تالاب‎ تشنه «آلماگل» در گنبدکاووس، به زودی طعم زندگی را خواهد چشید و دوباره این گستره زیبای خلقت چشم‎نواز خواهد شد.

تزریق زندگی به رگهای خشک طبیعت آلماگل گنبد+ تصاویر

به گزارش گلستان24؛ در هرم گرمای این دیار شمالی گلستان و در گستره دشت خاموش از فریاد پرندگان و چرندگان بازیگوش که روزی خود مامن حیات بود و نشان آبادانی این ملک دیرپای دوباره قرار است زندگی در تالابی جریان یابد.

اگر چه سرنوشت تالاب‎ها در استان فقیر گلستان، بهتر از سرنوشت دیگر منابع زیست‎محیطی نیست، اما گویی قرار است دوباره زندگی در این زیست‎گاه طبیعی تهی از حیات، جاری شود تا دوباره مامنی باشد برای وحوشی که حیات از آنان دریغ شده است.

روزگاری تالاب‎های این سرزمین، چون تابلویی زیبا، چشم‎نوازترین نقش را در میان دشت‎های خشک این دیار به چشمانمان ارزانی می‎کرد، اما اکنون از آن همه دلربایی جادویی، وارث تلخ زمینی هستیم که در حسرت جرعه‎ای آب باقی‌مانده است.

اکنون، از آب‌های درخشان این تالاب که زمانی زیستگاه مرغان مهاجر و آبزیان بود تنها ته جرعه‎ای آب مانده و تالابی که در این اقلیم گرم و تفتیده مرگ را تجربه می‎کند.

 تالاب بین‎المللی «آلماگل» در حدود ۵۵ کیلومتری شمال شهرستان گنبدکاووس و در ضلع شمالی جاده گرگان به «اینچه‎برون» واقع شده و مساحت آن بالغ بر ۲۰۰ هکتار و عمق آن از یک تا سه متر در نقاط مختلف، متغیر است.

 

 

 

 

 

 

 

 

*لایروبی مسیر ۸ کیلومتری برای انتقال آب سد دانشمند به «آلماگل»

تالاب‌ها از مهمترین بسترهای مولد حیات و تنوع زیستی در جهان است و بر اساس برآورد مرکز نظارت و پایش محیط زیست جهانی، وسعت تالاب‌های جهان ۵۷۰ میلیون هکتار است که تقریبا ۶ درصد مساحت کره زمین را شامل می‌شود.

طی سال‎های اخیر تالاب‎های کشور از جمله تالاب‎های گلستان به دلایل متعددی از قبیل کاهش حجم آب بر اثر عوامل طبیعی و انسانی، ورود آلاینده‌های مختلف بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی به محیط‌های تالابی و رعایت نشدن حریم زیست‌محیطی و اکولوژیکی تالاب‌ها، تغییر کاربری اراضی تالابی، خودداری مجریان مختلف طرح‌های آبی از رعایت حقابه طبیعی محیط‌های طبیعی، رعایت نکردن ملاحظات زیست‌محیطی در اجرای طرح‌های عمرانی و شکار، صید غیرمجاز و قاچاق، در معرض تهدیدات جدی قرار گرفته‌اند.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به عملیات اجرایی احیای تالاب «آلماگل» در گنبد کاووس گفت: طی هفته‎های اخیر این اداره کل با ارسال تجهیزات سنگین خود به شهرستان گنبد در پی احیای دوباره تالاب‎های سه‎گانه  این شهرستان به ویژه «آلماگل » است.

صادق‎علی مقدم در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: در برنامه فعلی در حال لایروبی کانال آب‎رسانی به تالاب «آلماگل» از سد «دانشمند» هستیم.

 وی خاطرنشان کرد: لایروبی این مسیر هشت کیلومتری با هدف خارج کردن این تالاب از بحران به واسطه آب‎رسانی و احیای این منبع حیات قدیمی و زیست‎محیطی است تا نفس‎های زندگی دوباره در کالبد این سرزمین تفتیده دمیده شود.

*تالاب‎های «آلاگل» و «آجی‌گل» در لیست انتظار احیاء

تالاب «آلماگل» تنها تالاب این منطقه خشک شمالی نیست بلکه تالاب‎های «آلاگل» و «آجی‌گل» نیز به عنوان دیگر تالاب‎های بین‌المللی برای سرپا ماندن با طبیعت ستیز می‎کنند، هر چند گویا سرنوشت آنان نیز بهتر از آلماگل نیست و در فقر آب به سر می‎برند.

مقدم با اشاره به اینکه احیای تالاب آلماگل تنها برنامه‎ استان و شهرستان گنبد کاووس نیست، افزود: پس از انتقال آب از سد دانشمند به این تالاب و احیای آن به بررسی احیای دو تالاب بین‎المللی دیگر نیز خواهیم پرداخت.

وی ادامه داد: چنانچه منابع آبی برای تغذیه دو تالاب دیگر تامین شود، عملیات لایروبی انجام خواهد شد، تا دوباره زندگی در طبیعت این دیار خشک جاری شود.

بدون شک این خبر برای دوست‎داران طبیعت و محیط زیست استان و حتی کشور، خبری خوش و دلگرم‎کننده است تا پس از سال‎ها دوباره شاهد جان گرفتن تالاب‎های زیبایی باشند که این سال‎ها در حسرت آب خفته‎اند و مرگ را انتظار می‎کشند.

فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار