معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان:

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان گفت: طبق مطالعات برآورد می‌شود حدود ۱۲۰ هزار نفر از افراد بالای ۳۰ سال در این استان درگیر بیماری دیابت باشند که ۴۴ هزار نفر از آنان معادل ۳۵ درصد با تشکیل پرونده در مراکز بهداشت تحت مراقبت قرار دارند.

طبق برآورد ۱۲۰ هزار گلستانی درگیر دیابت هستند

به گزارش گلستان 24،  دکتر موسی‌الرضا شبیهی اظهارداشت: مابقی بیماران یا از بیماری خود مطلع نیستند و یا برای مراقبت و کنترل بیماری تحت نظر پزشکان بخش خصوصی قرار دارند.

وی افزود: در ایران حداقل ۱۴.۱۵ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال از بیماری دیابت رنج می‌برند که تعدادشان بیش از ۷.۵ میلیون نفر برآورد می‌شود که در این میان تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بسیار قابل توجه‌تر از مبتلایان به دیابت نوع یک است.

معاون بهداشتی دنشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: بیش از ۵۳۷ میلیون بزرگسال (۲۰ تا ۷۹ سال) از مردم جهان مبتلا به دیابت هستند و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ تعداد بیماران بزرگسال به ۶۴۳ میلیون نفر برسد و همچنین بیش از ۱.۲ میلیون کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک هستند.

دکتر شبیهی ادامه داد: افزایش جمعیت سالمندی، تغذیه نادرست (مصرف موادقندی و غذاهای چرب)، کم‌تحرکی و اضافه وزن، رژیم نامناسب غذایی، فشار و چربی خون بالا و استعداد ژنتیکی از عوامل خطرساز ابتلا به بیماری دیابت است.

وی با مهم دانستن غربالگری بیماری دیابت از نظر سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون بین‌المللی دیابت، گفت: نیمی از افراد مبتلا به دیابت به دلیل مشاهده نکردن علائم از بیماری خود مطلع نیستند.

به گفته متخصصان، تکرر ادرار، تشنگی و گرسنگی شدید، کاهش وزن، خستگی مفرط، بی‌حوصلگی، نداشتن تمرکز، احساس سوزش و خارش یا بی‌حسی در دست‌ها و پاها، تاری دید، عفونت‌های مکرر و بهبود دیرهنگام زخم‌ها از علایم هشدار دهنده دیابت است.

دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین به‌وجود می‌آید، انسولین ماده‌ای است که لوزالمعده تولید می‌کند و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم‌ترین منبع انرژی بدن است و قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان‌های بدن تاثیر می‌گذارد و به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیوی، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت‌های منتهی به نقص عضو منجر می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان عمده موارد ابتلا به دیابت در استان را از نوع ۲ دانست و گفت: در صورت کنترل نشدن دیابت در افراد مبتلا، در هر پنج ثانیه یک نفر در جهان بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهد و این آمار در ایران مرگ سالانه ۳۲ تا ۳۵ هزار نفر است.

دکتر شبیهی ادامه داد: طبق دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی برنامه غربالگری برنامه غربالگری برای تمام افراد بالای ۳۰ سال در خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز بهداشتی و درمانی کشور انجام و مشکلات قلبی و عروقی، میزان قند، چربی و فشار خون افراد مورد سنجش قرار می‌گیرد و برای افراد درگیر پرونده سلامت تشکیل می‌شود.

وی اظهارداشت: هم اینک ۴۴ هزار بیمار دیابتی در استان گلستان با تشکیل پرونده سلامت تحت مراقبت قرار دارند و همچنین داروهای مورد نیاز این بیماران از جمله انسولین در داروهای‌های استان به میزان لازم موجود است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار