بررسی محتوایی روزنامه های یکشنبه:

روزنامه های روز یکشنبه به مطالبی از جمله سخنان رئیس جمهور علیه منتقدان برجام، حضور چهره های سیاسی در ختم برادر وزیر کشور و حادثه خونین مکه پرداخته اند.

برچسب افراطی، هدیه روحانی به منتقدان / نامه‌های محرمانه از قم به روحانی!

 به گزارش گلستان 24، صفحه نخست روزنامه دولتی ایران و اکثر روزنامه های حامی دولت به سخنان تند رئیس جمهور علیه انتقادهای فنی به برجام پرداخته اند. «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری عصر دیروز در نشست مدیران اتحادیه‌های سراسری تعاونی‌های کشور با اشاره به توافق هسته‌ای گفت: «درست است که ملت ایران مقاومت کردند و این مقاومتشان تحسین و تواضع به همراه دارد اما ملت باید بداند که جهان استکبار، زنجیرهایی را روی پاهای حرکت اقتصادی ایران عزیز بسته بود و برجام به معنای شکستن همه این زنجیرهاست». رئیس‌جمهور ادامه داد: «عده‌ای روی کلمات این توافق پرافتخار که من بعدها راجع به آن صحبت خواهم کرد، بحث می‌کنند و من نخواهم گذاشت یک عده افراطی امید این ملت را ناامید کنند». 

روحانی، هاشمی ثانی / نمی گذارم افراطی ها ملت را نا امید کنند / علنی یا غیرعلنی
روزنامه اصلاح طلب شرق در سرمقاله که به قلم سردبیر آن نوشته شده است، روحانی را هاشمی دوم خوانده و اضافه کرده است: اما تحلیلگران درباره سیاست داخلی ایران پس از انتخابات ٩٢ بسیار سخن گفته‌‌اند و تحلیل می‌کنند. حرف‌ها و تحلیل‌هایی از این ‌دست که بعد از حل مسئله هسته‌ای، فضای سیاسی ایران باید تا حدی بازتر شود. برخی از این تحلیل‌ها گویا بیشتر برای تهییج حسن روحانی است تا وادارش کنند به مطالبات مردم و گروه‌های سیاسی که او را به ریاست‌جمهوری برگزیده‌اند، پاسخ مثبت دهد. گروهی دیگر نیز نگرانند که رئیس‌جمهور با بی‌اعتنایی به مطالبات اجتماعی و سیاسی محبوبیت‌اش را از دست دهد و اولین کسی باشد که فقط چهار سال بر مسند دولت تکیه می‌زند. 
گروه‌های بی‌شماری هم هستند که نگرانند حسن روحانی در باقی‌مانده دوره چهار سال اول کارش، در گردنه‌ای که دید ندارد آنها را جا بگذارد و به سمت اصلاح‌طلبان گردش جدی کند. این عدم اعتماد گروه‌های اصولگرا باعث شده تا دست‌و‌پای دولت روحانی را در عرصه‌های مختلف ببندند و با کوچک‌ترین تحرکی مقابله ‌کنند.
رئیس‌جمهور فعلا نمی‌خواهد از طریق مسائل فرهنگی وارد کارزار شود که اگر نگوییم قطعا در این جبهه ناکام است بی‌تردید برای به‌دست‌آوردن پیروزی اندک باید هزینه زیادی بپردازد. البته دیدگاه روحانی اشتباه نیست؛ تنها جایی را که می‌شود فعلا به حال خود رها کرد، همین حوزه فرهنگ و هنر است، چون در دوره احمدی‌نژاد چنان به توپ بسته شده که امروز هیچ‌گونه اجماع روشنفکرانه‌ای برای انتقاد و ایستادگی در آن وجود ندارد. اگر هم در پاره‌ای موارد اجماعی حاصل آمده باشد، منتقدان، صبوری را عاقلانه‌تر می‌دانند. از این‌رو بیشترین درگیری‌ها در حوزه اقتصاد است و شاید افشای پی‌درپی اختلاس‌ها، و پیگیری آنها برای احیای عدالت، بهترین مصداق آن است.
پس مثلث دولت روحانی این‌گونه شد: محافظه‌کاری و مماشات، یک گام به جلو و دو گام به عقب در فرهنگ. پیش‌روی در اقتصاد. حفظ وضعیت موجود در مسائل اجتماعی. با ترسیم این مثلث به‌راحتی می‌توان فرض کرد که دولت روحانی از همه دولت‌ها با دولت سازندگی قرابت بیشتری دارد. 
 
«نمی‌گذارم افراطی‌ها امید ملت را ناامید کنند». این تیتری است که شرق برای سخنان روحانی انتخاب کرده است؛ سخنانی تبلیغاتی که پیش از این حتی توسط تیم مذاکره کننده نیز در موارد بسیاری حتی در کمیسیون ویژه مجلس برای بررسی برجام گفته شده بود و به جای پاسخ به نقدهای فنی فقط به جوسازی علیه منتقدان پرداخته بود.
 «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری عصر دیروز در نشست مدیران اتحادیه‌های سراسری تعاونی‌های کشور با اشاره به توافق هسته‌ای گفت: «درست است که ملت ایران مقاومت کردند و این مقاومتشان تحسین و تواضع به همراه دارد اما ملت باید بداند که جهان استکبار، زنجیرهایی را روی پاهای حرکت اقتصادی ایران عزیز بسته بود و برجام به معنای شکستن همه این زنجیرهاست». رئیس‌جمهور ادامه داد: «عده‌ای روی کلمات این توافق پرافتخار که من بعدها راجع به آن صحبت خواهم کرد، بحث می‌کنند و من نخواهم گذاشت یک عده افراطی امید این ملت را ناامید کنند». 
 
او افزود: «ملت بزرگ ایران پساتحریم، می‌گوید من چه مقدار نفت تولید خواهم کرد، در کدام بازار جهانی آن را خواهم فروخت، پول نفت را در چه حساب بانکی ذخیره خواهم کرد و از این پول چگونه و در چه راهی استفاده خواهم کرد».
او با بیان اینکه ما باید در این شرایطی که در آن قرار گرفته‌ایم، همه از این فضا استفاده کنیم، گفت: «آنچه در دو سال مذاکره قهرمانان ملی ما در پشت میز مذاکره در برابر شش قدرت جهانی شبانه‌روز تلاش کردند، سخن گفتند و برای هر جمله و برای هر کلمه و به تعبیر ما برای هر واوش، برای هر ویرگولش جنگیدند، استقامت کردند، مبارزه کردند تا متنی به دست آمد. این متن را هیچ کس در طول تاریخ نمی‌تواند بگوید منطبق با عظمت و عزت ملت ایران نیست».
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود به موضوعات اقتصادی پرداخته و گفت: اقتصاد هشت صبح، چهار بعدازظهر نمی‌تواند تحول بزرگی ایجاد کند

روحانی با بیان اینکه هر سه بخش اقتصاد دولتی، تعاونی و خصوصی برای ما ارزشمند است، گفت: «اما متأسفانه در سال‌های گذشته اقتصاد ما دولتی بود که از این بخش، باید کاسته شود و سهم اقتصاد دولتی به دو بخش دیگر واگذار شود».

وی اضافه کرد: «البته همه شما می‌دانید بخش‌های مختلف دولتی هنگامی که می‌خواهیم بخشی از اقتصاد را از آنها بگیریم و به مردم واگذار کنیم، برایشان سخت است و تحمل نمی‌کنند و هر روز بهانه می‌آورند. گاهی اوقات مسئولان دولتی که ان‌شاءالله همه خوب هستند، این‌گونه هستند». رئیس‌جمهوری در این بخش به مزاح گفت: «گاهی اوقات مال‌دادن از جان‌دادن سخت‌تر است».

«علنی یا غیرعلنی» عنوان یادداشتی است که به بررسی چرایی علنی یا غیر علنی بودن دادگاه محکومان پرداخته است. نویسنده در این یادداشت بر آن است تا اثبات کند همه دادگاه ها باید بر اساس قانون علنی باشد مگر آنکه متهم بخواهد. البته در این مطلب هیچ اشاره ای به اینکه با توجه به شرایط پرونده و مطرح شدن اسم افراد متعدد اینکه چگونه در دادگاه علنی آبروی افرادی که در طی محاکمه از آنها نام برده می شود و در نهایت هیچ جرمی متوجه آنها نیست حفظ خواهد شد، نشده است و نگارنده حقوقدان در این زمینه خود را به تجاهل زده و می نویسد:

قانون آیین دادرسی کیفری از «قواعد آمره» پیروی می‌کند یعنی طرفین دعوی و رؤسای محاکم نمی‌توانند برخلاف مقررات موضوعه این قانون، ترتیبی اتخاذ کنند یا محدودیت و تضییقاتی برای اصحاب دعوی و کسانی که خواستار شرکت در محاکم هستند به وجود بیاورند. از سوی دیگر علنی‌بودن محاکمه مورد پذیرش تمامی کشورها قرار گرفته و ورود به محاکم تابع هیچ تشریفاتی نیست.

علنی‌برگزارکردن محاکمه افراد خاص و شناخته‌شده یا موضوعات و عناوینی که در سطح جامعه مورد توجه عموم است، حقی طبیعی است که باید آن را لحاظ کرد. از طرفی وقتی محاکمه فرد شناخته‌شده یا پرداختن به موضوع مهمی که موردتوجه جامعه قرار دارد، پشت درهای بسته محاکم انجام شود، دیگر نمی‌توان وجدان عمومی را قانع کرد. نمونه بارز آن حضور مهدی هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، جلو زندان اوین قبل از آغاز اجرای حکم زندان بود که پذیرفت حکمش اجرا شود اما خواستار پخش صورت‌جلسات دادگاه از طریق رسانه‌های عمومی شد. اینکه متهمی اعلام آمادگی کند که تمامی جریان دادگاه وی از تلویزیون پخش شود، موضوعی است که علنی‌بودن دادگاه از همان ابتدا می‌توانست فضای روانی جامعه را درباره وی تغییر دهد. 

در این شرایط هر حکمی پشت درهای بسته دادگاه صادر شود، به‌یقین روح جمعی جامعه را قانع نخواهد کرد.

 قوانین ایران نیز اصل را بر علنی‌بودن محاکم قرار داده‌‌اند و جدای از اصول کل حقوقی که محاکمات را علنی می‌داند، قانون آیین دادرسی کیفری در ماده ٣٥٢ خود مقرر کرده: «محاکمات دادگاه علنی است، مگر جرائم قابل گذشت که طرفین یا شاکی، غیرعلنی‌بودن محاکمه را درخواست کنند. همچنین دادگاه پس از اظهار عقیده دادستان، قرار غیرعلنی‌بودن محاکم را در موارد زیر صادر می‌کند:

الف) امور خانوادگی و جرائمی که منافی عفت یا اخلاق حسنه است.

ب ) علنی، مخل امنیت عمومی یا احساسات مذهبی یا قومی باشد.

مردم نیز خواهان آن هستند که عین قانون اجرا و اعمال شود. وقتی قانون می‌گوید محاکمات علنی است و مصادیق غیرعلنی را برشمرده، ایجاد محدودیت در آن به صلاح قوه قضائیه نیست، بلکه در مواردی زحمات این قوه را در انظار عمومی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

روزنامه جوان در تیتر اصلی خود به سخنان رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار نقدی درباره رابطه با آمریکا پرداخته است: «سردار نقدی: رابطه با امریکا امید غارتگران بیت المال است». 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه اگر پای امریکا به ایران باز شود، آقازاده‌های مفسد به جای زندان رفتن و مجازات شدن، بر مردم سلطنت می‌کنند، گفت: غارتگران دلشان برای کرسنت و ویلای اروپای‌شان تنگ شده است. 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: دشمن تمام سلاح‌های خود را علیه ملت ایران به کار گرفت، اما شکست خورد و اینک تنها روزنه امید آنها ایجادیک جریان نفوذی در داخل ایران است. نقدی ادامه داد: از سوی دیگر غارتگران بیت‌المال و مفسدانی که با تکیه بر مناصب به جای خدمت به مردم کیسه‌های خود را پر کردند و قانون‌دانان قانون‌شکنی که با فساد اقتصادی ثروت‌های هنگفت را به جیب زده‌اند از استمرار مردمی و اسلامی بودن نظام احساس خطر جدی می‌کنند. وی اضافه کرد:‌تا زمانی که نظام پشتوانه مردمی دارد، از برخورد با غارتگران بیت‌المال هرچند افراد صاحب‌نامی باشند، نمی‌هراسد. بنابراین غارتگران به دنبال وارد کردن نیرویی هستند تا بتوانند جلوی نیروی مردم بایستند و نیروی مطلوب آنها همان امریکا است. 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تأکید کرد: دزدان بیت‌المال با اموال بی‌حساب ناشی از اختلاس و قاچاق، روزنامه‌های رنگارنگ زده و سایت‌های اینترنتی و اجتماعی دایر کرده‌اند و از خارج نیز با شبکه‌های ماهواره‌ای که توسط امریکا و انگلیس حمایت می‌شود، برای بازگرداندن استعمار و سلطه امریکا بر ایران تلاش می‌کنند. 

نامه‌های محرمانه از قم به روحانی / مفسدان‌ در‌تیررس‌جهانگیری 

روزنامه اصلاح طلب آرمان، در مطلبی با عنوان نامه های محرمانه از قم به روحانی سعی نموده است رابطه دولت تدبیر و امید با حوزه های علمیه و علمای قم را خوب نمایش داده و در کنار آن دولت احمدی نژاد را با عملکردی ضد نظر حوزه معرفی کند:
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نهادی اصولگراست که تاکنون در کنار جامعه روحانیت مبارز نقش بسزایی در جریان اصولگرایی ایفا کرده است.
 اخیرا اعضای این تشکل نامه‌ای به روحانی و علی جنتی وزیر ارشاد نوشته‌اند و در آن نسبت به مسائلی همچون فیلم‌ها، برنامه‌ها یا موضع‌گیری‌های فرهنگی دولت تذکراتی داده‌اند.
حتی رئیس سازمان صداوسیما به جامعه مدرسین یا جاهای دیگر احضار شده و تذکراتی را دریافت کرده است. این عضو مجلس خبرگان افزود: به وزارت ارشاد هم تذکراتی داده‌ایم و مواردی بوده که به وزیر یا حتی رئیس‌جمهور نامه محرمانه نوشته‌ایم.
گاهی این تذکرات مورد توجه واقع می‌شود و گاهی به آن عمل نمی‌شود. در دوره ریاست جمهوری قبل ما تذکراتی می‌دادیم اما به آن عمل نمی‌شد. به گفته وی «در دولت گذشته مراجع به دولت تذکراتی می‌دادند ولی آقای احمدی‌نژاد در سخنرانی رسمی‌اش می‌گفت «آقایان برای خودشان کار می‌کنند و ما برای خودمان کار می‌کنیم!» این یعنی چه؟ یعنی ایشان حرف ما را قبول نداشتند. آقایان مراجع هم وقتی دیدند که به نصایحشان توجه نمی‌شود و تاثیر ندارد، اظهاراتشان را علنی نکردند که بگویند این دولت به حرفشان گوش نمی‌دهد. چون رئیس دولت وقت مدام می‌گفت «ما خودمان می‌دانیم که چه می‌کنیم!» اما الحمدلله رئیس جمهور فعلی در سخنانی در مدرسه فیضیه قم گفت که تابع اصلاحات و مسائلی هستیم که از روی دلسوزی و نصیحت بیان می‌شود و از آن تبعیت می‌کنیم. اما روحانیت نه در دولت قبل و نه در دولت کنونی، برای تذکراتش سر و صدا به راه نینداخته است.»
 
مفسدان در تیررس جهانگیری
این گزارش نیز رویکردی مشابه بسیاری از دیگر مطالب روزنامه آرمان دارد و آن هم تخریب دولت احمدی نژاد است. آرمان در شروع می نویسد: پاکدستان واقعی بازمی‌گردانند آنچه را که مدعیان پاکدستی نتوانستند از آن محافظت کنند.
از جمله این پاکدستان، اسحاق جهانگیری است که امروز بر کرسی معاون اولی دولتی حضور دارد که اصلی‌ترین وعده و شعارش بازگرداندن حق مردم به خود آنهاست و بیش از آن سوگند خورده است که محافظ داشته‌های آنان باشد. او معاون اول رئیس‌جمهوری است که ابایی ندارد بگوید: «در همین کشور عده‌ای به‌نام اینکه باید در برابر قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها مبارزه کنیم و بایستیم، جیب مردم را زدند و اموال مردم را غارت کردند!» یا در اردیبهشت ماه بگوید: «دلالان تحریم از هم‌اکنون به فکر شغل دیگری باشند.»
هرگاه اسم مفاسد اقتصادی بیان می‌شود نخستین موضوعی که در ذهن شکل می‌گیرد لیستی در جیب است. همان لیستی که احمدی‌نژاد می‌گفت نام مفسدین و متخلفان اقتصادی بر روی آن نوشته شده و در جیب اوست اما هیچگاه خارج و خوانده نشد. روحانی و بویژه جهانگیری هم از این لیست‌ها داشتند اما احتمالا البسه آنها فاقد جیب بود یا آنقدر کوچک است که لیست در آن قرار نمی‌گیرد پس تصمیم گرفتند که آن را برای خود نگه ندارند و افشا کنن.
این پیگیری‌های جهانگیری سبب شد تا برخی به فکر دیگری برای پنهان کردن مفاسد و مهمتر از آن دور کردن اذهان از افشای آنها بیفتند که یکی از این پرونده‌ها «بابک زنجانی‌سازی» بود البته قصد اصلی آنها متهم کردن دولت فعلی به مفاسد اقتصادی تعریف شده بود. مجریان این پروژه هر از گاهی دو حرف کوچک الفبا را مطرح و نام آن را بابک زنجانی2 و 3 می‌گذاشتند که این بار هم جهانگیری به موقع نقشه آنها را در نطفه خفه کرد؛ «این خیال خام را به گور خواهید برد که در این دولت، بابک زنجانی دوم و سوم به‌وجود بیاید» اظهارات بعدی او آبی بر آتش برنامه‌ریزان برای توقف افشاگری‌های جهانگیری بود. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: «من در این دولت با اطمینان می‌گویم اگر خدای نکرده خلافی اتفاق بیفتد هیچ خط‌قرمزی وجود ندارد و قوه قضائیه اختیار دارد با دست‌اندازی به بیت‌المال در هر رده‌ای برخورد کند.» 
به هر حال مسیرهای توقف افشاگری‌های جهانگیری وقتی به نتیجه نرسید سایت نزدیک به احمدی‌نژاد می‌نویسد که از او شکایت قضائی می‌شود!
 
روزنامه کیهان در گزارشی از نظرات نمایندگان مجلس درباره افراطی خوانی منتقدان نوشته است: اتهام تندروی به جوانان انقلابی مأموریت ستون پنجم دشمن است
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان این که صحنه‌گردانان فتنه 88 جوانان مومن و حزب‌اللهی را با اتهاماتی چون تندروی و افراط مورد هجمه قرار می‌دهند تاکید کردند: اتهام تندروی به جوانان انقلابی ماموریت ستون پنجم دشمن است.
محمد سلیمانی نماینده تهران در گفت‌وگو با کیهان اظهار داشت: رسانه‌های وابسته به اصلاح‌طلبان در ادامه روشی که نشریات موسوم به زنجیره‌ای در طول دو دهه گذشته پیش گرفته بودند جوانان مومن و حزب‌اللهی را با عناوینی چون تند‌رو و افراطی مورد هجوم قرار می‌دهند. 

وی ادامه داد: کسانی که در فتنه 88 حضور داشته و صحنه‌گردان بودند از جوانان انقلابی و از کسانی که پای انقلاب ایستاده‌اند از جمله خانواده‌های شهدا و جانبازان سیلی خورده‌اند و از این رو در تلاش هستند که این جوانان و این اقشار پای کار جمهوری اسلامی را از میدان به‌در کنند. 

سلیمانی اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از مسئولین میانی از جمله در دانشگاه‌ها، آموزش‌وپرورش، وزارت‌خانه‌ها و ...در فتنه 88 دخیل بوده و امروز عهده‌دار مسئولیتی شده و فضا را بر جوانان انقلابی تنگ کرده‌اند، این افراد به دنبال عادی‌سازی روابط با آمریکا و در واقع باز کردن راه ورود غربی‌ها به کشور هستند و در واقع نقش ستون پنجم را برای دشمن بازی می‌کنند. 

 
اسماعیل کوثری نماینده تهران نیز در گفت‌و‌گو با کیهان با بیان اینکه مسئولین کنونی کسانی که هر گونه همکاری با دولت قبلی داشته و یا منتقد هستند را افراطی می‌نامند گفت: متاسفانه اکثر مدیران میانی از نقد خوششان نمی‌آید در حالی که امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه دینی است. 

وی ادامه داد: مسئولینی که نقد را بر نمی‌تابند جوانان حزب‌اللهی و منتقدین را با عنوان افراطی مورد هجمه قرار می‌دهند که این مسئولین باید روزی پاسخ دهند  که چرا در حالی که این انتقادات وارد بود وقعی نگذاشته و به کار خود ادامه دادند. 

جوانان حزب‌اللهی را هدف گرفته‌اند 

سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین و عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس نیز در گفت‌وگو با کیهان حمله به جوانان حزب‌اللهی و متدین را یکی از طرق نفوذ غرب و به‌خصوص آمریکا دانسته و ادامه داد: برای نفوذ در جمهوری اسلامی و استحاله انقلاب یکی از روش‌ها حمله به جوانان متدین و انقلابی با عناوینی از جمله افراطی‌گری است .

وی ادامه داد: این روش از ابتدای انقلاب از سوی دشمنان پیش گرفته شده است و از یادها نرفته که بزرگانی چون شهیدان بهشتی چگونه از سوی دشمنان برچسب می‌خوردند تا از صحنه خارج شوند تا فضا برای عمل ضد انقلاب فراهم شود. 

نقوی حسینی همچنین گفت: نظام سلطه در طول چهار دهه گذشته از جوانان حزب‌اللهی ضربه خورده است و به نحوی باید این ضربه جبران شود و از این رو است که تلاش می‌کنند نیروهای اصیل را با عناوینی چون افراطی‌گری و تندروی و... مورد هجوم قرار دهند و آنان را از صحنه خارج کنند. 

چشمان آمریکا در پارچین 

روزنامه اصولگرای وطن امروز  در گزارشی درباره بازرسی ها از اماکن نظامی ایران نوشته است: برخلاف آنچه پیش از این تصور می‌شد و البته برای اولین بار خبرگزاری آسوشیتدپرس ادعا کرده بود؛ در روند بازرسی از مراکز نظامی ایران، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز حضور خواهند داشت.

 همزمان با اعلام این خبر توسط رویترز، معاون سازمان انرژی اتمی نیز خبر داد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه وارد تهران خواهند شد. علی‌اصغر زارعان که عضو کارگروه داخلی برجام نیز هست، در این‌باره گفت: در این دور از مذاکره با سازمان انرژی اتمی، بازدید از مراکز نظامی در دستور کار بازرسان آژانس نیست. وی افزود: در این سفر برنامه‌هایی جهت بحث و مذاکره داریم، اما در این دور از مذاکرات اقدام یا دستوری مبنی بر بازدید از مراکز نظامی نیست.

براساس اظهارات معاون سازمان انرژی اتمی، اگرچه این سفر بازرسان آژانس در قالب برجام است اما آنها فعلا پروژه بی‌سابقه بازرسی‌های ویژه از ایران را کلید نخواهند زد و حضور آنها صرفا برای انجام هماهنگی است. اما انتشار این خبر توسط خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی در حالی است که روز گذشته، خبرگزاری رویترز گزارشی درباره روند بازرسی‌های نظامی از ایران منتشر کرد. رویترز در این گزارش مدعی شد در بازرسی از سایت پارچین، بازرسان آژانس حضور خواهند داشت.  این خبرگزاری به‌نقل از 2 دیپلمات آگاه به توافقات محرمانه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد هنگام نمونه‌برداری از سایت پارچین، بازرسان سازمان ملل همراه با تکنیسین‌های ایرانی حاضر خواهند بود. 

 آنگونه که رویترز مدعی شده، بازرسان آمانو در روند بازرسی از پارچین حضور دارند. به گزارش فارس،  دیپلمات‌های غربی بامداد شنبه به رویترز گفته‌اند، ایرانی‌ها مجاز خواهند بود خودشان نمونه‌برداری را انجام دهند اما بازرسان آژانس نیز در محل حضور فیزیکی خواهند داشت و به فعالیت‌های تکنیسین‌های ایرانی دسترسی کامل خواهند داشت. یکی از این دیپلمات‌ها می‌گوید: «این مصالحه‌ای بود تا ایرانی‌ها بتوانند آبروداری کنند و آژانس هم بتواند مطمئن باشد بازرسی‌های مدنظرش، مطابق با ملزومات دقیقش پیش می‌رود». 

شمار قربانیان جمعه خونین مسجد‌الحرام به 107 تن رسید

توفان بی‌کفایتی که تیتر یک وطن امروز را به خود اختصاص داده است، به بررسی حادثه خونین در مکه پرداخته است: در جمعه سیاه مکه (27 ذی‌القعده) سقوط یک جرثقیل غول‌پیکر در بخش در حال تجدید بنای مسجدالحرام در مکه مکرمه، به پیش‌درآمدی تاریخی بر سقوط بنیان‌های حکومتی و دیانتی آل‌سعود تبدیل شد.

طبق اعلام رسمی این حادثه ۱۰۷ کشته و ۲۳۸ زخمی برجا گذاشت که یک زائر ایرانی در این حادثه جزو کشته‌شدگان و 20 نفر دیگر از هموطنان، از زخمی‌های این حادثه‌اند. اما طبق احتمالات مطرح شده از سوی رئیس سازمان حج و زیارت ایران، آمار قربانیان تا 150 نفر افزایش خواهد یافت.

در ساعات پس از حادثه  جمعه سیاه مکه (27 ذی‌القعده) فعالان پاکستانی و هندی  در شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین داغداران این اتفاق- بیشترین قربانیان به هند و پاکستان تعلق داشت- و همین طور فعالان ایرانی و افغان موجی رسانه‌ای را درباره بی‌کفایتی آل‌سعود برای تولیت خانه خدا و قبله‌ مسلمانان پدید آوردند، موجی که می‌رود به یک کمپین علیه فساد و مال‌پرستی حاکمان عربستان تبدیل شود. یکی از حاجیان نیز که از نزدیک شاهد این حادثه بود به ما گفت که تقریبا تمام کار انتقال مجروحان و اجساد در آن شرایط نامساعد توسط زائران حاضر صورت گرفت و نیروهای امداد حرم زمانی رسیدند که کار زیادی برای انجام دادن نمانده بود. نکته اینجاست که  به خاطر عدم حضور بموقع امدادگران سعودی وناآشنایی مردم با مبادی مربوط به اورژانس‌های اطراف مسجد چندین مجروح حادثه دیر به بیمارستان منتقل شده و ساعاتی بعد به دیار حق شتافتند. بزرگ‌ترین افشاگری درباره دلیل بالا رفتن تلفات این حادثه و درگذشت برخی حاجیان که در ابتدا تنها مجروح بودند توسط سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان صورت گرفت که برای عمره تمتع به مکه سفر کرده است. غضنفر رکن‌آبادی  دیروز با ارسال پیامی از دلیل آمار بالای قربانیان در حادثه مکه پرده برداشت و نوشت: «الحمدلله عمره تمتع بامداد امروز انجام شد، دعاگوی همه شما عزیزان بوده و هستم. وضعیت هم الان کاملا عادی است. تاخیر زیاد نیروهای امدادی، نظامی و انتظامی سعودی که 3 ساعت بعد از وقوع حادثه رسیدند، باعث شد به دلیل خونریزی زیاد مجروحان، آمار شهدا بالا برود».

به سعودی‌ها درباره خطر جرثقیل‌ها هشدار داده شده بود

اما دیروز یکی از وابستگان بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه به «وطن امروز» گفت که وجود جرثقیل‌های چند ده متری در اطراف محوطه مسجدالحرام مدت‌هاست برای حجاج آزاردهنده است و این مساله طی ماه‌های اخیر بارها از سوی مسؤولان ایرانی و سایر کشورهای مسلمان به سعودی‌ها تذکر داده شده بود اما آل‌سعود بی‌توجه به امنیت روانی و جانی زائران خانه خدا حتی در آستانه ایام حج عمره که بیشترین ترافیک حجاج وجود دارد حاضر نشد لحظه‌ای پروژه  توسعه مسجدالحرام تا 400 هزار مترمربع و افزایش فضای صحن‌های حرم مکی است برای گنجایش 2 میلیون نفر دیگر را متوقف کنند. 

 جالب اینکه عبدالعزیز الناقور یکی از کارکنان مسجدالحرام به جای عذرخواهی از حاجیان به دفاع از پروژه‌های ساخت و ساز داخل حرم پرداخته و با اشاره به برخورد جرثقیل با گذرگاه مسقف اطراف کعبه، گفته است: «اگر پل طواف نبود، تعداد بیشتری از حجاج کشته می‌شدند». این حادثه در حالی رخ داد که به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس) در فاصله تنها 3 روز مانده به آغاز مناسک حج در مکه مکرمه تاکنون حدود 800 هزار حاجی وارد این کشور شده بودند.

ارسال نظر

آخرین اخبار