تاثیر گذارترین تصاویر جهان؛

در میان ویرانی‌های جنگ و حوادث طبیعی، حقیقت‌ها و دروغ‌های زیادی گفته می‌شود، اما برخی اوقات ممکن است یک عکس گرفته شده از حادثه‌ای جای هزارها حرف و مقاله را پرکند.

از قحطی در یمن تا سربازی که به خاطر کمک به یک کودک اعدام شد +عکس

در میان ویرانی‌های جنگ و حوادث طبیعی، حقیقت‌ها و دروغ‌های زیادی گفته می‌شود، اما برخی اوقات ممکن است یک عکس گرفته شده از حادثه‌ای جای هزارها حرف و مقاله را پرکند. که در جزئیات این عکس‌ها می‌توانید عمق و حجم یک فاجعه انسانی را احساس کنید.

 

 به گزارش گلستان 24، در این گزارش به عکس‌هایی از برجسته‌ترین تصاویری که جهان را تکان داده است اشاره میکنیم. این تصاویر بر اساس جنگ‌ها و فاجعه‌های  انسانی اتفاق افتاده است.

 

1. إیلان الکردی

 

صبح روز چهارشنبه 1 ماه سپتامبر، عکسی از پسربچه ای سوری به نام ایلان در یکی از سواحل ترکیه به صورتی که بر شکم افتاده بود، گرفته شد. ایلان که دو سال بیش‌تر نداشت در راه فرار از سوریه به سمت یونان به همراه خانواده خود بود، که در دریا مدیترانه به همراه برادر بزرگ‌ترش چهار  ساله اش و مادرش غرق شدند و موج‌های دریا جسد بی جان او را به سمت سواحل ترکیه کشاندند.

«ایلان کردی» اسم کودک 3 ساله سوری است که با والدین و برادرش از جنگ در عین العرب فرار کرده بودند و قصد داشتند از طریق دریا به یونان بروند که قایق آنها در سواحل بودروم غرق شد و جسدش بر روی شن‌های سواحل ترکیه آرام گرفت.

 

ایلان و برادرش غالب و مادر آن‌ها ریحانه از میان 12 نفری بودند که در این حادثه غرق شدند، این عکس توجه روزنامه و رسانه‌های جهان را به خود جلب کرد و صدای عبد الله پدر ایلان را زمانی که گفت: پناهندگان را کمک کنید، را به تمام جهان رساند. در ادامه این حادثه روزنامه " اندپندنت انگلیسی نوشت، آیا این عکس تأثیرگذار بر اروپا تأثیر نمی‌گذارد و موضع اروپا را در قبال پناهندگان سوریه تغییر نمی‌دهد؟

 

تاثیر گزارترین تصاویر جهان////در حال ویرایش

 

2. علی سعد دوابشه

شهرک‌نشینان صهیونیستی خانه یک فلسطینی را به آتش کشیدند که بر اثر آن یک نوزاد شهید و ۳ تن دیگر از جمله والدین این نوزاد مجروح شدند. در این میان «علی سعد دوابشه» نوزاد یک و نیم ساله این خانواده در پی این آتش‌سوزی جان خود را از دست داد و بقیه اعضای خانواده دچار حالت سوختگی از نوع درجه سوم شده‌اند. آلبوم سوخته تصاویر علی خیلی زود در شبکه های اجتماعی منتشر شد و واکنش های جهانی حاکی از آن بود که سوزاندن علی برای رژیم صهیونیستی گران تمام شد. در ادامه والدین این نوزاد در پی جراحت‌های بسیار شدید نیز به شهادت رسیدند. همچنین برادر وی وضعیت وخیمی را دارد که در بیمارستان به سر میبرد.

 

تاثیر گزارترین تصاویر جهان////در حال ویرایش

 

3. قحطی یمن

به دنبال حملات گسترده عربستان به یمن بحران شدید غذا و قحطی در این کشور بیش از 6 میلیون نفر را در معرض گرسنگی قرار داده است. تعداد کسانی که در یمن دچار قحطی و گرسنگی هستند،روزانه 25 هزار نفر افزایش می یابد و نصف مردم کشوری که 26 میلیون جمعیت دارد با مشکل گرسنگی و قحطی مواجه هستند که اکنون در مجموع 13 میلیون نفر گرسنه هستند. متاسفانه این تصاویر واکنش زیادی را در جهان نداشته است.

 

تاثیر گزارترین تصاویر جهان////در حال ویرایش

 

4. محمد الدره

محمد الدُرِّه نوجوان ۱۲ ساله فلسطینی که در ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی در منطقه «نتساریم» در نوار غزه و در تبادل آتش میان نیروهای رژیم صهیونیستی و شبه نظامیان فلسطینی کشته شد. تصویر کشته شدن محمد در هنگامی که در پشت پدر خود مخفی شده بود تا از آتش نیروهای دفاعی اسرائیل در امان باشد. تصاویر تلویزیونی محمد وحشت زده و پدرش جمال را نشان می‌داد که برای فرار از شلیک نظامیان در کنار دیوار و پشت بشکه‌ای پناه گرفته‌اند و پدر مدام علامت می‌داد که پسر کوچکش را نکشند اما لحظاتی بعد محمد کشته شد و فیلم پسر را بی حرکت نشان می‌داد. این تصاویر به صورتی بی‌سابقه از شبکه‌های خبری تلویزیونی در سراسر جهان پخش شد. این تصویر توسط دوربین عکاس خبری شارل أندرلان که در کانال خبری فرانسه فعالیت میکرد به ثبت رسیده است. این تصویر سمبل انقلاب دوم مردم فلسطین بود. 

 

تاثیر گزارترین تصاویر جهان////در حال ویرایش

 

5. هدی غالیه

 

در ژوئن سال 2006 میلادی عکسی از دختر بچه فلسطینی گرفته شد که او در کنار هفت جسد مربوط به خانواده خود در حال گریه است. این عکس مربوط به بمباران رژیم صهیونیستی در سواحل غزه است که روز تفریحی این خانواده را به فاجعه تبدیل کرد. این دختر بچه فلسطینی سال‌ها بعد از این حادثه رنج کشید و هیچوقت این تصویر از خاطرش پاک نشد. این تصویر توسط روزنامه‌نگار "زکریا بو هربید" به ثبت رسید. با پخش  این تصاویر در رسانه‌های خبری دنیا را  نسبت به جنایات اسرائیل در بهت فرو برد. رسانه‌های خبری عربی این حادثه را "فریادی در سواحل غزه" عنوان کردند.

 

تاثیر گزارترین تصاویر جهان////در حال ویرایش

 

6. کیم فوک

 

نیروی هوایی جنوب ویتنام ماده "النابالم" {literal}{{/literal}ماده ای است که با بنزین مخلوط می‌شود که از آن ژل قابل اشتعال با سرعت و چسبندگی بسیار بالا بدست می‌آید. این ماده به شدت اشتعال زا است. آمریکا از این ماده در جنگ خود علیه ویتنام به مقادیر زیادی استفاده کرد.{literal}}{/literal} را بر سر مردم و سربازان ویتنامی روانه کردند. در این جریان تخریب و هرج و مرج و آتش همه آن منطقه را فرا گرفت. در تصویر زیر عکس دختر بچه 9 ساله‌ای ویتنامی را نشان می‌دهد که بعد از این‌که از لباس‌های آتش گرفته خود خلاص شده است، از شدت وحشت در حال فرار است. این تصویر توسط عکاس ویتنامی "نیک یو تی” که برای خبرگزاری اشیتودپرس فعالیت می‌کرد گرفته شده است. این عکس در سال 1973 میلادی برنده جایزه پولتیزر روزنامه نگاری شده است.

 

تاثیر گزارترین تصاویر جهان////در حال ویرایش

 

7. أومایرا سانشیز

 

این عکس مربوط به دختر بچه 13 ساله کلمبیایی است که لحظاتی قبل از مرگ آن به ثبت رسیده است. بر اثر فوران اتشفشان و جریان گلی ایجاد شده پس از اتشفشان جان 25 هزار نفر را در این منطقه گرفت. این حادثه یکی از بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ کلمبیا است. دختر بچه 13 ساله سه شبانه روز پی در پی در میان ویرانه‌های خانه‌اش گرفتار این گل و لای بود، که در آخر بدون این‌که کسی به کمک او به شتابد، جان خود را از دست داد. عکاس فرانسوی "فرانک فورنییه” این لحظه را به تصویر کشیده است.

 

تاثیر گزارترین تصاویر جهان////در حال ویرایش

8. جنگ ویتنام

 

عکس مشهور "ادی آدامز" عکاس اسوشیتدپرس از اعدام اسیر ویت‌کنگی توسط سرتیپ "نگوک لوآن"؛ انتشار وسیع این عکس در روزنامه ها و شبکه های تلوزیونی موجی از اعتراض نسبت به حضور نظامی امریکا در ویتنام برانگیخت و پیامد آن "ریچارد نیکسون" رئیس جمهور وقت امریکا دستور خروج واحدهای زمینی این کشور از ویتنام را صادر می‌کند. 

تاثیر گزارترین تصاویر جهان////در حال ویرایش

 

9. سیتش کوانج

 

تصویر زیر کشیش بودایی "سیتش کوانج" را نشان می‌دهد، که خود را به آتش کشیده و بدون این‌که علایمی از درد و تحرک در او ایجاد شود بر زمین به صورت ثابت نشسته است. این کشیش بودایی در اعتراض بر تبعیض نژادی جنوب ویتنام خودکشی کرده است.  قبل از این‌که این عکس از رسانه های جهان منتشر شود، مالکوم بروان این لحظه را به ثبت رسانده بود.

 

تاثیر گزارترین تصاویر جهان////در حال ویرایش

 

10. مرگ بر اثر گرسنگی

 

این تصویر لاشخوری را نشان میدهد که منتظر مرگ کودک نیمه جان برای خودرن او است. این تصویر سر و صدای بسیاری را میان مدافعان حقوق بشر به راه انداخت. این عکس که به عنوان تاثیرگذارترین عکس تاریخ شناخته می‌شود برنده جایزه پولیتزر نیز شده است. "کوین کارتر" عکاس این عکس به خاطر آنکه به کودک کمک نکرده بود تحت فشار افکار عمومی قرار گرفت و سه ماه بعد خودکشی کرد. 

 

تاثیر گزارترین تصاویر جهان////در حال ویرایش

11. زندان ابو غریب 

در سال ۲۰۰۴، مجموعه‌ای از تصاویر شکنجه زندانبانان آمریکایی زندان ابوغریب بغداد، بر روی اینترنت قرار گرفت و به سرعت پخش شد. انتشار این تصاویر به شدت به وجهه سیاسی و حقوق بشری ایالات متحده آمریکا در جهان لطمه وارد کرد. در دادگاه‌های نظامی در ایالات متحده آمریکا، یازده نفر از زندان‌بانان و مسئولین زندان که متهم به اعمال شکنجه، آزار زندانیان و یا قصور در گزارش تخلفات به مسئولین ارشد ارتش را به سه تا ده سال زندان محکوم کرد.  شکنجه زندانیان در زندان ابوغریب که افشای آن موجی از اعتراض به سیاست‌های امریکا را در پی داشت.

تاثیر گزارترین تصاویر جهان////در حال ویرایش

 

12. زندانی عراقی

 

این عکس در سال 2003 میلادی به ثبت رسید. سربازان امریکایی، پدر و پسر عراقی را از هم جدا نکرده و با هم زندانی کردند.در این عکس شاهد زندانی هستیم که به او اجازه داده شد دستبند را از دستانش باز کند تا پسر 4 ساله نیمه جان خود را در اغوش بگیرد تا کمی از حرارت افتاب سوزناک را از او کاهش دهد. در این عکس نیز  نشان میدهد کیسه ای را که بر سر زندانی عراقی قرار گرفته و او نتوانست چهره پسر خود را ببیند. این تصویر توسط عکاس"ژان مارک پوجو" روزنامه‌نگار شبکه خبری اشوتیدپرس به ثبت رسیده است.

 

تاثیر گزارترین تصاویر جهان////در حال ویرایش

 

 

13. فاجعه گازی

 

یکی از بزرگ‌ترین فاجعه‌هایی که کشور هند در سال 1984 میلادی به خود دیده است و به عنوان "فاجعه گاز بوپال" شناخته شده و در جریان این فاجعه هزاران نفر جان خود را از دست داده‌اند. این عکس کودک خردسالی را نشان می‌دهد که پدرش سعی میکنید پسر کوچک خود را از زیر آوار بیرون بیاورد. عکاس این صحنه ”راغو رای” شناخته‌شده است.

 

تاثیر گزارترین تصاویر جهان////در حال ویرایش

 

14. انفجار بمب هسته ای

 

  تصویری از لحظه انفجار اتمی "ناکازاکی"؛ این بمباران در بدو امر 39000 نفر را کشت و 25000 نفر را زخمی کرد و ده‌ها هزار نفر را نیز سال‌ها بعد به علت صدمات جانبی انفجار و سوختگی و مواد رادیواکتیو کشت. عکس بالا را "چارلی سوئینی" خلبان بمب افکن امریکایی عکاسی کرده است.

تاثیر گزارترین تصاویر جهان////در حال ویرایش

15. سرباز آلمانی

 

عکس یک سرباز آلمانی که برای کودک جا مانده از خانواده اش سیم خاردار دیوار برلین را کنار زد این سرباز به دلیل خیانت به کشور اعدام شد.

تاثیر گزارترین تصاویر جهان////در حال ویرایش

16. نژادپرستی آمریکا

 

 

این تصویر نشان دهنده رفتارهای نژاد پرستانه سفید پوستان علیه سیاه پوستان در قرن 20 است. این اولین روز دانش اموز سیاه‌پوست "دوروتی کوتس" در یکی از مدرسه های متوسطه آمریکایی است. این دختر خانوم یکی از اولین دانش آموزان از افراد سیاه‌پوست است که اجازه ورود به دبیرستان آمریکا را بدست آورده است. او بعد از چهار روز تحصیلی نتوانست دیگر این‌گونه رفتارهای نژاد پرستانه را تحمل کند. در سال 1957 این اولین عکس منتشر شده در سطح جهان بود. 

 

تاثیر گذارترین تصاویر جهان

ارسال نظر

آخرین اخبار