رئیس علوم پزشکی گلستان خبرداد:

رئیس علوم پزشکی گلستان گفت: ۲۵ درصد زوج‌ها در کشور نازا هستند و این آمار حتی در برخی مناطق به ۴۰ درصد هم می‌رسد.

۲۵ درصد زوجین کشور نابارور هستند / میزان باروری در گلستان بالاتر از میانگین کشوری است

به گزارش گلستان 24؛ سعید گلفیروزی امروز یکشنبه ۲۰ آذر در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: کشورمان با معضل پیری جمعیت روبه‌رو است و قاعده هرم جمعیتی رو به کوچک شدن و میانه هرم در حال بزرگ شدن است و در صورت تداوم این روند، برای ۱۰ تا ۲۰ سال آینده به کشور پیر تبدیل می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان تاکید کرد: باید با تمام توان تلاش کرد در فرصت باقی مانده کاهش جمعیت را جبران کنیم تا در چاله جمعیتی گرفتار نشویم.

وی ادامه داد: در استان کارگروه جمعیت و جوانی جمعیت با حضور استاندار برگزار می‌شود و قوانین حمایتی مثل اهدا زمین، مسکن و کمک‌های حمایتی در حوزه فرزند آوری در کشور در نظر گرفته شده است و دانشگاه علوم پزشکی هم در ذیل کارگروه در حوزه درمان نازایی به رشد جمعیت کمک می‌کند.

گل فیروزی با بیان اینکه ما درصدد هستیم قوانین مربوط به جوانی جمعیت را با توجه به محدودیت نیروی انسانی تخصصی اجرایی کنیم و خود را مکلف به تسهیل این مهم می‌دانیم، یادآور شد: کشورمان در حوزه پزشکان تخصص، فوق تخصص و پزشکان عمومی با بحران مواجه است و این مسئله گریبان ما را هم گرفته و در مرکز ناباروری با کمبود نیروهای تخصصی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی گفت: میزان باروری در گلستان بالاتر از میانگین کشوری است ولی توازن جمعیتی در استان ما وجود ندارد و برخی از شهرستان‌های ما رشد جمعیتی کمتر از میانگین کشوری را داند و حتی در معرض پیری جمعیت قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه در کشور ۲۵ درصد زوجین نابارور هستند، تصریح کرد: در بخش ناباروری تنها یک مرکز در گلستان وجود دارد این در حالی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان، جمعیت را یکی از ملاک‌های پیشرفت کشور دانست و یادآور شد: جمعیت سالم، باسواد و توانمند خیلی مهم است، ما کشور بزرگی داریم که ۸۵ میلیون نفر جمعیت دارد اما با کاهش باروری و رشد جمعیت، جمعیت میانسال تبدیل به جمعیت سالمند می‌شود که باید برای درمان ناباروری و جایگزینی جمعیت جوان تدبیری اتخاذ شود.

که استان‌های همجوار ما چندین مرکز دولتی و خصوصی دارند، ما تنها مرکز درمان ناباروری در استان را تجهیز کرده و نیروهای فوق تخصص نازایی در این مرکز مستقر شدند، همچنین وسایل و تجهیزات درمانی این مرکز نیز تهیه شده و یا در حال خرید آن هستیم.

گل فیروزی ادامه داد: بیمارستان طالقانی گرگان که در سال ۱۴۰۰ کلنگ آن بر زمین زده شده در مرحله گودبرداری است و پیش بینی می‌شود تا پایان ۱۴۰۲ به اتمام رسیده مورد بهره برداری قرار بگیرد.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار