معاون سازمان محیط‌ زیست:

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حفاظت سنتی پاسخگو نیست و با روش پایه گذاری شده گذشته نمی‌توانیم طبیعت کشور را حفظ کنیم و باید تغییر روش دهیم.

حفاظت سنتی پاسخگو نیست/باید بتوانیم حفاظت از تنوع زیستی را اقتصادی کنیم

به گزارش خبرنگار گلستان 24، حسن اکبری امروز در نخستین همایش ملی پارک های ملی و مناطق تحت حفاظت در پارک ملی گلستان، اظهار کرد: معتقدیم بخش زیادی از تنوع زیستی کشور را می‌توان اقتصادی کرد و با اقتصاد خودش آنها را حفاظت کرد پس چرا باید همه بار حفاظت را روی دوش دولت بگذاریم و بعد در نوساناتی که در بودجه و مدیریت‌های دولتی اتفاق می‌افتد دچار تغییرات شویم.

وی افزود: اگر معتقدیم ایران جز کشورهای برتر دنیا در بحث تنوع زیستی است باید این هنر را داشته باشیم تا بتوانیم حفاظت از تنوع زیستی را اقتصادی کنیم.

اکبری گفت: تکلیف رییس سازمان به مدیران کل حفاظت محیط زیست استان‌ها در سال ۱۴۰۲ این است که مصداقی از مشارکت در حفاظت را رقم بزنند تا بتوانیم حفاظت را اقتصادی و مردم را در آن دخیل کنیم که به طور قطع نتایج بهتری خواهیم گرفت.

وی افزود: معتقدیم بخش زیادی از تنوع زیستی کشور را می‌توان اقتصادی کرد و با اقتصاد خودش آنها را حفاظت کرد پس چرا باید همه بار حفاظت را روی دوش دولت بگذاریم و بعد در نوساناتی که در بودجه و مدیریت‌های دولتی اتفاق می‌افتد دچار تغییرات شویم.

وی افزود: بسیاری از مشکلات در حوزه حیات وحش از جمله قاچاق، بیماری،ها، شکار غیرمجاز، برداشت بی رویه از طبیعت و جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها با منابع مالی ناکافی که غالبا در اختیار سازمان قرار می‌گیرد قابل رفع نیست و با ایثارگری همکاران این حداقل‌ها حفظ شده و باید به سمت حفاظت مشارکتی حرکت کنیم.

اکبری ادامه داد: خیلی از دستاوردهای علمی که در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی فراهم می‌شود باید به شکل دستور العمل و ضابطه به تایید مجلس و دولت برسد تا قادر به اجرای آن باشیم در غیر این صورت در کتابخانه‌ها و مراکز دانشگاهی رسوب می‌کند و هیچ وقت به کار علمی نمی‌رسد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: انتظار داریم جامعه دانشگاهی در هدایت صحیح افکار عمومی در مورد اقتصادی کردن حفاظت و مشارکت در حفاظت نقش ایفا کنند تا این طور نشود که به جای کارشناسان مرتبط، طرفداران احساسی خیلی جاها بر ذهن افکار عمومی، رسانه و سیاست گذاران و تصمیم گیران خارج از محیط زیست تاثیر بگذارند.

اکبری افزود: جامعه دانشگاهی به عنوان صاحبان اندیشه در حوزه اقتصادی کردن حفاظت و تنوع زیستی باید هدایت صحیح رسانه‌ها و افکار عمومی را بر عهده بگیرند.

وی گفت: امسال بخش هایی از حفاظت پارک های ملی با مشارکت مردم و جوامع محلی محقق خواهد شد.

اکبری افزود: در سایه حفاظت مشارکت از بسیاری مسائل و چالش‌های زیست محیطی و جانوری مرتبط با پارک‌های ملی مانند قاچاق چوب، شکار غیرمجاز و برداشت های غیرمجاز کاهش خواهد یافت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار