بررسی محتوایی روزنامه های دوشنبه:

روزنامه های دوشنبه بیشترین حجم اخبار و گزارش های خود را به اوین رفتن مهدی هاشمی اختصاص داده اند.

ویراژ دولت روحانی با جنگنده های میراژ!

به گزارش گلستان 24دیروز در موسسه اطلاعات با حضور ظریف و تیم مذاکره کننده جلسه ای در دفاع از برجام تشکیل شده بود، جلسه ای که بدون حضور منتقدان برگزار شد و تنها خروجی که داشت خائن خواندن کسانی بود که برجام را شکست می دانستند. اما بعداظهر دیروز تمام دوربین ها به سمت اوین چرخید. در ساعات پایانی روز، مهدی هاشمی، فرزند هاشمی رفسنجانی خود را برای گذراندن 10 سال حبس به زندان معرفی کرد. واکنش روزنامه های امروز به این رویداد بسیار جالب است. یک روزنامه آن را حق مهدی هاشمی دانسته اما برخی از روزنامه ها نیز مظلوم نمایی را پیش گرفته اند. 

دعا و بوسه آیت‌ا... هاشمی بدرقه پسر/ دلایل هجمه به هاشمی/ تصمیمی که تایید نخواهد شد 

روزنامه اصلاح طلب آرمان وابسته به حزب کارگزاران، صفحه نخست خود را به طور کامل به مظلوم نمایی خانواده هاشمی در زمان اجرای حکم مهدی هاشمی اختصاص داده است. متاسفانه روزنامه های اصلاح طلب در مبارزه با فساد اقتصادی، همواره اخبار یکسویه را مدنظر قرار می دهند و اگر در طیف خود خلافی صورت بگیرد یا سعی می کنند از کنار آن با سکوت بگذرند و یا دست به مظلوم نمایی بزنند. امر سخیفی که فساد اقتصادی را به معظلی بزرگ در کشور تبدیل کرده و به جای حفظ منافع ملی، حفظ آبروی افراد و یا حفظ منافع شخصی و جناحی ارجحیت یافته است: نخستین باری که آیت‌ا... هاشمی صریح در مورد دادگاه مهدی سخن گفت زمستان سال گذشته بود که اظهار داشت: «چون دادگاه علنی نیست، نمی‌توانم حرف‌های آنجا را بزنم. مثلا همین قضیه استات اویل قبلا سه بار مطرح شده بود و هر سه بار گفتند که هیچ ردی از مهدی هاشمی در آن نیست و هیچ اسمی از مهدی هاشمی در قراردادی که عباس یزدان‌پناه بست، دیده نمی‌شود.» و چند جمله دیگر هم بیان کرد که نشان از بی‌نقش بودن مهدی در برخی موارد داشت اما در نهایت تاکید کرد که هنوز حکم دادگاه اعلام نشده و پس از اعلام به آن تمکین خواهند کرد و حضور مهدی هاشمی در زندان اوین صبح دیروز گویای اثبات اظهارات آیت‌ا... هاشمی است. مهدی به زندان رفت تا پایانی باشد بر صحبت‌های مخالفانی که هر چیزی را بهانه‌ای برای حمله به آیت‌ا... قرار می‌دهند تا با جوسازی سعی کردند اینگونه القا کنند که آیت‌ا... راهکاری برای زندان نرفتن پسرش خواهد یافت و نمی‌گذارد مهدی که در 16سالگی برای دفاع از خاک کشور به جبهه رفت به زندان برود.

 

صادق زیباکلام در یادداشت کوتاهی دو دلیل آورده که چرا به هاشمی رفسنجانی حمله می شود. "دلایل هجمه به هاشمی "، عنوان یادداشت وی است:  دلهره، نگرانی و عصبانیت آنها از دو بابت است. نخستین دلیل آن به انتخابات مجلس خبرگان بازمی‌گردد که این نگرانی را دارند که اگر آقای هاشمی برای انتخابات صلاحیت خود را احراز نکند محبوبیت بیشتری کسب خواهد کرد همچنان که در انتخابات ریاست جمهوری این اتفاق افتاد و آقای روحانی که مورد حمایت آقای هاشمی بود توانست 19میلیون رای بیاورد. اگر هم آقای هاشمی صلاحیت خود را بتواند برای انتخابات مجلس خبرگان احراز کند تندروها با این مشکل مواجهند که آقای هاشمی به دلیل محبوبیتش رای بالایی خواهد آورد...دلیل دومی که برای عصبانیت تندروها از آقای هاشمی وجود دارد موفقیت بین‌المللی است که ایران کسب کرده و این موفقیت تنها به یمن اعتدال و میانه‌روی صورت گرفت؛ یعنی همان خطی که آقای هاشمی رفسنجانی آن را دنبال می‌کنند. به عبارت دیگر توافق هسته‌ای وین پیروزی تعقل، اعتدال و پراگماتیسم بر رادیکالیسم و تندروی است. 

"تصمیمی که تایید نخواهد شد "، عنوان سرمقاله آرمان پیرامون اصلاحات نخست وزیر عراق برای برچیدن پست های مربوط به ریاست جمهوری و نخست وزیری است: می‌توان این فرضیه را نیز در نظر گرفت که مساله حذف پست معاونین ناشی از یک کار کارشناسی و با هدف کم‌شدن هزینه‌های دولت و همچنین جلوگیری از منفذها و رخنه‌ها در درون دولت مطرح شده باشد اما شرایط کنونی می‌گوید عراق هنوز در وضعیت پایدار و با ثباتی نیست که این تصمیم بتواند جامه عمل پوشانده شود و قطعا واکنش‌های متعددی، هم از سوی جریان‌های سیاسی و هم از سوی طوایف مختلف به دنبال خواهد داشت؛ برای مثال پست معاون اول ریاست جمهوری متعلق به آقای نوری المالکی است که حزب منتسب به او بیشترین آرا را در پارلمان دارد یا در مورد معاونان دیگر نیز وضعیت به همین منوال خواهد بود و قطعا این تصمیم واکنش‌هایی را به دنبال خواهد داشت. از آنجا که کشورهایی همچون عربستان، ترکیه و آمریکا به دنبال وخیم‌تر کردن اوضاع عراق هستند بنابراین به نظر می‌رسد پارلمان عراق در چنین شرایطی تصمیم آقای العبادی را تایید نکند. 

حقش بود/ دشمن دوستی و مردم غریبگی/ چرا متن انگلیسی برجام نسخه یکسان فارسی ندارد؟!

روزنامه وطن امروز در واکنش به حکم مهدی هاشمی گفته "حقش بود" :انتظارها به سر رسید و رشوه‌خوار بزرگ، مهدی هاشمی رفسنجانی برای گذراندن «حداقل» 10 سال زندان، وارد اوین شد! مهدی هاشمی در حالی روز گذشته وارد زندان اوین شد تا 10 سال مجازات حبس خود را به دلیل فساد اقتصادی و ارتشا آغاز کند که در واقع نظر ریاست قوه‌قضائیه نیز در میزان حبس و زندان وی دخیل بوده است...هدی هاشمی در روزهای اخیر تلاش زیادی کرد تا حضور خود در زندان را باز هم سیاسی جلوه دهد. او 3 روز قبل از حضور در اوین با انتشار مطلبی در فیسبوک خود، حضورش در زندان را قریب‌الوقوع دانسته بود و مدعی شده بود اعلام کاندیداتوری پدرش برای مجلس خبرگان رهبری، باعث خواهد شد او زندانی شود!مهدی هاشمی در حالی به زندان رفت که همچنان پرونده جنجالی کرسنت رمزگشایی نشده است؛ پرونده‌ای که به نظر می‌رسد به دلیل برخی محدودیت‌هایی که با روی کار آمدن دولت روحانی در قبال آن اعمال شده، مورد رسیدگی قرار نگرفته است.

"دشمن دوستی و مردم غریبگی"، عنوان یادداشتی از وطن است که به برخی از اخبار دلالت کرده که براساس آن مذاکرات محرمانه ای میان ایران و آمریکا در جریان بوده که ممکن است مورد خیانت آمریکا قرار گیرد: رمزگشایی از علل تحمل شرایط پراسترس و مملو از خلف وعده و تهدید و افشاگری مکرر آمریکایی‌ها درباره محرمانه‌ترین و مهم‌ترین مسائل فی‌مابین همراه با سکوت توسط دولت و تیم مذاکره‌کننده ایرانی می‌تواند به آشکار شدن «هدف نهایی» از مذاکرات و توافق و نیت‌خوانی درونی افراد بینجامد. این طبیعی نیست که گروهی از سیاستمداران آمریکایی، نیروهای داخلی خود را دعوت به «سکوت» می‌کنند تا از تیم مذاکره‌کننده ایرانی در برابر «اطلاعات افشا‌شده از مذاکرات و توافقات» حفاظت کنند!«عدم ‌تقارن در شفافیت اطلاعاتی» میان طرف‌های مذاکره‌کننده، بنابر اصول مسلم علمی، منجر به «عدم‌ تقارن قدرت» در تصمیم‌سازی‌های آینده خواهد شد، چرا که دست حریف برای وارد آوردن ضربات خوار‌کننده با افشای رازهای پنهان، در مقاطع زمانی حساس و بزنگاه‌های اعتماد‌ستیز تاریخی باز خواهد ماند. اکنون آمریکایی‌ها رسما اعلام می‌کنند رفتار جهان سومی غربگرایان کشورمان در نحوه تعامل با مردم و نمایندگان در موضوع مهم مذاکرات بین‌المللی، موقعیت آنها را متزلزل کرده است به نحوی که «در شرایط فعلی» دیگران را به پرهیز از افشای اسرار و صیانت از «اعتماد غرب‌گرایان ایرانی» تشویق می‌کنند. تشویق و ترغیبی که تاکنون بی‌پاسخ مانده و قطعا فاش‌گویی‌های بزرگ‌تری در پیش خواهد بود!

"چرا متن انگلیسی برجام نسخه یکسان فارسی ندارد؟!"، عنوان سوالی است که وطن مطرح کرده و مدعی شده تاکنون وزیرخاجه ایران به آن پاسخی روشن نداده است: حال یکی از سوالاتی که از مذاکره‌کنندگان محترم کشورمان در قضیه هسته‌ای باید پرسید این است که چرا متن فارسی توافق وین (برجام) با متن انگلیسی (اصلی) این قرارداد تعهدآور بین‌المللی از ارزش حقوقی یکسانی برخوردار نیست که هیچ، بلکه در واقع مساله‌ای به این روشنی که در حقوق بین‌الملل عرفی رایج است، در این توافق اصلا لحاظ نشده است! آیا بسنده کردن به ترجمه فارسی متن انگلیسی برجام می‌تواند ابزار مناسبی برای چانه‌زنی ما در هنگام بروز اختلافات احتمالی در این توافق باشد؟ هنوز جوهر توافق خشک نشده بود و کار به مرحله اجرا نرسیده بود که طرف غربی با دبه کردن، تفسیرهای دلخواهش را برای بهره‌برداری حداکثری از خواسته‌های نامشروع خود کلید زد و وزارت امور خارجه ما نیز به جای ارائه تفسیری صحیح از عبارت‌های ابهام‌آمیز و پرتعداد در متن انگلیسی برجام، متن ترجمه شده غیر‌رسمی‌ای را به مجلس تحویل داد که 3 بار توسط مجلس به دلیل ترجمه غلط به وزارت امور خارجه عودت داده شد!

"ویراژ دولت با میراژ بادکرده"، عنوان گزارشی است که دولت روحانی به دنبال هواپیماهایی است که سال ها از رده خارج شده اند: در  پایان سفر لوران فابیوس، وزیر خارجه اسرائیلی فرانسه و عامل ورود ایدز به ایران، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت روحانی گفته بود: «فرانسه می‌تواند نیاز ما به جنگنده‌های میراژ را برطرف کند و خرید جنگنده‌های میراژ جدید، نخستین اولویت نیروی هوایی ارتش است». حرف‌های نوبخت از آن جهت عجیب بود که قریب 2 سال است اولاند رئیس‌جمهور فرانسه در جهان بویژه در شیخ‌نشین‌های عربی که به خرید بی‌حساب و کتاب تسلیحات گرانقیمت شهره‌اند، دوره افتاده تا بلکه جنگنده‌های رافائل را که به مراتب پیشرفته‌تر و جدید‌تر از میراژ هستند آب کند اما جز 2 مورد فروش محدود به قطر و هند بقیه جنگنده‌ها به خاطر گرانی و عقب‌مانده بودن فناوری‌هایشان روی دست پاریس باد کرده‌اند. حال پایگاه آمریکایی المانیتور در مقاله‌ای به قلم یک کارشناس امنیتی ایرانی، ادعای سخنگوی دولت درباره نیاز هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را از نقطه نظر فنی به چالش می‌کشد. عباس قیداری نوشته است: «در نخستین جنگ خلیج فارس، ایران به شمار اندکی از جنگنده‌های «داسو میراژ اف 1» عراق دسترسی پیدا کرد و این هواپیما‌ها به ایران منتقل شدند تا بر اثر نبرد هوایی با جنگنده‌های پیشرفته‌تر غربی، از بین نروند. ایران سپس آنها را به عنوان بخشی از غرامت جنگ خود با عراق در سال‌های 1980 تا 1988 میلادی، مصادره کرد. ایران اکنون 24 فروند جنگنده میراژ    F-1 BQو F-1 EQ در اختیار دارد. البته دقیقا روشن نیست چه تعداد از این هواپیماها قابلیت عملیاتی دارند. ایران از همان ابتدا برای استفاده از این جنگنده‌ها با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود. از آنجایی که رادارهای هواپیما برای موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین آمریکایی و فرانسوی طراحی شده است، ایران تا سال‌ها در زمینه‌هایی چون قطعات، نصب رادار، همگام‌سازی موشک‌ها و آموزش خلبان، با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود. 

طلسم صندوق شیشه‌ای شکسته می‌شود؟/ بدرقه پسر با دعای پدر/ پیاده فروشی توسط شهرداری؟!

روزنامه آفتاب یزد در تیتر نخست خود به موضوع صندوق های شیشه ای پرداخته که در دولت یازدهم سوژه جدیدی برای انتخابات شده است. "طلسم صندوق شیشه‌ای شکسته می‌شود؟"، عنوان این گزارش است: درکنار بحث الکترونیکی شدن انتخابات، ایجاد صندوق‌های شیشه‌ای هم از سوی وزارت کشور مطرح شده است، موضوعی که به نظر نمی‌آید برخلاف الکترونیکی کردن شمارش آرا، نیازی به پیش زمینه و بودجه و زیر ساختی داشته باشد هر چند آیت اله جنتی سخنگوی شورای نگهبان در همان گفتگوی ویژه خبری‌اش در اینباره گفته بود: " یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، این است که ممکن است آراء مردم از پشت این صندوق‌ها معلوم باشد و خوانده شود و این خلاف محرمانه ماندن آرای مردم است."غلامعلی جعفرزاده در ارتباط با شیشه‌ای شدن صندوق انتخابات هم به آفتاب یزد پاسخ می‌دهد:" آنچه که به عنوان شیشه‌ای شدن صندوق انتخابات مطرح می‌شود به این معنا نیست که رای داخل را کسی بتواند بخواند بلکه به این خاطر است که حجم و مقدار آرا را تشخیص بدهند تا کمی جو انتخاباتی شفاف شود. مثلا اگر قرار شود آرا داخل یک پاکت در صندوق انداخته شود این مشکل به همین راحتی حل خواهد شد." ناصر ایمانی هم جواب می‌دهد:" درباره شیشه‌ای شدن صندوق انتخابات تا به حال مخالفتی از شورای نگهبان نشنیدم ولی برگزارکردن انتخابات در محل‌هایی که کسی نوشته رای‌دهنده را نبیند، یا آرا شفاف باشد بسیار خوب است البته ما کلیاتی در انتخابات داریم که مهمتر از این موارد است مثل قانونمندکردن پول‌هایی که به کاندیداها در انتخابات داده می‌شود.و اگر وزارت کشور بتواند آن موضوع را دنبال کند رفتار بسیار مثبتی خواهد بود." حال باید دید آیا وزارت کشور می‌تواند طلسم الکترونیکی‌شدن انتخابات را بشکند و سایر اقدامات خود را در راستای شفاف‌سازی انتخابات انجام دهد و در این راه شورای نگهبان را به انجام اقدامش مطمئن سازد؟

"بدرقه پسر با دعای پدر"، تیتر آفتاب یزد از ماجرای زندان رفتن مهدی هاشمی پس از صدور حکم محکومیت وی است. به نظر می رسد روزنامه های اصلاح طلب نه بخاطر اجرای حکم یک مفسد اقتصادی ناراحت شده اند بلکه به خاطر اینکه پسر آیت الله هاشمی رفسنجانی، پدر معنوی اصلاح طلبان به زندان رفته، این چنین برآشفته اند و قانون را به چالش کشیده اند: روز گذشته سپهر ندامتگاه، در حالی که داغ ترین ساعات روز را پشت سر می‌نهاد، شاهد اتفاق عجیب و متفاوتی بود. این بار ندامتگاه اوین بر خلاف همیشه میزبان میهمانی ناخوانده بود و رد پای مردی بر زمین خاکی‌اش بر جای ماند که علی رغم دعوت صاحب‌خانه، بدون دستبند - بدون حکم جلب، با گام‌های خودش به پشت میله‌های سرد گام نهاد و اشک‌های همسر بدرقه راهش گردید.‌..مهدی هاشمی در حالی که دعای پدر در گوش هایش زمزمه می‌شد و اشک‌های همسر بدرقه راهش بود به زندان اوین رفت. حال باید دید آیا در آستانه انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی این فشارهای روزافزون بر خانواده هاشمی ادامه و افزایش می‌یابد و عده ای همچنان با سنگ اندازی‌های خود در تلاشند تا سد راه خانواده هاشمی رفسنجانی گردند و به اصطلاح ضرب شستی از خود نشان دهند؟ ‌

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان "پیاده فروشی توسط شهرداری" به موضوع پیاده فروشی توسط شهرداری پرداخته و با دو تن از اعضای شورای شهر نیز مصاحبه ای در این رابطه انجام داده است:  این روزها شهرداری گویا مالک تمام عیار شهر شده است؛ از بحث تراکم‌فروشی و ساخت و سازهای اعجاب‌آور شهرداری در شهر تهران -از جمله ساخت یک آسمانخراش ۵۷ طبقه در خیابان ۸ متری! - که بگذریم پیاده‌رو فروشی شهرداری موضوع ساده‌ای نیست که بتوان ساده از کنار آن گذشت. البته بحث پیاده‌رو فروشی توسط شهرداری بحث تازه‌ای نیست چراکه بر همه عیان گشته که بسیاری از دستفروشانی که در خیابان‌ها و پیاده‌روها بساط کرده‌اند و حسابی بازار گرمی می کنند و حسابی هم فروش دارند، کف پیاده‌رو را از شهرداری اجاره کرده‌اند!

در ادامه می خوانیم: هنوز این اقدام غیرقانونی برای عده‌ای از مردم هضم نشده که عده‌ای از مخاطبان در تماس با روزنامه آفتاب یزد از پیاده‌روفروشی خیابان‌ها توسط شهرداری به افراد و اخذ وجه از صاحبان موتور یا دوچرخه که در پیاده‌رو پارک شده‌اند خبر داده‌اند چنانچه یکی از مخاطبان در گفتگو با خبرنگار آفتاب یزد در این باره بیان می‌کند: چند روز پیش به بیمارستان شفایحیاییان در خیابان مجاهدین مراجعه کردم تا به ملاقات بستگانم در بیمارستان بروم. هنگامی که قصد پارک کردن موتورم را در پیاده رو داشتم شخصی آمد و گفت باید 1000تومان بابت پارک به او بپردازم و مدعی شد چون آن قسمت از پیاده رو را از شهرداری اجاره کرده است باید هزینه‌اش را دربیاورد بنابراین هرگونه پارک موتور یا دوچرخه در آنجا حتی اگر ده دقیقه هم باشد هزینه دارد! این موضوع در حالی است که طبق قانون این اقدام خلاف قانون است چنانچه یکی از اعضای شورای شهر نیز این موضوع را تایید می‌کند.محمد حقانی در گفتگو با آفتاب یزد در این باره می‌گوید: طبق ماده 55 قانون شهرداری‌ها کلیه خیابان‌ها، پیاده روها و معابر عمومی شهر متعلق به مردم است و هرگونه ایجاد سدمعبر یا نصب دکه یا هرچیزی که باعث اخلال در رفت و آمد مردم شود خلاف قانون است. وی در ادامه می‌افزاید: در صورت بروز این تخلف شهرداری‌ موظف به رفع سدمعبر و راسا می‌توانند برای رفع آن اقدام کنند. در این گونه موارد حتی شهرداری نیازی به مجوز دادستانی برای اعمال قانون نیز ندارد، زیرا این تخلف یک مسئله عمومی و جزو حقوق شهروندی است. 

بررسی توافق وین بدون حضور منتقدان؟!/ چرا برجام به فرجام نمی‌رسد؟/ نشتی کوزه کارگزاران کدام اهداف پنهان را فاش می‌کند؟

روزنامه کیهان در تیتر نخست خود با عنوان "بررسی توافق وین بدون حضور منتقدان؟!"، به بررسی نشست های یک طرفه تیم مذاکره کننده هسته ای اشاره کرده که جای برای منتقدان در آنها نیست: روز گذشته جلسه بررسی توافق وین با حضور تیم مذاکره کننده کشورمان در حالی برگزار شد که نه تنها خبری از منتقدان نبود بلکه سیلی از اتهامات و نسبت های ناروا نیز نثار آنان شد!پس از جلسه وزیر امور خارجه با شورای راهبردی روابط خارجی و جلسه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با کمیسیون امنیت ملی مجلس در هفته های گذشته، دیروز نشست بررسی توافق هسته‌ای وین با حضور ظریف، صالحی،عراقچی، تخت روانچی و صادق خرازی از سوی موسسه دیپلماسی ایرانی برگزار شد. جلسه ای باز هم یکطرفه و بدون حضور منتقدان که نمایندگان دولت صرفاً به تعریف و تمجید از توافق وین پرداختند، به خود تبریک گفتند، توافق را شایسته جشن دانستند و در نهایت به جای پاسخگویی به نقدهای فنی به منتقدان حمله کرده و تلویحاً آنان را به خیانت متهم کردند!

در ادامه می خوانیم: متوازن خواندن متن برجام توسط ظریف در حالی است که امتیازات داده شده کاملاً روشن و صریح هستند و اندک وعده‌های حریف به هزار و یک اما و اگر روبرو بوده و هرلحظه اراده کنند قابل پس گرفتن است. وزیر امور خارجه در ادامه تصریح کرد: در فاصله ده ساله پرونده ایران در شورای امنیت به صورت کامل رفع می‌شود و از دستور کار خارج خواهد شد.اظهارات ظریف در حالی است که براساس آنچه در قطعنامه آمده است ایران با استناد به ماده 41 از فصل هفتم منشور سازمان ملل، «تهدیدی علیه صلح» تلقی شده است! و با پذیرش توافق وین نه تنها از دستور کار شورای امنیت بیرون نمی‌‌رود، بلکه دست‌کم برای مدت 10 سال دیگر تحت ماده 41 فصل هفتم باقی می‌ماند. و این نیز تحقیر دیگری و به مفهوم آن است که ایران مقتدر و پیشتاز را که تهدیدی علیه صلح جهانی و منطقه‌ای است، به بند کشیده! و فعلا! حداقل برای 10سال مهار کرده‌ایم!

"چرا برجام به فرجام نمی‌رسد؟"، عنوان یادداشت روز کیهان در نقد روند بررسی برجام در ایران و همچنین برداشت های زیاده خواهانه غرب از این متن است: همین جا و به اجمال باید نوشت که کسی حق ندارد با ادعای بیشتر فهمیدن و دانستن، از دیگران مالیات بگیرد یا خلاف اخلاق و انصاف رفتار کند؛ چه تصویب توافق را «مصلحت» یا «ضرورت» بداند و چه عدم تصویب و رد آن را. یک هدف مهم دشمن، به هم زدن اخوت و الفت و همدلی میان کلّیت ملت و نظام- و به مفهوم اخص میان نیروهای انقلابی- است. به تعبیر امیر مؤمنان «الانصاف یرفع الخلاف و یوجب الایتلاف. انصاف، اختلاف‌ها را از میان برمی‌دارد و موجب الفت و همبستگی می‌شود». برجام تصویب شود یا نشود و قبل یا بعد از هر موضوع اختلافی مشابهی، باید متذکر باشیم که اخوت و الفت، رحمت خاص الهی و علت موجده و مبقیه عزت و اقتدار ماست. نباید مجال جولان و دو به هم زنی را برای بدخواهان یا عناصر کم ظرفیت- از هر دو طرف بحث- فراهم کرد. باید پیچیدگی‌های آوردگاه جدید مبارزه با استکبار را فهمید و به تناسب آن به میدان آمد. کشیدن ترمز نیروهای مؤمن یا تهییج آنها به شتابزدگی و واکنش‌های فاقد تدبیر و سنجش هر دو خلاف مصلحت است. حسن ظن، تعمیق ارتباطات، تحمل هم و شنیدن از یکدیگر، و تقویت تعامل و انسجام سازمانی می‌تواند ما را در مسیر الفت پیش ببرد.

کیهان در گزارشی از سیاست های حزب کارگزاران با عنوان "نشتی کوزه کارگزاران کدام اهداف پنهان را فاش می‌کند؟"، به سیاه نمایی های این حزب در عرصه سیاسی و اقتصادی و رسانه ای کشور اشاره دارد: جریان فربه از انواع زد و بندهای اقتصادی و سیاسی و امنیتی- در دو حوزه سیاست داخلی و خارجی- چه مسیری را طی کرده و به کدام سو سیر می‌کند؟ این طیف درحالی با کلید واژه‌هایی چون پول‌های کثیف و بابک زنجانی ژست مبارزه با مفاسد اقتصادی می‌گیرد که بیشترین آلودگی‌ها را دارد و اگر از تنش‌زدایی با غرب سخن می‌گوید، کرنش در برابر زورگویی‌های آمریکا و غرب را مدنظر دارد بلکه دیلماج ادبیات رسمی دولتمردان آمریکایی است. با مقدسات دینی و انقلابی همان می‌کند که غرب متعدّی می‌پسندد؛ با خط امام سر ستیز دارد و درعین حال به تحریف امام(ره) درحد باز تولید اسلام آمریکایی می‌پردازد. به نام همایش‌های حزبی به جماران می‌روند، حال آن که با خط به خط مکتب امام در تعارض قرار دارند. حتی تظاهر به حمایت از امثال هاشمی می‌کنند حال آن که در گذشته نه‌چندان دور و در ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای از خجالت او درآمده‌اند. اما عجیب‌تر، همراهی امثال هاشمی با این طیف به دلایل گوناگون است.در رصد این جریان به برخی افراد و اسامی برمی‌خوریم که نقش سوراخ و نشتی یک کوزه بزرگ را ایفا می‌کنند. وقتی مهدی هاشمی در خارج کشور آن افتضاحات زنجیره‌ای را در دو زمینه دادن‌گرای تحریم‌ها و بازگویی راز تقابل جریان فتنه با اصل نظام و رهبری به بار آورد، سایت آینده از سایت‌های حامی هاشمی نوشت «مهدی هاشمی باید در ادامه مسیر فعالیت‌های خود تجدیدنظر جدی بکند، شهرت‌طلبی، مبالغه، جلب توجه و عدم صداقت می‌تواند هر انسانی را دچار لغزش کند. اما در مورد مهدی هاشمی، هزینه این لغزش به دلیل انتساب وی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بیشتر خواهد بود و به همه جامعه خواهد رسید...[!] او آن مغز متفکری نیست که تصور می‌شود». نمونه مشابه مهدی هاشمی، محمد قوچانی است که در حلقه مشاوران دولت است و عنوان نایب‌رئیس کمیته سیاسی کارگزاران را به دوش می‌کشد اما به اعتبار شهرت‌طلبی و میل به گنده‌گویی، همان نقش نشتی کوزه را ایفا می‌کند.

در ادامه می خوانیم: وقتی کسانی در حوزه مقدسات بتوانند شارلی ابدو باشند چرا به طریق اولی نتوانند در حوزه چالش هسته‌ای مانند رعیت‌های کدخدای آمریکایی حرف بزنند؟ جان‌کری روز پنج‌شنبه به بهانه هفتادمین سالگرد جنایت اتمی آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی با وقاحت تمام گفت: «این حادثه اهمیت توافق هسته‌ای با ایران را نشان می‌دهد که با هدف کاهش احتمالی گسترش تسلیحات اتمی انجام دادیم»! تنها جنایتکار اتمی جهان به خود اجازه می‌دهد در موضع قاضی و مدعی‌العموم به اتهام پراکنی علیه یک ملت قربانی جنایت‌های غرب بپردازد. اما آنچه در این میان جالب است، یادداشت نایب رئیس فعلی کمیته سیاسی کارگزاران در روزنامه زنجیره‌ای شرق به تاریخ 31 خرداد 1383 است؛ شرق با ابداع کلمه «تقوای اتمی» و تبرئه آمریکا ادعا می‌کند سلاح اتمی نه برای استفاده بلکه برای بازدارندگی است و برای تجهیز به آن باید ابدا تقوای اتمی داشت. «دستیابی به انرژی هسته‌آی بیش از هر فرایند فنی یا سیاسی نیازمند نوعی آمادگی اخلاقی است و پیش از سیاستمداران و نظامیان میهن‌دوست، باید علمای اخلاق را به یاری طلبید که نه به نسبت اخلاق پرهیزکارانه درویشان که به شیوه اخلاق واقع‌گرایانه عصر جدید، تقوای اتمی را به ما بیاموزند. تقوای اتمی پذیرش دکترین صلح مسلح، اعطای تضمین به جهان برای پرهیز از جنگ است چنین دولتی راه رفتارهای ماجراجویانه و محیرالعقول مانند حمله صدام به کویت را در سر نخواهد پروراند و دم از انقیاد جهان نمی‌زند (مانند پاکستان). این گونه است که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با اثبات تقوای اتمی به بمب اتمی نیز دست یابد و هرگز هراسی از شورای حکام آژانس اتمی به خود راه ندارد»!!

ارسال نظر

آخرین اخبار