بررسی محتوایی روزنامه های دوشنبه:

نامه دیروز علی مطهری به رئیس جمهور خبرساز شد و روزنامه های اصلاح طلب با دست مایه قرار دادن نامه سرگشاده مطهری، فشار را بر وزیر کشور افزایش داده اند.

غرور ملی از تلاش سربازان گمنام امام زمان (ع)/ ژنو 10 را کربلای چهار نکنید!/ وزیر دولت تدبیر و امید: بیخود کرده اند!

دیروز حضور معاون اول رئیس جمهور و رئیس مجلس در همایش فرمانداران کشور و همچنین سخنرانی مردان اقتصادی دولت یازدهم در همایش سیاست های پولی و ارزی، مورد توجه اگثر روزنامه ها قرار گرفته است. 

اظهارات حسن روحانی در همایش فرمانداران سراسر کشور درباره انتخابات مورد توجه روزنامه سیاست روز قرار گرفته و این روزنامه با نقد این سخنان آن را مستمسکی برای سواستفاده دشمنان دانسته است: در حالی که به برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم ، صحبت‌های رئیس‌جمهور در مورد برگزاری انتخابات شفاف و قانونی موضوعی بود که توجه رسانه‌های غربی و آنسوی آبی و معاند را به خود بیش از سایر موضوعات جلب کرد و فرصت و خوراکی دوباره برای اظهار‌نظر درباره سلامت انتخابات به آنها داد.  حسن روحانی در سخنان خود خواستار برگزاری شفاف و قانونی انتخابات شده بود و در سخنان خود در همایش فرمانداران گفت: مبادا در شهرستانی به گوش برسد که یک وقت دولت، سپاه، ارتش، صداوسیما، استاندار، فرماندار و دفتر امام جمعه طرفدار این یا آن هستند که این یعنی سم برای انتخابات. این در حالی است که مطابق قوانین ایران، شورای نگهبان مسئول تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و همچنین نظارت بر اجرای انتخابات است.  رسانه‌های بیگانه این اظهارات را در حقیقت تاییدی بر سخنان آن عده دانستند که می‌گویند شورای نگهبان در سال‌های گذشته رد صلاحیت‌هایی بر‌اساس انگیزه‌های سیاسی داشته است. به نظر آنها حتی در دوره‌های اخیر انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در ایران که رقابت‌ها تنها میان افراد تایید شده از سوی حاکمیت بوده، نیروهای امنیتی و نظامی در نتایج همین انتخابات دخالت کرده‌اند. 

سیاست روز در ادامه گزارش خود این اظهارات را نگران کننده توصیف کرده و افزوده: این سخنان به زعم این رسانه‌ها حکایت از آن دارد که میان وزارت کشور که مسئول برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است و شورای نگهبان اختلاف نظر وجود دارد. روحانی در سخنان خود وظیفه هیات‌های اجرایی و نظارت و شورای نگهبان را تعیین صلاحیت و عدم صلاحیت در چارچوب قانون و برمبانی مراجع قانونی دانست و "نه چیز دیگر". او افزود، "در انتخابات به هیچ‌وجه نمی‌توانیم به شایعات و اتهامات توجه کنیم.  این در حالی است که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان این انتقادات را بی‌پاسخ نگذاشت. او در سخنرانی در همان اجلاس فرمانداران دولت را متهم به دخالت در انتخابات کرد و گفت: «برخی موضع‌گیری‌ها از سوی مسئولان دولتی نگران‌کننده است و همه باید بدانند دولت حق ندارد در انتخابات دخالت کند و یقینا مردم این موضع‌گیری‌ها را می‌فهمند».  باید گفت در شرایط فعلی که توصیه رهبری بر تعامل و همدلی است این سخنان چه جایگاهی می‌تواند داشته باشد. انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری باید در چارچوب نظام برگزار شود و طبق قانون اساسی نظارت بر انتخابات مجلس و صلاحیت نمایندگان از جمله وظایف تعیین شده شورای نگهبان است. بنابراین ضروریست که از موضع‌گیری‌های چالش‌ساز پرهیز شود. دولت و شواری نگهبان باید در اظهارات و موضع‌گیری‌های خود دقت بیشتری داشته باشند تا شائبه اختلاف و تقابل ایجاد نشود.  حتی در موارد گذشته نیز به رغم اختلافات و بگو و مگوها انتخابات هایی برگزار شد که انتخابات مورد اطمینان مردم بوده است لذا انتظار می‌رود مسئولان اجرایی - دولت و شورای نگهبان - به نحوی اظهار‌نظر کنند که این فضای اطمینان از میان نرود. 

افسار نقدینگی از دست دولت در رفت

سیاست روز با توجه به برگزاری همایش سیاست های پولی و ارزی که با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و مسئولان اقتصادی برگزار شد، گزارش اقتصادی خود را به این موضوع اختصاص داده است: روز گذشته بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی برگزار شد و ماحصل این همایش آن بود که وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد تورم به هسته سخت خود رسیده است چراکه در ۲ سال گذشته با انضباط پولی و مالی تورم کاهش یافت، اما امروز کاهش هر درصد تورم تلاش زیادتری می‌طلبد و در مقابل مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با تایید این موضوع مدعی شد که استمرار موفقیت در این سال نیازمند برداشتن گام‌های بزرگ از سوی دولت و مردم است. رئیس کل بانک مرکزی نیز با تاکید بر این موضوع که در حال حاضر قوای سه‌گانه عزم جدی در برخورد با موسسات اعتباری غیر‌مجاز دارند و اخیراً در شورای عالی امنیت ملی این موضوع مطرح و ساماندهی بازار غیر‌مجاز پولی مد‌نظر قرار گرفت مدعی شد ۹ ماهه سال قبل رشد ۳.۶ درصدی را شاهد بوده‌ایم.  علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی  به راهبرد دولت در دستیابی به تورم تک‌رقمی پایدار اشاره کرده و گفت: دو سال پیش اقتصاد ما ترکیب از تورم و رکود بود که در تاریخ اقتصادی ایران بی‌سابقه بود و آمارهای اقتصادی گواه حرکت صحیح این دولت در مسیر مهار تورم شتابان، بازگرداندن ثبات به بازار، خروج تدریجی و آرام از رکود اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار است. نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور نیز تاکید کرد: به نظر می‌رسد تحریک غیرتورمی مصرفی خانوارها در صورتی امکان‌پذیر باشد که نقش کلیدی در ایجاد تملک در اقتصاد سال ۹۴ داشته باشد. از سوی دیگر، شوک ناشی از کاهش قیمت نفت ضربه‌ای جدی به درآمدهای دولت در سال ۹۴ وارد کرده است؛ بنابراین به سختی می‌توان انتظار داشت بودجه بتواند همانند سال ۹۳ نقش مثبتی در تحریک تقاضای موثر ایفا کند. 

روزنامه اصلاح طلب شرق، بخشی از سخنان علی لاریجانی را به عنوان تیتر اصلی خود انتخاب کرده است. " نامزدها نباید تهدید شوند"، تیتر شرق در اشاره به سخنان رئیس مجلس است:  همایش دوروزه فرمانداران سراسر کشور روز گذشته در حالی خاتمه یافت که هم سخنرانان مهمی در آن سخنرانی و هم سخنان مهمی را به‌ویژه درباره انتخابات پیش‌رو مطرح کردند. علی لاریجانی، رئیس مجلس، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت به همراه عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور سخنرانان روز دوم همایش بودند. همان‌طورکه روحانی در روز نخست این همایش هشدارهای انتخاباتی صریحی به دست‌اندرکاران انتخابات داده بود، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری هم در صحبت‌های خود به‌روشنی بر این مواضع تأکید کردند. جهانگیری تأکید کرد سخنان رئیس‌جمهوری حرف آخر دولت درباره مواجهه دولت با انتخابات آینده است. 

روحانی در این همایش گفته بود: «مبادا در هیچ‌کجا به سمع و گوش کسی این حرف بخورد که دولت، سپاه، ارتش، صداوسیما، استاندار و فرماندار یا دفتر امام‌جمعه، طرف‌دار نامزد خاصی است زیرا این حرف برای انتخابات سم است». او همچنین تأکید کرده بود: «صندوق رأی باید صندوقی پلاستیکی و شفاف باشد تا همه، آرای درون صندوق را از دور ببینند». بعد از اسحاق جهانگیری نوبت علی لاریجانی بود تا آن سخنان را تأیید و در مواضع کم‌سابقه‌ای که از او دیده نشده، سخنان جدیدی درباره انتخابات مطرح کند. لاریجانی علاوه بر آنکه بر موضوع شفافیت صندوق‌های رأی تأکید کرده، گفته است استانداران، فرمانداران و همه مسئولان انتخاباتی سمت‌گیری انتخاباتی نداشته باشند. لاریجانی همچنین از فضای تخریب و توهین در انتخابات گلایه کرده و البته گفته است کاندیداها نباید از سوی نهادهای مختلف به رد صلاحیت تهدید شوند. رحمانی‌فضلی وزیر کشور هم تأکید کرد هیچ چیز ورای قانون در برگزاری انتخابات دخالت نخواهد داشت و صحت انتخابات را تضمین خواهیم کرد. او همچنین با اشاره به اهمیت انتخاب افراد صالح و موردوثوق برای هیأت‌های اجرائی و نظارتی گفت شرط به‌کارگیری این عوامل، استعلام سابقه این افراد از مراجع ذی‌صلاح قانونی است. سخنگوی دولت هم اعلام کرد خود را آماده کرده‌ایم اگر مذاکرات به نتیجه‌ای که موردنظر است نرسد یا اصلا توافقی صورت نگیرد، کشور را همان‌طورکه در روزها و سال‌های سخت اداره کرده‌ایم، پیش ببریم و برای این موضوع برنامه داریم.
 
غرور ملی از تلاش سربازان گمنام امام زمان (ع)
 
حسین بیادی در یادداشتی در صفحه اول شرق از تلاش سربازان گمنام امام زمان به خاطر حفظ امنیت کشور در مقابل تهدیدات گروه های تروریستی تشکر کرده و آن را نقطه قوت ایران در منطقه پرتلاطم خاورمیانه دانسته است: امنیت ملی ایران، این روزها بیش از هر زمانی با امنیت منطقه گره خورده است. طرف‌های خارجی مذاکره‌کننده با ایران در گروه ١+٥ نیز به خوبی این نکته را دریافته و برای استفاده از تأثیر امنیتی ایران بر محیط پیرامونی خود، نیازمند توافق با ایران هستند. البته از طرف ایران، ویژگی‌های توافق خوب توسط مقام‌معظم‌رهبری و ریاست‌جمهور به روشنی تبیین شده است. به‌هرحال ایران بدون سوءنیت نسبت به امنیت همسایگان و منطقه حساس خاورمیانه و شمال آفریقا، به همگرایی می‌اندیشد و برخلاف روش خرابکارانه و مزورانه برخی کشورهای منطقه و ترکیه، تقویت تروریسم تکفیری را علاوه بر آسیب به وجهه اسلام، امری ضدامنیتی برای همه مردم جهان می‌داند. برخی کشورهای عربی با وجود برخورداری از دلارهای بادآورده و ثروت افسانه‌ای نفتی، از منظر امنیتی به شدت وضعیت شکننده‌ای دارند، اما ایران در چنان موقعیتی قرار دارد که حتی مسائل امنیتی همسایگانی چون عراق، افغانستان، سوریه و لبنان را حل‌وفصل می‌کند. سخنان مهم روز شنبه وزیر اطلاعات درباره تحرکات تکفیری‌های داعش و اقمار آنها، نقش بی‌بدیل توانمندی سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت اطلاعات را بیش از پیش برجسته می‌کند. این روزها که همه منطقه و جهان در آتش تروریسم می‌سوزد، ایران امن به عنوان یک لنگرگاه منطقه‌ای، خود را جلوه‌گر ساخته است. علاوه بر پختگی و تبحر نیروهای امنیتی کشورمان در حوزه‌های اطلاعات خارجی، ضدجاسوسی و ضدتروریسم که مورد توجه و تحسین سازمان‌های اطلاعاتی غربی قرار دارد، شرایط فعلی ایران مدیون یکپارچگی ملی ایرانیان است. اگرچه انتقادات و نارضایتی‌هایی از برخی سوءمدیریت‌ها به‌ویژه در حوزه اقتصادی در سال‌های اخیر وجود داشته است؛ اما ایرانیان در صیانت از تمامیت ارضی خود همسو با فرزندانشان در دستگاه‌های امنیتی کشور حرکت می‌کنند. ایرانیان با آگاهی می‌دانند پدیده تکفیری‌ها، ترفندی سیاسی و روانی است... 
 
شهیندخت مولاوردی، مشاور رئیس جمهور در امور زنان، در مصاحبه با شرق گفته که ناجا و وزارت کشور، ورود بانوان را به سالن های ورزشی امضا کرده اند: ١٨ روز دیگر تا میزبانی ایران در لیگ جهانی والیبال باقی مانده و هنوز تکلیف ورود زنان به سالن‌های والیبال مشخص نشده است. مولاوردی، معاون زنان ریاست‌جمهوری، پیش از این خبر داده بود ورود زنان به سالن‌های والیبال به تأیید نهایی رسیده است؛ اما خبری از وزارت ورزش درباره ورود یا عدم ورود زنان به‌گوش نمی‌رسد. سراغ مولاوردی رفتیم تا از او بپرسیم بالاخره درهای ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی‌های والیبال به روی زنان گشوده می‌شود یا نه. او در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید صورت‌جلسه ورود زنان به سالن‌های والیبال توسط نمایندگان نیروی انتظامی، وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان امضا شده و در انتظار ابلاغ وزیر ورزش و جوانان است. حالا وعده و دستور روحانی برای ورود زنان به سالن‌های والیبال باید توسط وزیرش ابلاغ شود؛ اتفاقی که اگر خردادماه امسال رخ ندهد، باز هم انتظار یک‌ساله زنان ایرانی را به‌دنبال خواهد داشت.وی در بخشی از مصاحبه از وضعیت قربانیان اسیدپاشی اصفهان گفته: ما پیگیر هستیم و رسانه‌‌ای نشدن به این معنا نیست که فراموش کرده‌ایم. درحال‌حاضر دوقربانی اسیدپاشی از نظر درمانی، تحت حمایت دولت هستند، سایرین پیگیر درمان و... نشدند. خانم مرضیه ابراهیمی در اصفهان و سهیلا جورکش در تهران مراحل درمانشان را طی می‌کنند. وزیر بهداشت حساسیت خاصی روی درمان هردو مورد دارند و پیگیر هستند. مرضیه ابراهیمی چندین جراحی پوست و خانم جورکش عمل چشم را پشت‌سر گذاشته است. یک‌سری هزینه‌های دیگر وجود دارد که بر خانواده تحمیل شده و پیگیر آن موارد هستیم. هزینه‌های درمان را وزارت بهداشت تأمین می‌کند و سایر موارد را ما پیگیریم. با هر دو این خانم‌ها ملاقات داشتم. منتها هنوز از نظر شناسایی عامل و یا عاملان موضوع به جایی نرسیده است. ما یک گزارش راهبردی خدمت رئیس‌جمهور ارسال کردیم و به معاونت حقوقی رئیس‌جمهور ارجاع شده و معاونت حقوقی هم هم‌زمان با اسیدپاشی‌ها پیشنهاد تشدید مجازات برای مرتکبان اسیدپاشی را ارائه کرده است که با همکاری قوه‌قضائیه در حال پیگیری و در دست اقدام است. 
 
"خاتمی بی عرضه بود"
 
روزنامه وطن امروز در سرمقاله خود به قلم محمدرضا کردلو، به سیاست های و رفتار اصلاح طلبان در گذشته نقدی داشته و ادامه این رفتارها را جای سوالات بسیاری دانسته است: 6 سال پیش همین روزها در میان مناظره‌های نفسگیر کوچه و خیابانی، کمتر کسی شاید به شنبه بعد از انتخابات فکر می‌کرد، شنبه‌ای که انگار همه چیز شروع شده بود، به جای آنکه تمام شود. اگرچه قبول نکردن حساب «دودوتا چهارتا» کار سختی بود اما اصلاح‌طلبان این کار سخت را ادامه دادند. تا آخر هم ادامه دادند. تا جایی که حتی بعضی از خودشان گفتند: «خیلی تندروی کردیم». 4سال گذشت، به اندازه تک تک روزها و ساعت‌های بعد از 22 خرداد 88، دموکراسی حوصله کرد تا از زبان جدی‌ترین معترض انتخابات 22 خرداد 88 -که روزی در منبر نماز جمعه به اغتشاشگران گفته بود: «من که از شما بهتر حرف می‌زنم»- بشنویم که «انتخابات ایران دموکرات‌ترین انتخابات دنیاست». اگرچه صاحب سخن این بار هم چون خودش پای برنده ماجرا بود، صندوق شفاف انتخابات را تایید کرد اما باز ارزش داشت. اینکه به دموکراسی وفادار باشی و بدیهی‌ترین «دودوتا، چهارتا»ی دنیا را زیر سوال نبری، ارزش دارد. این ارزش را کسانی می‌فهمند که زیرپا گذاشتن قانون درسال 88 و نتایج افزایش تحریم‌های بین‌المللی متعاقب آن را دیدند.«خاتمی بی‌عرضه بود». این گزاره را فائزه هاشمی رفسنجانی در یکی از روزهای خرداد88 در خیابان آزادی فریاد می‌کرد. آخر چرا؛ «چون نتوانسته بود در 84 انتخاباتی برگزار کند که پدر من رئیس‌جمهور شود». پس صندوق شفاف رای چه می‌شود؟ پس انتخابات برای چیست؟ پس مردم چه حقی دارند؟ اینها مهم نیست. مهم این است که «اگر فلانی رای نیاورد مردم بریزند تو خیابونا». دموکراسی اگر تخم دوزرده هم بکند مقابل این استدلال‌ها کم می‌آورد. اگر کاندیدایی ساعت 22 روز انتخابات و قبل از شمردن آرا پشت تریبون می‌رود و می‌گوید: «برنده قطعی، برنده قطعی با درصد آرای بسیار زیاد اینجانب هستم»، دموکراسی گناهکار است؟ یا اگر چند روز بعد همسرش می‌گوید: «ترک‌ها همشهری‌شان و لرها دامادشان را نمی‌گذارند که به دیگری رای بدهند»، دموکراسی باید جواب بدهد؟
 
 
بیچاره دموکراسی که بعد از تعیین تکلیف در 22 خرداد به او می‌گویند یکبار دیگر باید امتحان بدهی. همان حرفی که رئیس دولت اصلاحات زد: «رفراندوم کنیم». حالا 6 سال گذشته است، از هزینه‌های زیاد، کم نوشته‌ایم و نوشته‌اند اما باز بگذاریم برای مجالی دیگر. از آن همه خسارت اما یک حرف هست که باید زده شود. اینکه مجمع عقلای(!) اصلاح‌طلب هرجا بعد از آن و البته با تاخیر نشستند و برخاستند، گفتند: «سوءتفاهم شده است، بی‌خیال شویم و فراموش کنیم».یکی دیگر از اصلاح‌طلب‌ها اما این روزها حرف‌هایی می‌زند که نگارنده به حسب انصاف، آنها را مورد مداقه قرار داده است. حرف‌هایی که انگار «فرمول تعیین تکلیف اصلاح‌طلب‌هاست». عباس عبدی، روزنامه‌نگار سابق و فعال اصلاح‌طلب که این روزها گویا مجال بیشتری برای گفت‌وگو پیدا کرده است در چند روز اخیر در 2 مصاحبه با «شرق» و «اعتماد» به صراحت گفته است: «در 88 نباید اصلاح‌طلب‌ها امیدوار به پیروزی می‌شدند چون رای قطعا با احمدی‌نژاد بود».عبدی به چالش کشیدن بدیهی‌ترین «دودوتا چهارتا»ی دنیا توسط اصلاح‌طلبان را که اتفاقا در همه دموکراسی‌ها معمول است نقد می‌کند. عبدی سال‌ها قبل خروج از حاکمیت را تئوریزه کرده بود اما می‌گوید رفتار اصلاح‌طلبان در سال 88 باعث چیزی بدتر از «اخراج از حاکمیت» شد. اسفندماه آتی انتخابات مجلس برگزار خواهد شد. این روزها خط و نشان‌های انتخاباتی دولتی‌ها از اظهارات جهانگیری تا ابلاغیه نوبخت، برخی نگرانی‌ها از ورود دولت و هزینه‌کرد اموال دولتی در انتخابات را به وجود آورده است. در میانه این کارزار که روحانی توصیه می‌کند «در انتخابات از صندوق‌های شفاف استفاده شود»، اصلاح‌طلبان هنوز دوست دارند از فتنه88 تعبیر یک سوءتفاهم داشته باشند تا چیز دیگری. آنها حتی به واژه‌ها حساسیت نشان می‌دهند اما هیچ کدامشان نمی‌گویند اگر نتیجه انتخابات بر وفق مرادشان نشد، باز هم خواهند گفت مردم به خیابان‌ها بریزند؟ پیشنهادات عباس عبدی درباره قبول «صندوق رای» و قبول شکست و قبول انتخابات برای کسانی که می‌خواهند در انتخابات آتی از سوی اصلاح‌طلبان فعالیت کنند نه به واسطه اینکه یک پیشنهاد برای اصلاح‌طلبان باشد، بلکه از این جهت که این جماعت حتی به همین یک مورد و عذرخواهی از کرده خود در سال88 عمل کنند، قابل مداقه است.
 
شمخانی در لیست بازجویی آمریکا
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده او نفر اول لیست 23 نفره درخواستی آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای است. وطن امروز با تیتر " شمخانی در فهرست بازجویی" به تهیه گزارشی از اظهارات شمخانی پرداخته است: دبیر شورایعالی امنیت ملی کشور در تلویزیون و چشم در چشم مردم اعلام کرد او نفر اول لیست بازجویی 23 نفره‌ای است که آمریکایی‌ها به جواد ظریف داده‌اند! بازجویی از دبیر شورایعالی امنیت ملی؟ او وزیر اسبق دفاع و فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش و سپاه و هم‌اکنون رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح و نیز عضو شورای راهبردی وزارت امور خارجه است. آمریکایی‌ها می‌خواهند از او بازجویی کنند. آنها در لیست 23 نفره‌ای که در مذاکرات به جواد ظریف داده‌اند، نام دریابان شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی را به‌عنوان اولین اسمی که باید مورد بازجویی قرار گیرد، آورده‌اند! خبر تکان‌دهنده است! آنقدر تکان‌دهنده که وقتی مهرداد بذرپاش، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خبر داد جز شمخانی، فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی و کامران دانشجو، وزیر علوم دولت قبل نیز جزو لیست بازجویی هستند؛ گویی رسانه‌ها در ایران فلج شدند! بازجویی؟! آن هم از دبیر شورایعالی امنیت ملی، یعنی مهم‌ترین نهاد امنیتی یک کشور؟! بازجویی از رئیس سازمان انرژی اتمی یعنی مهم‌ترین نهاد فنی مرتبط با موضوع هسته‌ای؟! بازجویی از وزیر علوم که بیشترین اطلاعات و ارتباط را با اساتید و نخبگان دانشگاهی بویژه در حوزه فیزیک هسته‌ای داراست؟!  اکنون که برخی اسامی لیست 23 نفره آمریکایی‌ها برای بازجویی منتشر شده می‌توان فهمید «من اجازه نمی‌دهم» چرا با آن صراحت اعلام شد! به گزارش «وطن امروز» موضوع بازجویی که بر اساس روایت دولتی‌ها اعلام شده بود تنها مصاحبه است و از متخصصان صنعت هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد، یکی از مهم‌ترین محورهای انتقاد منتقدان به رفتار تیم مذاکره‌کننده در مذاکرات هسته‌ای بوده است. در ایران طی روزهای اخیر تجمعات پرشوری در انتقاد از بازجویی و نیز بازرسی از مراکز نظامی صورت گرفت که نشان می‌دهد افکار عمومی دیگر به هیچ عنوان تاب تحمل دادن چنین امتیازی را به طرف آمریکایی ندارد و آنچه این تجمعات را تکمیل کرد، خبر تکان‌دهنده سرلشکر علی شمخانی بود! علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی و یکی از فرماندهان ارشد نظامی ایران شنبه‌شب، در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت نام او سرلیست فهرست بازجویی آمریکایی‌هاست. شمخانی در عین حال بر مخالفت با این خواسته آمریکایی‌ها تاکید کرد.
 
مطهری دولت را تهدید کرد
 
روزنامه اصلاح طلب آرمان، نامه سرگشاده علی مطهری به رئیس جمهور و تهدید به استیضاح وزیر کشور را در تیتر اصلی صفحه اول خود قرار داده است: «لغو با سخنرانی‌های مطهری عجین شده است» این تیتر را آرمان پس از انتشار خبر لغو سخنرانی مطهری و تعدادی از اصلاح‌طلبان در استان البرز استفاده کرد. لغو سخنرانی‌های این نماینده مردم تهران در مجلس موضوع نامشخصی است چنانکه تا اعلام می‌شود که قرار است مطهری در محلی سخنرانی کند، اذهان به سمت حادثه‌ای می‌رود که در شیراز رخ داد. برخی این گمانه را مطرح می‌کنند که تندروها در تلاش برای غبارآلودکردن فضای اعتدال هستند و در این مسیر از هر راهی که بتوانند بهره می‌گیرند؛ برای آنها تضعیف دولت در درجه اول اهمیت قرار دارد. دیروز مطهری هم که پیش از این متوجه روش تندروها برای لغو سخنرانی‌هایش شده بود با نگارش نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور نسبت به این وضعیت اعتراض کرد. او خواستار جلوگیری از لغو سخنرانی‌ها شد و گفت که نهادهای غیرمرتبط در امور اجرایی دخالت نکنند. در این نامه تصریح شده است: «به استحضار می‌رساند همایش «دولت، ملت، همدلی و همزبانی» در کرج که از دو ماه پیش توسط «کانون همبستگی دانشجویان و دانش‌آموختگان» برای روز پنجشنبه 7/3/94 تدارک دیده شده بود و از اینجانب و آقایان توکلی، موسوی‌لاری، حبیبی و اصغرزاده دعوت به عمل آمده بود و لااقل بنده به سختی و با اصرار کانون مذکور پذیرفتم، به علت مخالفت و تهدید ... و یکی از نمایندگان کرج و به دنبال آن سستی و بی‌مسئولیتی و عقب‌نشینی استاندار البرز و فرماندار کرج لغو شد. گفته بودند «اگر این همایش برگزار شود، بدتر از شیراز می‌کنیم» و متأسفانه استاندار و فرماندار هم به جای آنکه بگویند ما طبق قانون با شما برخورد می‌کنیم، تسلیم قانون‌شکنان شدند. اداره درست کشور منوط به این است که نهادهای مختلف در کار یکدیگر دخالت نکنند. حادثه شیراز نیز ناشی از همین معضل و سستی مسئولان اجرایی استان بود. از جنابعالی به‌عنوان رئیس‌جمهور که مطابق اصل صد و سیزدهم قانون اساسی مسئول اجرای قانون اساسی هستید سوال می‌کنم، این وضعیت در دولت شما تا کی قرار است ادامه پیدا کند و برخی استانداران و فرمانداران ضعیف به جای اجرای قانون، به اجرای اوامر دوستان بپردازند.  اینجانب هشدار می‌دهم که اگر یک بار دیگر این‌گونه حوادث تکرار شود، با همه اعتقادی که به حمایت از دولت دارم، به کمک نمایندگان خوشفکر مجلس، وزیر کشور را استیضاح خواهیم کرد. امید است اقدامات و دستورات جنابعالی، قبل از این اتفاق این وضع را به سامان رساند.»
 
حق الوکاله 20 میلیاردی یک وکیل در اراک مورد توجه آرمان قرار گرفته است: معاون اول قوه قضائیه با انتقاد از حق‌الوکاله 20میلیارد تومانی یک وکیل بابت پرونده‎ای در استان مرکزی گفت: معلوم است به دنبال چنین پول‎هایی فساد وجود دارد که دستگاه قضا باید با نظارت بیشتر از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری کند. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین اژه‎ای در آیین معارفه رئیس کل دادگستری استان مرکزی اظهار کرد: دستگاه قضا باید حق مظلومانی که نه زبان برای گفتن، نه پا برای آمدن و نه سواد برای نوشتن دارند و حتی پولی ندارند که برای احقاق حق خود اقامه دعوا کنند را از ظالمان بگیرد و نباید حق ضعفای جامعه به خاطر ناتوانی پایمال شود.
 
محمدرضا محسنی‌‌ثانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در یادداشتی در آرمان، از تیم مذاکره کننده هسته ای خواسته در روند مذاکرات دقت بیشتری کنند و از طرح موضوع بازرسی از مراکز نظامی به بهانه پروتکل الحاقی جلوگیری کنند: آنچه برای ایران در زمینه مذاکرات مهم است و باید تیم مذاکره‌کننده نیز روی آن پافشاری کند، مساله حقوق هسته‌ای ملت ایران است. در مسیری که تیم  مذاکره‌کننده ایران می‌پیماید، می‌توان پاسخ مثبت به درخواست‌های منطقی و در چهارچوب خطوط قرمز داد و به زیاده‌خواهی غرب وقعی ننهاد. در همین مسیر موضوع اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی از سوی غرب مطرح می‌شود که آنها نباید فراموش کنند بیش از 140 کشور پروتکل الحاقی را امضا کرده‌اند و 125 کشور نیز این پروتکل را تصویب و به مرحله اجرا رسانده‌اند اما هیچ‌‌یک از این کشورها اجازه بازرسی از تأسیسات نظامی‌شان به بازرسان آژانس نداده‌اند. تائید نهایی پروتکل و امضای آن توسط دولت نیازمند به اجازه مجلس است و مجلس باید تصمیم لازم در این زمینه را اتخاذ کند. بر فرض اینکه مجلس پروتکل الحاقی را امضا و تائید کند، باز هم اجازه بازرسی از تأسیسات نظامی کشور به هیچ‌ نهاد و کشوری حتی به صورت مدیریت شده داده نخواهد شد. در همین راستا اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه امضای طرح بازبینی توافق هسته‌ای توسط مجلس سنای آمریکا  بدان معناست که آمریکایی‌ها هنوز به‌دنبال سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات هستند؛ به همین منظور جمهوری اسلامی ایران معتقد است که آمریکایی‌ها هیچ‌گاه مورد اعتماد نبوده و نیستند.مجلس ایران نیز تدابیری را برای مقابله با زیاده‌خواهی‌های دشمن اندیشیده است. 
 
ژنو 10 را کربلای چهار نکنید!
 
روزنامه کیهان در تیتر اصلی خود در گزارش خبری- تحلیلی خود خواسته که همدستان اروپایی آمریکا تحریم شوند: در حالی که کشورهای غربی طرف مذاکره، همزمان با مذاکرات هسته‌ای، مدام در حال تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان هستند، متاسفانه هیچ حرکتی از سوی طرف ایرانی برای تحت فشار قرار دادن همدستان آمریکا در تحریم ایران مشاهده نمی‌شود. حال آنکه شواهد نشان می‌دهد، دست ایران برای این مقابله به مثل کاملا باز است.با ورود به مراحل حساس مذاکرات و در حالی که بنا بر تبلیغات ذی‌نفعان داخلی و خارجی توافق هسته‌ای، روابط اقتصادی طرفین رو به سمت بهبود داشته است، خبرها نشان می‌دهد غربی‌ها نه تنها در ماه‌های اخیر اقدام به تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان کرده‌اند، بلکه پیش از ارائه تعهد درباره لغو یکجای تحریم‌ها به محض توافق، بر سر چگونگی بازگشت خودکار تحریم‌ها در صورت نقض توافق از سوی ایران، به اتفاق نظر رسیده‌اند! در همین رابطه رویترز در گزارشی از توافق شش کشور غربی بر سر چگونگی برگشت‌پذیری تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در صورتی که این کشور به تعهدات خود عمل نکند، خبر داد و از قول یک مقام غربی نوشت: «میان شش قدرت جهانی توافق نسبتا محکمی در مورد ساز و کار بازگشت سریع تحریم‌ها وجود دارد.»  
 
کیهان در ادامه آورده است: از سوی دیگر آمار رسمی گمرک نشان می‌دهد جمع واردات ایران از کشورهای اروپایی طرف مذاکره یعنی آلمان، انگلستان و فرانسه در سال 93 حدود 3/5 میلیارد دلار و جمع صادرات حدود نیم میلیارد دلار بوده است. این آمار حاکی از آن است که  در سال‌های تحریم‌های شدید غرب علیه ایران، مراودات تجاری کشورمان با این سه کشور تنها 4 میلیارد دلار است و  این میزان در سطح کلان عدد کاملا قابل اغماضی است. براساس آنچه سیاستمداران غربی می‌گویند و برخی مسئولان ایرانی هم باور کرده‌اند، باید رویکرد مذاکرات به سمتی باشد که به اعتمادسازی طرفین با هدف بهبود روابط سیاسی و اقتصادی بیانجامد و لذا آنچه به عنوان اولین گام در این رابطه قابل تصور خواهد بود، دست کشیدن از سیاستهایی است که هر یک از طرفین را در نگاه دیگری غیرقابل اعتماد جلوه داده است. طرف ایرانی با محدود کردن برنامه هسته‌ای خود گام اعتمادساز را برداشت و انتظار می‌رفت طرف مقابل نیز با برداشتن گامهایی مشابه، حسن‌نیت خود را آشکار می‌ساخت. اما آنچه در عمل روی داد تشدید تحریم‌های آنها بود. با نگاهی گذرا به تصمیمات خصمانه اقتصادی غرب در برابر ایران سیاست با دست پیش کشیدن و با پا هل دادن آنها عیان می‌شود. کاهش دستوری قیمت نفت با صحنه گردانی آمریکا، بازی باخت-باخت عربستان که برای فرار از زوال حکومت خود دست و پا می‌زند، تحریم شرکت‌های عراقی و اماراتی که ایران را برای خرید چند فروند هواپیمای مستعمل کمک کرده‌اند از جمله سیاستهایی است که نشان از عملکرد ددمنشانه غربی‌ها در حوزه اقتصادی دارد. در صحنه سیاسی نیز آنها با به راه انداختن و تقویت جریانهای رادیکال اسلام‌نما و به تعبیر رهبر انقلاب، راه‌اندازی «جنگ‌های نیابتی» سعی در تضعیف کشورمان بر سر میز مذاکره داشته‌اند. آنها برخلاف تمام موازین قانونی و بین‌المللی به هواپیماهای ایرانی بنزین هم نمی‌دهند! حتی پا را فراتر گذاشته و تهدید کرده‌اند در صورت پرواز بین‌المللی هواپیماهایی که جدیدا خریداری شده‌اند، آنها را مصادره خواهند کرد! حال سوال اینجاست که در برابر این منطق غیرانسانی، چگونه باید برخورد کرد؟
 
"ژنو 10 را کربلای چهار نکنید!"، این تیتر یادداشت روز کیهان است به قلم محمد ایمانی: رئیس جمهور محترم پریروز در جمع استانداران و فرمانداران به تحسین و تمجید عملکرد اقتصادی دولت پرداخت و سپس مذاکرات را به اقتصاد گره زد و گفت مذاکرات با تدبیر پیش می‌رود و جامعه با نشاط است اما عده‌ای حنظل با خود آورده‌اند و نمی‌خواهند کام مردم شیرین شود...این چه احساس خطر مشترکی است که فراتر از منتقدان، رسانه‌ها و سیاستمداران حامی دولت را فرا گرفته و مدام دارند آژیر هشدار می‌کشند که جامه تدبیر کجاست؟ به این نمونه‌ها که گزیده‌ای از بسیار است، عنایت کنید. حسین کمالی وزیر کار دولت اصلاحات در مصاحبه با شرق ضمن انتقاد به برخی بی‌تدبیری‌های اقتصادی می‌گوید «با این مسائل مشخص است که اعتماد مردم به دولت از بین می‌رود. سخنگوی دولت را باید به چالش کشید تا جوابگو شود. دولت به دنبال استفاده از روش‌های ساده است، دنبال دردسر و کارهای سخت و اصلاح ساختار نیست... به نظر من دولت اصلاً اراده‌ای برای تغییر ندارد. اساس کارشان این است که اگر با 5+1 به نتیجه برسیم، بقیه مسائل به نتیجه می‌رسد اما چنین نیست.»واقعیت مهم این است که مذاکره با آمریکا و توافقاتی از جنس ژنو و لوزان کام مردم را شیرین نکرد. واقعیت این است که متوقف کردن چرخش چرخ اقتصاد به سانتریفیوژها، باعث نچرخیدن چرخ سانتریفیوژها شد اما نه تنها چرخ اقتصاد را به حرکت درنیاورد بلکه بدتر، متوقف به اخم و لبخند کدخدا کرد. شرطی کردن اقتصاد ملی به خارج از مرزها و متوقف کردن کلید روشن و خاموش آن به مذاکره با آمریکا، خطای فهم بزرگی بود که اتفاق افتاد. «بدون آمریکا نمی‌توانیم» و «نمی‌گذارند کار کنیم»، دو گزاره‌ای است که فقط بار دشمن را سبک می‌کند و توپ را از زمین او به زمین و دروازه خودی برمی‌گرداند و سرانجام کفایت دولت محترم را به چالش می‌کشد. بدتر از همه اینکه تمام این فضاسازی‌های غلط در بحبوحه مصاف با دشمن در جبهه دیپلماسی انجام می‌گیرد و کفه حریف را سنگین‌تر می‌کند. واقعیت مهم این است که مذاکره با آمریکا و توافقاتی از جنس ژنو و لوزان کام مردم را شیرین نکرد. واقعیت این است که متوقف کردن چرخش چرخ اقتصاد به سانتریفیوژها، باعث نچرخیدن چرخ سانتریفیوژها شد اما نه تنها چرخ اقتصاد را به حرکت درنیاورد بلکه بدتر، متوقف به اخم و لبخند کدخدا کرد. شرطی کردن اقتصاد ملی به خارج از مرزها و متوقف کردن کلید روشن و خاموش آن به مذاکره با آمریکا، خطای فهم بزرگی بود که اتفاق افتاد. «بدون آمریکا نمی‌توانیم» و «نمی‌گذارند کار کنیم»، دو گزاره‌ای است که فقط بار دشمن را سبک می‌کند و توپ را از زمین او به زمین و دروازه خودی برمی‌گرداند و سرانجام کفایت دولت محترم را به چالش می‌کشد. بدتر از همه اینکه تمام این فضاسازی‌های غلط در بحبوحه مصاف با دشمن در جبهه دیپلماسی انجام می‌گیرد و کفه حریف را سنگین‌تر می‌کند. 
 
وزیر دولت تدبیر: بیخود کرده اند!
 
کیهان در اخبار ویژه خود به ماجرای درگیری لفظی وزیر کشاورزی با خبرنگاران پرداخته است: محمود حجتی هفته گذشته نشستی با حضور نمایندگان جنوب استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل منطقه و اصحاب رسانه برگزار کرد. حجتی در بخشی از صحبت‌هایش در این نشست گفت: «در آنتالیا و آلمان دنیایی از گلخانه‌هاست و محیط‌زیست بیخود کرده مانع احداث گلخانه می‌شود.» اما ناگهان متوجه تصویربردار صدا و سیما شد و خطاب به تصویربردار صدا و سیما گفت: شما سوءاستفاده‌چی هستید. بیخود کرده کسی که شما را به این جلسه راه داده است. سپس مسئول حفاظت وزیر دوربین صدا و سیما را گرفت تا تصویر مورد نظر را پاک کند اما چون نتوانست بازگشت و از خبرنگار و تصویربردار صدا و سیما خواست تصویر را پاک کنند. وقتی مسئول خبری صدا و سیما در جنوب کرمان دوربین را برداشت تا با خود ببرد، مسئول حفاظت این ‌بار به نیروهای انتظامی حاضر در محل گفت: اینها را بازداشت کنید! با گفتن این جمله سایر خبرنگاران نیز واکنش نشان دادند و گفتند اگر قرار بر بازداشت است همه باید با هم بازداشت شویم. در ادامه ماجرا نیروی حفاظت با تصویربردار صدا و سیما درگیری فیزیکی پیدا کرد و کف دست تصویربردار نیز دچار جراحت شد. در این میان سایر خبرنگاران تلاش کردند خبرنگار و تصویربردار و دوربین صدا و سیما را از این معرکه برهانند. به گزارش ایرنا، سرانجام خبرنگاران، سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان را ترک کردند و وزیر جهاد کشاورزی را در ادامه برنامه‌های سفر یک‌روزه به این منطقه همراهی نکردند. جنوب استان کرمان با هفت شهرستان، سازمان جهاد کشاورزی مستقل دارد و از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در کشور به شمار می‌رود.

ارسال نظر

آخرین اخبار