یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی وحدت است و پس از انقلاب ، استان گلستان زبانزد وحدت در کشور به شمار می رود.

وحدت ثمره انقلاب اسلامی/ گلستان زبانزد وحدت در کشور

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان گرگان- انقلاب اسلامی با تکیه بر ارزش‌ها و اعتقادات اسلامی مردم ایران رخ داد، معمار این انقلاب یعنی حضرت امام خمینی (ره) همواره رمز پیروزی و بقای انقلاب را در دو چیز می دانستند، نخست کلمه توحید که همان داشتن انگیزه الهی است و دوم وحدت کلمه یعنی یکپارچگی و اجتماع پرشور مردم و حضور در صحنه‌های گوناگون، ایشان وحدت را به‌عنوان رکن اساسی در جریان انقلاب اسلامی می‌دانستند.

 آن عارف دوراندیش با تلاش‌ها و حرکات وحدت آفرین خود مسلمانان جهان را در مقابل استکبار جهانی متحد و بار‌ها اعلام می‌کرد: اسلام امر فرموده مسلمین از هر طایفه‌ای که هستند برادرند و عرب و عجم و کرد و ترک و فارس و غیر آن مطرح نیست.

این مبنای عملی انقلاب ۱۳۵۷ در ایران اسلامی بود، حالا، اما ۴۳ سال از زمان پیروزی انقلاب اسلامی گذشته و با وجود توطئه‌های مختلف و متعدد استکبار جهانی برای بر هم زدن وحدت کلمه میان اقوام ایرانی، به برکت وجود نظام اسلامی و رهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنان ستون و خیمه انقلاب اسلامی پا برجاست.

ایران اسلامی کشور اقوام، زبان‌ها و مذاهب مختلف است و اگر بخواهیم مثالی از این تنوع زبانی و قومی را در نقطه‌ای از ایران مثال بزنیم، گلستان به مثابه ایرانی کوچک است.

وحدت ثمره انقلاب اسلامی/گلستان زبانزد وحدت در کشور

استان گلستان با داشتن بیش از ۲۰ قوم مختلف و مذاهب شیعه و سنی در طول عمر با برکت انقلاب اسلامی سرزمین وحدت‌ها و برادری‌ها بوده است هر چند که پیش از پیروزی انقلاب این معنا و یکرنگی در این منطقه وجود نداشت.

به گفته تاریخ نویسان، در طول دوران ستمشاهی همواره تنوع قومی و مذهبی در منطقه گرگان ودشت یک تهدید بود و همواره نظام رضاخانی از این تنوع قومیتی برای پراکندگی و سست کردن اتحاد عملی مردم منطقه سود می‌جست.

وحدت ثمره انقلاب اسلامی/گلستان زبانزد وحدت در کشور

آقای خارکوهی تاریخ نویس و محقق گلستانی می‌گوید: ایجاد انشقاق و درگیری‌های متعدد در منطقه گرگان و دشت میان اقوام و مذاهب خصوصا میان مردم قوم ترکمن با دیگر اقوام یکی از شگرد‌هایی بود که در دوره پهلوی همواره از آن برای سست کردن اتحاد مردم، استفاده می‌شد.

به گفته او، بار‌ها در دوران‌های مختلف افرادی با دریافت پول میان اقوام مختلف درگیری‌هایی ایجاد می‌کردند که بعد برای به اصطلاح ختم آن غائله، مجدد از دو طرف پول‌هایی با عنوان باج و رشوه دریافت می‌کردند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم یکی ازبرنامه‌های اصلی دشمنان نظام اسلامی، دامن زدن به اختلافات مذهبی بود، اما با رهبری داهیانه معمار انقلاب و پس از آن نیز با هدایت و سکانداری رهبر معظم انقلاب اسلامی این امر میسر نشد.

حالا زندگی مسالمت آمیز اقوام مختلف در گلستان مانند فارس، ترک، ترکمن، بلوچ، سیستانی وقزاق باعث شده تا تعامل سازنده آنان زبانزد باشد.

مردم اقوام مختلف در استان گلستان در مجالس فرهنگی و مذهبی یکدیگر شرکت وحتی با یکدیگر وصلت می‌کنند و در مناسبات اجتماعی و اقتصادی از جمله کار و کشاورزی به یکدیگر یاری می‌رسانند.

وحدت ثمره انقلاب اسلامی/گلستان زبانزد وحدت در کشور

آخوند میرآبی مدیر حوزه علمیه قره تپه شهرستان بندرترکمن و یکی از علمای اهل سنت در این باره گفت:وحدت یک مقوله مهم الهی است که از صدر اسلام به عنوان رمز موفقیت مسلمانان وجود داشته است، قرآن کریم هم می‌فرماید به ریسمان خدا چنگ زنید تا متفرق نشوید.

او گفت: برای یک مسلمان حقیقی همین آیه کافی است تا وحدت عملی را به عنوان یک وظیفه در جامعه ترویج دهد.

آخوند میرآبی گفت:همین احادیث و آیات در قبل از انقلاب هم بین مسلمانان وجود داشت، اما زمینه عملی وحدت و برادری کامل نبود و در بعد از انقلاب اسلامی اخوت و برادری عملا ترویج داده شد.

او گفـت:در ایران اسلامی به خصوص در استان گلستان وحدت عملی و برادری الگویی برای جامعه مسلمانان محسوب می‌شود.

وحدت ثمره انقلاب اسلامی/گلستان زبانزد وحدت در کشور

آخوند میرزاعلی نیز یکی دیگر از علمای اهل تسنن آق قلا دراین باره گفت:پیروزی انقلاب اسلامی با اتحاد، همدلی و یکرنگی و ایستادگی آحاد مردم ایران اسلامی از قومیت‌های مختلف و از مذاهب مختلف شکل گرفته.

او گفت: باید بدانیم که این موضوع باعث سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است و بنابراین باید این وحدت کلمه را حفظ کنیم، بخصوص که در این زمان، وحدت بین مسلمانان، با توجه به توطئه‌های دشمن بیشتر از هر زمان دیگری لازم است.

آخوند میرزاعلی گفت:پیامبر بزرگ اسلام می‌فرماید باید بین مسلمانان وحدت باشد و این موضوع لازمه جامعه اسلامی است.

او گفت:در استان گلستان اهل تسنن و شیعه با توجه به حفظ ایده، مذهب و اعتقاتدر کنار یکدیگر با مودت زندگی می‌کنند و با اتحاد و همدلی در مقابل دشمنان می‌ایستند.

وحدت ثمره انقلاب اسلامی/گلستان زبانزد وحدت در کشور

حجت الاسلام محمدزاده یکی دیگر از کارشناسان دینی استان در این باره گفت:انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) که محور اصلی آن وحدت بین شیعه و سنی و وحدت بین اقوام بود رقم خورد و هم اکنون وحدت از ارکان تمدن نوین اسلامی است.

حجت الاسلام محمدزاده گفت: بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب وحدت در بین همه اقوام و در بین شیعه و سنی در استان گلستان بروز و ظهورش بیشتر است.

حجت الاسلام محمدزاده گفت: اقوام مختلف در گلوگاه‌های مهم مانند جنگ تحمیلی نیز شانه به شانه در کنار هم ایستادند و نگاهی به تعداد شهدا و جانبازان از اقوام گوناگون در کشور و خصوصا استان گلستان موید این موضوع است.

وحدت ثمره انقلاب اسلامی/گلستان زبانزد وحدت در کشور

حجت الاسلام حسن نیشابوری یکی دیگر از کارشناسان مذهبی و اجتماعی استان گلستان هم در این باره به خبرنگار ما گفت:پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد اتحاد و همدلی و وحدت عملی نه از باب زندگی مسالمت آمیز بلکه به عنوان یک مقوله اساسی در کشور خصوصا استان‌های با تنوع قومی بودیم.

او گفت: در این استان مردم نگاهشان و شناختشان نسبت به اقوام مختلف به ویژه شیعه به اهل تسنن و بالعکس، یک نگاه معرفتی شده است و این موضوع نشان می‌دهد که کارکرد‌های فرهنگی و نگاه‌های دینی و مذهبی و رشد عقلانیت در جامعه بالا رفته و این به عنوان یک سند افتخار برای استان گلستان است.

وحدت ثمره انقلاب اسلامی/گلستان زبانزد وحدت در کشور

امام خمینی (ره) در وصیت نامة سیاسی الهی خود تاکید می کنند ((بی تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان پیروزی است و رمز پیروزی را ملت می‌داند و نسل‌های آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن، انگیزة الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد بوده است)) تا زمانی که مردم گرداگرد ایران پهناور به این وصیت راهبردی امام راحل گوش جان سپرده و تبعیت از رهبر معظم انقلاب را خط سیر زندگی خود قرار دهند ایران عزیزمان منسجم‌تر و پایدار خواهد ماند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار