بررسی محتوایی روزنامه های شنبه:

روزنامه های کشور اولین روز هفته را با گزارش ها و اخبار متنوعی از اظهارات سید حسن خمینی تا گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران آغاز کرده اند.

شتاب‌زدگی در اجرای تعهدات قبل از تصویب برجام/ احمدی نژاد رقیب اصلاح طلبان!

 به گزارش گلستان 24، اولین روز هفته روزنامه های اصلاح طلب سخنان سید حسن خمینی را مبنی بر اقدام بر اساس شرایط، پررنگ کرده و تیتر بیشتر این روزنامه ها در صفحه نخست به این موضوع اشاره داشته است. اکران فیلم محمدرسول الله (ص) در مونترال کانادا نیز مورد توجه قرار گرفته است. 

پنه‌لوپه کروز مقابل دوربین «فرهادی»/ زدنِ اصلاحات و هاشمی/ ١٠ سال در بهشت

روزنامه اصلاح طلب شرق در مصاحبه با اصغر فرهادی به پروژه جدید وی پرداخته و فرهادی خبر داده که در فیلم جدید وی پنه لوپه کروز نقش آفرینی خواهد کرد. تیتر این خبر "پنه‌لوپه کروز مقابل دوربین «فرهادی»"، است:  پنه‌لوپه کروز، در فیلم جدید اصغر فرهادی بازی می‌کند. این بازیگر مشهور هالیوودی اسپانیایی‌الاصل که به‌زودی با اکران فیلمی از «خولیو مدم»، به سینماهای اسپانیا بازمی‌گردد، بازیگر فیلم بعدی اصغر فرهادی خواهد بود که قرار است در اسپانیا فیلم‌برداری شود. هنور نامی برای فیلم بعدی فرهادی، کارگردان برنده جایزه اسکار سینمای ایران، انتخاب نشده؛ اما بازی پنه‌لوپه کروز در این فیلم قطعی است. پدرو آلمادوار، کارگردان و تهیه‌کننده اسپانیایی، در ساخت این فیلم با فرهادی همکاری می‌کند. اصغر فرهادی در گفت‌وگوی اختصاصی با «شرق» علت انتخاب این بازیگر را چنین توضیح داد: ‌«همیشه بازی او را دوست داشتم، مخصوصا در فیلم‌های اسپانیایی‌اش مثل «وولور»، ساخته پدرو آلمادوار. همان یک‌سال پیش که با هم درباره داستانی که برای ساختن در نظر داشتم صحبت کردیم، از شوق و اشتیاقی که در او دیدم مطمئن شدم برای این نقش انتخاب درستی است. بعدتر با خلق و خو و روحیات شخصی، انگیزه بالا و عشقی که به‌ کارش دارد مطمئن‌تر شدم او همان کسی است که باید این نقش را بازی کند. در این یک سال با هر دیدار این اطمینان در من بیشتر شد»

"زدنِ اصلاحات و هاشمی" عنوان سرمقاله شرق است درباره کشاکش سیاست های شکل گرفته میان اصولگرایان و اصلاح طلبان در دوره های انتخاباتی بعد از دولت هاشمی و دوقطبی سازی برای به دست آوردن قدرت در زمانه های انتخاباتی:  از آنجا که معمولا هر دولتی با انتقاد از دولت قبلی خود بر سر کار می‌آید، انتظار می‌رفت که اصولگرایان نیز چنین رفتاری را پیش بگیرند. ولی آنها جامعه را با دولت قبل، دوقطبی نکردند و عملا دوقطبی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به وجود نیامد. بهترین تاکتیک اصولگرایان این بود که جامعه را در نسبت با دولت هاشمی قطب‌بندی کردند. آنها می‌دانستند که دوقطبی اصولگرایی-اصلاح‌طلبی به‌نفع‌شان تمام نمی‌شود. پس پای هاشمی را وسط کشیدند و دوقطبی هاشمی- احمدی‌نژاد را شکل دادند. آنها با این کار، هم از دولت هاشمی انتقام می‌گرفتند و هم اصلاح‌طلبان را دور می‌زدند. اینک به‌راحتی می‌توان حدس زد که چرا اصولگرایان در سوم تیرماه ١٣٨٤، در پوست خود نمی‌گنجیدند. تصور آنها این بود که در یک انتخابات، هم پشت هاشمی را به خاک مالیده‌اند و هم اصلاحات را منزوی کرده‌اند. اما این پیروزی‌ها ماهیتی استراتژیک نداشت و دیری نگذشت که به شکستی تلخ تبدیل شد. دولت اصلاحات همان‌قدر که در بسط افکار عمومی، آزادی تشکل‌ها و نهادهای مدنی موفق بود، در جلوگیری از تضادهای ناشی از دولت‌های لیبرالی ناکام ماند. دولت اصلاحات، همدلانه می‌خواست، با تبدیل «تعارض» به «تکثر»، بحران‌هایش را مدیریت کند. تحقق این نگاه آرمانی تا امروز هم در عرصه سیاست داخلی ایران به رؤیا شبیه‌تر است.

"١٠ سال در بهشت"، عنوان گزارشی از شرق است که پرونده ده ساله شهردار تهران را مورد بررسی قرار داده است: تهرانی‌های امروز برج میلاد دارند، خطوط متروی‌شان چند‌رنگه شده و طول بزرگراه‌های‌شان به بیش از ٥٥٠ کیلومتر رسیده، به فروشگاه‌های بزرگ و شلوغ شهروند و مال‌های متعدد و پله‌های برقی و اتوبوس‌های کولردار عادت کرد‌ه‌اند و خوب می‌دانند که به فاصله چندصدمتر می‌توانند به کدام ایستگاه مترو برسند.تهرانی‌ها اگرچه در یک دهه اخیر از تونل‌های جدید و اتوبان‌های دوطبقه گذشته‌اند؛ اما هنوز در ترافیک‌اند، اگرچه یک دریاچه بزرگ و محصور در شهرشان دارند؛ اما محیط زیست‌شان فدای توسعه کالبدی شهرشان شده است. تهران و تهرانی‌ها با بیش از ٩٠ هزار میلیارد تومانی که شهردارشان در یک دهه گذشته از پول خودشان در شهر خرج کرده، خیلی پیشرفت کرده‌‌اند، اما کیفیت زندگی‌شان هنوز دچار کمبودهایی است و در برخی سرانه‌ها نظیر بهداشت و آسیب‌های اجتماعی مشکل دارند. حال باید پرسید آیا سهم پایتخت‌نشینان از شهری که با پول آنها دکوربندی شده، همین‌قدر است؟ نقش شهردار و شهرداری تهران در میان همه این هست‌ها و نیست‌ها چیست؟زندگی ٩ میلیون تهرانی، ١٠ سالی است به تصمیم‌هایی که قالیباف، مدیران و مشاورانش در ساختمان هشت‌طبقه خیابان بهشت می‌گیرند، گره خورده است.

شتاب‌زدگی در اجرای تعهدات قبل از تصویب برجام/ مجلس منتظر نماند/ سرنوشت نامعلوم مسکن و انتظار محرومان

روزنامه کیهان در گزارشی به موضوع اجرای تعهدات برجام از سوی ایران از اول مهر پرداخته که وزیر خارجه آن را خبر داده است. "شتاب‌زدگی در اجرای تعهدات قبل از تصویب برجام"، عنوان این گزارش است: وزیر امور خارجه در اصفهان از آغاز تعهدات ایران از ابتدای مهرماه جاری و پایان آن پس از ده سال خبر داد.برخلاف آنچه وزیر محترم امور خارجه کشورمان مبنی بر اعلام برنامه‌ زمانی کشورمان صورت داد، قانون اساسی تدبیر دیگری اندیشیده و راه دیگری را مطرح کرده است. بموجب اصول 77 و 125 قانون اساسی، هرگونه پیمانی که کشورمان را در عرصه بین‌الملل  و در مقابل یک یا  چندکشور دیگر متعهد به اجرای کاری کند، فارغ از نام و عنوان آن، نیازمند بررسی و تصویب در مجلس شورای اسلامی است که تاکنون بارها و بارها مصادیق و مبانی علمی و حقوقی آن در گزارش‌های گوناگون کیهان مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال گویی مسئولان دولت یازدهم، از بررسی توافق حاصله در وین توسط نمایندگان مجلس خرسند نیستند و ترجیح می‌دهند با دور زدن قانون اساسی آن را ناگهان اجرا کنند! برخی از آنها با بازی با کلمات و بعضی با توجیهات عجیب مثلا حقوقی و در عین حال کاملا خلاف بدیهیات حقوقی، می‌کوشند راه را بر این اقدام فراقانونی هموار کنند، که اقدام وزیر خارجه بدیع‌ترین نمونه این رفتارها قلمداد می‌شود.

"مجلس منتظر نماند"، عنوان یادداشت روز کیهان است که به تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی اشاره دارد: این نکته را هم ناگفته نباید گذاشت که تشکیل کمیته 15 نفره بررسی برجام در مجلس، اگرچه اقدام مثبتی به شمار می‌آید، اما مشخص نیست این کمیته دقیقاً چه چیزی را بررسی می‌کند ؟! تا زمانی که برجام و ضمائمش به این کمیته ارائه نشود، کار آن در عمل به منزله یک بازوی مشورتی و اعلام نظری بیرون از دستور خواهد بود. تنها زمانی تشکیل کمیته بررسی برجام در مجلس مثمر ثمر خواهد بود که با توجه به استنکاف دولت از وظیفه قانونی‌اش مبنی بر ارائه لایحه برجام به مجلس، به استناد مواد قانونی ذکر شده در بند دوم این یادداشت، خود نمایندگان در قالب طرح، برجام و ضمائمش را به این کمیته ارائه نمایند.  عملکرد فعلی کمیته 15 نفره، این شائبه را در اذهان انداخته است که احیاناً تشکیل کمیته بررسی برجام در مجلس جایگزین وظیفه اصلی و قانونی مجلس در بررسی برجام است و قرار نیست در عمل مجلس شورای اسلامی فکری به حال برجام نماید. ورود فوری مجلس به برجام وقتی پراهمیت‌تر خواهد شد که یک بار دیگر مواضع دولتی‌ها که به کرات در این چند هفته گفته شده، مبنی بر بررسی برجام در شورای عالی امنیت ملی و نه مجلس، را مرور کرده و این سخن دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی را هم مد نظر قرار دهیم که گفته‌اند، «کارهای پایانی برجام در شورا در حال انجام است؛ برجام تأمین‌کننده منافع ملی است»! با این قبیل اظهارات، نانوشته پیداست که ورود هرچه سریع‌تر مجلس به بررسی برجام از چه ضرورت فوری و فوتی برخوردار است.

کیهان در گزارشی اقتصادی به موضوع مسکن در دولت یازدهم پرداخته و تیتر گزارش خود را نیز "سرنوشت نامعلوم مسکن و انتظار محرومان" برگزیده است: بررسی عملکرد 2ساله وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم در حوزه مسکن نشان می‌دهد این وزارت‌خانه نه تنها توفیق چندانی در این بخش نداشته بلکه در عملی ساختن وعده‌های خویش به مردم نیز ناکام بوده است.به عبارت دیگر با روی کار آمدن دولت یازدهم انتظار می‌رفت تلاش برای برطرف کردن مسئله مسکن (به عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های خانوار) که از دولت‌های قبل شروع شده بود، با اصلاحات و تدابیر بیشتر دولت تدبیر و امید ادامه یابد، در همین راستا نیز حسن روحانی در یکی از مناظره‌های تلویزیونی قبل از انتخابات درباره بخش مسکن این‌چنین گفت: «اصل تأمین مسکن ارزان برای جامعه و جوانان جزء برنامه‌های اصلی دولت تدبیر و امید است. اصل ساخت مسکن ارزان و مسکن مهر یک ایده خوب بود ولی این ایده برای یک دوره کوچک‌تر طراحی شده بود و یک‌دفعه افزایش پیدا کرد. هیچ چاره‌ای نیست تا این اشکالات در دولت آینده رفع شود». حالا که بیش از دو سال از شروع به کار دولت یازدهم می‌گذرد، باید بررسی شود که آیا وزارت راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید، توانسته است با تدبیر بیشتر امید‌های مردم برای تصاحب خانه را زنده کند یا نه؟! 

ناطق نوری سرلیست اصلاح‌طلبان/ شانه خالی نمی‌کنم/ اصولگرایان احمدی‌نژاد را رقیب اصلاح‌طلبان می‌دانند

روزنامه اصلاح طلب آرمان امروز در مصاحبه با صادق زیباکلام به موضوع انتخابات و مواضع اصلاح طلبان پرداخته است. زیباکلام از اصلاح طلبان خواسته ناطق نوری را به عنوان سرلیست خود برگزینند: مدت‌هاست در قلب فضای سیاسی حضور دارد و درباره اغلب اتفاقات سیاسی اظهارنظر می‌کند و موضع می‌گیرد. او با جدیت و مسئولیت مدنی مهم‌ترین اتفاقات سیاسی را به بوته نقد می‌کشد، نامه سرگشاده می‌نویسد، سخنرانی می‌کند و در هر اتفاق مهمی یک پای قضیه است. همین خصوصیات ذاتی اوست که از وی یک چهره سیاسی منحصربه فرد ساخته است. به همین دلیل و برای بررسی و تحلیل آخرین مواضع انتخاباتی وی با او هم‌کلام شدیم. او نیز مانند همیشه با جدیت و موشکافانه به پرسش‌های ما پاسخ گفت. دکتر زیباکلام معتقد است: «در شرایط کنونی مصلحت اصلاح‌طلبان به این است که آقای ناطق نوری به جای دکتر عارف سرلیست انتخاباتی شود.» وی همچنین تصریح می‌کند: «اگر اصولگرایان از رد صلاحیت‌های احتمالی استفاده کنند، بیش از نیمی از کرسی‌ها را در انتخابات اسفند ماه به دست خواهند آورد. در دو سال گذشته که آقای روحانی رئیس‌جمهور شده‌اند محبوبیت دولت و خط اعتدال و میانه‌روی به علاوه اصلاح‌طلبان بیش از گذشته شده است. توافق هسته‌ای هم بر محبوبیت و اقبال عمومی آنها افزوده است. بنابراین اگر اصولگرایان چاره‌ای پیدا نکنند حداقل دو سوم مجلس دهم به ائتلاف طرفداران دولت و اصلاح‌طلبان تعلق خواهد گرفت. به همین دلیل تنها چاره جلوگیری از پیروزی جبهه اصلاحات رد صلاحیت نامزدهای آنان است.

"شانه خالی نمی‌کنم" این بخش های از اظهارات سید حسن خمینی در دیدار با استاندار و مدیران اجرایی استان تهران است که آرمان آن را تیتر صفحه نخست خود کرده است: «امام به ابوی ما وصیت کردند که "نمی‌گویم در جمهوری اسلامی کاری را قبول نکن، اگر لازم شد همه کار بکن و هر مسئولیتی را قبول کن؛ اما اگر دیگران هستند بگذار آنها انجام دهند." بنابراین، اگر روزی لازم شد که من کاری را انجام دهم در اینجا شانه خالی کردن کار غلطی است، زیرا مصلحت‌سنجی شخصی و عافیت‌طلبی با اندیشه امام(ره) و آرمان‌های ما سازگار نیست. وقتی عده‌ای جان و مال خود را در راه انقلاب فدا کردند، در صورت لزوم انسان باید در این مسیر آبرو و همه سرمایه خود را در طبق اخلاص بگذارد، ولی اگر کسانی هستند که مسئولیت را بهتر انجام دهند، بگذاریم آنها انجام دهند.» گویی خونی تازه به دلسوزان تزریق شد وقتی شنیدند و دیدند که یادگار امام بار دیگر اینگونه با اقتدار از در صحنه بودن و در صحنه ماندن برای کشور سخن می‌گوید و حتی تاکید می‌کند که آبروی خود را برای کشور باید در طبق اخلاص گذاشت. او آگاه است عافیت‌طلبی چه بر سر ملت‌ها می‌آورد و از این رو همگان را از آن برحذر می‌دارد. آیت‌ا... سیدحسن خمینی بسیار خوب می‌داند که چه جریاناتی در اتاق‌های تخریب خود به این موضوع می‌اندیشند که با ناامید کردن بزرگان کشور مسیر را برای تحقق افکار آلوده و تندروی‌های خود هموار سازند و برای تحقق این موضوع باطل از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند چه آنگاه که در زمان سخنرانی نوه حضرت امام(ره) به هیاهو پرداختند و چه آن زمان که با ساخت شایعاتی مانند لغو دعوت و سخنرانی او در استان گلستان سعی در سیاه‌نمایی کردند که البته علاقه مردم کشورمان به امام خمینی و بیت ایشان تمام این توطئه‌ها را خنثی کرد و یادگار امام هر روز محبوب‌تر از دیروز در افکار ملت جای می‌گیرد. 

عبدالله ناصری در مصاحبه با آرمان گفته "اصولگرایان احمدی‌نژاد را رقیب اصلاح‌طلبان می‌دانند ":  محمود احمدی‌نژاد با توجه به کارنامه‌اش شانسی برای بازگشت به قدرت ندارد، احمدی‌نژاد با وجود انتقادات و مسائل مطرح شده رای‌های دهک‌های پایین جامعه را دارد و... این تحلیل‌هایی است که از ماه‌های پایانی دولت دهم بارها و بارها مطرح شده است و همچنان می‌شود تا احتمال بازگشت محمود احمدی‌نژاد به قدرت همچنان به عنوان احتمالی مبهم در فضای سیاسی ذهن‌ها را به خودش مشغول کند. به هر حال نباید فراموش کرد که شناختی که جامعه از ویژگی‌های رئیس دولت‌های نهم و دهم دارد، موجب می‌شود تا بازگشتش به قدرت ناخودآگاه به بخش مهمی از ادبیات سیاسی کشور بدل شود. عبدا... ناصری می‌گوید: «احمدی‌نژاد با رفتاری خاص و غیرعلمی «ظاهر»ی به وجود آورده است که در نتیجه آن بخشی از عوام و قشر آسیب‌پذیر جامعه را به عنوان حامی دارد. ببینید، ایجاد نظام یارانه‌ای به اقشار ضعیف این فرصت را داده است تا مبلغی که به هر حال برای آنها می‌تواند قابل توجه باشد، به حسابشان واریز شود. احمدی‌نژاد به همین دلیل چشم به ضررهای هدفمندی یارانه‌ها بست تا از طریق پرداخت 45500 تومان به هر نفر، تحت هر شرایطی رای بخشی از مردم را از آن خود ببیند.» احمدی‌نژاد همیشه دوست دارد در صحنه باشد و دقیقا به همین دلیل، اگر فضا را مناسب ببیند، حتما در انتخابات شرکت خواهد کرد. البته شاید در انتخابات مجلس، ترجیحش معرفی «فهرست انتخاباتی» باشد تا ثبت نام برای شرکت در انتخابات. مساله این است که او هرگز نمی‌تواند ساکت  بنشیند. 

قزاق‌ها کلیددار شدند!/ معترض «رأی مردم» مدعی «حق‌الناس»/ به دختر من رأی دهید!

روزنامه وطن امروز در تیتر نخست خود با عنوان "قزاق‌ها کلیددار شدند!" به موضوع انتقال اورانیوم غنی شده ایران به خارج اشاره داشته: محل نگهداری ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران گویا مشخص شده است! براساس اطلاعات منتشر شده، قرار است «قزاقستان» میزبان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران باشد.  قرار است ذخایر اورانیوم ایران در بانک بین‌المللی هسته‌ای در قزاقستان نگهداری شود. براساس این گزارش، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در مذاکرات هسته‌ای،  به خبرگزاری ریانووستی گفته است ذخایر اورانیوم ایران می‌تواند در این بانک نگهداری شود. بانک بین‌المللی هسته‌ای در نیروگاه  «اولبا متالوژی» در قزاقستان قرار دارد.  آنگونه که ریابکوف گفته است حدود 8 تن اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران (5/3 درصد) قرار است در صورت نهایی شدن، به قزاقستان منتقل شود...به عبارتی، آنچه تیم هسته‌ای حسن روحانی در مذاکرات هسته‌ای به بار آورد؛ 1+5 را به سمت ایجاد یک بانک بین‌المللی برای جلوگیری از حرکت سایر کشورها به سمت غنی‌سازی اورانیوم ترغیب کرد! و نکته قابل تامل اینکه اکنون براساس آنچه آمانو و طرف‌های روس و قزاق می‌گویند، قرار است این بانک هسته‌ای برای نخستین بار توسط اورانیوم ایرانی شارژ شود!
 
 
"معترض «رأی مردم» مدعی «حق‌الناس»" عنوان یادداشت روز وطن است که به مواضع هاشمی رفسنجانی در انتخابات متعدد اشاره دارد: شاید برای شناختن افکار و آرای کنونی هاشمی رفسنجانی نیاز باشد یک دوره تاریخ انقلاب خواند اما حالا که در این مجال نمی‌گنجد، «هاشمی شب انتخابات» را مورد مطالعه قرار می‌دهیم تا وقتی هاشمی از رسانه‌ها می‌خواهد درباره «حق‌الناس بودن رأی مردم» حرف بزنند، خوب بفهمیم منظورش چیست؟ «هاشمی شب انتخابات» تنها شبیه «هاشمی شب انتخابات» سال 92،88،84،76 و حالا «شب انتخابات» در اسفند آتی است و با روزهای دیگرش فرق دارد. بعد از شهادت 72 تن از چهره‌های شاخص حزب جمهوری و آیت‌الله بهشتی به عنوان شاخص‌ترین چهره حزب، مقدمات انحلال حزب پس از بروز اختلاف‌نظرهایی که در تعریف «احکام ثانویه»، «اقتصاد دولتی و مردمی»، مسائل فرهنگی و نحوه اجرای عدالت اجتماعی نمود داشت، فراهم شد. این اختلاف‌نظرها بعدها علنی و حتی در نماز جمعه نیز گفته شد.
در ادامه می خوانیم: این روزها هاشمی رفسنجانی با اینکه حسن روحانی رئیس‌جمهور کشور است و همان‌طور که خودش گفته «او را کاملا قبول دارد» اما چون شب انتخابات است، اظهاراتی مشابه دارد؛ اظهاراتی که این بار اصلاح‌طلبان سابق و نومحافظه‌کاران فعلی و برخی اصحاب فتنه از آن در راستای پروژه «تضعیف شورای نگهبان» بیشترین استفاده تبلیغاتی را می‌برند. هاشمی با این سابقه در شبهه‌افکنی‌های پیشا‌انتخاباتی در سالیان گذشته، در اظهارنظری که اخیرا داشته است، معترض است چرا رسانه ملی «حق‌الناس» را تبیین نمی‌کند! کسی که در طول انتخابات‌های 20 سال گذشته بیشترین اعتراض‌ها را به «حق‌الناس» داشته و هربار پس از شکست، آرای مردم را به نحوی تخطئه کرده است، به تبیین «حق‌الناس» توصیه می‌کند! آخرالزمان که می‌گویند، همین است!

وطن امروز در یادداشتی به پشت پرده افزایش اظهارات حمایتی هاشمی رفسنجانی درباره رای زنان به زنان پرداخته و در این گزارش با عنوان "به دختر من رأی دهید!"، آن را نشانه ای از حضور دختر وی، فاطمه هاشمی در انتخابات مجلس در نظر گرفته است: حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی برخلاف همه ادوار گذشته که کاندیداتوری خود در انتخابات را به روزهای پایانی موکول می‌کرد، امسال چند ماه مانده به انتخابات مجلس خبرگان، رسما کاندیداتوری خود را در این انتخاباتاعلام کرد. اما در این میان برخی اظهارنظر‌های او نشان می‌دهد او یک برنامه ویژه برای انتخابات مجلس نیز دارد. طی ماه‌های اخیر هاشمی رفسنجانی تمرکز ویژه‌ای بر حوزه زنان و رفتار زنان در برهه انتخابات داشته است. حداقل 2 سخنرانی طی ماه‌های اخیر از هاشمی رفسنجانی وجود دارد که او در این سخنرانی‌ها درباره رفتار زنان در انتخابات «سفارشاتی» داشته است به گونه‌ای که هاشمی رفسنجانی طی این مدت یک خواسته نامتعارف و تقریبا «فمینیستی» از زنان داشته است. او از زنان خواسته است در انتخابات به کاندیداهای زن رأی بدهند! رفسنجانی 18 خردادماه امسال در دیدار مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور و معاونین و چند تن از زنان مسؤول در وزارتخانه‌ها با تأکید بر نقش زنان در عرصه‌های سیاسی کشور بویژه مقطع انتخابات، گفت: زنان به عنوان نیمی از جمعیت هر جامعه‌ای می‌توانند در هر انتخاباتی به نامزدهای خود رأی دهند و اینکه زنان نامزد در انتخابات، رأی کافی را نمی‌آورند، به جماعت آنان در جامعه بستگی دارد. همانگونه که گفته شد این اظهارنظر عجیب بیشتر شبیه توصیه‌های کمپینی - فمینیستی در موعد انتخابات است تا نصیحت‌های یک سیاستمدار پرسابقه به نیمی از جامعه! اما این سفارش عجیب در ادامه باز هم مورد تاکید هاشمی قرار گرفته است. 

ارسال نظر

آخرین اخبار