بررسی محتوایی روزنامه های دوشنبه:

روزنامه های دوشنبه ایران، به طور کامل سفر وزیرخارجه انگلیس به ایران و بازگشایی سفارت دو کشور در لندن و تهران را با گزارش ها و اخبار مربوط بررسی کرده اند.

 حقوق ٤٠ و ٧٠ میلیارد تومانی برخی مدیران

به گزارش گلستان24، همانگونه که بسته شدن سفارت انگلیس در 4 سال پیش بدون سرو صدا و جنجال نبود، بازگشایی مجدد آن نیز تمام نگاه ها را به سمت خود جلب کرد و رسانه ها به طور ویژه به آن پرداختند. فیلیپ هاموند پس از گشودن در سفارت به سمت وزارت نفت، بانک مرکزی و وزارت خارجه رفت و در یک روز با مقامات اقتصادی و سیاسی ایران دیدار کرد. 

روزنامه اصلاح طلب شرق در مطلبی به تکذیب اظهارت احمدی مقدم توسط دفتر محمود احمدی نژاد اشاره کرده و تیتر گزارش خود را نیز "تکذیب احمدی‌نژاد"، برگزیده است. روزنامه های اصلاح طلب علاقه خاصی به فعالیت ها و اظهارات احمدی نژاد نشان می دهد و کوچکترین حرکت وی را نیز رصد و تبدیل به تیتر نخست خود می کنند:  این‌روزها کار او و دفترش شده است تکذیبیه‌دادن؛ تکذیبیه‌هایی که گاه خودشان هم تکذیب می‌شوند؛ از تشکیل «دولت در سایه» تا مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای و دیدار با اعضای حزب وطن ترکیه. دیروز هم دفتر «محمود احمدی‌نژاد» سخنان «احمدی‌مقدم»، فرمانده سابق نیروی انتظامی، را تکذیب کرد و آن ‌را خلاف‌واقع و نادرست خواند و پس از رد سخنان احمدی‌مقدم، درباره او نوشت: «ایشان، اساسا در جایگاه ارائه مشورت به رئیس دولت‌های نهم و دهم در موضوعات سیاسی و انتخاباتی قرار نداشتند. گرچه سیاق مطالب نگارش‌شده نیز به‌روشنی حاکی از بی‌پایه‌واساس‌بودن آن است».

شرق در ادامه آورده است: «احمدی‌مقدم» در گفت‌وگو با هفته‌نامه «رمز عبور» سخنانی جنجالی درباره سال ٨٨ و به‌ویژه احمدی‌نژاد بر زبان آورده بود. از جمله اینکه «احمدی‌نژاد» گفته بوده: «بروید خاتمی و بقیه را دستگیر کنید و شر همه را کم‌ کنید».محمدرضا تابش، خواهرزاده خاتمی و دوست دوران جنگ «احمدی‌مقدم»، درباره نقل‌قول‌های او از «احمدی‌نژاد» درباره خاتمی به «شرق» گفته است: «من نه می‌توانم تأیید کنم و نه تکذیب». او درهمین‌حال به دیدار دوساعته‌اش با «احمدی‌نژاد» در پایان کار دولت دهم اشاره می‌کند و می‌گوید: «در آن ملاقات دوساعته خلاف سخنان اخیر را از آقای احمدی‌نژاد شنیدم، اینکه حساب آقای خاتمی از دیگران جداست و ایشان آدم پاکدست و درستی است. در آن مدت و دیدارهای پیشین من هیچ‌گاه موردی که نشان دهد احمدی‌نژاد درباره خاتمی بغضی داشته باشد، نشنیدم. بنابراین باید دید واکنش‌ها به چه شکل است و این سخنان برمبنای چه مستنداتی ارائه شده است».

"هر منطقه ایران یک پادشاه قاچاق دارد"، عنوان مصاحبه شرق با شمس اردکانی است که موضوع زمین خواری دولتی را جدی می داند:  حرص زمین‎خواری در ایران چنان افزون شده که حتی به جزایر ایران نیز رحم نکرده است. چندی پیش خبر اختلاس در منطقه آزاد قشم سروصدای زیادی به راه انداخت. حالا هم گویا دایره تخلفات در این جزیره گسترش هم یافته. علی شمس اردکانی، بنیان‌گذار منطقه آزاد قشم و نخستین مدیر عامل آن، در گفت‎وگو با «شرق» با افشای زمین‎خواری در این جزیره، می‎گوید: «حرص زمین‌خواری سازمانی دولتی در سواحل و جزایر بسیار زیاد است. به این خاطر پیشنهاد من به دولت تدبیر و امید این است که تصرف اراضی را از طریق سازمان‌های دولتی از هر نوع ممنوع کنند تا اگر دولت‎ها می‌خواهند در این زمینه کاربری داشته باشند، اراضی را از بخش خصوصی بخرند». او در این گفت‎وگوی تفصیلی به جزئیات این زمین‎خواری‎ها می‎پردازد. «زمانی که بزرگراه ساحلی در این منطقه ساخته شد اراضی بین بزرگراه و دریا را بیخود تصاحب کردند که به گمانم چهار تا پنج میلیون متر مربع مساحت این زمین است؛ البته ما شکایت کرده‌ایم و این قرارداد باطل است و به نظرم قاضی دستور ابطال آن را صادر خواهد کرد... ». شمس اردکانی که چهره شناخته‎شده‎ای در حوزه انرژی است، دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه ایلینوی آمریکا در رشته انرژی و اقتصاد بین‌المللی دریافت کرده. به گفته او، قاچاق یک حرفه ملی شده است و فقط متعلق به مناطق آزاد نیست... . تخمین زده می‌شود که سالانه حدود ١٥ ‎میلیارد دلار سوخت قاچاق می‌شود. ٢٠ میلیارد دلار هم کالا قاچاق می‌شود. پس سه‌چهارم پول قاچاق کالا مربوط به سوخت است و هر منطقه ایران هم یک پادشاه قاچاقچی دارد.

روزنامه شرق در گزارشی اقتصادی به تخلفات گسترده در شرکت دریایی پرداخته و تیتر آن را نیز "حقوق ٤٠ و ٧٠ میلیارد تومانی برخی مدیران تأسیسات دریایی" برگزیده است: دکل گمشده هنوز از روی خط خبرها کنار نرفته حاشیه‌های خرید دکل از چین و شناور هلندی در نامه نمایندگان مجلس به رئیس قوه قضائیه رونمایی می‌شود. در این نامه که برخی اعضای کمیسیون انرژی بنا دارند آن را به دست آیت‌الله آملی‌لاریجانی برسانند همچنین به حقوق‌های عجیب و غریب برخی مدیران شرکت تأسیسات دریایی اشاره شده است، حقوق‌هایی از ٤٠ تا ٧٠ میلیارد تومان. پیش‌تر یکی از نمایندگان مجلس از دستمزدهای ٩٠هزار دلاری و پاداش ٦٠ میلیون‌ درهمی در پرونده تخلف تأسیسات دریایی خبر داده بود. امیرعباس سلطانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم نامه را تنظیم کرده و حالا دنبال امضای برخی دیگر از نمایندگان است. او درحالی‌که از برخورد اخیر قوه قضائیه در ماجرای دیدار با بابک زنجانی گله دارد به «شرق» می‌گوید: «به ما می‌گویند بیایید و مشخص کنید که در دیدار با زنجانی قرار است چه نکاتی ارائه شود، مگر نماینده در این زمینه باید به نهادی توضیح بدهد، مگر آن روزی که مجلس جلوی خروج زنجانی از کشور را گرفت و پرونده تخلف تاریخی او را اطلاع‌رسانی کرد، کسی از ما نظری پرسید یا سؤال و جواب شدیم».

کیف‌های انگلیسی در تهران!/ نقاط عطف مورد علاقه آقای هاموند/ مجلس اول بهترین مجلس بود؟

روزنامه وطن امروز در گزارشی به بررسی بازگشایی سفارت انگلیس چند ماه مانده به انتخابات اشاره کرده و عنوان آن را "کیف‌های انگلیسی در تهران!"، برگزیده است: به هر حال انگلیسی‌ها در سال انتخابات آمدند! آنها آخرین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 در ایران بودند، همان انتخاباتی که سفارت انگلیس نقش راهبردی در فتنه پس از آن را داشت و حتی دیپلمات‌ها و کارمندان آن نیز به صورت میدانی در آن حضور داشتند. نقش سفارت انگلیس در فتنه 88 و نیز نقش سرویس‌های امنینی این کشور در شهادت شهید شهریاری، باعث شد تا مجلس شورای اسلامی که در همان سال 88 طرح کاهش روابط با انگلیس را در دستور کار قرار داده بود، در سال 90 این طرح را تصویب کند و سطح روابط را از سفیر به کاردار کاهش دهد. در این میان دانشجویان انقلابی نیز با تجمع در مقابل سفارت انگلیس و ورود به این سفارتخانه، خواستار تعطیل شدن جاسوسخانه در ایران شدند. اکنون با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، انگلیسی‌ها به ایران بازگشته‌اند! آنها در سال انتخابات به ایران بازگشتند؛ این در حالی است که در آستانه ورود آنها به ایران و با مجوز دولت روحانی، فعالیت دوستان انگلیسی‌ها در فتنه 88 پوشش قانونی گرفت و آنها آغاز فعالیت خود را با برگزاری یک گردهمایی جشن گرفتند!

مهدی محمدی در یادداشتی با عنوان "نقاط عطف مورد علاقه آقای هاموند"، به بررسی اظهارات هاموند در تهران پرداخته و آن را رمزگشایی کرده است:در میان سخنان روز گذشته فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلستان که به ناگهان وارد تهران شد تا در مراسم افتتاح دوباره سفارت تعطیل‌شده این کشور حاضر شود، یک جمله بود که اهمیت آن بسیار بیش از بازگشت دیپلمات‌های انگلیسی به تهران است. هاموند گفت در ماه‌های گذشته از دید وی 2 نقطه عطف در ایران وجود داشته است؛ انتخاب حسن روحانی و توافق هسته‌ای. وی اضافه کرده است با تکیه بر این 2 نقطه عطف، این ظرفیت وجود دارد که «از این هم جلوتر برویم». هاموند بی‌آنکه احتمالا خود بخواهد روی نکته مهمی انگشت گذاشته است. ترتیب زمانی نقاط عطفی که او ترسیم می‌کند در واقع به این معناست که در ایران تنها از مسیر سیاست داخلی است که می‌توان سیاست خارجی را تغییر داد. همانطور که حدود یک هفته پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران، وندی شرمن به اعضای کنگره گفت آمریکا – و اکنون می‌توان دید انگلستان نیز- باور دارد[دارند] نحوه برگزاری انتخابات، نوع صف‌بندی‌ها، گفتمان حاکم بر انتخابات و درنهایت فردی که نام وی به عنوان پیروز انتخابات از صندوق بیرون می‌آید، فقط تعیین‌کننده سرنوشت یک نهاد حاکمیتی مانند دولت یا مجلس در ایران نیست بلکه می‌تواند همراه با خود بسیاری معادلات از جمله معادلات در حوزه امنیت ملی را جابه‌جا کند.

"مجلس اول بهترین مجلس بود؟" عنوان یادداشتی است که به موضوع اظهارات رئیس جمهور درباره شورای نگهبان اشاره دارد: باید گفت اگر مجلس اول بهترین مجلس تاریخ انقلاب است مسلماً نباید علت آن را «حضور گروهک‌های مخرب در آن» دانست، چون بدون شک حضور گروهک‌های مخرب در ساختار سیاسی و آن هم در سطح مجلس خلاف «حاکمیت قانون اساسی» است که مورد تاکید رئیس‌جمهور محترم قرار گرفت، چون اصل اساسی ورود به ساختار سیاسی احترام و رعایت قوانین و مخصوصا قانون اساسی است و وجود چنین گروهک‌هایی بیشتر نقطه ضعف هر مجلس و ساختار سیاسی است- که البته این ضعف در دوره‌های بعد با اجرای کامل قانون اساسی و شکل‌گیری شورای نگهبان برطرف شد- پس باید برتری مجلس اول را در این دانست که نمایندگان آن مجلس با تعریف درست از نظارت در برهه‌ای حساس از انقلاب اسلامی به جای «نظاره‌گری» و «چشم بودن»، «دست قدرتمند اجرای قانون» شدند و جلوی نقض قانون را با رای به عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور قانون‌شکن گرفتند.

به دنبال مکانیسمی برای توافق با شورای نگهبان هستیم/ عصبانیت مردم از خودروسازان داخلی/ نکته بازگشایی سفارت انگلیس

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد به اظهارات عبدالله رمضان زاده، محکوم فتنه 88 و سخنگوی دولت اصلاحات پرداخته وی در این سخنان اظهار داشته "به دنبال مکانیسمی برای توافق با شورای نگهبان هستیم"،: سخنگوی دولت‌اصلاحات تصریح کرد: ممکن است انتظار بیشتری از دولت داشته باشیم اما با توجه به محدودیت‌های دولت انتقادی از دولت مطرح نمی‌کنیم. عبدالله رمضان‌زاده درباره وضعیت اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات سال ۹۴ با بیان اینکه ما یک وضعیت اصلاح‌طلبان را داریم و یک شرایط اصلاح‌طلبی،گفت: اصلاح‌طلبی یک جریان ریشه‌دار در ایران است که پشتیبانی قوی در جامعه دارد و اصلاح‌طلبان هر زمانی که بتوانند پیام خود را به مردم برسانند با اقبال مردم مواجه خواهند شد.وی افزود: اصلاح‌طلبان از سال ۸۸ در فعالیت‌های اصلاح‌طلبانه و تشکیلاتی خود با اخلال مواجه شدند. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کشور بعد از توافق هسته‌ای و نگاه مثبت به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی زمینه فعالیت برای اصلاح‌طلبان فراهم شده و ما می‌توانیم در انتخابات سال آینده شرکت کنیم. سخنگوی دولت اصلاحات تصریح کرد: ما به دنبال مکانیسم‌هایی هستیم که با شورای نگهبان از جمله در خصوص نظارت استصوابی به توافق برسیم. رمضان‌زاده گفت: یکی از این مکانیسم‌ها این است که برخی چهره‌های اصلاح‌طلب که رای میلیونی دارند در انتخابات نامزد نشوند و در مقابل شورای نگهبان صلاحیت دیگر گزینه‌ها را تایید کند تا بتوانیم به مجلسی از عقلا برسیم تا کشور را از وضعیت فعلی خارج کند. 

"عصبانیت مردم از خودروسازان داخلی"، عنوان گزارشی از آفتاب پیرامون کمپین خودرو صفر نخرید، است که این روزها به جان صنعت خودروسازی افتاده است. هر چند مطالبه مصرف کنندگان از تولیدکنندگان داخلی برای افزایش کیفیت نسبت به قیمت محصولات پذیرفتنی است اما ایجاد فضای تقابلی و هیجانی میان تولید کننده داخلی و مصرف کننده به کام واردکنندگان و کسانی خواهد بود که در کمین تعطیل کردن صنایع خودروسازی هستند. این صنایع قدمتی نیم قرنی دارند و به کمک دولت و مدیران شایسته باید سرسامانی به اوضاع آن داده شود و به صورت الگویی برای دیگر صنایع شود: علی رغم اینکه مدیران خودروسازی داخلی تاکید دارند که با کاهش تقاضا، قیمت ها افت نخواهد داشت،‌اما جدیدترین نرخ های خودرو در بازار حاکی از پایین تر بودن قیمت برخی محصولات نسبت به کارخانه است.ادامه روند افت قیمت ها در بازارراکد این روزها که ظاهرا به دلیل بی رغبتی مشتریان بوده واکنش های جالب مسئولان خودروسازی داخلی را هم درپی داشته است، بطوریکه یکی ازنمایندگان خودروسازی در جدیدترین اظهارات خود عنوان کرده که انتظار کاهش قیمت ها به دلیل توهمی است که در اذهان عمومی وجود دارد و باید شکسته شود، البته این نوع عکس العمل های عجیب خودروسازان داخلی نسبت به انتظارات و خواسته های مصرف کنندگان برای اولین بار نیست و چندی پیش هم یکی دیگر از مدیران نیز با لحنی تمسخرآمیز گفته بود "مردم گمان می کنند اگر خودرو نخرند، در آینده می توانند بنز20 میلیونی سوار شوند"

در ادامه می خوانیم: کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل و از سوی دیگر قیمت های بالای آن مهمترین عواملی هستند که این روزها به شدت مورد اعتراض مشتریان قرار گرفته است، ازسوی دیگر پاسخگو نبودن مدیران شرکت های خودروی داخلی به این وضعیت باعث شده تا مردم در شبکه های اجتماعی با تشکیل کمپین هایی تحریم خودروهای داخلی را به یکدیگر توصیه کنند، موج به راه افتاده در فضای مجازی بنا به گفته فعالان کمپین های مذکورتاثیرگذار بوده ، چرا که در ماه های اخیر تقاضا برای خرید خودروی صفر به شدت کاهش یافته است، اما خودروسازان کماکان معتقدند که این گونه اعتراضات هیچگونه تاثیری درافت قیمت ها در آینده ندارد.

"نکته بازگشایی سفارت انگلیس"، عنوان گزارش آفتاب از این رویداد است: به هر حال اینکه برخی دلواپسان و جوانان نشان دار در این گونه موارد به صورت کاملا هیجانی رفتار می‌نمایند و نپخته عمل می‌کنند با تمام انتقاداتی که به آن وارد است طبیعی به نظر می‌رسد اما اینکه یک قوه با آن برو و بیا و آن همه ابزار و هزینه از بیت المال تابع رفتارهای هیجانی است بسیار قابل تامل و عجیب به نظر می‌رسد. قابل تامل و حیرت انگیز از این جهت که حال که مقرر شده رابطه ایران و انگلستان طبیعی و رو به روال عادی بازگردد مجلس چگونه و با چه مکانیسمی قرار است مصوبه پیشین خود را اصلاح کند؟آیا بایستی دولتمردان و دستگاه دیپلماسی کشور دست روی دست گذاشته و منتظر وتوی مصوبه قبلی توسط خود مجلس باشند؟!یا اینکه با بازگشایی سفارت در روز گذشته به صورت اتوماتیک وار مصوبه مجلس ملغی می‌شود؟آیا در این صورت شان مجلس زیر سوال نمی‌رود؟ به نظر به جاست حال که هیئت رئیسه کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس تشکیل شده این موضوع را به مصوبه کاهش رابطه با انگلستان پیوند بزنیم. مع الوصف تردیدی نیست که آن زمان و در آن برهه حساس مجلس عملکرد قابل دفاعی نداشت و حال با چنین کارنامه ای قصد دارد بر روی توافقی اعلام نظر نماید که بسیار حساس و حائز اهمیت است. بنابراین قابل کتمان نیست سرنوشت مصوبه مجلس در مورد رابطه با انگلستان کمی تردیدها را نسبت به چگونگی بررسی برجام در این نهاد، با تردید مواجه ساخته است. تردیدهایی که وقتی نگاهی گذرا به ترکیب کمیسیون ویژه می‌اندازیم جدی‌تر و قابل تامل‌تر می‌شود.

بازار 80 میلیونی ایران هدیه به سردمدار تحریم‌های بانکی!/ ماجرا فراتر از برجام است

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان "بازار 80 میلیونی ایران هدیه به سردمدار تحریم‌های بانکی!"، به بازگشایی سفارت انگلیس در ایران و سیاست های این دولت در قبال کشور پرداخته است: سفارت انگلیس در تهران، روز گذشته و در میان تدابیر شدید امنیتی با حضور فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان بازگشایی شد.هنوز یک هفته از بیانات راهبردی رهبر معظم انقلاب درباره سیاست‌های خصمانه آمریکا و استاد آن انگلیس نگذشته است که جاسوس‌خانه روباه پیر علیرغم میل باطنی دلسوزان انقلاب و اکثریت مردم و بدون توجه به قانون نمایندگان مجلس شورای اسلامی گشایش یافت!از ساعاتی قبل از این مراسم، نیروهای امنیتی و انتظامی به منظور جلوگیری از اعتراضات احتمالی دانشجویان و مردمی که نسبت به بازگشت مقامات دیپلماتیک انگلیس به ایران معترض بودند، در اطراف سفارت حضور داشتند و همین امر سبب ایجاد ترافیک گسترده در خیابان‌های منتهی به سفارت بود. خیابان فردوسی روزهای مختلفی را در خود دیده و ایام تلخ و شیرین گذشته را از خاطر نمی‌برد؛ اما  این کهنه خیابان تهران در یکشنبه سیاه بازگشایی جاسوس‌خانه انگلیس متفاوت بود.عبور مرور مردم، بازبودن مغازه‌ها، حضور ماموران زحمتکش انتظامی، وجود تعداد زیاد عکاس رسانه‌های داخلی و خارجی، نگرانی عابران و نگاه‌های دورنمای متفاوتی از فضای خیابان فردوسی در یکشنبه اولین روز شهریور94 را تشکیل می‌داد.از صبح یکشنبه ترافیک عجیبی در خیابان فردوسی مشاهده می‌شد و نگاه بسیاری از مغازه‌داران و عابران عبوری به مقابل سفارت انگلیس، رفت و آمد‌ها و جنب و جوش و حضور ماموران انتظامی و آمد و شد در داخل سفارت بود.اما در میان ترافیک عبور و مرور یکشنبه سیاه خیابان فردوسی و بعد از آمد و شد وزیر خارجه و مقامات انگلیسی و در لحظه‌ای که مردان بریتانیایی در حال رفت و آمد بودند یک چیز بسیار مشهود بود و آن رفتار مردم و رانندگانی بود که خشم  ونفرت از انگیسی‌ها در چهره‌شان آشکار بود!

در ادامه می خوانیم: جای تردیدی وجود ندارد که مقامات انگلیسی در زمره منفورترین افراد عالم نزد ملت ما هستند. سوابق سیاه و ننگین سالیان طولانی گذشته وقتی با جنایات سال‌های اخیرشان پیوند می‌خورد،دل هر انسان وطن‌دوستی را به درد می‌آورد. از نقش محوری و اساسی آنها در جداسازی بحرین از ایران یا ده‌ها و صدها جنایت قدیمی‌تر آنها که بگذریم،ترور دانشمندان هسته‌ای با دستور و فرمان مستقیم جان ساورز، رئیس mi6 همکاری اطلاعاتی و امنیتی با اسرائیل غاصب در این پروژه شوم ،برگ سیاه دیگری در کارنامه آنهاست. اما در موضوع تحریم‌ها، آنها نخستین کشوری هستند که تحریم‌های گسترده بانکی را با هدف ضربه زدن به گردش مالی و در نتیجه تعطیل کردن معاملات خارجی کشورمان آغاز کردند. در اثر این اقدام خباثت‌آمیز انگلیس،میلیاردها دلار خسارت به کشورمان وارد شد و خش‌های قابل توجهی از معاملات خارجی کشورمان دست‌خوش مشکلات جدی شد. گذشته از این، انگلیس با اعمال تحریم در حوزه بیمه نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری هم کوشید صدمات سنگین مالی به ایران وارد کند. خباثت و حقارت آنها تا آنجا پیش رفت که حتی حاضر نشدند مدارک علمی دانشجویان شرکت‌کننده در آزمون زبان انگلیسی را هم تایید کنند و آنها را در این مسیر دچار مشکلات جدی کردند!

"ماجرا فراتر از برجام است"، عنوان یادداشت روز کیهان به قلم محمد ایمانی است که به موضوع راه های نفوذ دشمن در داخل اشاره داشته: واقعیت این است که وضعیت امروز بسیار پیچیده‌تر از مثلاً 5 یا 10 سال قبل است. این پیچیدگی البته هم هشدار و هم بشارت است. هشدار است به این معنا که دشمن سوژه‌ها و چهره‌های تازه‌ای برای جولان طمع خویش یافته و بر این اساس نقشه‌های پیچیده‌تری چیده است. و بشارت است از منظر دیگر و آن اینکه آزمون سخت‌تر، برای آزمودگانی است که از آزمون‌های قبلی با سربلندی بیرون آمده‌اند و گرنه، مثلاً معنا ندارد که کسی در کنکور دانشگاه مردود شود و بتواند پای آزمون دکترا بنشیند. البته که آزمون دوره دکترا از آزمون ورود به دانشگاه سخت‌تر است اما آن که به دنبال رشد و  مدارج بالاتر است، این سختی و پیچیدگی را با افتخار و آغوش باز به جان می‌خرد. بنابراین پیچیدگی شرایط و فزونی فشارها و نقشه‌های دشمن، ضمن آن که چشم و گوش ما را تیز می‌کند، باید بر امید و اراده و ایمان و حسن ظن ما به وعده‌های نصرت و تعلیم و هدایت الهی بیفزاید؛ که فرمود «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا». کلیدی‌ترین راهبرد در این مصاف بزرگ و سرنوشت‌ساز، همان الفت و همدلی است.

نویسنده در ادامه آورده: ماجرای اصلی این است؛ انگلیس با 150 سال  و آمریکا با 70 سال پیشینه مهره‌چینی و شبکه‌سازی و نفوذطلبی در ایران به انضمام شبکه جهانی صهیونیسم و سرمایه‌داری، همه بدبختی‌ها و سرشکستگی‌های خیره‌کننده خود را در 37 سال اخیر در منطقه غرب آسیا (زرادخانه ثروت و قدرت و موقعیت استراتژیک) به درستی از پیدایی و مانایی انقلاب اسلامی می‌بینند و رمز آن را نیز در اتحاد کلمه و همدلی نظام امت - امامت می‌دانند. آنها برای شکستن این اتفاق مقتدر، طیف‌هایی را نشان کرده‌اند که در ادبیات صریح جان‌کری در شورای روابط خارجی آمریکا و فیلیپ هاموند در مصاحبه با الشرق‌الاوسط به دروغ، «اصلاح‌طلبان» و «میانه‌روها» معرفی می‌شوند. کری نگران سرنوشت آنها در انتخابات است و هاموند می‌گوید امیدواریم بحث به نفع اصلاح‌طلبان تمام شود. جک استراو وزیر خارجه سابق انگلیس نیز بهمن پارسال در مجلس عوام تصریح کرد امیدواریم نیروهای خیر(!) بتوانند وضعیت را در ایران به کمک ما تغییر دهند اگر رویتر می‌نویسد «مذاکرات هسته‌ای می‌تواند تنش سیاسی در ایران را تشدید کند»، ولی رضا نصر مشاور دولت اوباما در نیویورک‌تایمز خاطر نشان می‌کند «توافق هسته‌ای باید بتواند بر انتخابات مجلس و خبرگان ایران اثر بگذارد». تکلیف روشن است. باید جای پاهایی را که دشمن به واسطه آنها می‌خواهد در عمق جبهه ملت ایران شکاف بیاندازد، در میان مطبوعات و احزاب و برخی سیاسیون شناسایی کرد و این پناهگاه‌ها و پوشش‌ها را فرو ریخت یا بی‌اعتبار و انگشت‌نما کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار