مسکن بی مهری این بار در گنبد

مسکن مهر نویدی برای قشری کم درآمد از جامعه بود که تمام داشته های خود را برای رسیدن به یک سرپناه امن صرف کردند اما متاسفانه بی مهری در مسکن مهر ساکنان آن را با مشکلاتی مواجه ساخته است.

صدای ترک های بی مهری در مسکن مهر پیرحاجی گنبد به گوش میرسد

به گزارش گلستان 24، پروژه «مسکن مهر» با ابعاد ساخت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های در سطح ملی بود که در دولت نهم استارت زده شد و در شهرهای مختلف اجرا شد اما برغم آمار قابل توجهی که از نظر کمی ارائه شده در بعد کیفی با مشکلاتی همراه بوده است.

مسکن مهر پیرحاجی گنبد نیز با ۶۴۸ واحد در ۹ بلوک  در زیربنای۲۵۲۰۰۰متر مربع یکی از این پروژه هاست که تنها پس از گذشت ۱۱ ماه از تحوبل واحد های آن از این بی مهری بی نصیب نمانده است و ساکنین آن با مشکلاتی مواجه هستند.

یکی از ساکنین مسکن مهر پیرحاجی در خصوص وضعیت نامناسب دفع فاضلاب در آنجا به خبرنگار ما گفت: چند روز پیش آب فاضلاب در آشپزخانه بالا آمده بود  و البته قبل از آن هم در حمام این مشکل را داشتیم.

او همچنین گفت: در های واحد ها هم استاندارد نیست و امنیت ندارد و هنوز یکسال نشده که ما به اینجا آمده ایم ولی درها باد کرده و خراب شده است و برخی ازکلیدها هم برای چند در مشترک است.

???????????????????????????????

یکی دیگر از ساکنین نیز می گوید اینجا مشکل حصار کشی نیز دارد ، چون تقریبا حاشیه شهر است و اطراف آن زمینهای خالی است در این خصوص نیز تعاونی هزینه های را از مردم مطالبه کرده ولی تا کنون خیلی بیشتر از پولی که قرار بوده مردم پرداخت کنند پرداخت شده است مثلا وام ما قرار بود ۲۰ میلیون باشد بعد شد ۲۵ و حالا نیز ۲۷ میلیون تومان باید پرداخت کنیم.

یکی دیگر از ساکنین مشکل عدم ایزوگام دیوارهای ساختمان را مطرح کرد، وی گفت: هنگام بارش باران آب از دیوارها به داخل نفوذ می کند و تمام دیوارها را نم گرفته است و اینجا دیوار ها را تنها با رنگ عایق بندی کرده اند. برای این مشکل به هر جا هم مراجعه می کنیم جواب درستی به ما داده نمی شود. متاسفانه از ارزانترین مصالح برای ساخت این خانه ها استفاده شده است.

???????????????????????????????

تعدادی از ساکنین نیز به دریافت ۱ میلیون تومان سفته از مردم توسط تعاونی اشاره کردند که البته ظاهرا در این خصوص شفاف سازی درستی انجام نگرفته چرا که برخی دلیل گرفتن این سفته ها را مخارج دارایی و صدور سند و برخی حصار کشی عنوان می کردند .

یکی از نکته های قابل توجه در مسکن مهر پیرحاجی ساختمان های ترک خورده  آن است که با وجود گذشت مدت کوتاهی از ساخت و تحویل آن دچار این مشکل شده است.

یکی از ساکنین با نشان دادن داربستی که جلوی یکی از ساختمان ها بسته شده بود گفت: این ساختمان ترک برداشته بود که با مراجعه اهالی آمده اند آن را ترمیم و روی آن رنگ زدند.

???????????????????????????????

این مرد جوان همچنین از مشکل توالت های ساختمان گفت که آب فاضلاب آن به طبقه پایین چکه می کند .وی افزود: توالت منزل ما را یک بار درست کردند ولی متاسفانه درست که نشده بدتر هم شده است و دوباره درخواست کرده ام که بیایند و درستش کنند.

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

یکی دیگر از مسائلی که ساکنین به آن اشاره کردند عدم شفاف سازی و ارائه قرارداد و یا اساسنامه ای که مشخص کند شرکت چه تعهداتی نسبت به ساکنین دارد می باشد.
یکی از ساکنین در این خصوص به خبرنگار ما گفت: متاسفانه تعهدات شرکت مشخص نیست . هنگام تحویل ، آشپزخانه حتی سینک ظرفشویی هم نداشت ، کابینت که جای خود! شیرآلاتی نیز که استفاده شده بود از بی کیفیت ترین اجناس بود که ما مجبور به تعوض آنها شدیم..
او ادامه داد: حتی اعتراض هم کردیم ولی به ما گفتند اگر نمی خواهید پولتان را پس بگیرید اما آیا مگر می شود بعد از سه سال صبر باز همان پولی که پرداخت کردیم  پس می گرفتیم؟

دیگری می گوید  به دلیل عدم عایق بودن دیوارهای ساختمان همواره نم دارد و همه کچ ها خراب شده است و در برخی ساختمان ها دیوار حتی قدرت نگه داشتن یک رول پلاک را هم ندارد!

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

دفع نامناسب فاضلاب،پس زدن فاضلاب از سپتیک بر روی محوطه، عدم جمع آوری زباله ها توسط مرجع مشخص و تداوم این کار ، نشست یکی از ساختمان ها، غیر استاندارد بودن تعداد آسانسور با توجه به تعداد واحدها، نصب غیر اصولی پمپ های آب که قطعا در تابستان اهالی را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد و  عدم پاسخگویی متعهدانه مجریان این پروژه  جهت رفع این مشکلات از دیگر موارد مشهودی است که با یک بار سرزدن به سایت مسکن مهر پیرحاجی و نشستن پای درد اهالی آن می توان احساس کرد.

 

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

همچنین احداث مسجد، فروشگاه و پارک نیز از دیگر نیاز های این منطقه است که خود می تواند در کنار رفع مشکلات عمرانی مسکن مهر نقش موثری در ارتقاء فرهنگ این جامعه کوچک داشته باشد.
هر چند موارد دیگری نیز هست که در این گزارش مجال پرداختن به آنها نیست اما به هر حال به گفته طراحان و مجریان این طرح در سطح کلان، هدف از اجرای پروژه مسکن مهر یک چرخش سیاستی از نظام بازار، به مدیریت و هدایت دولتی بازار مسکن از طریق تدارک ساز و کارهای کاهنده قیمت تمام شده (نظیر واگذاری زمین، اعطای تسهیلات ارزان قیمت، اعطای تخفیف در عوارض) بود اما آیا علی رغم تلاش های دولت در به ثمر رسیدن مسکن مهر، این امر توسط تعاونی های مجری کار، بدرستی انجام شده است؟ و آیا صرف خانه دار شدن قشر کم درآمد ولو با این سطح مشکلات جزء اهداف اولیه اجرای پروژه مسکن مهر بوده است؟

گفتنی است مسئولین بارها از این پروژه بازدید داشته اند و قطعا نسبت به موضوعات طرح شده اشراف لازم را دارند لذا ما منتظر پاسخگویی مسئولین در خصوص مشکلات طرح شده از سوی مردم در این گزارش هستیم.
انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار