اشک بقیع؛

وهابیان در هشتم شوال سال 1344 هجری قمری قبرستان بقیع به عنوان مهم‌ترین قبرستان اسلام به دست وهابیون تخریب شد.

ویژه نامه هشتم شوال سالروز تخریب بقیع
به گزارش گلستان24، در کمتر کشوری به اندازه سرزمین حجاز، آثار مربوط به قرون نخستین اسلام وجود داشته است؛ چرا که زادگاه اصلی اسلام آن‌جاست و آثار گرانبهایی از پیشوایان اسلام در جای جای این سرزمین دیده می‌شود. ولی متأسفانه، متعصّبان خشک مغز وهّابی، بیشتر این آثار ارزشمند را به بهانه واهی آثار شرک، از میان برده‌اند و کمتر چیزی از این آثار پرارزش باقی مانده است. نمونه بارز آن، قبرستان بقیع است. این قبرستان، مهم‌ترین قبرستان در اسلام است که بخش مهمی از تاریخ اسلام را در خود جای داده و کتاب بزرگ و گویایی از تاریخ مسلمانان به شمار می‌آید.

بیانیه مراجع عظام تقلید در محکومیت این اقدام ددمنشانه:

وضعیت بقیع قبل از تخریب

تا پیش از تخریب و ویرانی قبور مطهر بقیع توسط وهابیت متعصب که براساس معتقدات خود، به تخریب بسیاری از آثار تاریخی پرداختند، بر روی قبور پیشوایان و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند گنبدها و بناهایی قرار داشت. ائمه بقیع در بقعه بزرگی که به‏ طور هشت ضلعی ساخته شده بود و اندرون و گنبد آن سفیدکاری شده بود مدفون بودند. پس از تسلط وهابیون بر مدینه آن‌ها ضمن تخریب قبور، آثاری که بر روی قبور قرار داشت را نیز از بین بردند. در جریان این واقعه بارگاه امام حسن مجتبی (ع)، امام سجاد (ع)، امام محمدباقر (ع) و امام جعفر صادق(ع) ویران شد. آنان اضافه بر قبور مطهر ائمه معصومین (ع)، دیگر قبور را هم تخریب کردند که عبارتند از: قبر منسوب به فاطمه زهرا (س)، عبدالله بن عبدالمطلب و آمنه پدر و مادر پیامبر اسلام، قبر مطهر فاطمه بنت‌اسد (ع) مادر امیرالمومنین (ع)، قبر مطهر حضرت ام‌البنین (ع)، قبرعباس عموی پیامبر، ابراهیم پسر پیامبر (ع)، قبر اسماعیل فرزند حضرت صادق (ع)، قبر دختر خواندگان پیامبر (ع)، قبر حلیمه سعدیه مرضعه پیامبر (ع) و قبور شهدای زمان پیامبر (ع).

نخستین تخریب قبور ائمه بقیع

نخستین تخریب قبور مطهر ائمه‌ بقیع به دست وهابیون سعودی در سال 1220 هجری یعنی زمان سقوط دولت اول سعودی‌‌ها توسط حکومت عثمانی روی‌ داد، پس از این واقعه‌ تاریخی - اسلامی با سرمایه‌گذاری مسلمانان شیعه و به‌ کار بردن امکانات ویژه‌ای، مراقد تخریب‌ شده به زیباترین شکل بازسازی‌ شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقیع به یکی از زیباترین مراقد زیارتی و در واقع مکان زیارتی - سیاحتی مسلمانان تبدیل‌ شد.

دومین تخریب بقیع

دومین و در واقع دردناک‌ترین حادثه تاریخی - اسلامی معاصر به هشتم شوال سال 1344 و پس از روی‌ کار آمدن سومین حکومت وهابی عربستان مربوط ‌می‌شود؛ سالی که وهابیون به فتوای سران خود مبنی بر اهانت و تحقیر مقدسات شیعه، مراقد مطهر ائمه و اهل‌بیت ‌پیامبر(ص) را مورد دومین هجوم وحشیانه‌ خود قراردادند و بقیع را به مقبره‌‌ای ویران‌ شده و در واقع مهجور و ناشناخته تبدیل‌ کردند.

1410332116098

تخریب قبور در مکه، مدینه، جده و کربلا

وهابیون در سال 1343 هجری قمری در مکه گنبدهای قبر حضرت عبدالمطلب (ع)، ابی‌طالب (ع)، خدیجه (ع) و زادگاه پیامبر (ع) و فاطمه زهرا (ع) و "خیزران" عبادتگاه سری پیامبر (ع) را با خاک یکسان کردند و در جده نیز قبر "حوا" و دیگر قبور را تخریب کردند. در مدینه نیز گنبد منور نبوی را به توپ بستند، ولی از ترس مسلمانان، قبر شریف نبوی را تخریب نکردند آن‌ها همچنین در شوال 1343 با تخریب قبور مطهر ائمه بقیع (ع) اشیاء نفیس و با ارزش آن قبور مطهر را به یغما بردند و قبر حضرت حمزه (ع) و شهدای احد را با خاک یکسان و گنبد و مرقد حضرت عبدالله و آمنه پدر و مادر پیامبر (ع) و دیگر قبور را هم خراب کردند.

وهابیون متعصب در همان سال به کربلای معلی حمله کردند و ضریح مطهرحضرت امام حسین(ع) را کندند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهر را که اکثرا از هدایای سلاطین و بسیار ارزشمند و گرانبها بود، غارت کردند و قریب به 7000 نفر از علما، فضلا و سادات و مردم را کشتند. سپس به سمت نجف رفتند که موفق به غارت نشدند و شکست خورده برگشتند.

در این مختصر به سیری هر چند کوتاه در تاریخ قبرستان بقیع و حرم ائمه بقیع خواهیم پرداخت و درنهایت به چندی از شبهات آنها جواب خواهیم داد.

معنای لغوی بقیع

صاحب مجمع البحرین می گوید :«البقیع من الارض المکان المتسع وقیل لایسمی بقیعا الا و فیه شجر او اصولها ،و منه بقیع الغرقد»(1) در لغت بقیع به محل وسیع گویند و همچنین بعضی اضافه کرده اند که بقیع به آن محل وسیعی گویند که دارای درخت و یا ریشه درخت باشد،آنگاه ابن اثیر می افزاید:چون بقیع قبلاً دارای درخت «غرقد» و ریشه های آن بود پس از قطع این اشجار نیز با همان اسم معروف گردید.(2 ) «غرقد» نیزدرختی است وحشی و خاردار و دارای میوه مخصوص.

چگونگی ایجاد مدفن در بقیع

اولین انصاری مدفون شده در بقیع، اسعد بن زراره و از مهاجرین عثمان بن مظعون است (3) که حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) به هنگام مرگ او فرمود:«ادفنوا عثمان بن مظعون فی البقیع یکون لنا سلفا فنعم السلف سلفنا عثمان»( 4 ) یعنی: عثمان بن مظعون را در بقیع دفن کنید تا شاخص ویادگاری از گذشتگان ما باشد و چه شاخص نیکی است عثمان.بعد دفن او، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) سنگی را بعنوان علامت بر سر مزارش قرار داد(5)ـ فوت او در ذی حجه سال دوم هجرت بود ـ و آنگاه که فرزند پیغمبراسلام،ابراهیم در سال 10 هجری وفات فرمود، بنا به فرمایش ایشان او را به عثمان ملحق کرده در کنار او به خاک سپردند.( 6 )رفته رفته دو مدفن قدیمی مدینه به نام «بنی سلمه» و «بنی حرام» متروک گردید و مسلمانان بقیع را مدفن و قبرستان عمومی خود قرار دادند.( 7 )

2

فضیلت بقیع

در فضیلت این مکان شریف روایات متعددی از رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلم) نقل گردیده که بصورت تبرک به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم: پیامبراکرم فرمود:«یحشرمن هذه المقبره سبعون ألفاً یدخلون الجنة بغیر حساب و کأنّ وجوههم القمر لیلة البدر»( 8 ) از بقیع 70هزار نفر که صورتشان مانند ماه شب چهارده است محشور خواهند شد و بدون حساب وارد بهشت خواهند گردید.ایشان گاهی شبها و گاهی روزها در بقیع حضورمی یافتند و برای اهل بقیع دعا و طلب مغفرت می کردند و می فرمودند که من ازطرف خدای خود مامور هستم که برای اینان دعا کنم «إنی أمرت أن آتی أهل البقیع فأدعو لهم وأصلّی علیهم»( 9 ).

اجمال تاریخ این حرم مقدس این است که قبور ائمه بقیع (عیهم السلام) مانند سایر قبرها در محوطه باز و مکشوف نبوده بلکه قبر آنان مانند تربت پاک رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و حضرت رضا (علیهم السلام) ، از آغاز دفن اجساد مبارک و پیکر مطهرشان در داخل خانه ای که متعلق به عقیل بوده، قرار داشته است و به مرور زمان این خانه به ساختمان مناسب،به شکل مسجد تبدیل گردیده سپس در محل همان ساختمان،بزرگترین و مرتفع ترین گنبد و بارگاه بنا شد و در قرون متمادی دارای خادم و دربان و دارای ظریفترین و گرانبهاترین ضریح و صندوق با زیباترین روپوش ودارای فرش و قندیل بوده است و بالأخره در هشتم شوال 1344هجری قمری به وسیله غدّه سرطانی موجود در بدنه اسلام (وهابیان) منهدم گردید.

بیانیه مراجع عظام تقلید در محکومیت این اقدام ددمنشانه:

813244712-5971913

آثار اسلامی و مشاهد مشرفه باید از دستبرد استعمار و تصرفات ویرانگرانه خارج شود

آیت‌الله صافی گلپایگانی در نوشتاری با عنوان «تخریب آثار اسلامی، خسارتی جبران ناپذیر» گفت: باید همگان در حفظ این آثار و بازسازی آنچه ویران شده اقدام کرده و حرمین را از دستبرد استعمار و تصرفات ویرانگرانه آنها خارج کنند.

انا لله و انا الیه راجعون

  باید این واقعه‌ی دلخراش را همه ساله مسلمانان روز عزا و مصیبت اعلام کنند و آن را محکوم نمایند. باید تا وقت نگذشته، این آثار نوسازی شود، مخصوصاً مشاهد و مقاماتی، مثل محلّ ولادت نبی اکرم در مکه مکرمه و مدفن جدّ بزرگوار و عموی عالی‌مقام و همسر فداکار آن حضرت و محله بنی هاشم بازسازی شود.

  و در مدینه منوره، أحد، مشهد حضرت حمزه و سایر شهدا و بقیع مظلوم باید احیاء شود؛ مخصوصاً مقام و حرم ائمه طاهرین؛ حضرت امام حسن مجتبی و امام زین العابدین و امام محمد باقر و امام ‌جعفر‌صادق علیهم‌السلام؛ این مفاخر بی‌نظیر عالم اسلامیت و بشریت تجدید شود. خانه امام جعفر صادق علیه السلام که از همان خانه‌های آیه قرآن مجید است به حال اول باز گردد.

  خصوصاً شیعیان برای به یادماندن این اسناد تاریخ و این اهانتی را که در حرمین شریفین به اهل بیت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله شده و هنوز هم ادامه دارد، این روز را روز حزن اهل بیت علیهم‌السلام و روز مصیبت و حمله و هجوم به تاریخ اسلام دانسته و با اجتماعات با شکوه و اقامه مجالس عزاداری و عرض تسلیت به ساحت مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء، این جنایتی را که علیه اسلام و قرآن و شخص پیغمبر اکرم و اهل بیت آن حضرت بوده، محکوم کنند و فراموش ننمایند که این جنایت، فراموش‌شدنی نیست و این روز را، روز «بقیع» اعلام کنند.

  «یریدون لیطفئوا نور الله بأفواههم و الله متمّ نوره ولو کره الکافرون»

  والسلام علیکم و رحمه‌الله

81324712-5971913

تخریب قبور ائمه بقیع قلوب صدها میلیون محب اهل بیت (علیهم السلام را جریحه دار ساخت.

حضرت آیت الله نوری همدانی با محکوم کردن عمل جنایتکارانه و تخریب توهین آمیز تمام آثار اسلامی به دست وهابیت تکفیری با اشاره به واقعه هشتم شوال تصریح کردند: امروز مسلمانان بیدار مرزهای مخالفین را یکی پس از دیگری درهم خواهند شکست و همه آثار اسلامی متعلق به همه مسلمانان جهان است را احقاق خواهند کرد.

حوزه،متن پیام این مرجع تقلید بدین شرح است.

بسم الله الرحمن الرحیم

با فرا رسیدن هشتم شوال خاطره غم انگیز و مصیبت بار تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام در خاطره مسلمانان بیدار که محبت اهل بیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم را برای خود از آنجا که گوش شنوا و دل حق پذیر در برابر حدیث ثقلین و امثال آن دارند و افتخار می دانند، تجدید می شود.

 روز هشتم شوال به دست وهابیت، فرقه‌ای که دنیای استکبار برای ایجاد تفرقه و اختلاف میان مسلمانان به وجود آورده است، بارگاه ملکوتی و بسیار باشکوه ائمه علیهم السلام در بقیع با خاک یکسان شد و قلوب صدها میلیون شیعه و اهل سنت محب اهل بیت علیهم السلام را جریحه دار ساخت و هیچ‌گاه داغ این مصیبت جانکاه فراموش نخواهد شد.

 ما ضمن محکوم کردن این عمل جنایتکارانه و تخریب توهین آمیز تمام آثار اسلامی که در عربستان و غیر آن وجود دارد، این مطلب را به فرقه وهابیت که با پیش گرفتن راه عناد و لجاجت هرگز در صحنه های مناظره با منطق و برهان حضور پیدا نمی کنند تا از تفرقه و اختلاف میان مسلمانان دست بردارند و به برادر کشی و ایجاد فساد خاتمه بدهند، اعلام می کنیم که امروز روز بیداری اسلامی است و نیاز است مسلمانان بیدار روز به روز با اتحاد و استقامت خود قدرت بیشتری پیدا کنند.

 امروز مسلمانان بیدار مرزهای مخالفین را یکی پس از دیگری درهم خواهند شکست و سرلوحه کار خود را« واعتصموا بحبل الله و لا تفرقوا» قرار خواهند داد و حق خود را که همه آثار اسلامی متعلق به همه مسلمانان جهان است را احقاق خواهند کرد و اختلاف افکنان و مخالفان طریق اهل بیت علیهم السلام را به خاک سیاه خواهند نشاند.

ششم شوال 1434

حسین نوری همدانی

81324712-59719513

آیت الله العظمی مکارم شیرازی، با مد نظر قرار دادن مناسبت هشتم شوال، سال روز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع، این فاجعه غیر انسانی را نتیجه تندروی علمای فرقه وهابیت و اشتباه آنان در برداشت از مفاهیم آیات قرآن عنوان کردند.

80cd664f-e5ab-40cc-8432-a5e11097df96

تخریب قبور ائمه بقیع یکی از تلخ‌ترین وقایع جهان اسلام است

آیت‌الله علوی گرگانی از دیگر مراجع تقلید نیز با صدور پیامی هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع را تسلیت گفت.

در پیام آیت‌الله علوی گرگانی آمده است: هشتم شوال یادآور تلخ‌ترین و دردآورترین حادثه در جهان اسلام است. حادثه‌ای که قلب نازنین حضرت بقیة‌الله و تمام مسلمانان و علاقمندان به اهل بیت عصمت و طهارت صلوات‌الله علیهم اجمعین را جریمه‌دار کرد.

در ادامه این پیام افزوده شده است: این خسارت توسط وهابیت انجام و به حرم ائمه بقیع تعرض و آن حرم ملائک پاسبان را با خاک یکسان کردند.

در بخش دیگری از این پیام تصریح شده است: این واقعه را به ساحت مقدس و منور مهدی فاطمه علیهاالسلام و تمام مراجع عظام و رهبری معظم انقلاب و ولایتمداران به ولایت ائمه اطهار تسلیت می‌گوییم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار