از سا‎ل‎های دیرین موضوع شبه‎جزیره آشوراده و احیای دوباره آن از آرزوهای دیرین مردم این دیار بوده، تمنایی که با وجود اراده‎های جدی هنوز تحقق نیافته است.

احیای شبه جزیره آشوراده از رویاء تا واقعیت

به گزارش گلستان 24، هر چند مسئولان گلستانی از جدیت خود برای بالفعل کردن این رویا سخن می‎گویند و حتی یکی از مهمترین مصوبات دولت تدبیر و امید به پروژه گردشگری این شبه جزیره اختصاص پیدا کرد، اما تحرک‎های این بخش گاهی آنچنان کند و گاهی نیز آنچنان راکد می‎نمایاند، که گویی چندان امیدی به ثمر رسیدن این مصوبه نیست.

احیای شبه جزیره آشوراده از رویاء تا واقعیت

این کم‎تحرکی آنچنان است، که انتقاد «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور را در پی داشت و وی تلویحا از عملی نشدن این پروژه در گلستان انتقاد کرد و خواستار حل مشکلات پیرامون این پروژه و برداشتن هرگونه موانع احتمالی شد.

بدون شک، این حمایت قاطع از طرح گردشگری آشوراده از سوی این مسئول بلندپایه و تاکید وی بر اجرای مصوبه دولت بهترین فرصت برای مسئولان استان است تا به پشتوانه این حمایت و دور از هیاهوی رسانه‎ای و سنگ‎اندازی دلواپسان توسعه این منطقه در استان مجاور، سریعا برای پیشبرد این پروژه ملی در استان دست به کار شوند.

زمان همچنان در حال گذر است و در این شرایط که فرصت طلایی برای توسعه این شبه جزیره زیبا برای مسئولان گلستانی مهیا است، پذیرفتنی نیست این حرکت ارزشمند  به هر دلیلی معطل شود.

 

*مسیر جذب سرمایه‎گذار در گلستان باید هموار شود

اگر بپذیریم، طی این سال‎ها بخش اعظمی از مشکلات استان به بی‎تدبیری مدیران ناکارآمد باز می‎گردد، ناخواسته عملی نشدن این پروژه مهم و حیاتی برای گلستان نیز چنین تلقی را به مدیریت بالادست القاء خواهد کرد، موضوعی که یقینا مدیران کنونی این استان شمالی بدان توجه دارند.

 گلستان در این سال‎ها پس از معرفی به عنوان یک استان شمالی، همیشه میراث‎دار مشکلاتی بوده که ریشه در مدیریت گذشته داشت و در انحصار بودن مدیریت توسعه استان نیز توسط عده‎ای خاص، طی این بازه زمانی بر شدت این کمبودها افزوده است.

گلستان هنوز محروم است، در حالی که این استان سرشار از ظرفیت‎های بالقوه برای توسعه است، هنوز بسیاری از فرزندان تحصیل‎کرده این سرزمین از بیکاری رنج می‎برند و هنوز سیاست مشخصی برای به کارگیری آنان وجود ندارد.

از سوی دیگر طی سنوات گذشته بسیاری از افراد برای سرمایه‎گذاری در این سرزمین ابراز علاقه و اعلام آمادگی کرده‎اند که حتی با وجود تاسیس دفتری تحت عنوان جذب سرمایه‎گذار در مجموعه استانداری، به دلیل ناهمگونی و فقدان همراهی، چنان آنان را در چنبره بوروکراسی اداری گرفتار ساختیم که  آنان را پشیمان ساختیم و در این بین استان‎های دیگر آنان را از ما ربودند.

 بدون شک یکی از دلایل  اصلی این وضعیت نامناسب، ریشه در مهیا نکردن زیرساخت‎هایی دارد که طی این سالیان گلستان به دلایل نامعلومی از آن محروم بوده و هنوز هم در چنبره این کاستی‎ها گرفتار است.

اما در مورد جزیره آَشوراده این موضوع چندان صدق نمی‎کند و می‎توان گفت دلایلی دیگر در توسعه‎‎نیافتگی آن موثر بوده‎اند، جدا از موضوع زیست محیطی که اکنون تعدیل شده است، نفوذ برخی افراد موثر در تصمیم‎گیری‎های منطقه‎ای از جمله موانعی دیگری است که پروژه آشوراده را معطل کرده است.

*چشم‎انداز روشن با پایان فاز اول مطالعات آَشوراده

هر چند بیان مطالبی امیدوار کننده از جانب استاندار گلستان تا حدودی چشم‎انداز روشنی را نسبت به آینده ترسیم می‎کند، چنانچه  وی اخیرا در برنامه‎ خبری هفته دولت از پایان فاز اول مطالعات آشوراده خبر داد و اذعان کرد: در حال حاضر فاز اول مطالعات این شبه‎جزیره، توسط مشاور استانی به اتمام رسیده و مورد تائید محیط ‌زیست هم قرار گرفته است.

حسن صادقلو ابراز امیدواری کرد: در سه ماه آینده مراحل دیگر مطالعات هم به پایان برسد و مراحل اجرای آن آغاز شود و این نکته جای تاکید دارد که هیچ‌کس در آشوراده به دنبال ساخت هتل پنج‌ستاره و 10 طبقه نیست و طرح این موضوعات تبلیغات سوء برای عدم توسعه این منطقه است.

صادقلو اضافه کرد: اما این یک حقیقت است که آشوراده به یک مطالبه مردمی تبدیل شده و در سفر رئیس‌جمهور هم به شکل قول دولتی درآمد.

باید پذیرفت، توسعه آشوراده تنها یک خواسته فردی یا سیاسی نیست، بلکه از دیرباز این جزیره مسکونی در رویای استفاده از ظرفیت‎های بالقوه خود بوده است، چنانچه نماینده ولی فقیه در استان و استاندار گلستان هم بارها به طور جدی این خواسته را از مدیران ملی طلب ‎کرد‎ه‎اند، چرا که اعتقاد دارند توسعه این بخش از گلستان در روند توسعه کلی این استان شمالی بسیار تاثیرگذار است.

با عینک خوش‎بینی هم هنوز قضاوت در مورد آینده توسعه آشوراده زود است، اما باید پذیرفت که گلستان طی این سال‎ها، از بابت برخی سنگ‎اندازی‎ها در امر توسعه این منطقه تاوان سختی داده است.

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    منظور شما از احیا چیست ؟ کسانی که تلاش زیادی می کنند تا آشوراده را گردشگری کنند آیا به آثار مخرب زیست محیطی آن فکر کرده اند؟پشت پرده این تلاشها عده ای چشم طمع به تنها مکان دست نخورده طبیعت منطقه دوخته اند که تمام قولهایی که جهت رعایت مسایل زیست محیطی می دهند را فردا فراموش خواهند کرد وچه مکانیسمی جهت اجرای آن تعهدات وجود دارد؟ دوستان عزیز به سوابغ پایبندی سرمایه گذارها به تعهدات زیست محیطی در دیگر نقاط کشور در این گونه موارد مراجعه نمایید عده ای زمین خوارهم از راههای مختلف با دور زدن قوانین کار خودشان را خواهند کرد . به عواقب آن بیندیشید. مثل کسانی که فکر نکرده اسرار برجاده جنگل ابر داشتند ودر مجلس هم نفوذ کرده بودند نشویم جاهای بکر ودست نخورده طبیعت در گلستان کم است.

آخرین اخبار