سد وشمگیر، آبی برای بهره برداران بخش کشاورزی ندارد.

خشکسالی به سد وشمگیر رسید

سد وشمگیر، آبی برای بهره برداران بخش کشاورزی ندارد. 
کاهش بارش ها و ادامه روند خشکسالی در گلستان موجب شده که هم اکنون به گفته فرماندار آق قلا سد وشمگیر آبی برای بهره برداران بخش کشاورزی نداشته باشد. 
الیاس هیوه چی روز یکشنبه در جلسه بررسی آب سد وشمگیر، کمبود آب زراعی را در شهرستان آق قلا جدی بیان کرد و گفت: هم اینک میزان کم ذخایر آب پشت این سد نگران کننده است.

به گزارش گلستان 24، وی اضافه کرد: با توجه به کمبود بارندگی در سال جاری، موجودی آب سد وشمگیر به شدت نسبت به سال گذشته کاهش یافته و جوابگوی بخش کشاورزی نخواهد بود.

به گزارش ایرنا، کاهش بارندگی ها در ماه های مختلف سال و افزایش مصرف بویژه در بخش کشاورزی، حجم آب در قدیمی ترین سد استان گلستان با عنوان وشمگیر را به کمترین میزان طی سال های اخیر رسانده است.

سد وشمگیر در سال 1349 با هدف توسعه و بهبود اراضی کشاورزی حاشیه گرگانرود و پایین دست، کنترل و مهار سیلاب منطقه و زهکشی اراضی به بهره برداری رسید.

وشمگیر در فاصله 52کیلومتری شمال شرق گرگان و در محلی به نام سنگر سوار روی رودخانه گرگانرود احداث شده است. 

فاصله سد وشمگیر تا ساحل دریای خزر 70 کیلومتر و تا مرز بین ایران و ترکمنستان 24 کیلومتر است. 

فرماندار آق قلا با بیان این که بحران کمبود آب کل کشور را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: بنا بر گفته کارشناسان اگر در کشوری 20 درصد منابع آبی مصرف شود آن کشور از نظر آبی امن و اگر 40درصد مصرف شود، بحرانی نامیده می شود در صورتی که هم اینک ما 85درصد از منابع آبی را مصرف کرده و این فراتر از نقطه بحران و نگرانی است.

وی در خصوص راهکارهای مواجه با بحران نیز به مدیریت صحیح منابع آبی موجود، بهره برداری اصولی و صرفه جویی اشاره کرد.

به گفته هیوه چی، روند کنونی کمبود حتی مزارع آبزی پروری شهرستان را تحت تاثیر قرار داده که امیدواریم در روزهای باقی مانده تا پایان سال شاهد بارش بیشتر باران در استان و منطقه باشیم.

ارسال نظر

آخرین اخبار