یک هفته با روزنامه های زنجیره ای

یکی از کارکردهای زنده نگه داشتن نام احمدی‌نژاد برای اصلاح‌طلبان کنار گذاشتن اختلافات و حفظ انسجام درون‌گروهی تا فتح مجلس دهم است.

زنده نگه داشتن نام احمدی نژاد با هدف القای اختلاف بین اصولگرایان و متحد کردن اصلاح طلبان!/ سیاست‌زدگی و نگاه صرفاً جناحی به مسائل اجتماعی

به گزارش گلستان 24، خط تخریب اصولگرایان با تمرکز بر احمدی‌نژاد این هفته هم ادامه داشت، چنانچه «آفتاب یزد» در تیتر یک روز اول کاری خود(۲۷/۲/) گزارشی از بدهی دولت گذشته به صندوق توسعه ملی را برجسته کرد و زیر تیتر «تمام خسارت‌های عیدانه احمدی‌نژاد»، نوشت: «اسفند 91 بود که محمود احمدی‌نژاد در جمع خبرنگاران اعلام کرد ان‌شاءالله هفته آینده این عیدانه به حساب مردم واریز خواهد شد... شاید کمتر کسی بود که در آن برهه می‌دانست این عیدانه از کدام منبع پرداخت می‌شود، چه تأثیری بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت و چگونه تأمین می‌شود. برای پرداخت این عیدانه، مبلغ 7/2 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشته شده بود.»
یکی از کارکردهای زنده نگه داشتن نام احمدی‌نژاد برای اصلاح‌طلبان کنار گذاشتن اختلافات و حفظ انسجام درون‌گروهی تا فتح مجلس دهم است. از همین رو، این روزنامه یک روز بعد(۲۸/۲) «دلواپس وحدت اصلاح‌طلبان نباشید» را تیتر کرد و به نقل یک فعال اصلاح‌طلب نوشت: «استراتژی اصلی اصلاح‌طلبان آن است که به یک اجماع حداکثری در میان طیف خودشان دست پیدا کنند. واضح است که به لحاظ سیاسی هر جناح و تفکر سیاسی به دنبال حداکثرسازی منافع خودش است. اگر از یک اصلاح‌‌طلب سؤال کنید که علاقه‌مند است چه نوع مجلسی داشته باشیم، قاعدتاً باید بگوید مجلسی که اصلاح‌طلبان ناب در آن حضور داشته باشند، اما وقتی به شرایط واقعی و محدودیت‌ها نگاه کنیم قاعدتاً بایستی موضع خودمان را به طور واقع‌بینانه ترسیم کنیم.»

 


در همین راستا «شرق» (30/2/) تصویر احمدی‌نژاد را به بهانه فوتبال درج کرد و زیر تیتر «سیاست روی نقطه پنالتی»، نوشت: «شاید اوج حضور سیاسیون در فوتبال را محمود احمدی‌نژاد رقم زد. پیش از او رئیس‌جمهوری اصلاحات در پایان عمر ریاست جمهوری خود برای دیدار مهم ایران و بحرین به ورزشگاه صدهزارنفری آزادی رفته بود، اما روشن بود که قصد بهره‌برداری سیاسی از ورزش را ندارد. دوران ریاستش به پایان رسیده بود و شاید تنها و تنها می‌خواست با خاطره‌ای خوش ساختمان پاستور را ترک کند. حکایت محمود احمدی‌نژاد اما متفاوت بود. 9 فروردین 1388 محمود احمدی‌نژاد به ورزشگاه آزادی رفت تا به همراه صد هزار نفر دیگر به تماشای دیدار ایران و عربستان بنشیند. اما تیم ملی فوتبال ایران در حضور محمود احمدی‌نژاد و علی‌آبادی، رئیس وقت سازمان تربیت‌بدنی و با سرمربی‌گری علی دایی یک شکست فاجعه‌انگیز و غمناک را در ورزشگاه متحمل شد... فردای دیدار ایران و عربستان، علی دایی از سرمربی‌گری تیم ملی برکنار شد. علی دایی پس از اخراج از تیم ملی سکوت کرد، ولی پس از چند سال در مصاحبه‌ای علت اخراج خود را این‌گونه بیان کرد؛ من را آقای احمدی‌نژاد سرمربی تیم ملی نکرد، او فقط در اخراج من از تیم ملی نقش داشت. من با دستور مستقیم علی‌آبادی به کفاشیان، سرمربی تیم ملی شدم. اما بعد از بازی با عربستان با دستور مستقیم احمدی‌نژاد اخراج شدم. دلیل اخراج من هم این بود که آنها به من پیشنهاد دادند تا در ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد حضور پیدا کنم، اما من قبول نکردم و مرا اخراج کردند.»
«شرق» در ادامه به نوع تعامل دولت یازدهم با فوتبال پرداخت و با اشاره به حوادث اخیر تبریز نوشت: «یک تصمیم‌گیری اشتباه در عرصه فوتبال توسط فرد یا افرادی که شاید ارتباطی هم با دولت نداشته باشند، دولت روحانی را با چالشی جدی مواجه کرده است. رئیس‌جمهور مجبور شد به وزیر ورزش خود که ماه‌هاست زیر موج انتقاد‌ها قرار دارد، دستور پیگیری و برخورد با متخلفان را صادر کند، اما شاید این برای مردم تبریز کافی نباشد. روحانی امروز در تبریز پشت ضربه پنالتی‌ای قرار گرفته که سال گذشته با پوشیدن گرمکن و تصویر‌نگاری از خود، آن را تبدیل به گل کرد. اما امروز همان توپ در جایی قرار گرفته که روحانی انتظارش را نداشت.»
همین سیاست‌زدگی و نگاه صرفاً جناحی به مسائل اجتماعی سبب شد تا «آرمان» در همین روز(30/2/) از قول ابطحی تیتر زد: «قرار نبود اعتدال به سود اصولگرایان تمام شود.»
این روزنامه همچنین تیتر اول خود را انتخاباتی تنظیم کرد و با اشاره به ناکام ماندن اصلاح‌طلبان در همراه کردن برخی از شخصیت‌های جریان رقیب زیر تیتر «کلید ناطق قفل انتخابات را باز می‌کند»، نوشت: «پاسخ برادر حجت‌الاسلام ناطق‌نوری برای حضور او در انتخابات مجلس منفی نیست و از لفظ نمی‌دانم استفاده می‌کند که می‌تواند بیانگر این باشد که درصدی می‌توان به تغییر تصمیم شیخ نور امیدوار بود، چراکه در برهه‌های گذشته برادر و نزدیکان او با قاطعیت از نیامدن یا هر تصمیم دیگر شیخ نور می‌گفتند، اما این بار گویا احمد ناطق‌نوری قصدی برای رد صریح نیامدن برادر در انتخابات ندارد.»
«ابتکار» یک روز بعد(۳۱/۲/) به دغدغه دیگر اصلاح‌طلبان اشاره کرد و در یادداشتی با عنوان «اصلاح‌طلبان و ضرورت حضور و اجماع هوشمندانه در انتخابات» نوشت: «آنچه می‌تواند در این انتخابات به یک دغدغه تبدیل شود تک‌روی برخی کاندیداها است که اصلاح‌طلبی را فقط در حضور خویش در انتخابات خلاصه کنند و با انحصارطلبی مانع حضور و ثبت نام کاندیداهای متعدد در انتخابات شوند که می‌تواند یک افت بزرگ برای اصلاح‌طلبان باشد.»
«آفتاب یزد» در همین روز در تیتر اول خود از علت اصلی نگرانی اصلاح‌طلبان پرده برداشت و برای نسبت دادن آن به جریان رقیب با عنوان «بوی خوش ائتلاف» نوشت: «مدتی است ادعای اختلاف میان شورای راهبردی اصلاح‌طلبان و شورای هماهنگی با پررنگ کردن سخنان یکی از اعضای حزب اعتماد ملی، دستمایه رسانه‌های اصولگراست تا بر طبل اختلاف در جریان اصلاحات بکوبند.»/سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار