شروع بارانی فصل خزان در گلستان

پائیز از راه رسید و در این میان، باران این یار دیرآشنای گلستانی‎ها، قرار است بر این ملک زخم خورده تشنگی، مرحمی باشد، برای تکرار دوباره زندگی.

احتمال سیلاب و کاهش 5 درجه‎ای دما در گلستان

بدون شک این باران، نخستین آغاز برای فصلی از زندگی است که در آن برگ‎های زرد و سرخ بر فراز درختانش در مسیر خیابان‎های اصلی و جنگل‎های وسیع این اقلیم شمالی، جلوه‎نمایی می‎کند.

به گزارش گلستان24، با وجود بارش‎های پایانی شهریورماه هنوز می‎توان تشنگی را در این خاک زخمی از هرم خشکسالی حس کرد، فصلی که تجربه تلخ نباریدن را با گرمایی فراتر از حافظه تاریخی مردمانش حک کرد تا به آینده این ملک شمالی آن‎چنان خوش‎بین نباشند.

*خشکسالی در گلستان از مرحله دغدغه گذشته است

مدیر کل هواشناسی استان گلستان نیز با نگارنده موافق است، روزهای حسرت تشنگی این ملک را پایانی نیست و تجربه تلخ بهار و تابستانی که گذشت، موید آن است که هر روز دایره تدبیر این عرصه تنگ‎تر از گذشته است و بارش این روزها هم چندان فردای روشنی را رقم نمی‎زند.

 کاهش 5 درجه‎ای دما در گلستان

سید محمدرضا رضوی در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان، با اشاره به گذر از فصل گرما و آغاز مهرماه گفت: طی ‎ماه‎های گذشته تجربیات تلخی را در عرصه جوی از پیش روی گذراندیم، اما پیامد این شرایط بد که به دنبال خود خشکسالی به ارمغان آورده، همچنان استان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی اظهار کرد: بیان چندباره این موضوع از آن جهت است که تصور نکنیم با شروع بارش‎های مقطعی، می‎توان از موضوع خشکسالی و کم‎آبی در این استان شمالی گذشت، بلکه این پدیده ناخوشایند همچنان گلستان را تهدید می‎کند.

رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی در گلستان، برنامه‎ریزی برای مدیریت منابع آبی و ارائه راهکارهای لازم برای مقابله با مشکلات ناشی از کمبود آب ضروری است.    

 وی ادامه داد: بر اساس آمار موجود، متاسفانه آلوده شدن آب‎ها چه سطحی و چه زیرزمینی درحال افزایش است و با توجه به مصرف بی‎رویه آب و کاهش بارش و خشکسالی، در نتیجه کاهش ذخایر زیرزمینی و سطحی آب، اصولاٌ آب اضافی برای توسعه این استان شمالی وجود ندارد.  

این مسئول گلستانی با اشاره به آخرین وضعیت جوی در استان از بارش باران و کاهش دما طی امروز و روزهای آینده خبر داد.

رضوی یادآور شد: آخرین الگوهای پیش‎یابی خاکی از عبور تدریجی امواج سامانه کم ارتفاع تراز میانی جو است که پیامد آن تشکیل ابرهای جوششی و بارش‎های نقطه‎ای توام با رعد و برق و وزش باد است.

*احتمال وقوع سیل و آب‎گرفتگی در رودخانه‎ها و معابر گلستان

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شدت بارندگی به ویژه بارش‎های رگباری، احتمال وقوع سیلاب در رودخانه‎ها و آب‎گرفتگی معابر به صورت نقطه‎ای دور از انتظار نیست.

رضوی یادآور شد: از بعد از ظهر امروز تا روز چهارشنبه هفته جاری دمای هوای استان به شکل تدریجی بین سه تا پنج درجه کاهش خواهد یافت

وی با اشاره به رویکرد جدید اطلاع رسانی هواشناسی استان اذعان کرد: هرگونه اطلاعیه و اخطاریه از طریق سامانه هواشناسی این اداره کل به شکل پیامک برای فرمانداران و مدیران دستگاه‎های عملیاتی استان ارسال می‎گردد.

همچنین مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به اخطاریه ارسالی از اداره کل هواشناسی گلستان گفت: این اخطاریه برای تمامی فرمانداری‎ها و دستگاه‎های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ارسال شده است، تا آماده مواجهه با حوادث احتمالی باشند.    

صادق علی مقدم اذعان کرد: کشیک‎های‌ مستقر در دستگاه‎های عملیاتی استان در زمان حوادث احتمالی آماده پاسخ‎گویی و خدمت به شهروندان  گلستانی و مواجهه با بلایای طبیعی هستند.

*شهروندان از حضور در مناطق کوهستانی و رودخانه‎ها خودداری کنند

وی تصریح کرد: هماهنگی و تعامل مناسبی بین دستگاه‎های اجرایی و امدادی استان جریان دارد و انتظار می‎رود با وجود این تعامل، مشکلی در  حوادث احتمالی ایجاد نشود. ‌

مقدم، از شهروندان گلستانی خواست تا در محدوده زمان بارندگی که از روز سه‎شنبه هفته جاری آغاز می‎شود، از حضور در مناطق کوهستانی و کنار رودخانه‎ها شدیدا خودداری کنند.

هم اکنون آسمان گرگان نیمه ابری و دمای هوا نیز بین 15 تا 27 درجه سانتیگراد متغیر است.

ارسال نظر

آخرین اخبار