مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان:

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان گفت: عدم آگاهی و آشنا نبودن به فنون شناگری از جمله مهم ترین دلایل غرقشدگی افراد در مکات های تفرخی آبی استان است.

فقدان آموزش دلیل غرق شدگی افراد در مکان های تفریحی است

به گزارش خبرنگار گلستان 24، قاسم غریب آبادی اظهار کرد: سال گذشته ۶ مورد غرق شدگی با ۹ نفر حادثه دیده در آب بندان‌ها و آبشارها به هلال احمر استان گزارش شد و تیم‌ها برای خدمات رسانی به محل اعزام شدند که امسال تاکنون این عدد ۶ مورد غرق شدگی با ۱۴ نفر حادثه دیده است که ۲ مورد آن سقوط از آبشار و چهار مورد هم غرق شدگی در آب بندان‌هاست.

وی افزود: کاهش خسارت جانی ناشی از این معضل‌ها نیازمند افزایش آگاهی بخشی جامعه با کارهای آموزشی در رسانه‌هاست تا جلوی کنجکاوی جوانان برای ورود به مناطق ممنوعه گرفته شود به عنوان نمونه در حادثه فروردین امسال یک جوان از روی کنجکاوی و رفتارهای هیجانی با عبور از تمام موانع مانند حصارکشی، طناب، تورها و فنس‌های کشیده شده به منطقه ممنونه آبشار لوه رفت و به دلیل سرخوردگی از ارتفاع ۱۵۰ متری سقوط کرده و جان خود را از دست داد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان تاکید کرد: اگر فضا برای شناکردن و شیرجه زدن در آبشارها مساعد باشد متولیان از جمله شهرداری‌های گالیکش و خان ببین تدابیر لازم را برای آن پیش بینی می‌کردند همان طور که بر اساس طرح ساماندهی سواحل استان در گمیشان قسمتی از ساحل با حضور غریق نجات برای شنا در نظر گرفته شده تا نگرانی در این موضوع به حداقل برسد.

غریب آبادی ادامه داد: به عنوان مثال در چشمه‌گل رامیان در صورت شیرجه زدن در آب به دلیل شرایط جغرافیایی، شخص بیشتر از سایر نقاط به عمق آب کشیده می‌شود و احتمال غرق شدگی زیاد است لذا تابلوی شنا ممنوع برای این منطقه نصب شده و به مردم توصیه می‌شود از رفتن به عمق آن اجتناب کنند.

ی مهمترین دلیل غرق شدگی در آب بندان‌ها را گیرکردن افراد در گل و لای و گاها شاخه و تنه درختان افتاده در کف آب بندان دانست و گفت: بیشتر آب بندان‌ها در روستاهای دور دست در کنار زمین‌های کشاورزی حفر می‌شود و در عمق آن گل و لای زیادی وجود دارد که در صورت ورود افراد به ویژه کودکان در این آب بندان‌ها احتمال غرق شدگی آنان زیاد است و برخی از موارد غرق شدگی مربوط به خانواده مالک خود آب بندان‌ها هنگام شناست.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان افزود: با توجه به اینکه تعداد آب بندان‌های استان به لحاظ تعداد و کمیت زیاد است مهمترین عامل برای جلوگیری از حوادث این چنینی به افزایش آموزش و اطلاع رسانی مدیریت بحران از طریق رسانه‌ها بر می‌گردد و دهیاری‌ها و روحانیون روستاها هم می‌تواند از طریق بلندگوها در مراسم مختلف نسبت به خطرات شنا کردن در آب بندان‌ها هشدار دهند.

غریب آبادی بیان کرد: حدود یک ماه پیش پدر و پسری در یک آب بندان غرق شدند که خیلی دردناک بود و می‌طلبد کار تبلیغاتی بیشتری برای افزایش آگاهی جامعه از عواقب شنا در آب بندان‌ها، رودخانه‌ها و آبشارها انجام شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار