برخی اتفاقات در این استان آن‌چنان است که پرداختن به آن نه در شان جامعه خبری است و نه می‎توان هضمش کرد، مانند برنامه بزرگداشت روز خبرنگار در گلستان که پرداختن به آن همانند آب در الک ریختن است.

کارت بی‌اعتبار یا خبرنگاران بی‎اعتبار گلستانی

به گزارش گلستان24، روز گذشته معاون سیاسی و امنیتی استاندار گلستان با اشاره به برگزار نشدن مناسب برنامه بزرگداشت روز خبرنگار در استان و عذرخواهی چند باره، موضوعاتی را بیان کرد که بیشتر با هدف آرام کردن خبرنگارانی بود که این روزها از مسئولان استان بسیار گله‎مند هستند.

کارت بی‌اعتبار یا خبرنگاران بی‎اعتبار گلستانی

البته گلایه اصحاب خبر استان نه تنها ریشه در اتفاقات روز بزرگداشت خبرنگار داشت که البته این سریال دامنه‎دار هر ساله است بلکه بی‎توجهی به جایگاه این قشر است که برخلاف اظهارات و تعارف‎های کلامی معمول در عمل این‌گونه نیست.

هر چند ادبیات محترمانه، علی‌اصغر طهماسبی معاون سیاسی و امنیتی استاندار گلستان، نشان از شخصیت متواضعانه وی داشت، اما این مسئول گلستانی چندی پیش نیز نسبت به کم لطفی‎های رسانه‎ای گلایه داشت و معتقد بود، دولت در بحث رسانه‎ها مورد بی‎مهری است، چیدن بیانات امروز ایشان در کنار گلایه‎های پیشین نشان می‎دهد که بالاخره یک جای کار می‎لنگد و همه تقصیر هم متوجه رسانه‎ها نیست.

این که طبق سخنان این مقام مسئول، طی 40 روز قبل، برای برگزاری مراسم بزرگداشت روز خبرنگار برنامه‎ریزی شده و آخرش هم برون‎رفت این نشست‎های کاری، مراسمی می‎شود که خود ایشان هم به آن ایراد دارد، موضوعی است که بازهم می‎گویم قابل هضم نیست.

*برگزاری یک مراسم دوساعته، کار دشوار گلستانی‎ها 

در طول یک‌سال برگزاری یک مراسم دو یا سه ساعته، برای قشری که به قول معاون سیاسی استاندار گلستان، اهل ایثار و گذشت هستند و هیچ توقعی از دیگران ندارند، برای آنانی که با واژه مدیریت و مباحث مرتبط با آن آشنا هستند و متهم به ضعف مدیریت نیستند، به هیچ‎وجه کار سخت و دشواری نیست، اما به نظر می‎رسد این کار در توان مسئولان این استان شمالی نیست.

هر چند این مسئول گلستانی روز گذشته سعی کرد به نوعی همه این کم‎کاری‎ها را با دلداری دادن به جمع خبرنگاران رفع و رجوع کند اما حقیقت امر این است که دستگاه متولی برنامه مشخصی برای این موضوع تدبیر نکرده و شاید اصلا هیچ شانی برای آن قائل نیست.

این که شما به هر دلیل ارزشمندی، یک کارت به خبرنگار بدهید و آن هم مثلا با 500 هزار ریال ناقابل که مطمئنا کرایه رفت‎وآمد چند روزه یک خبرنگار هم نمی‎شود و آن خبرنگار هر بار با مراجعه به خودپرداز یا مغازه، متوجه بی‎اعتباری آن می‎شود، اعتبار چه مجموعه‎ای را زیر سوال می‎برد.

آیا مجموعه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که هر سال بنا بر سنت و وظیفه خود و به عنوان متولی این بخش باید برای روز ارزشمند خبرنگار برنامه بزرگداشتی تدارک ببیند نمی‎تواند اعتبار آن را در بودجه سالانه خود پیش‎بینی کند و آن را از ادارات دیگر درخواست نکند.

*چرا ادارات گلستان جور روز خبرنگار را بکشند

چه دلیلی دارد که ادارات دیگر استان جور روز خبرنگار را بکشند و با رو انداختن به آنان بخواهید به این قشر ثابت کنید که برای آنان ارزش قائل هستید، موضوعی که شاید اگر تدبیر بود با چند حامی مالی، اداره متولی و حتی کمک این صنف قابل حل بود و به چنین جایی که امروز است، نمی‎رسید.  

در پاسخ به این مطلب بسیار درست معاون سیاسی استاندار گلستان که خبرنگاران بدون آموزش وارد این حرفه شده‎اند باید راست‌آزمایی شوند، با قبول درست بودن این حرف منطقی و ظریف برای قشر شریف خبرنگار، این سوال را هم باید از این مقام مسئول پرسید که آیا مدیرانی که طی این مدت به مناصبی به مراتب حساس‎ و مهم‎تر از حرفه شریف خبرنگاری منصوب شده‎اند، آیا قبلا آموزش مدیریت دیده‎اند؟

طبیعی است که این حرفه به دلیل مشکلاتی که در آن وجود دارد آدم پاک باخته و سخت‎کوش می‎خواهد، اما مشکل اینجا است که حتی از این قشر که خوشبختانه انجمن صنفی نیز در قالب خانه مطبوعات و دیگر تشکلات صنفی دارد در آئین بزرگداشت خودش هم به بازی گرفته نمی‎شود و باید چشم به مرحمت دوستانی بدوزد که آن‌چنان با این مجموعه آشنا نیستند و تصور می‎کنند مشکلات این قشر را می‎توانند با یک کارت هدیه حل کنند.

بهتر است مسئولان فرهیخته گلستان، با آسیب‎شناسی رفتارهای هر ساله با قشر ارزشمند خبری گلستان و شناسایی خبرنگاران فعال و برنامه‎ریزی آموزشی و با تقویت و به رسمیت شناختن تشکل‎های غیردولتی این عرصه این موضوع را با تدبیر مدیریت کنند و بیش از گذشته این مجموعه شریف را مقهور هنرنمایی مدیریت خود نسازند.

ارسال نظر

آخرین اخبار