اظهارات قاطع رییس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر قانونی بودن طرح بومگردی جزیره آشوراده، امیدها را برای اجرای یکی از مهمترین دستورهای موکد آیت الله رییسی رییس جمهور در سفر استانی به گلستان و برآوردن آرزوی دیرینه ساحل‌نشینان سرزمین هیرکان، افزایش داد.

گلستان مسرور از چشم‌انداز اجرای طرح گردشگری آشوراده

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، آیت الله ابراهیم رییسی رییس جمهور در سفر استانی ۱۳ اسفند به گلستان پس از حضور در جزیره آشوراده و محل پیشنهادی برای طرح بومگردی و طبیعت گردی، به اهالی این استان وعده داد گره مشکلات این پروژه را باز خواهد کرد.

رییس جمهور در بازدید از تنها جزیره ایرانی دریای خزر و سپس در نشست با نخبگان ، مدیران و رسانه‌های استان گلستان بارها بر ضرورت اجرای طرح گردشگری آشوراده تاکید کرد.

رییس قوه مجریه در بخشی از سخنان خود در نشست با نخبگان گلستان گفت : به صورت منفک با همه مدیران متولی در اجرای طرح گردشگری گفت و گو شده و هیچ یک حجت و دلیلی برای  اجرا نشدن این پروژه مطرح نکردند.

وی ادامه داد: چالش های زیادی در گلستان از جمله طرح گردشگری آشوراده مشاهده شد که بخشی از آن مربوط به پیچ و خم‌های اداری است که در این میان محول کردن یک موضوع بین دستگاه های مختلف سبب طولانی شدن روند بررسی و حل مشکلات شد.

وی به طرح طبیعت گردی جزیره آشوراده اشاره  و اضافه کرد : این ثروت خدادادی به دلیل یک مشکل اداری غیرقابل استفاده مانده در حالی‌که با اجرای طرح طبیعت‌گردی بخشی از مشکلات اشتغال استان برطرف شده و اقتصاد گردشگری گلستان پویاتر خواهد شد.

 اظهارات واضح و شفاف رییس جمهور در گلستان و برخی مسائل مطرح شده با مضمون مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست سبب شد تا معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به شائبه‌ها پاسخ دهد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به تازگی با اشاره به چالش‌های اجرای طرح گردشگری در منطقه آشوراده گفت: گردشگری در آشوراده مجوز دارد هرچند اجرای آن مستلزم رعایت دستورالعمل‌های محیط زیست است.

علی سلاجقه با تاکید بر معطل ماندن طرح مصوب گردشگری آشوراده، از دستگاه‌های اجرایی کشور خواست هر چه سریع‌تر با رعایت همه مسائل محیط زیستی نسبت به اجرای این طرح وارد عمل شوند.

وی با توجه به سفر اخیر رییس جمهور به گلستان و مطالبه مردم و جوامع محلی در خصوص معطل ماندن طرح مصوب گردشگری آشوراده، از دستگاه‌های اجرایی به ویژه وزارت  خانه های نیرو و راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی خواست هر چه سریع تر با رعایت همه مسائل محیط زیستی وارد عمل شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان در این خصوص گفت : پس از سفر رییس جمهور به گلستان، جلسه هماهنگی بین دستگاه های متولی طرح طبیعت‌گردی آشوراده در شورای عالی شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی برگزار شد که جمع بندی خوبی ایجاد شد.

عفت همدم ادامه داد : مقرر شد در روزهای آینده جلسه‌ای با رویکرد حل اختلافات موجود تشکیل شود و اختلافاتی که در برداشت های متفاوت از این مصوبه بین  دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری و مصوبات کمیته ملی ماده ۲ سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد شده برطرف گردد.

وی خاطرنشان کرد: در اجرای طرح بوم گردی و طبیعت گردی آشوراده که مجوز آن در بهمن ماه ۱۳۹۶ اخذ شده، عملیات های اجرایی بر مبنای ملاحظات زیست محیطی اجرا خواهد شد و قرار نیست کوچکترین انحرافی در این حوزه رقم بخورد.

همدم بیان کرد: اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری بر این اعتقادند که طرح گردشگری بدون احداث هیچ  سازه‌ای و فقط با ظرفیت‌های محیطی آشوراده در خشکی و ساحل این جزیره اجرا شود اما بر اساس مجوزهای زیست محیطی امکان ایجاد سازه های همسو با طبیعت با ارتفاع حداکثر ۶ متر و سطح اشکال محدود میسر است و ماندگاری ۸۰ نفر به صورت شبانه پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم اجرای پروژه برای سرمایه‌گذار توجیه پذیر باشد.

معاون عمرانی استاندار گلستان تاکید کرد که با همراهی همه دستگاه ها و با تاکید رییس جمهور و استاندار، گره اجرای این پروژه برطرف شود و تاکنون هم رویکردهای مثبت و پیشرفت های خوبی حاصل شده است.

به گزارش ایرنا، جزیره آشوراده یکی از ظرفیت‌های بی‌بدیل گردشگری کشور است که به دلیل داشتن ساحل بکر و چشم انداز بدیع فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری داخلی و خارجی دارد.

۷۰۰ هکتار از مساحت این جزیره از قابلیت راه اندازی تاسیسات گردشگردی برخوردار است که طرح طبیعت‌گردی در ۲۲ هکتار از جزیره آشوراده فروردین امسال در ستاد ملی تالاب‌ها به تصویب رسید.

طرح گردشگری در تنها جزیره ایرانی دریای خزر از اصلی‌ترین مطالبات مردم و مسوولان گلستان در دهه‌های اخیر بود که سال ۹۳ در سفر استانی هیات دولت به گلستان تصویب شد.

با امضای قرارداد بین استانداری گلستان و سازمان حفاظت محیط زیست، تحقق آن برای بهره مندی از مزایای اقتصادی و معیشتی وارد مرحله جدیدی شد و با زدن کلنگ عملیات اجرایی این طرح در سال ۹۷ تکاپو و تقلا برای اجرای مصوبه دولت آغاز شد.

پس از مراسم افتتاحیه این پروژه کش و قوس میان حامیان محیط زیست و مدیران اجرایی گلستان آغاز شد که در نخستین گام و با پیگیری های تشکل‌های محیط زیست، مساحت طرح گردشگری در آشوراده از ۳۸۰ هکتار به ۳۸ هکتار کاهش یافت.

در طرح جدید قرار شد، کل طرح گردشگری در ۳۸ هکتار اجرا شود و فقط ۲۲ هکتار آن به صورت زون متمرکز گردشگری در مجاورت بافت مسکونی و متروک فعلی آشوراده قرار داشته باشد تا آسیبی به این زیستگاه وارد نشود، پروژه ملی گردشگری و طبیعت گردی جزیره آشوراده شامل ساخت اسکله، مسیر دسترسی، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت های مورد نیاز حضور گردشگران است.

جزیره آشوراده که تمام سال میزبان انواع پرندگان بومی و مهاجر است در سال ۱۳۵۴ جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد، این جزیره در ۲ کیلومتری غرب  شهرستان بندرترکمن در حوزه استحفاظی استان گلستان قرار دارد.

زون بندی کوششی است هدفمند که به منظور تشخیص و تفکیک زون ها، براساس معیارهای حفاظت از منابع (فیزیکی و زیستی) و انجام توسعه متناسب با آن انجام می شود که در پایان به تدوین برنامه فعالیت های هر زون منجر می گردد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار