به بهانه روز تجلیلی از امامزادگان و بقاع متبرکه؛

مقبره امام زاده سید علی اکبر سید حسینی معروف به پیر بخشی در بلندای خوش منظر ارتقاعات مشرف به روستای فارسیان فرنگ از توابع بخش مرکزی شهرستان گالیکش چون نگینی درخشان مشتاقان زیادی را بخود جلب و جذب می کند.

مقبره " امام زاده سید علی اکبر" (پیر بخشی)گالیگش

به گزارش گلستان24، در کتاب فرهنگ جغرافیای ایران از انتشارات دائره جغرافیائی ستاد ارتش و در کتاب اسامی دهات کشور از انتشارات ثبت احوال کل کشور آمده است که فارسیان فرنگ یکی از روستاهای شهرستان گرگان می باشد و در همین رابطه در کتابهای جغرافیایی تاریخ گرگان نوشته اسدالله امین و از آستارا تا استر آباد به قلم منوچهر ستوده نوشته شده است که امامزاده ای در دهکده فارسیان فرنگ دفن گردیده است و نسبت آن بزرگوار به امام حسن (ع) می رسد.

لازم به ذکر است که این امام زاده شریف در دیرباز خادمی داشته است به نام بخشی که بعدها زیارتگاه آقاسید علی اکبر به پیر بخشی معروف گردیده است.

فاصله امام زاده سید علی اکبر تا شهر گالیکش 23 کیلو متر و آسفالته می باشد.

روحش شاد و روانش پاک باد.

مقبره

مقبره

جوز پیر بخشی

aajjpbf

جوز پیر بخشی

یکی از مناظر دیدنی فارسیان که چشم هر بیننده ای را خیره می کند جوز پیر بخشی است. قدمت این جوز را کسی به درستی نمی داند اما جزء کهنسال ترین درختان منطقه فارسیان است.

آنچه این جوز را از سایر درختان متمایز نموده است وسعت شاخه های آن می باشد که محدوده ای زیاد را زیر پوشش خود قرار داده است. رشد افقی شاخه های این جوز به جای رشد عمودی باعث شده است که هیبت خیره کننده ای به آن بدهد و هر بیننده ای ناخود آگاه چشم به جمال آن بدوزد.

هر چند که این جوز به جوز پیر بخشی معروف است اما صاحبان اصلی آن عده ای از فارسیانی ها هستند که چون اسم آنها را نمی دانم از نوشتن اسامی خود داری می کنم.

در یکی دو سال گذشته متاسفانه یکی از شاخه های بزرگ و اصلی زیرین آن را عده ای ..... بریدند و لطمه ای جبران ناپذیر به چهره ی فارسیان وارد نمودند.

نگهداری و مراقبت از محیط طبیعی و چشم انداز زیبای اطراف وظیفه ی همه است باید با توجه به توانایی خود از آن مراقبت نمایند. این مهم در روستا بیشتر برعهده ی شورای روستا و دهیار می باشد که نمایندگان مردم و دولت می باشند.

امیدواریم که دیگر بار چنین اتفاقی در فارسیان تکرار نگردد.

هر چند که این جوز شخصی است اما به جهت آنکه یکی از مفاخر فارسیان است باید همه در نگهداری از آن کوشا باشند.

به امید آنکه طبیعت را زنده نگهداریم.

------------

مردم محلی به گردو، جوز می گویند.

 

جوز پیر بخشی

جوز پیر بخشی فارسیان

 

 

جوز پیر بخشی

روستای زیبای فارسیان

/نیلکوه

ارسال نظر

آخرین اخبار