم آیت الله حکیم و آیت الله گلپایگانی برای ماندن در قم، حجت را بر آیت الله علوی گرگانی تمام کرد و ایشان به جز زمانی که برای ادای وظیفه و انجام تبلیغ به گرگان سفر می کرد، بقیه عمر پربرکت خود را در قم صرف تدریس، تالیف و نشر دین نمود.

شدت محبوبیت آیت الله علوی در گرگان به گونه ای بود که وقتی در ماه رمضان (ظهرها) و ایام محرم (شب‌ها) در مسجد جامع این شهر به منبر می‌رفت هزاران نفر از گرگان و شهرهای اطراف خود را به پای منبر و نماز ایشان می‌رسانند و بهره می بردند.

تواضع همیشگی

داستان مسلمان شدن یک یهودی با مشاهده اخلاق و فروتنی همیشگی آیت الله علوی، ماجرای معروف و قابل تاملی است.

ایشان نقل می کرد: در سالهایی که به تهران می‌رفتم، روزی خیاط سرکوچه که همیشه داخل مغازه‌اش می‌شدم و با او سلام و احوالپرسی می‌کردم پیش من آمد و گفت: حاج آقا! من می‌خواهم مسلمان بشوم. گفتم: مگر تو چه دینی داری؟ گفت: من یهودی هستم، اما این اخلاق شما مرا جذب کرده و این تواضع‌تان مرا گرفته است و همان جا مسلمان شد.

صفحات زرین کتاب پر برگ تاریخ، مردان بزرگی را به ما می‌نمایاند که در راه نجات انسان ها، از گرداب فساد و تباهی و غرقاب بدبختی و گمراهی و منجلاب ضلالت و نقشه‌های شیطانی، از هیچ کوششی فروگذار نکردند. مردانی که زندگی و حیات جسمانی خود را برای هدایت بشر، در طبق اخلاص نهادند و برای اعتلای کلمه حق، مردانه کوشیدند و در کوران حوادث از بلایا و خطرات نهراسیدند.

پیامبران خدا و اوصیای ایشان قافله سالار این گروهند. آنان در تاریخ بشریت، جلودار روشنی و آگاهی بوده و در رشد و اعتلای ارزش‌های الهی و اخلاقی برترین مرتبه را به خود اختصاص دادند. عقل‌ها را برانگیختند و مردم را از سستی و رخوت، جهل و نادانی به تلاش و تفکر و ایمان فرا خواندند و سر خویش بر سرِ این هدف نهادند.

عالمان دین از جمله آیت الله علوی گرگانی ادامه دهندگان این راهند،، آنان نیز بسان پیامبران، در راه هدایتگری و نبرد با جهل و نادانی و فساد و بی‌دینی گام نهادند و مشعل فروزان هدایت را به دست گرفته و راه پر پیچ و خم تاریخ را در برابر مردمان روشن نمودند.

در پی درگذشت مرجع بزرگ تقلید حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی به مدت سه روز عزای عمومی در گلستان اعلام شد.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار