شورای شهر گرگان آبستن اتفاقاتی عجیب !

موضوعات زیادی وجود دارد که باعث شده است تا انتخابات سومین سال دوره چهارم شورای شهر گرگان را حتی از سال گذشته نیز پیچیده تر کند و پیش بینی نتیجه انتخابات هیئت رئیسه پیش رو را برای بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران دشوار نماید .

پیچیدگی ها در انتخابات هیئت رئیسه سال سوم

 به گزارش گلستان 24، انگار همین دیروز بود که انتخابات هیئت رئیسه سال دوم شورای شهر گرگان برگزار شد و افرادی در شب 12 شهریور سال 93 در راهروهای شورای شهر گرگان در تکاپو بودند تا تعدادی از اعضای شورای شهر به جلسه نیایند و حتی از قبل با آنها لابی ها صورت گرفته بود تا به دلیل عدم حضورشان ، جلسه از حد نصاب بیفتد و با تحقق آبستراکسیون طیف حامیان شهردار رای نیاورند .

شورای شهر گرگان

طعنه جدی یکی از اعضای شورای شهر به همین افراد در حالیکه داشت با تاخیر بسیار زیاد به جمع حاضران در جلسه شورا می پیوست ، با ذکر این عبارت " که داشتید مرا در استخر بدون آب می انداختید " به خوبی نشان دهنده پشت پرده های سنگین سال گذشته بود .

 اما برخی از همان افراد امسال سینه چاک طیف حامیان شهردار شده و شبانه روز در شبکه های اجتماعی و سایت های وابسته از توسعه شهر و مبارزه با فساد و راه اندازی کمپین برای حمایت از این و آن دم می زنند .

حکایت عجیب و غریبی است .

گستردگی رویدادها ، تحرکات و جریانات حادث شده طی یک سال گذشته ، اینک باعث شده که در فاصله کمتر از 20 ساعت مانده به انتخابات هیئت رئیسه سال سوم دوره چهارم شورای شهر گرگان ، شاهد پیچیدگی های زیادی باشیم که فضا را بسیار مبهم و غبار آلود کرده و تصمیم گیری را برای همه اعضای شورا دشوار نموده است .

کاهش یک رای با تعلیق سبطی

بی گمان اولین موضوعی که در انتخابات هیئت رئیسه سال سوم شورای شهر گرگان خودنمایی می کند ، تعلیق محمدرضا سبطی منتقد سرسخت شهردار گرگان در فاصله سه روز مانده به انتخابات هیئت رئیسه بود که وقوع این موضوع ؛ تحلیل چند ماه پیش برخی رسانه ها در خصوص اینکه در انتخابات هئیت رئیسه امسال ، احتمال تعلیق چند عضو شورا وجود دارد را تحقق بخشید .

موضوعی که خود سبطی در مصاحبه با یکی از رسانه های محلی بدان اشاره کرد و با اعلام اینکه بنده در شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب گرگان تبرئه شده و قرار منع تعقیب گرفتم اما با شکایت مجدد شهردار کیفرخواست صادر و بنده را معلّق کردند تا هیئت رئیسه چهارم را با خاطر آسوده تری ببندند .

صرف نظر از درستی یا نادرستی این ادعا ، بنظر می رسد که پیش بینی آن رسانه از رسیدن به این نقطه تاریخی و اظهارات سبطی دور از ذهن نباشد چه اینکه چند عضو دیگر شورا مانند کلاتی ، قدس مفیدی ، کبیر و فدوی نیز به بهانه های مختلف پای شان در این معرکه گیر باز شده و در صورت تداوم مواجهات نامناسب کنونی فیمابین شهرداری با شورا ، تکرار وضعیت سبطی برای آنان محتمل باشد و امروز همین مساله بهانه ای شده تا نتوانند آزادانه و مستقل تصمیم بگیرند .

با این وضعیت ، عدم حضور سبطی یک رای از سرجمع 13 رای شورا بکاهد .

کاهش رای دوم با غیبت عبداللهی

از طرفی غیبت یک ماهه فائزه عبداللهی به دلیل حضور در سفر حج تمتع ، دومین مساله مهم و قابل توجه در آستانه انتخابات هیئت رئیسه است که یک رای سرنوشت ساز از سبد حامیان شهردار کم کرد . البته عبداللهی که با خروج نبی هزار جریبی از جمع 13 نفره شورای شهر گرگان به دلیل انصراف برای کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی ، از سمت معاونت امور بانوان استانداری گلستان کناره گرفت تا به شورا بپیوندد در ابتدای ورودش نایب رئیسی شورا ( جایگاه سابق هزارجریبی ) را نشانه رفت که در رقابت با پایین محلی ، از کسب جایگاه دوم شورا ناکام بماند .

به هر حال عدم حضور عبداللهی یک رای دیگر از سرجمع آرا کم می کند .

حواشی و فشارهای گوناگون مؤثر بر شورا

بی شک مهمترین حاشیه ای که باعث شد بیشترین فشار را بر شورا و بخصوص بر اعضا منتقد شهردار وارد شود ، بروز برخی مسائل اداری و قضایی و ... به بهانه های مختلف بود . بهانه هایی که به نظر می رسد راه های زیادی برای جلوگیری از وقوع آنها و یا مدیریت و هدایت منطقی و منصفانه تر آنها وجود داشت ولی در نهایت ، آخرین راهکار موجود اتخاذ شد که شیرازه تعامل و کار گروهی و شورایی را از هم پاشاند و مسائل را به سمت و سوی نامناسبی کشاند که سایه این فشار کماکان وجود دارد .

دومین حاشیه و فشار بر مناسبات شورای شهر گرگان از سوی برخی افراد و رسانه های خاص و به ویژه در بعضی شبکه های اجتماعی رقم می خورد که روزانه با انتشار مطالب و گاها برگه هایی تحت عنوان اسناد محکومیت طیف مقابل با هیاهوهای کاذب موجود دامن می زد و روند انجام امور و تحقق مناسبات را پیچیده تر و سخت تر می کرد و در نهایت سبب اعمال فشار بر همه اعضای شورای شهر می شد .

بروز پاره ای حواشی سیاسی منبعث از حال و هوای خاص در سپهر سیاست کشور ، استان و گرگان متاثر از 2 انتخابات مهم پیش رو در اسفندماه 94 ، بر تعاملات شهرداری و شورای شهر گرگان هم اثر گذار بوده و سبب شده رگه هایی از برخی تحرکات سیاسی در این مواجهات به چشم بخورد که در نهایت سبب ایجاد برخی فشارها به شورا گردد .

البته ممکن است بشود از برخی موارد دیگر به عنوان حواشی موثر نام برد که در این مجال نمی گنجد .

انحراف افکار عمومی با سوء استفاده از عملکرد و محبوبیت شهردار

 اما نکته ای ظریف که به شکل بسیار ناشیانه ای از سوی برخی فرافکنان در شبکه های اجتماعی و بعضی رسانه ها به آن دامن زده می شود این است که انتقادات در خصوص بعضی مسائل عمرانی شهر و برخی عملکردهای شهردار را مترادف با استیضاح و برکناری صادقلو به افکار عمومی القاء می کنند و این خود بزرگترین خیانت و جفا در حق دموکراسی و ظلم به آرای مردم ، از طرف کسانی بود که متاسفانه صرفا داعیه دار شعارهایی از قبیل دموکراسی ، مردم سالاری ، آزادی بیان ، آزادی اندیشه ، زنده باد مخالف من و ... هستند .

چرا که اگر بنا بر رعایت قواعد دموکراسی و احترام به مردم سالاری دینی است باید رای و نظرات نمایندگان مردم در شورای شهر به عنوان پارلمان محلی مورد توجه قرار گیرد و شهردار به عنوان کلید دار مدیریت شهری در مقابل برخی انتقادات و سوالات مطرح شده پاسخگو باشد .

البته توجه به این مساله که شهرداری گرگان به عنوان شهر مرکز استان دارای مسائل و موارد متعدد و متکثر در حوزه های گوناگون مدیریت شهری ، ترافیک ، مبلمان شهری ، خدمت رسانی به مردم ، فضای سبز ، ساخت و ساز ، برنامه های فرهنگی و هنری ، امورات اقتصادی و مالی و ... مطابق اسناد مختلف بالادستی در توسعه و آبادانی شهر گرگان است که قطعا شهردار گرگان نیازمند تعامل مناسب و رابطه مطلوب با شورای شهر در پیشبرد آنهاست ، نیز مهم است .

شاید القاء و ایجاد روند نامناسبی که در آن افراد و مجموعه های مختلفی را که ممکن به بخش هایی از عملکرد شهردار منتقد هستند به عنوان مخالف صادقلو و یا مخالف توسعه شهر و مخالف آبادانی گرگان معرفی کرده و به حاشیه رانده شوند و فرصت طرح کوچکترین نقد و سوالی به آنان داده نشود ، علاوه بر ظلمی که در حق آنان صورت می گیرد در نهایت دودش به چشم همین شهر و همین مردم برود .

البته بنا بر اظهار نظرهایی که در چند وقت اخیر به صورت جسته و گریخته از سوی منتقدین مطرح شده ، اکثر آنها با ماندن صادقلو موافقند و بر تداوم روند پر شتاب عمرانی شهر تاکید دارند اما معتقدند که برخی چارچوب های قانونی و نظرات اعضای شورا نیز به عنوان نمایندگان مردم باید لحاظ شود ؛ خود گواه نادرست بودن روند القایی فوق الذکر است .

پیچیدگی انتخابات سومین سال دوره چهارم شورای شهر گرگان

موارد فوق الذکر شماری از موضوعاتی است که باعث شده تا انتخابات سومین سال دوره چهارم شورای شهر گرگان را حتی از سال گذشته نیز پیچیده تر کند و پیش بینی نتیجه انتخابات هیئت رئیسه پیش رو را برای بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران دشوار نماید .

و با وضع موجود و حضور پر رنگ برخی سایه های سنگین بر ساختمان پارلمان محلی گرگان ، کسی تا دقیقه آخر نداند که واقعا کدام عضو شورا به کدام کاندیدای ریاست شورا رای می دهد . کما اینکه تحلیلی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی فشارها ، تماس و لابی های ساعات پایانی ، ممکن است بر رای برخی اعضاء موثر بیفتد و نهایتا آن نتیجه ای که مطابق خواست موافقان و حامیان شهردار است از صندوق بیرون بیاید .

نکته پایانی

از آنجا که شهردار گرگان در طول 2 سال گذشته اقدامات خوب و ارزنده ای انجام داده که مقبول مردم شهر و بزرگان افتاده و به همین سبب طرفدارانی دارد اما این موضوع نباید زمینه ای برای دوشقه شدن مردم و ایجاد فضای دو قطبی بین اعضای شورا ، تحت عنوان موافق شهردار و مخالف شهردار شود .

چه اینکه لازم است فضایی فراهم شود که روابط ، مناسبات و تعاملات شهردار و شورای شهر گرگان به گونه ای رقم بخورد که دغدغه همه آنان همدلی و همراهی برای حل مشکلات مردم و توسعه و عمران شهر گرگان باشد ، اگرچه ممکن است در این راه برخی اختلاف نظرها و تفاوت سلیقه هایی هم وجود داشته باشد .

انتهای پیام /گلستان ما

 

ارسال نظر

آخرین اخبار