رییس پارک ملی گلستان گفت: جمعیت علفخواران شاخص حیات وحش این ذخیره‌گاه زیست کره شامل گونه‌های «کل و بز، قوچ و میش و آهو» نسبت به دوره گذشته پارسال ۱۰ درصد بیشتر شد.

جمعیت علفخواران پارک ملی گلستان ۱۰ درصد بیشتر شد

به گزارش گلستان 24، مهدی تیموری اظهارداشت: سرشماری سالانه علفخواران شاخص حیات وحش با حضور بیش از ۱۸۰ نیروی پارک ملی گلستان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان به همراه همیاران طبیعت، جوامع محلی و دانشجویان و اساتید علاقمند به محیط زیست با نظارت سازمان مرکزی از صبح یکشنبه هفته جاری تا پایان وقت دوشنبه انجام شد.

وی افزود: این افراد با تشکیل تیم‌های سه و چهار نفره از شنبه شب در مناطق سرمحیط بانی میرزابایلو، سولگرد، لهندور، آلمه، تنگه گل، دشت و محدوده آنها مستقر شدند و با حرکت در ۵۵ مسیر اقدام به شمارش و ثبت جمعیت علفخواران شاخص پارک ملی گلستان کردند.

رییس پارک ملی گلستان گفت: در نهایت ۱۰ هزار و ۷۹۰ راس انواع گونه‌های علفخوار شامل ۹ هزار و ۵۰۰ راس قوچ و میش، ۳۹۰ راس آهو و ۹۰۰ راس کل و بز در این ذخیره‌گاه زیست کره شمارش و ثبت شد که در مقایسه با ۹ هزار و ۵۷۹ راس سال گذشته افزایش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، پارک ملی گلستان به عنوان یکی از پنجاه ذخیره‌گاه‌ زیست کره دنیا و زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی است که فصل پاییز هر سال با هدف اطلاع از آخرین وضعیت حیات وحش جمعیت علفخواران آن شمارش می‌شود.

پارک ملی گلستان در سال ۱۳۳۶ شمشی با نام «آلمه و ایشکی» مورد حفاظت قرار گرفت نخستین پارک ایران است که سال ۱۳۵۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه محیط زیستی کره زمین به ثبت رسید.

این منطقه تحت حفاظت، پانزدهمین اثر ملی به‌حساب می‌آید که توسط سازمان میراث فرهنگی در سوم دی ماه ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

این ذخیره‌گاه زیست کره به دلیل موقعیت جغرافیایی، توپوگرافی و البته رویشگاهی شامل طیف وسیعی از زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌هاست و رویشگاه‌های تپه ماهوری با عناصر شاخص ایرانی تورانی مانند درخت تاغ، گونه آهوی ایرانی و قوچ و میش، رویشگاه‌های هیرکانی با عناصری مانند درخت راش، گونه جانوری مرال و زیستگاه‌های کوهستانی با عناصری مانند درخت ارس و گونه‌های پلنگ ایرانی و کل و بز است.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است و بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار