مدیرکل امور شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور:

مدیرکل امور شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور گفت: شورایی که بدون اختلاف و کشمکش در بین اعضایش باشد، به راحتی موجب توسعه منطقه خواهد شد.

شورایی که بدون اختلاف و کشمکش باشد موجب توسعه می شود

به گزارش خبرنگار گلستان 24، محمدرضا صمیمی عصر پنجشنبه در دومین همایش شوراهای اسلامی گلستان‌ در حسینیه عاشقان ثارالله سپاه نینوا در گرگان اظهار کرد: ما در حوزه وزارت کشور و اداره‌کل مربوطه تعامل و ارتباط خوبی با شورای عالی استان‌ها داریم که آخرین آن برگزاری همایش شوراهای کشور با حضور رییس جمهور بود.

وی افزود: حضور رییس جمهور در آن همایش در حالی که سه جلسه دیگر با هیات‌های خارجی داشت، نشان از توجه و اهمیت، جایگاه، شان و منزلت شوراها در دولت به ویژه شخص رییس جمهور دارد.

مدیرکل امور شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور با اشاره به تاکید رییس جمهور در آن همایش مبنی بر امید آفرینی و ثروت آفرینی توسط شوراها گفت: این که ما مشکلاتی داریم در آن شکی نیست و ما به آن معترف هستیم، اما آیا در شوراها مشکل وجود ندارد، اما آیا مثل ما می‌توانید به این مساله اعتراف کنید.

وی ادامه داد: از زمان فعالیت شوراها در دوره ششم در مجموعه وزارت کشور و در راس آن شخص وزیر، وظیفه خود می‌دانسته و می‌دانستیم که پیگیر حل مشکلات اعضای شوراها در صورت بروز و ایجاد مشکل باشیم.

مدیرکل امور شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور با اشاره به برخی دیگر از این همراهی‌های وزارت کشور و این اداره‌کل با شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: هیچ شهردار و دهیاری نبوده که از سوی شوراها معرفی شود و ما با شورا تعامل در خصوص انتخاب و صدور احکام مربوطه نداشته باشیم.

صمیمی یادآور شد: ملاک اصلی تاییده، نظر نهایی استانداران به عنوان نماینده و نماد حاکمیت در استان‌ها است، اما در همین دوره هم چندین شهردار که توسط خود شوراییان انتخاب شده بودند، استیضاح شده و از مسوولیت عزل شدند.

وی بیان کرد: اگر قرار است کشور را آباد کنیم، ما نباید کار را به سمت خود بکشیم و شوراها هم نباید این کار را انجام دهند.

وی با اشاره به موردی از همه نوع توهین توسط فردی ( عضو یکی از شوراها) در یکی از استان‌های کشور به شخص استاندار با حضور در دفتر استاندار، اظهار کرد: استاندار به عنوان نماد و نماینده حاکمیت هیچ واکنشی نشان نداد، اما همه باید بدانند که تخریب این نماد حاکمیتی تخریب خودمان است.

مدیرکل امور شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور گفت: از سوی دیگر بخشدار و فرماندارانی هم داشتیم حتی به جای چوب، سنگ لای چرخ شورا می‌گذاشتند که در دوره پنجم شوراها، فرمانداری مصوبه شورای شهر حوزه استحفاظی خود مبنی بر انتخاب شهردار را به شورای تامین برد و آن مصوبه را رد کرد.

صمیمی افزود: ما بارها به فرماندار اعلام کردیم که این مصوبه ربطی به شورای تامین ندارد، اما اصرار فرماندار موجب شد، وی را به هیات تخلفات معرفی کنیم و زمانی که مساله را جدی دید، از مواضع خود عقب‌نشینی کرد و در نهایت شهردا منتخب شورا منصوب شد.

وی تصریح کرد: در دوره ششم شورا حتی یک مورد گردش کار حتی در خصوص شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت براساس تبصره سه ماده سه، هم سراغ ندارید که وزیر با آن مخالفت کرده باشد.

وی افزود: این تاییدها در واقع به معنای همراهی وزیر و حفظ شان و جایگاه شوراهاست.

مدیرکل امور شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور گفت: هر اتفاقی که خدایی نکرده برای اعضای شوراها بیفتد، شخص وزیر کشور در سطح کلان و استانداران و معاون‌های مربوطه‌اش، در صف و جبهه اول پاسخگویی قرار دارند.

صمیمی اظهار کرد: همچنان که ما پذیرفتیم شان شما، شان ماست، شما نیز بپذیرید که شان ما هم شان شماست.

وی ادامه داد: با درگیری هیچ مشکلی حل نمی‌شود و این درگیری‌ها در نهایت با ورود دستگاه قضایی و داوری حل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: شما شوراییان باید بپذیرید که نمایندگان و حلقه واسط حاکمیت هستید و تا زمانی که ظرفیت خود را نشناسید، مردم از شما فاصله خواهند گرفت.

مدیرکل امور شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور گفت: شما با همین شرایط در جمهوری اسلامی پذیرفتید که به عنوان کمک حال نظام و مردم، عضو شوراهای اسلامی چه در شهرها و چه در روستاها باشید.

صمیمی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله آموزش اشاره و تصریح کرد: آموزش تنها مربوط به حوزه بودجه و قوانین شوراها نیست، بلکه باید ظرفیت دستگاه‌های زیرمجموعه معاونت عمرانی مرتبط با شوراها اهم از شهر و روستا را بشناسید که این مهم در مسیر توسعه نیازمند آموزش است.

وی یادآور شد: ما در دوره ششم شوراها، هر مصوبه‌ای که از شورای عالی استان‌ها به این اداره‌کل وارد شده، در جهت تصویب همکاری کردیم که این همراهی در مسیر حفظ شان و جایگاه شوراها و حل مشکلات بوده است.

وی ادامه داد: در مورد مساله و مشکل بیمه اعضای شورای اسلامی شهر و روستا، نکته و مشکل اساسی حقوقی است، زیرا در قانون، شورایی بودن شغل محسوب نمی‌شود و بیمه به کسب تعلق می‌گیرد که سابقه خدمت داشته باشد، اما عضو شورا بودن یک دوره چهار ساله است و برای دوره بعدی، ضمانتی به حضور فرد نیست.

مدیرکل امور شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور گفت: این مساله باید به لحاظ قانونی حل شود که ما و شورای عالی استان‌ها دنبال حل این مساله هستیم.

صمیمی ادامه داد: براساس قانون شهرداری و دهیاری که مسوولانش با رای اعضای شورای شهر انتخاب می‌شوند دستگاه اجرایی هستند و مشکلی برای بیمع ندارند، که تلاش داریم همه این ابهامات برطرف شود.

وی یادآور شد: شوراها در کنار شهرداران و دهیاران وظیفه اداره امور شهر و روستا را همراه با نظارت و سیاستگذاری دارید.

وی خاطرنشان کرد: در مساله ثروت آفرینی اگر مردم احساس کنند که شورا و شهرداری برای اجرایی شدن مصوبه‌ای می‌خواهند از جیب آنان، پول بگیرند، اعتمادشان سلب خواهد شد.

مدیرکل امور شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور گفت: ما در وزارت کشور و اداره‌کل مربوطه به طور جدی پیگیر اصلاح قانون شوراها هستیم.

وی افزود: چندین دوره‌ است که قانون شوراها برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی می‌رود، اما این قانون باز هم نیازمند اصلاح است.

صمیمی بیان کرد: متاسفانه برخی به علت نداشتن آگاهی کافی از حیطه و حوزه وظایف و ماموریت‌های شوراها، این اصلاحات را از بین بردن شان و جایگاه و منزلت شوراها می‌دانند.

وی یادآور شد: هر کار وزارت کشور در امور شوراها در واقع ۷۵ ناظر و نماینده در قالب شورای عالی استان‌ها دارد.

مدیرکل امور شوراهای اسلامی شهر و روستا وزارت کشور گفت: این که عده‌ای، شورا را شورای شهرداری می‌دانند، درست است، اما بدانید ما هم در این سمت میز، محدودیت‌ها و مشکلاتی داریم.

صمیمی افزود: اما با همه این مشکلات، برگزاری چنین همایش‌هایی با همت استانداری و شورای اسلامی استان بوده که بودن‌ نشان همدلی پیام اصلی این همایش است.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار