یک جامعه شناس و تحلیلگر اجتماعی گفت: در حال حاضر در ایران ۸۲ درصد از خانواده هایی که فرزندان بالای ۱۱ سال دارند درگیر مسئله استفاده بی رویه فرزندان از فضای مجازی هستند.

فضای مجازی رقیب خانواده ایرانی

فضای مجازی خانواده

 به گزارش گلستان 24،  غلامرضا علیزاده ، جامعه شناس و تحلیلگر اجتماعی درباره هجوم فضای مجازی به زندگی های خانوادگی و تأثیر آن در تربیت کودکان گفت:در حال حاضر در ایران ۸۲ درصد از خانواده هایی که فرزندان بالای ۱۱ سال دارند درگیر این مسئله هستند.

وی با اشاره به اینکه خانواده ها از اینکه فرزندانشان وقت خود را صرف درس، روابط خانوادگی و عاطفی نمی کنند ، گله دارند ، بیان کرد: دنیای مجازی با شرایط دل انگیز بیشتر وقت فرزندان را به خود اختصاص داده است . به هر حال اغلب این کودکان بافضای مجازی در سنین کنجکاوری آشنا می شوند و این فضای مجازی موضوعات جنسی و بخشی از مسائلی را که ما به صورت طبیعی در تربیت خود فرزندانمان را با آن آشنا نمی کنیم در اختیار آنها قرار می دهد .

 

علیزاده با تأکید بر این امر که این موضوع پیامدهای بسیار بدی را برای جامعه ایجاد کرده است ، افزود: بسیاری از خانواده ها در این باره به روانپزشک و روان کاوها مراجعه می کنند و به هر شیوه ای متوسل می شوند تا راهکاری برای این مشکل به دست آوردند.

وی با بیان اینکه روابط و پیوند خانوادگی بین اولیا و بچه ها به هم ریخته است ، گفت: می توان یکی از عوامل اساسی را وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه دانست . افرادی اکنون در جامعه وجود دارند که به عنوان سرپرست خانواده ۱۶ تا ۱۷ ساعت در روز کار می کنند و همین امر باعث می شود از محیط خانه فرزندان و همسر خود دور باشند.

این جامعه شناس ادامه داد : از سوی دیگر فرزندان نیز ایزوله هستند و ارتباطات کم شده است و به این ترتیب پناه آوردن به فضای مجازی بهترین راه حل است .

وی تصریح کرد: مسئله اجتماعی دیگری که وجود دارد این است که فرزندان با مبانی اسلامی آشنا نمی شوند، نظام اقتصادی گریبانگیر خانواده شده است و آنها را از سنتهای ایرانی و مناسک دینی دور کرده است . در حقیقت ارزش های خانواده سنتی از بین رفته است و به این ترتیب به عنوان اولیا فرزندان خود را نیز تحمل نمی کنیم .

به گفته علیزاده؛ جامعه نیز فرهنگ پناه به دنیای مجازی را می پسندد و در حقیقت این امر تبدیل به مد شده است .ارتباط با جنس مخالف در این فضای مجازی برای دختران و پسران جوان به رقابت تبدیل شده و اینکه چه راه حلی بتوانیم برای این معضل پیدا کنیم بسیار مشکل است.

وی ادامه داد : شاید اگر به وضعیت اشتغال سامان ببخشیم و خانواده بتواند حداقل پایان هفته را به دور از مشکلات اقتصادی  دور هم باشد ، بتوانیم سرو سامانی به وضع موجود بدهیم . همچنین باید در شبکه های تلویزیونی سرگرمی های دلچسب ایجاد کنیم . زمانی یک سریال سلطان و شبان همه خانواده را گرد هم می آورد اما امروز اصلا چنین برنامه هایی وجود ندارد و حتی اگر خانواده بخواهند به برنامه های تلویزیونی رجوع کنند دنبال سریال های ترک می روند.

وی تصریح کرد: پیامد همه این امور دوری فرزند از خانواده و نظام آموزشی است . روابط خانوادگی هم محدود شده است . فضاهای تفریحی نیز هزینه بر است و به این ترتیب همه شرایط برای استفاده از فضای مجازی فراهم است تا جایی که عده ای حتی به مرحله اعتیاد در این باره رسیده اند.

علیزاده تأکید کرد : به هر حال باید هر هر چه سریع تر برای مهار کردن این معضل راه حلی بیاندیشیم .

وی در این باره که در بسیاری از خانواده ها پدر و مادر نیز درگیر چنین معضلی هستند و مسئله تنها محدود به فرزند نیست ، بیان کرد : به هر حال در مورد افراد بزرگ تر بخشی از زمان استفاده از دنیای مجازی مربوط به امور کاری است اما تقریبا هیچ فرزندی را نداریم که در این دنیا به دنبال پژوهش و کسب علم باشد .

 

 
منبع: مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار