لایروبی برای تزریق حیات به تالاب بین المللی؛

پس از انتشار خبری مبنی بر خشک شدن تالاب بین المللی آلماگل، خبر احیاء این جاذبه گردشگری مژده ای برای دوستداران طبیعت می باشد و اهالی آن منطقه را نیز به وجد آورده است.

تالاب «آلماگل» سیراب می شود + تصاویر

تالاب بین المللی آلما گل که مدتی است بر اثر گرمای شدید و خشکسالی طعم بی آبی را می چشد در حال لایروبی است تا با تزریق آب سد دانشمند حیات دوباره را تجربه کند.

به گزارش گلستان24، تالاب بین المللی آلماگل زیستگاه مناسبی است برای زمستان گذرانی انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی از جمله کشیم گردن سیاه، باکلان، حواصیل خاکستری، اگرت، اردک سرسیاه، اردک سیاه کاکل، اردک تاجدار، اردک سرسفید، خوتکا، چنگر، چوب پا، خروس کولی، تلیله کوچک، آبچلیک، کاکایی، قوی گنگ، غاز پیشانی سفید وعقاب دریایی دم سفید می‌باشند.ازبین این پرندگان اردک سرسیاه، سیاه کاکل و تاجدار جزو گونه‌های در حال کاهش هستند.

IMAG1196

                                         شهریور۹۴

ماهیان و دیگر جانوران تالاب در تالاب آلماگل ۳ گونه ماهی شامل کلمه ،سیاه ماهی و یرنوس جزو گو نه های بومی است . از بین این گونه‌ها ماهی کلمه و اسبله از ماهیان در تهدید نابودی می باشند . گونه های دیگری نظیر آمور و …غیر بومی می باشند . همچنین “لاک پشت برکه‌ای، لاک پشت خزری، لاسرتای سبزخزری، آگامای خورشیدپرست، ، مار آبی، کفچه مار و افعی” نیز از جمله جانورانی هستند که در اطراف تالاب آلماگل دیده شده اند.

تالاب آلما گل/ فروردین 94

                                        تالاب الما گل / فروردین ۹۴

 از نظر گونه‌های گیاهی نیز حدود ۸۰ ‪ درصد پراکندگی و گسترش پوشش گیاهی تالاب آلماگل در قسمت شرق و شمال شرقی آن می‌باشد و گونه‌های مختلف گیاهان آبزی درآن وجود دارد. نظیر “چنگال آبی، بومادران آبی، جگن، نی، هفت بند، آلاله آبی و لویی. گیاهان محدوده تالاب نقش قابل توجهی در کنترل و جلوگیری از فرسایش اراضی مجاور به هنگام بروز سیلاب دارند که ازعمده‌ترین آنها می‌توان به علف شور، جاروترکمنی، گزشاهی، خارشتر، یولاف وحشی و…اشاره کرد.

با توجه به موارد مذکور حفظ این زیستگاه قطعا حائز اهمیت است و نقش این تالاب در حفظ اراضی از فرسایش به هنگام بروز سیلاب باعث شده صاحبان اراضی پیرامون آن نیز دغدغه هایی در این خصوص داشته باشند که چندی پیش این دغدغه ها در گزارشی در همین رسانه منتشر شد.

photo_2015-09-30_09-27-39

تالاب آلما گل / شهریور ۹۴

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان در خبری که در همین راستا از سوی روابط عمومی استانداری منتشر شد،اظهار  کرد: لایروبی این مسیر ۸ کیلومتری با هدف خارج کردن این تالاب از بحران به واسطه آب‎رسانی و احیای این منبع حیات قدیمی و زیست‎محیطی است تا نفس‎های زندگی دوباره در کالبد این سرزمین تفتیده دمیده شود.

صادق‎علی مقدم در همین گفتگو ، گفت: انتظار می‎رود، طبق برنامه فعلی پس از لایروبی کانال آب‎رسانی به تالاب “آلماگل”، آب مورد نیاز از سد “دانشمند” به سمت آن جاری شود.”

او همچنین گفته است: اگر منابع آبی برای تغذیه دو تالاب دیگر  “آلاگل” و ” آجی گل”  تامین شود، عملیات لایروبی آن تالاب ها نیز  انجام خواهد شد.

انتهای پیام/قابوس نامه

ارسال نظر

آخرین اخبار