اعزام حجاج گلستانی از سوم شهریور، افزایش جریمه شکار حیوانات وحشی، برگزاری یازدهمین نمایشگاه تخصصی ایران در ترکمنستان، راه اندازی سامانه نرم افزاری معاملات کشاورزی به صورت پایلوت در استان، انتخاب دو دانشجوی نمونه کشوری از دانشگاه علوم کشاورزی گرگان، کشف 21 خودروی سرقتی، آغاز ساخت مدرسه خیری ساز در گرگان و رهاسازی هشت بهله دلیجه و پنج بهله پرنده شکاری

گزیده های خبری استان گلستان

به گزارش گلستان24، مدیر حج و زیارت گلستان در همایش متمرکز زائران حج تمتع استان گفت: زائرین حج تمتع از 3 تا 6 شهریور در قالب 13 کاروان و 6 پرواز از فرودگاه بین المللی گرگان به مدینه منوره اعزام می شوند. 
رضا درگاهی افزود: امسال برای مناسک حج یک هزار و 800 زائر گلستانی به مکه مکرمه و مدینه منوره اعزام خواهند شد که از این تعداد 52 درصد زائران بانوان و 48 درصد آقایان هستند. 
وی با اشاره به این که دو درمانگاه اختصاصی بانوان در مکه راه اندازی خواهد شد تصریح کرد: برای رسیدگی به احوال بانوان 60 پزشک زن به مناسک حج اعزام می شوند که از این تعداد پزشک زن، دو پزشک گلستانی هستند. 

*** 
مشاور حقوقی مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: بر اساس مصوبه جدید شورای عالی حفاظت محیط زیست، میزان جرائم شکار غیرمجاز افزایش یافت. 
محمدهادی مطلبی اظهار کرد: از بیستم مرداد امسال میزان خسارت جرایم زیست محیطی شکار جانوران وحشی افزایش یافت و شکارچیان حیات وحش باید جریمه های میلیونی بپردازند. 
وی گفت: بر اساس مصوبه شماره 380 شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور بهای جانوران وحشی از لحاظ مطالبه ضرر و زیان افزایش قابل توجهی یافت. 
وی افزود: بر اساس این مصوبه بهای هر نوزاد پستاندار وحشی که به هنگام شکار در رحم مادر باشد معادل بهای خود پستاندار محاسبه خواهد شد این در حالیست که در مصوبه قبلی این میزان نصف بهای جانور مربوطه بود. 
وی در ادامه گفت: گران شدن نرخ جریمه های شکار می تواند عنصری برای بازدارندگی شکارچیان باشد تا در آینده از جرائم احتمالی پیشگیری شود که هدف قانونگذار هم از مجازات بیشتر همین موضوع است. 
وی اظهار کرد: میزان جرائم ضرر و زیان ناشی از جرم در خصوص حیات وحش مربوط به سالیان گذشته بوده که با گذشت مدت زمان طولانی، افزایش نرخ تورم و هزینه های زندگی، محکومیت به این جرائم توسط دستگاه قضایی برای متخلفان و شکارچیان غیرمجاز، امری عبث و بیهوده شده بود به گونه ای که اثر بازدارندگی نداشت مثل فروش گوشت یک راس شوکا که چند برابر جریمه آن بود. 
طبق این مصوبه میزان ضرر و زیان ناشی از شکار پلنگ 800 میلیون ریال، گوزن زرد 600 میلیون ریال، قوچ و میش، کل و بز وحشی و آهو و جبیر 100 میلیون ریال، شکار دلیجه 200 میلیون ریال و خرس 500 میلیون ریال تعیین شده در حالی که در مصوبه قبلی میزان ضرر و زیان ناشی از شکار قوچ و میش 18 میلیون ریال، پلنگ 50 میلیون ریال و دلیجه 20 میلیون ریال اعلام شده بود. 
در مصوبه جدید جریمه هوبره بالغ و جوجه و حتی تخم هوبره 200 میلیون ریال تعیین شده است. 

*** 
یازدهمین نمایشگاه ایران در ترکمنستان بزرگترین نمایشگاه تخصصی ایران در قالب یازدهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد به مدت سه روز (28 تا 30 مرداد) با حضور بیش از 100 شرکت ایرانی و 300 شرکت کننده در قصر نمایشگاهی عشق آباد در مساحت 1900 متر تحت عنوان 'ایران پروژه 2015' برگزار شد. 
حضور شرکت های برتر داخلی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان، تجار و بازرگانان و نخبگان در زمینه های نفت، گاز، ساختمان، آب و برق، صنعت اکتشاف و حفاری نفت و گاز، خدمات شهری، فناوری نوین، صنعت خودروسازی، انواع مختلف خدمات فنی و مهندسی، از جمله مهم ترین بخش های نمایشگاه تخصصی ایران در عشق آباد بود. 

*** 
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: تفاهم نامه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و بانک کشاورزی برای ارائه خدمات بانکی و راه اندازی سیستم نرم افزاری معاملات برای کشاورزان منعقد شد. 
این سامانه برای سال نخست به صورت پایلوت در چهار استان گلستان، قزوین، فارس و تهران فعال شده و در صورت موفقیت و تأیید طرفین برای کل کشور عملیاتی خواهد شد. 
به گزارش ایرنا از وزارت جهادکشاورزی علیرضا ولی افزود: طی تفاهم نامه ای میان بانک کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، باید تمام خدمات بانکی، مالی، اعتباری و بانکداری الکترونیکی طراحی، پیاده سازی و راه اندازی سیستم نرم افزاری معاملات جامع هدف فعال شرکت ارائه شود. 
وی اظهار داشت: این خدمات به تمام کشاورزانی ارائه می شود که طی سه سال اخیر محصولات مورد نیاز خود را از شرکت خرید کرده اند. 

*** 
فرمانده انتظامی گلستان گفت: با اجرای طرح عملیاتی مبارزه با سارقان وسایل نقلیه، 21 دستگاه خودروی سرقتی توسط پلیس آگاهی این استان کشف شد. 
سردار سید محمود میرفیضی اظهار کرد: این طرح با همکاری پلیس آگاهی استان و به کارگیری تمامی تجهیزات و نیروهای این پلیس در سطح استان گلستان اجراء شد. 
وی ادامه داد: توقیف دو دستگاه خودرو سرقتی با ارکان مخدوش و دو دستگاه خودرو با دستور مقام قضایی از دیگر موفقیت های ماموران در اجرای این طرح بوده است. 
وی با بیان این که هشت موتورسیکلت سرقتی نیز کشف شده است اضافه کرد: سه سارق نیز دستگیر و برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند. 

*** 
در مراسم تقدیر از دانشجویان نمونه سال 93 که با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از معاونین و روسای دانشگاه ها در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، میلاد کبیر و الهه لطفعلی نژاد دو دانشجوی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز حضور داشتند. 
میلاد کبیر در مقطع دکتری گروه تخصصی کشاورزی موفق به کسب عنوان دانشجوی برتر در سال 93 شده است. 
وی تاکنون 13 مقاله ISI و یک مقاله ISC و دو کتاب منتشر کرده است. همچنین یک طرح تحقیقاتی مشترک با دکتر ایمانپور با عنوان اثر مقادیر زیر حد مرگ کلرامین T بر رشد بقاء، هموتوکریت برخی ترکیبات پارامترهای بیوشیمایی خون بچه ماهیان کپور معمولی، شرکت در هشت کنفرانس داخلی و خارجی، معرفی به عنوان دانشجوی نمونه کشوری در مقطع کارشناسی ارشد در سال 91، عضو نمونه سازمان نظام مهندسی کشاورزی در سال 91، دانشجوی نمونه دانشگاه در سال 92 را درکارنامه خود دارد. 
الهه لطفعلی نژاد نیز در مقطع کارشناسی رشته گیاهپزشکی موفق به کسب این عنوان شد. 
وی تاکنون 2 مقاله ISI و 2 مقاله غیر ISI در ژورنال های خارجی و 2 کتاب به نام های واژه نامه نماتدشناسی گیاهی و ساختار و فیزیولوژی هوستوریوم در قارچ ها به چاپ رسانده است. 
وی به عنوان جوان برتر در جشنواره حضرت علی اکبر (ع) در سال 93 ، دانشجوی نمونه دانشگاه در سال 93، پژوهشگر برتر دانشجویی دانشگاه در سال 92 ، همکاری در چاپ گاهنامه علمی - فرهنگی حفاظت گیاهی رشته گیاه پزشکی در سال 94 را در سوابق علمی و فرهنگی خود دارد. 
در این مراسم از 60 نفر از دانشجویان نمونه سال 93 دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی با اهدا لوح تقدیر شد. 

*** 
کلنگ ساخت مدرسه 12 کلاسه حضرت ام البنین (س) در شهرستان گرگان به زمین زده شد. 
این مدرسه به همت خیر مدرسه ساز محمدصادق مصدق به یاد همسر فقیده اش (ام البنین شفقت) در کوی چناران و محل دبستان سابق شهید اشرفی ساخته خواهد شد. 
این پروژه در زیربنای 2300 مترمربع و با مشارکت 500 میلیون تومانی خیر مدرسه ساز، مجمع خیرین و بقیه با اعتبار نوسازی مدارس ساخته و به بهره برداری خواهد رسید. 

*** 
هشت بهله جوجه دلیجه کوچک که توسط حفاظت محیط زیست کردکوی به اداره کل تحویل شده بود پس از نگهداری و اطمینان از سلامت پرنده و رشد کافی و پس از بیومتری و حلقه گذاری توسط کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل در محدوده جنگلی ناهارخوران گرگان رهاسازی شد. 
همچنین پنج بهله پرنده شکاری (دو بهله سنقر تالابی، یک بهله عقاب صحرایی، یک بهله عقاب خالدار بزرگ و یک بهله سارگپه جنگلی) که به علت مصدومیت به این اداره کل تحویل شده بود، پس از نگهداری و درمان در مرکز نگهداری حیات وحش گناره و اطمینان از سلامت این پرنده ها، پس از بیومتری و حلقه گذاری توسط کارشناسان اداره نظارت بر امورحیات وحش در حاشیه روستای گناره رهاسازی شد. 

*** 
رییس کل دادگستری گلستان در نشست تعاملی با فرمانده و مسئولان انتظامی استان بر تعامل و همکاری هر چه بیشتر دستگاه قضایی با نیروی انتظامی تاکید کرد و گفت: خروجی این همکاری ارتقاء امنیت در جامعه است. 
هادی هاشمیان با بیان این که هدف اصلی از ماموریت پلیس و دستگاه قضایی، تامین امنیت در جامعه است پیشگیری از وقوع جرم را یکی از ماموریت های پلیس و دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: ارتقاء سطح آگاهی های عمومی در پیشگیری از وقوع جرم بسیار موثر است. 
وی ضمن اشاره به آیین جدید دادرسی کیفری خاطرنشان کرد: در اجرای این قانون، افرادی به عنوان ضابط قضایی شناخته می شوند که آموزش های لازم را در این خصوص دیده باشند. 

*** 

دبیر ستاد بازآفرینی و احیای بافت های فرسوده و ناکارآمد استان گلستان با اشاره به شرایط و مقررات عمومی اوراق مشارکت در معاملات اقتصادی و بانکی، به سهامداران گرگانی وعده داد که نگران آینده مشارکت مالی خود در پروژه آفتاب این شهر نباشند. 
علی بخش رستمی با بیان اینکه از آغاز اجرای این طرح ارزش هر سهم از اوراق مردمی از 10 هزار به 70 هزار ریال افزایش یافته است، ابراز داشت: میزان مشارکت مردمی در ساخت این پروژه یک سوم در قالب سه بلوک و مابقی بلوک های این پروژه متعلق به شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و شرکت عمران و مسکن سازان استان گلستان است. 
وی میزان تملکات پروژه آفتاب را 90 درصد و میزان پیشرفت فیزیکی آن را 40 درصد اعلام کرد و افزود: در زمان حاضر فقط عملیات اجرایی بلوک یک، پنج و شش و همچنین اقدامات شهرداری گرگان از قبیل جدول کشی، آسفالت معابر و فضای سبز این طرح باقی مانده است. 
مدیرکل راه و شهرسازی گلستان، مدت زمانی تعیین شده برای بهره برداری از پروژه آفتاب گرگان را مطابق با قرارداد پایان سال 97 اعلام کرد و گفت: دستگاههای ذیربط عزمی جدی برای نهایی سازی این پروژه دارند. 

ارسال نظر

آخرین اخبار