بررسی محتوایی روزنامه های یکشنبه:

روزنامه های صبح یکشنبه ایران، موضوعات متنوعی را از اظهارات ناطق نوری تا حضور آمانو در سنای آمریکا مورد پوشش قرار داده اند.

بابک زنجانی: حقوقم در زندان رعایت نمی شود!

به گزارش گلستان 24 دیروز را می توان یکی از روزهای پر سوژه مطبوعات مکتوب دانست. ناطق نوری در جلسه ای به طور مفصلی پس از سال ها درباره اوضاع سیاسی سخنرانی کرد. علی لاریجانی نیز از دستاوردهای هسته ای دفاع کرد و گفته به دو هدف اصلی خود رسیده ایم. دادگاه سعید مرتضوی نیز با حضور شاکیان بزگزار شد. بابک زنجانی، متهم اقتصادی، به نمایندگان مجلس نامه نوشته و در آن سوی مرزها یوکیا آمانو برای دادن توضیحاتی قرار است راهی سنای آمریکا شود.

هاشمی،روحانی و سید حسن خمینی در یک لیست/ بدهکار میلیاردی طلبکار شد! / بابک زنجانی: حقوقم در زندان رعایت نمی شود!/ احتمال ائتلاف کارگزاران با اصولگرایان معتدل 

روزنامه اصلاح طلب آرمان، در گزارشی به گمانی زنی درباره لیست های انتخاباتی مجلس خبرگان پرداخته و نام های هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و روحانی را در کنار یکدیگر قرار داده است. عنوان این مطلب "هاشمی،روحانی و سید حسن خمینی در یک لیست":نزدیک به شش ماه تا برگزاری دو انتخابات مهم که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به صورت همزمان برگزار می‌شود، وقت باقی است. انتخابات مجلس به واسطه گستره فراگیر منتخبان و عام‌تر بودن مباحث سیاسی معطوف به آن، به‌طور طبیعی بیشتر در معرض توجه افکار عمومی است و از مدت‌ها قبل جناح‌های سیاسی و دستجات و طیف‌های مختلف فعالیت‌های پیشاانتخاباتی را آغاز کرده‌اند اما این بدان معنی و مفهوم نیست که انتخابات مهم و تعیین‌کننده خبرگان تحت‌الشعاع انتخابات مجلس قرار گرفته و طیف‌های سیاسی به فعالیت در این عرصه نپردازند و برای حضور چهره‌های شاخص خود در این انتخابات تلاش نکنند. مجلس خبرگان بی‌گمان مجلسی نیست که رویکردهای سیاسی و‌مجادلات معطوف به آن جایی در مباحث داخلی آن داشته باشد اما انتخابات خبرگان همانند هر انتخابات دیگری مشتمل بر یک فرآیند سیاسی است و جریان‌ها و طیف‌های مختلف به رقابت برای گزینش چهره‌های مورد وثوق خود برای تصدی کرسی‌های مجلس خبرگان خواهند پرداخت و این یک وظیفه خطیر و کلیدی است.

در ادامه آمده: در یکی، دو روز گذشته برخی سایت‌ها و رسانه‌های خبری، لیستی از کاندیداهای جریان اصلاح‌طلب و اعتدالیون را برای حضور در انتخابات خبرگان مطرح ساخته‌اند. فارغ از اینکه حضور این افراد قطعیت یافته یا نه مرور نام‌های حاضر در لیست نشان‌دهنده وزنه سنگین این جریان و پتانسیل بالقوه آن برای حضور در انتخابات حساس مجلس خبرگان است. لیستی که در آن چهره‌هایی چون آیت‌ا... ‌هاشمی‌رفسنجانی، حجت‌الاسلام حسن روحانی، آیت‌ا... سیدحسن خمینی و تنی چند از مقامات عالی دولت یازدهم که جملگی سابقه حضور در مجلس خبرگان را داشته‌اند و توانایی آنان بر کسی پوشیده نیست در آن حضور دارند. مرور گذرا بر این اسامی که هر کدام وزنه‌ای در ساختار سیاسی هستند و مورد وثوق لایه‌های مختلف و متکثر مردمی گواه خوبی بر پشتوانه خوب اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان برای حضور در انتخابات خبرگان است و البته دلیلی موجهه بر نگرانی جریان مقابل که می‌داند در رقابت انتخاباتی با این چهره‌ها کاری بس سخت و مشکل پیش رو دارد.

"بدهکار میلیاردی طلبکار شد! "، عنوان گزارش آرمان از پرونده بابک زنجانی است:  یک قلم و یک کاغذ در اوین شاید تنها دارایی این روزهای میلیاردر جوان بود که از آن دارایی برای نگارش نامه به همه استفاده کرد. یک قلم و باز هم یک کاغذ را برداشت و نوشت اما آنچه ننوشت آنچه بود که باید می‌نوشت! او نامه نوشت؛ بابک زنجانی متهم پرونده فساد نفتی که از دی‌ماه سال 92 تاکنون در زندان به سر می‌برد نامه‌ای خطاب به برخی نمایندگان مجلس و مسئولان نوشت. براساس اطلاعات موجود بابک زنجانی که قرار است از سوی قاضی صلواتی و در دادگاه انقلاب محاکمه شود در این نامه درباره برخی اقداماتش سخن گفته است. او پدیده‌ای بود که وقتی در سال88 به‌دلیل بدهی بسیار کمی بازداشت شد نتوانسته بود مبلغ کمتر از 40میلیون تومانی بدهی خود را بپردازد حال این سوال مطرح می‌شود که چطور در عرض دو سال 40میلیون پول خرد ته جیب او می‌شود؟! جالب اینجاست که به گفته نمایندگان مجلس او از خدماتی که در زندان ارائه نمی‌شود گلایه کرده و به نوعی طلبکار در نقش بدهکار ظاهر شده است. دیروز عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: از چنین نامه‌ای مطلع نیستم اما آنچه بابک زنجانی مدعی است آن است که با او برخورد خارج از قانون می‌شود. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی ادامه داد: تائید نمی‌کنم که ادعای او درست است با این حال زنجانی معتقد است که خدماتی به سایر زندانی‌ها داده می‌شود که او از آنها محروم است و زیر فشار بی‌جهت رسانه‌ای قرار دارد. او همچنین مدعی شده است که از ابتدایی‌ترین حقوق خود برخوردار نیست. عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت تاکید کرد: من بعید می‌دانم چنین باشد چون دستگاه قضایی ایران، روند خوبی داشته اما اگر چنین ادعایی درست باشد باید بررسی کنیم تا مثل همه زندانیان با زنجانی برخورد شود و متناسب با جرمی که انجام داده است مجازات شود نه بیشتر و نه کمتر. عبدالرضا مصری هم گفت: شخصا چنین نامه‌ای دریافت نکردم و از ماهیت نامه او بی‌اطلاع هستم. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس ادامه داد: ممکن است زنجانی نامه‌ای به نمایندگان فرستاده باشد که در صندوق نامه نمایندگان قرار می‌گیرد، بنابراین هیات‌رئیسه اطلاعی درخصوص نامه‌های ارسالی اینچنینی ندارد. حسین آذین، سخنگوی کمیسیون اصل90 هم با ابزار بی‌اطلاعی از نامه بابک زنجانی توضیح داد: ممکن است ماهیت نامه شکایت درخصوص نحوه رسیدگی به پرونده‌اش باشد اما نامه‌ای تحت این عنوان به کمیسیون اصل90 نرسیده است.

روزنامه آرمان در مصاحبه با یدالله طاهر نژاد از "احتمال ائتلاف کارگزاران با اصولگرایان معتدل "، گفته است: زب کارگزاران از جمله احزابی است که به‌خوبی از فراز و فرودهای سیاسی کشور عبور کرد و در مواقعی که نیاز بود با پایین کشیدن فتیله فعالیت‌های خود امور را به گذشت زمان سپرد. به‌عبارتی برای این حزب بقا نسبت به موضوعات دیگر اهمیت بیشتری داشت. از همین روست که امروز حزب کارگزاران بانشاط تر از سایر احزاب اصلاح‌طلب فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز و در تصمیم‌گیری‌ها موثرتر است. حضور عضو این حزب یعنی اسحاق جهانگیری در کرسی معاون اولی رئیس‌جمهور نیز بر روحیه و انگیزه این حزب افزوده است. رک‌بودن ویژگی بارز اعضای کارگزاران است و از این‌روست که اخبار و اتفاقات این حزب کمتر پنهان مانده است. به گفته عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، آیت‌ا... هاشمی حامی این حزب است و این حمایت بیشتر هم شده است...حزب کارگزان ممکن است در آینده با بخشی از اصولگرایان معتدل نیز ائتلاف کند و احتمال این ائتلاف منتفی نیست زیرا اگر اصولگرایان معتدل به این باور برسند که توسعه کشور مقدم بر هر چیزی است آنگاه آنها نیز به مسیر باور کارگزاران رسیده‌اند،آنگاه همراهی معنی‌دار است. شما مشاهده کردید در جریان انتخابات سال 92 بخشی از اصولگراها به کمپین آقای دکتر روحانی ملحق شدند. این بخش می‌توانند همین نزدیکی و همگرایی را ادامه دهند یعنی اگر آقای ناطق‌نوری در انتخابات مجلس کاندیدا شوند، به‌طور یقین کارگزاران از وی حمایت خواهند کرد زیرا حزب کارگزاران وی را شخصیت ارزشمندی می‌داند که به توسعه کشور علاقه‌مند است و در جهت آبادانی ایران تلاش می‌کند بنابراین مورد حمایت کارگزاران خواهد بود و برعکس ممکن است برخی از جریان‌های اصلاح‌طلبی به توسعه همه‌جانبه کشور اعتقاد نداشته باشند و تمام تلاش خود را بر توسعه اقتصادی منهای توسعه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی بگذارند طبیعتا کارگزاران آنها را همراهی نخواهد کرد. لذا باید دید که در چه مقطعی، چه جریانی به چه چیز می‌اندیشد و چه موضوعی برای آن جریان اصل است و آنگاه می‌توان همراهی یا عدم همراهی کارگزاران را با آن جریان تعربف کرد.

چشم شیطان/ با دستان‌آلوده چه خواهید کرد؟/ سیمان جای فضای علمی را می‌گیرد؟

روزنامه وطن امروز، در گزارشی به موضوع بازرسی های آژانس انرژی اتمی و حضور یوکیا آمانو در سنای آمریکا پرداخته و عنوان گزارش خود را "چشم شیطان" برگزیده است:  ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا می‌گوید تمام بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط آمریکایی‌ها آموزش دیده‌اند و تجهیزات مورد استفاده آنها در بازرسی‌ها نیز ساخت آمریکاست. همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس چهارشنبه این هفته به سنا می‌رود تا درباره «جزئیات توافق» به سناتور‌ها توضیح دهد. به گزارش «وطن‌ امروز»، حضور آمانو در سنا برای توضیح درباره جزئیات توافق هسته‌ای درحالی است که مقامات ایرانی از جمله علی‌اکبر صالحی گفته‌اند شیوه بازرسی‌های توافق شده در نقشه‌راه میان ایران و آژانس باید محرمانه بماند. جلسه آمانو با سناتورها در شرایطی برگزار می‌شود که مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد وندی شرمن، در جلسه‌ای محرمانه با سران کنگره، سازوکار نحوه بازرسی‌ها از ایران را توضیح داده است!  مجموعه این اخبار نشان می‌دهد عملیات بازرسی آژانس در ایران به صورت ویژه توسط آمریکایی‌ها رصد می‌شود و آنان حساب ویژه‌ای روی این موضوع باز کرده‌اند. البته اظهارات مونیز مبنی بر آموزش بازرسان آژانس توسط آمریکا زمانی قابل تامل می‌شود که در کنار اظهارات باراک اوباما درباره مناسب بودن جنگ علیه ایران پس از انجام بازرسی‌ها قرار گیرد. «پس از بازرسی‌ها، فرصت برای جنگ علیه ایران مناسب‌تر است». این جمله کلیدی باراک اوباما خطاب به طرفداران توافق هسته‌ای با ایران است که بازتاب فراوانی هم در میان جنگ‌طلبان آمریکایی و هم در ایران داشت.

در ادامه می خوانیم: این اظهارات اوباما نشان داد او معتقد است طی 15 سال آینده بنیه دفاعی ایران تضعیف می‌شود. همچنین با انجام بازرسی‌های فشرده از مراکز هسته‌ای و نظامی ایران،  می‌توان اطلاعات کاملی از توانمندی‌های ایران در اختیار داشت. بر همین اساس در چنین شرایطی استفاده از گزینه نظامی مطلوب‌تر خواهد بود. موضوع بازرسی‌های فراپروتکلی که از ابتدای مذاکرات هسته‌ای از سوی آمریکایی‌ها مطالبه می‌شد؛ یکی از 4 راهکاری است که آمریکایی‌ها تلاش کرده‌اند به بهانه«break out» آنها را در توافق هسته‌ای بگنجانند. در همین راستا و به‌رغم خط قرمز بودن بازرسی‌های نظامی، اما نهایتا علی‌اکبر صالحی در توافقنامه‌ای با یوکیا آمانو که به «نقشه راه» معروف شد؛ اجازه بازرسی نظامی از ایران را به بازرسان آژانس داد. توافق صالحی و آمانو، اگرچه به دلیل همزمانی با اعلام جمع‌بندی برجام، در حاشیه قرار گرفت اما اظهارات جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید مبنی بر دسترسی آمریکا به جزئیات این توافق و نیز امکان دسترسی سرویس‌های امنیتی آمریکا و اسرائیل به نتایج بازرسی‌های نظامی از ایران، موضوع توافق صالحی و آمانو را برجسته کرد. رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از این اظهارات ارنست طی نامه‌ای به آژانس نسبت به نشت اطلاعات محرمانه ایران و نتایج بازرسی‌ها  از ایران ابراز نگرانی کرد.

"با دستان‌آلوده چه خواهید کرد؟"، عنوان یادداشت روز وطن در نقد سفر فابیوس به ایران است: همین چند روز قبل توجیه‌کننده دیپلماسی ایرانی ظریف، در مقاله‌ای با عنوان «سفر فابیوس و میهمان‌نوازی ایرانی» با استدلالی عجیب حضور وزیر خارجه صهیونیست فرانسه را توجیه کرده است. او نوشته است: «فابیوس باید بیاید چون خاطرات شیرین ما از فرانسویان بیش از خاطرات تلخ ماست!» اما چه خاطره‌ای تلخ‌تر از پایمال کردن خون ایرانیان به خاطر یک دژخیم بیگانه. البته قطعا خاطرات آحاد مردم از فرانسه‌ای که به ما ایدز صادر کرد و به صدام میراژ داد و به منافقین جا و امکانات و در تحریم ایران شریک شد با خاطرات نویسنده مذکور از پل سن‌نویی پاریس تفاوت اساسی دارد اما اگر هم به قول این دیپلمات سابق،  پای تعامل در میان باشد باید پرسید «از کدام فرانسه صحبت می‌کنید؟» امروز ما و انقلاب ما دیگر چه سنخیتی با این «فرانسه آمریکایی‌شده» داریم که تمام نهادهای کلیدی دولتی و خصوصی و رسانه‌ها و اندیشکده‌هایش را خاندان‌های زرسالار بنی‌اسرائیلی قبضه کرده‌اند؟ فرانسه‌ای که آخرین بازماندگان سنت روشنفکری‌اش در آن از مرگ میراث انقلاب کبیر یعنی جمهوریت و روشنفکری سخن می‌گویند. فرانسه‌ای که در آن نشریه لوموند، آخرین میراث روشنفکری چپ، راهپیمایی شارلی‌ابدویش در پاریس را «رژه تهوع‌آور جنایتکاران» می‌خواند و دست آخر فرانسه‌ای که  خود آقای دیپلمات مذکور آن را در انتهای مقاله‌اش حامی تروریسم داعشی می‌داند. وزیر خارجه همین فرانسه بلافاصله پس از اینکه از سفر پردستاورد تهران به کاخ کوآی دو اوقسای پاریس بازمی‌گردد منکر همکاری با ایران در هر موضوع منطقه‌ای از جمله مبارزه با داعش می‌شود. حقیقت این است که پذیرایی از فابیوس جنایتکار و دیپلماسی شکست‌خورده فرانسه که دیگر به وضوح در هیچ یک از معادلات جهانی و منطقه‌ای بازیگری مهم محسوب نمی‌شود، تنها به نفع فرانسوی‌ها بود و شاید هم به سود صهیونیست‌هایی که مفهوم کراوات آبی آسمانی سفیر غیررسمی‌شان در تهران را به خوبی می‌دانستند. این همان قلاده‌ای بود که فابیوس در دیدار ماه گذشته با نتانیاهو در تل‌آویو بست!

وطن در یادداشتی با عنوان "سیمان جای فضای علمی را می‌گیرد؟"، به تاثیر برجام بر فضای دانشگاهی و تحقیقاتی ایران پرداخته است: 23 تیرماه که جمع‌بندی نهایی توافق جامع هسته‌ای امضا شد؛ سوالات بسیاری در ذهن‌ها شکل گرفت؛ مثلاً: پس از حصول توافق و اجرای بندهای آن؛ فضای پساتوافق چه تفاوتی با پیش از توافق خواهد داشت؟! یکی از مسائلی که شاید برای جامعه دانشگاهی مطرح باشد، این است که تاثیر توافق بر فضای آکادمیک و دانشگاهی کشور چگونه خواهد بود؟ قطعا یکی از ابعاد تحریم‌های ظالمانه غرب نسبت به جمهوری اسلامی، اعمال تضییقات شدید در حوزه امور علمی، آموزشی، دانشگاهی و پژوهشی بوده است. حال پس از توافق، بسیاری از رسانه‌های حامی دولت مدعی شده‌اند با برداشته شدن تحریم‌ها رشد علمی اعجاب‌انگیزی اتفاق خواهد افتاد و کشور در ریل پیشرفت قرار خواهد گرفت! بنا بر ادعای برخی در دولت، توافق هسته‌ای ورق را برگرداند. آنچه در یکی از بندهای توافقنامه گنجانده شده است خبر از برداشتن تحریم‌ها علیه آموزش دارد آن هم تحریم تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته‌های مرتبط با انرژی هسته‌ای که جمله «لغو خواهد شد» در انتهای آن آمده است...مان نشان خواهد داد با توجه به مقدمه ابتدایی، آیا سخن منتقدان مبنی بر غیرقابل اعتماد بودن غرب و در راس آن آمریکا صحیح است یا سخن روشنفکرنماهای سرجان ملکمی؟ همچنین نشان خواهد داد تاثیر واقعی توافق بر فضای علمی و دانشگاهی کشور (با بیش از 5/4 میلیون دانشجو) چگونه خواهد بود!

جذب خاکستری‌ها/ مرتضوی: وزیر کار را جلب کنید/ پیامد رفتار اردوغان در ترکیه

روزنامه اصلاح طلب شرق، در مصاحبه با حمیدرضا جلایی پور، فعال اصلاح طلب، به بررسی رویکرد اصلاح طلبان به انتخابات، دولت و توافق هسته ای پرداخته است. "جذب خاکستری‌ها" عنوان این مصاحبه است: ! با جلایی‌پور درباره اینکه اصلاح‌طلبان قرار است از این پس برای حل چه مسئله‌ای مردم را آگاه کنند، صحبت کردیم. توسعه همه‌جانبه و نه آمرانه که در آن دموکراسی، مبارزه با فساد رانتی شده هم وجود دارد، موضوعی است که از منظر جلایی‌پور، اصلاح‌طلبان باید به آن بپردازند. به گفته او ٤٠ درصد جامعه آرای خاکستری هستند که گاهی اسیر پوپولیسم شده و به احمدی‌نژاد رأی می‌دهند و گاهی از شعار بی‌عمل او به روحانی روی می‌آورند؛ ٤٠ درصدی که اغلب طبقه حاشیه‌نشین محروم بوده و باید به آن توجه کرد تا بار دیگر در دامن پوپولیسم گرفتار نشود. ..از سال ٧٦ به بعد، در انتخابات‌هایی که انجام شده، ٢٠ درصد جامعه ایران طرفدار جدی اصلاح‌طلبان هستند و در تمام انتخابات هم بوده‌ و رأی داده‌اند. ١٥ درصد هم متعلق به پایگاه اصولگرایان(اعم از میانه‌رو و تندرو) است که ما آن را هم ٢٠ درصد فرض می‌کنیم و گفتیم ٢٠ درصد هم که اصلا نمی‌آیند، پس ما معمولا در انتخابات‌ها با ٤٠ درصد آرای خاکستری مواجهیم که اینها روزهای انتخابات، دم‌دمای آخر تصمیم می‌گیرند که شرکت کنند یا نه و به چه کسی رأی دهند. در سال ٧٦ هم این ٤٠ درصد به میدان آمد که با خط امامی‌ها (یا اصلاح‌طلبان بعدی) آن موج ٦٠ درصدی دوم خردادی برای اصلاحات ایجاد شد. در انتخابات ٨٤ هم اصلاح‌طلبان با چند کاندیدا آمدند و رأیشان شکست و احمدی‌نژاد در برابر هاشمی به مرحله دوم رفت. در دور دوم انتخابات سال ٨٤ هم آن ٤٠ درصد به احمدی‌نژاد رأی داد، آنها گفتند انگار عده‌ای خورده‌اند و هاشمی را هم متأسفانه نماد فساد معرفی کردند و گفتند حالا یک نفر از ما پاکان آمده که این پول‌ها را از آنها بگیرد و به مردم فقیر دهد. در سال ٩٢ هم اتفاقا بخش محروم این ٤٠ درصد به روحانی رأی دادند، چون دیدند تندروها کشور را به خطر انداخته‌اند و موج رأی اصلاح‌طلبان و بخش خاکستری، باعث رخداد مهم انتخاب روحانی شد.حالا ببینید درواقع بزنگاه بحث روحانی و اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آینده باز همین بحث ٤٠ درصد خاکستری است. بخشی از این ٤٠ درصد محروم اقتصادی‌اند و هنوز آثار رونق اقتصادی دوره روحانی را دریافت نکرده‌اند. معیشت آنها مهم است. خوشبختانه توافق که انجام شده همین بخش یک مقداری امیدوار شده ولی ما به‌درستی وضع را نمی‌دانیم.

در بخش دیگر مصاحبه جلایی پور گفته: به نظر من انتخابات مجلس بعدی برای اصولگرایان میانه‌رو سنگ محکی است. از سال ٧٦ اصولگرایان برای ترمیم پایگاه رأیشان به جای اینکه خودشان را به بازگشت به حاکمیت قانون و توسعه‌ای پایدار تجهیز کنند، همه امید خود را به مردم‌انگیزان و حذف رقیب بستند. باید دید اینک پس از هشت سال ناکامی در دولت احمدی‌نژاد باز منتظر منجی‌ هستند.‌اگر این چند سال بخواهد به همین شکل سپری شود و همچنان گشایشی در زندگی بخش حاشیه‌نشین شهرها و بخشی که از خط متوسط در حال دور‌شدن است، ایجاد نشود، شاید دوباره منجر به ظهور یک احمدی‌نژاد دیگر شود، در دوم خرداد هم به این بخش توجهی نشد... .رئیس دولت اصلاحات شعار توسعه سیاسی داد؛ اما توسعه اقتصادی خوبی رخ داد و از این نظر به محرومان کمک کرد. مشکل محرومان با توسعه مولد حل می‌شود نه با شعار. باید ببینیم اصولگرایان میانه‌رو چه خواهند کرد. مهم این است که اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مردم‌‌انگیزانه ظاهر نمی‌شوند. همه باید کوشش کنند از فرصت توافق استفاده شود و به طرف توسعه قابل‌دفاع حرکت کنیم.

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان "مرتضوی: وزیر کار را جلب کنید"، به بررسی هفتمین جلسه دادگاه سعید مرتضوی پرداخته است:  روز گذشته آخرین جلسه دادگاه «سعید مرتضوی» در پرونده کهریزک هم‌زمان با ادامه رسیدگی به بخشی از پرونده تأمین‌اجتماعی او برگزار شد. این را وکلای شاکیان می‌گویند اما مرتضوی چنین اعتقادی ندارد و می‌گوید امروز (یکشنبه) مشخص می‌شود که جلسه بعدی‌ای در کار خواهد بود یا نه. چه جلسه‌ای برگزار بشود چه نشود، سریال «مرتضوی» و دادگاه - حداقل در ماجرای تأمین‌اجتماعی- هنوز تمام نشده است. بخش مهم پرونده هنوز در دادسراست و به دادگاه نیامده؛ بخشی که بر اساس گزارش تحقیق‌وتفحص مجلس درباره نحوه فروش شرکت‌های زیرمجموعه سازمان به «بابک زنجانی»، چک‌های ضمانت و برخی پرداخت‌های مالی در قالب سکه و کارت هدیه به اشخاص، اتهاماتی را متوجه «سعید مرتضوی» می‌کند. دادگاه دیروز هم مانند جلسه قبل طولانی و در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد... دیروز «مرتضوی» اعلام کرد به واسطه وکیلش، جلب علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را خواستار شده است. او با اشاره به اینکه شکایت سازمان تأمین‌اجتماعی این بود که من از مصوبه رئیس مجلس شورای اسلامی و اجرای رأی دیوان عدالت اداری درباره تبدیل سازمان به صندوق و بالعکس استنکاف کردم، گفت: «در این رابطه دلایلی را ارائه کردم که نه تنها من درباره این موضوع استنکافی نکرده‌ام، بلکه مدیرعامل و وزیر فعلی نیز خودشان از این موضوع استنکاف کردند». او افزود: «با توجه به انتشار این مطالب دادگاه، آقایان «نوربخش» و «ربیعی» را احضار کرد که آنها در جلسه امروز حضور نیافتند و نمایندگان خود را معرفی کردند. این در حالی است که وقتی کسی برای گواهی‌دادن یا به عنوان شاهد به دادگاه احضار می‌شود باید خودش در دادگاه حضور یابد. لایحه‌ای در رابطه با لزوم حضور نوربخش و ربیعی به دادگاه ارائه می‌دهم تا ببینیم آیا این دو نفر برای شکایتی که مطرح کردند، اسناد و مدارکی را ارائه می‌کنند یا خیر؟» دیروز همچنین اعلام شد قاضی «کشکولی» از «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و «نوربخش»، رئیس سازمان تأمین‌اجتماعی، خواسته است به عنوان مطلع در دادگاه حاضر شوند و توضیحاتی دهند. اما «مجتبی نظری» با اشاره به اینکه درخواست جلب از سوی «مرتضوی» لزوما او را در این باره محق نمی‌کند به «شرق» گفت: «این تقاضا موجه نیست و دادگاه نه‌فقط ترتیب اثر نمی‌دهد، بلکه طرح آن هم اهانت‌آمیز است. گو این که جای شاکی و متهم عوض شده است».

"پیامد رفتار اردوغان در ترکیه"، عنوان یادداشی به قلم فریدون مجلسی در رابطه با حوادث ترکیه است: ...انفجاری - ظاهرا داعشی- موجب قتل گروه بزرگی از تجمع کردان طرفدار کمک به کوبانی شد که اعتراض همگان را برانگیخت. سپس انتقام‌جویی نابخردانه - ظاهرا از سوی کردها- منجر به کشته‌شدن دو پلیس ترکیه شد و بی‌درنگ احساس انتقام‌جویی ترکان را درپی داشت. حمله نظامی و بمباران مواضع گروه پ‌ک‌ک در اقلیم کردستان عراق و زیرپاگذاشتن تعهدات گذشته به کردها، بهانه‌ای شد برای آشکارکردن نیت آغازین. با صدور اجازه پرواز به هواپیماهای نظامی آمریکا در پایگاه «اینجرلیک» سهمی نیز به آمریکایی‌ها برای بستن دهانشان داده شد. اردوغان در مقام تشریفاتی ریاست‌جمهوری هنوز اداره امور را رها نکرده است و بر نخست‌وزیر تحکم می‌کند. دولت او اعلام کرد که رفتارهای ائتلاف مخالفانش باوجود پیروزی در انتخابات اخیر برخلاف قانون اساسی است و آن ائتلاف باید منحل شود و نمایندگانش از مجلس خارج شوند که یعنی همان پاک‌کردن صورت‌مسئله. اقدام به جنگ خارجی، ارجاع موضوع به دادگاه به بهانه نقض قانون اساسی، اعلام انحلال حزب مخالف و برجای‌ماندن دولتی که از آغاز و با وجود شکست در انتخابات نیز نشانه‌های دست‌برداشتن از قدرت را نشان نداده است، نوعی کودتای خزنده را تداعی می‌کند که با کمک ارتش و راه‌انداختن جنگ و تحریک احساسات ملی و با کمک جماعاتی در پارلمان و دادگاه‌ها با ظاهری قانونی در شرف انجام است. غافل از اینکه فرایند مدنی‌شدن با سرعتی بیشتر از فرایند پیشین در جامعه امروزی ترکیه در حال تکوین بوده و عصر طلایی حزب عدالت و توسعه -که تعهد و پاکدستی ادعایی آغازین را هم از دست داده است-‌رو به افول است. این مسئله ترکیه را در اوج موفقیت‌های اقتصادی با بحرانی جدی مواجه خواهد کرد. 

سنا قاضی توافق را احضار کرد/ بهارستان همچنان تعطیل!/ کانال خرید یا دالان تحقیر؟!/  پول فروش نفت در آینده هم بلوکه می‌شود!؟

روزنامه کیهان در گزاشی با عنوان "سنا قاضی توافق را احضار کرد/ بهارستان همچنان تعطیل!"، به نقد و بررسی آخرین تحولات مربوط به توافق هسته ای در ایران و آمریکا پرداخته و حضور آمانو در سنای آمریکا برای توضیح برخی از نکات محرمانه توافق را نقطه تاریکی در روند بررسی توافق دانسته است: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادای توضیح درباره توافق محرمانه با کشورمان به سنای آمریکا می‌رود. احضار آمانو از سوی سنا در حالی است که مجلس شورای اسلامی تعطیل بوده و به زودی نیز برای 3 هفته دیگر تعطیل خواهد شد!..آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در طول 12 سال نظارت بر روند فعالیت هسته‌ای ایران، با اینکه حتی یک سند نیز در خصوص انحراف برنامه هسته‌ای کشورمان در اختیار نداشت، در هیچ کدام از گزارش‌های متعدد، صلح‌آمیز بودن فناوری هسته‌ای در ایران را تایید نکرد.حال با وجود محرمانه بودن توافق اخیر ایران و آژانس، رسانه‌های خبری از سفر دبیر‌کل آژانس به آمریکا خبر داده‌اند. خبر گزاری «رویترز» در گزارشی اعلام کرد: آژانس انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس چهارشنبه هفته جاری برای حضور در سنای آمریکا جهت توضیح درباره نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به واشنگتن سفر خواهد کرد.کمیته روابط خارجی سنا و برخی دیگر از کمیته‌های این مجلس و مجلس نمایندگان آمریکا این روزها صحنه پرسش و پاسخ‌های طولانی‌مدت در خصوص جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 است.

در ادامه این گزارش آمده: پایگاه خبری «هیل» در گزارشی اعلام کرد: دو سناتور ارشد آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند هدف آنها از دعوت از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آگاهی از جزییات توافق هسته‌ای محرمانه با ایران موسوم به «نقشه راه» است.سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و «بن کاردین» سناتور ارشد این کمیته در بیانیه فوق اعلام کردند: به منظور آگاهی کامل کنگره از جزییات و تبعات توافق هسته‌ای، اطلاع از نقش آژانس در اجرای این توافق با ایران برای ما حائز اهمیت اساسی است. در ادامه این بیانیه آمده است: چشم به راه رایزنی با آژانس درباره نحوه نظارت و راستی‌آزمایی از تعهدات هسته‌ای ایران به موجب سند برجام هستیم. ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از توافق بر سر یک «نقشه‌ راه» جهت حل و فصل مسائل مربوط به فعالیت‌های ادعایی هسته‌ای گذشته ایران خبر دادند. احضار آمانو از سوی سنای آمریکا در حالی است که در این برهه حساس و تاریخی مجلس شورای اسلامی تا 18 مرداد جلسه‌ای نخواهد داشت و سه هفته پایانی شهریورماه نیز بهارستان تعطیل است. هفته اول برای سرکشی از حوزه‌های انتخابیه و دو هفته بعد نیز تعطیلات تابستانی! 

"کانال خرید یا دالان تحقیر؟!"، عنوان یادداشت روز کیهان است: ظاهراً خروجی مذاکرات هسته‌ای سه متن برجام (متن اصلی) ، قطعنامه شورای امنیت و نقشه راه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای روشن کردن موضوعات باقیمانده گذشته و حال بوده است. قطعنامه 2231 شورای امنیت ۲۹ تیر تصویب شده و وفق متن برجام، ۹۰ روز بعد از آن یعنی 26 مهرماه ۹۴ (18 اکتبر 2015) روز تصویب برجام محسوب می‌شود. 26 مهرماه یعنی روزی که تعهدات ایران در متن توافق شده با آژانس اجرا شده است.  در پیوست D برجام که به «کمیسیون مشترک» مربوط می‌شود، ذیل مادۀ 6 (کارگروه تأمین)، پاراگراف 1-6 مقرر داشته که کمیسیون مشترک در موارد زیر تصمیم‌گیری خواهد کرد: عرضه، فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم از سرزمین دولت‌ها، یا توسط اتباع آنها یا با استفاده از کشتی‌ها یا هواپیماهای دارای پرچم آنها به ایران، یا برای استفاده درایران یا به سود ایران، خواه منشا آن در سرزمین آنها باشد یا نباشد، کلیه اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری مندرج در سند INFCIRC/254/Rev.12/Part 1، و چنانچه استفاده نهایی آن برای برنامه هسته‌ای ایران به نحو مندرج در این برجام و یا سایر استفاده‌های نهایی غیرنظامی غیرهسته‌ای باشد کلیه اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری مندرج در سند INFCIRC/254/Rev.9/Part 2،) یا آخرین نسخه‌های این اسناد که توسط شورای امنیت روزآمد می شود) و همچنین اقلام دیگری که دولت مربوطه تشخیص دهد ممکن است به فعالیت‌های متعارض با این برجام کمک نماید...کاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خصوصاً گردانندگان آن، فقط یک بار نحوه توضیح کری و مونیز را راجع به توافق با ایران در مجلس آمریکا مشاهده می‌کردند (اگر نکرده باشند!) و نحوه بازخواست و پرخاش نمایندگان آمریکایی به وزیر خارجه و وزیر انرژی آمریکا لااقل باعث می‌شد مجلس ما در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای به بهانه بازدید از حوزه‌های انتخاباتی تعطیل نشود ! با تعهدات پیچ در پیچ پذیرفته شده در متون مرتبط به مذاکرات هسته‌ای، با تحمیل‌های متعدد امضا شده توسط تیم مذاکره کننده و ... گویا خانه آخر رهایی از این همه تعهدات یک‌جانبه، مجلس شورای اسلامی است؛ گفتنی‌های بسیار دیگری در باره «موارد سیاه» به اصطلاح توافق هسته‌ای هست که همچون گذشته باز هم به آنها خواهیم پرداخت، اما کاش نمایندگان ملت متوجه این برهه خطیر شوند و با عمل به وظایف قانونی خود مانع باج‌خواهی و سوءاستفاده حریف شوند. 

روزنامه کیهان با طرح سوال "پول فروش نفت در آینده هم بلوکه می‌شود!؟"، گزارش اقتصادی در رابطه با سکوت برجام دررابطه با مهمترین بخش اقتصادی ایران تهیه کرده است: بارها از سوی مسئولان اقتصادی دولت و شخص رئیس‌جمهور اعلام شده بود که با مذاکره می‌توان تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را برداشت و بعد از آن وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود خواهد رفت، تا جایی که مردان اقتصادی دولت کارهای اساسی خود را موکول به بعد از توافق کردند. به طور مشخص رئیس کل بانک مرکزی وعده تک‌نرخی کردن قیمت ارز را به بعد از حصول توافق هسته‌ای حواله داد.در میان تحریم‌های مختلف و پیچیده‌ای که بر ملت ایران تحمیل شده بود، تحریم فروش نفت خام یکی از دو تحریم اصلی و به عبارت دیگر ستون اصلی ساختمان تحریم‌ها بود. دلیل آن نیز بسیار روشن است. اقتصاد ایران وابستگی شدید به پول نفت داشته و دارد و دولت‌ها فارغ از گرایش‌های سیاسی‌شان و شعارهایی که در زمان انتخابات می‌دهند، به طور جدی تمایل به استفاده از پول نفت برای انجام برنامه‌های مد نظر خود دارند.دولت یازدهم نیز علی‌رغم وجود تحریم در حوزه فروش نفت، از همان ابتدا سرمایه‌گذاری سیاسی قابل توجهی بر حوزه نفتی داشت. روحانی به همین منظور زنگنه که فردی پرحاشیه - به دلیل پرونده کرسنت- بود را به عنوان وزیر معرفی کرد و در دفاع از او سنگ‌تمام گذاشت. مشخص است که روحانی روی عملکرد زنگنه در تولید و فروش نفت حساب ویژه باز کرده و از طرف دیگر به برداشته شدن تحریم‌های نفتی از طریق مذاکرات که توسط ظریف انجام می‌شد، امید فراوانی بسته است.کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و اقتصادی می‌دانند که مهم‌ترین امتیاز دولت که در مذاکرات به دنبال آن بود، برداشتن محدودیت در فروش نفت و دسترسی پیدا کردن به پول‌های نفتی است. اگر مشکل دسترسی به پول‌های نفتی برطرف شود، مباحثی همچون دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور دیگر مسئله خاصی نیست، چرا که میزان فروش نفت در یک سال بیش از تمام اعداد بیان شده خواهد بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار