معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری گرگان

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری گرگان گفت: شهرداری در سال‌های گذشته نسبت به خرید زمینی به مساحت هفت هکتار در محور گرگان به آق قلا برای تبدیل آن به آرامستان اقدام کرد اما مشکل حقوقی دارد.

زمین جدید آرامستان مشکل مالکیتی دارد/دفن ۲۱۱۲ نفر در آرامستان گرگان در سال گذشته

به گزارش خبر نگار گلستان 24، احمدعلی سالاری اظهار کرد: مسأله آرامستان جزو مواردی است که شهرداری گرگان اهتمام ویژه ای به آن دارد.

وی افزود: وضعیت فعلی آرامستان به مرور زمان دیگر پاسخگوی دفن اجساد از نظر حجم و مکان نیست زیرا این محل از سالیان بسیار دور محل دفن اموات و تنها آرامستان شهر بوده است.

معاون خدمات شهری گرگان گفت: شهرداری در سال‌های گذشته نسبت به خرید زمینی به مساحت هفت هکتار در محور گرگان به آق قلا برای تبدیل آن به آرامستان اقدام کرد.

وی بیان کرد: علی رغم احداث قبرهای طبقاتی در این محل اما این زمین از نظر حقوقی مشکل داشته و بعد از کش و قوس‌های فراوان با مشکلات مالکیتی مواجه شده است و بخشی از اسناد به نام شهرداری منتقل نشد.

سالاری متذکر شد: علی رغم اینکه شهرداری مبلغ خرید زمین را به طور کامل پرداخت کرده اما سال‌ها است که مشکل حقوقی این زمین حل نشده باقی مانده است و در حال حاضر فروشنده باید با مدعی جدید که ادعای مالکیت دارد به توافق برسد زیرا اختلاف بین این دو نفر باعث شده کار انتقال سند این ملک در دفترخانه دچار مشکل شود.

وی تاکید کرد: این پرونده در دادگاه در حال بررسی و تا زمان تعیین تکلیف و انتقال اسناد به صورت ششدانگ به نام شهرداری، نمی‌توان از این محل به عنوان آرامستان استفاده کرد.

سالاری در ادامه گفت: با توجه به حساسیت موضوع آرامستان، یک قطعه زمین در جاده سرخنکلاته مورد بازدید قرار گرفته و نشست‌های اولیه انجام شده که در شورای اسلامی شهر گرگان در حال بررسی این موضوع است.

معاون خدمات شهری شهرداری گرگان افزود: آرامستان فعلی به دو بخش تقسیم شده است؛ بخشی در اختیار شهرداری گرگان و بخشی در اختیار اوقاف و آستان مقدس امامزاده عبدالله (ع) است که معمولاً مورد اعتراض شهروندان بوده زیرا تفاوت قیمت بسیار و قابل توجهی بین این دو قسمت وجود دارد.

وی گفت: برخی افراد علاقه مند هستند که عزیزان خود را در نزدیکی آستان مقدس امامزاده عبدالله (ع) دفن کنند و مبالغ هنگفت را با اختیار و میل خود پرداخت می‌کنند.

سالاری ادامه داد: در حال حاضر شهرداری در قبرهای طبقاتی و چهارطبقه مبلغ دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه کفن و دفن به علاوه ۹ درصد ارزش افزوده و در مکان‌های قدیمی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به اضافه ۹ درصد ارزش افزوده از خانواده متوفی دریافت می‌کند.

وی گفت: با توجه به مراجعات شهروندان به نظر می‌رسد میزان استقبال از قبرهای قدیمی و یک نفره بیشتر از قبرهای طبقاتی است اما شهرداری به دلیل محدودیت فضا، به اجبار قبرهای طبقاتی را ایجاد کرده است و در اکثر مواقع متوفیان را در این قبرها دفن می‌کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر تعداد ۱۲ نفر شامل دو غسال زن، دو غسال مرد، سه قبرکن، سه نظافتچی، یک نگهبان و یک نفر مسئول امورات در مجموعه آرامستان شهرداری گرگان مشغول به کار هستند.

معاون خدمات شهری شهرداری گرگان یاد آور شد: در سال ۱۴۰۱ تعداد دو هزار و ۱۱۲ نفر در آرامستان امامزاده عبدالله به خاک سپرده شدند که ۸۷۴ نفر زن و هزار و ۲۳۸ نفر از متوفیان مرد بودند.

وی اضافه کرد: همچنین از ابتدای سال جاری تا ۱۸ اردیبهشت ماه هم تعداد ۲۷۹ نفر در آرامستان شهر گرگان دفن شدند که ۱۷۵ نفر از آنها زن و ۱۵۴ نفر مرد بودند.

سالاری نسبت به مطرح کردن اعتراض برخی شهروندان مبنی بر جمع شدن آب‌های سطحی در بخشی از آرامستان و انتشار بوی نامطبوع، گفت که تا کنون گزارشی مبنی بر این مسئله به شهرداری اعلام نشده است و اگر چنین گزارشی داشته باشیم قطعاً از معاونت زیربنایی می‌خواهیم به این موضوع رسیدگی کند.

وی بیان کرد: هر پنجشنبه شستشو به طور کامل انجام و محیط آرامستان به طور روزانه کاملاً نظافت می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار