بررسی محتوایی روزنامه های پنج شنبه؛

روزنامه های پنج شنبه 9مهر 94 به موضوعاتی همچون بیانات رهبر انقلاب درباره رفتار دولت سعودی با حجاج و عکس العمل سخت ایران، حواشی دست دادن ظریف و اوباما، نامه نگاری های روحانی و اوباما و ابهام در زمان انتقال قربانیان فاجعه منا نوشته است.

گاهی من و اوباما به هم نامه می‌نویسیم

به گزارش گلستان24،  روزنامه های پنج شنبه 9مهر 94 به موضوعاتی همچون بیانات رهبر انقلاب درباره رفتار دولت سعودی با حجاج و عکس العمل سخت ایران، حواشی دست دادن ظریف و اوباما، نامه نگاری های روحانی و اوباما و ابهام در زمان انتقال قربانیان فاجعه منا نوشته است.

ابهام در زمان انتقال قربانیان فاجعه منا

روزنامه دولتی ایران نوشت: با تلاش وزارت بهداشت اولین گروه زائران مجروح حادثه منا وارد کشور شدند رئیس ستاد مکه: پیکر جان‌باختگان باید از 3 روز پیش به ایران انتقال می‌یافت ولی متأسفانه کشور میزبان همکاری نمی‌کند معاون کنسولی وزارت امور خارجه از رسانه‌ها خواست برای تسهیل انتقال پیکر زائران ایرانی، فضا را تلطیف‌ کنند.
 
رئیس ستاد مکه از کارشکنی سعودی‌ها برای ترخیص پیکر جان‌باختگان منا از سردخانه مکه خبر داد. مسعود مجردی در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: پیکر همه جان‌باختگان آماده ترخیص است و همه مدارکی که سعودی‌ها از ما درخواست کرده بودند ارائه شده است اما تاکنون اجازه ترخیص نداده‌اند.
وی افزود: موضوع انتقال اجساد از سوی سفارت و کنسولگری ایران در عربستان و وزارت امور خارجه کشورمان در حال پیگیری است و به محض حل مشکل اجساد به ایران انتقال داده می‌شود.
به گفته مجردی، متأسفانه پیکر جان‌باختگان باید از سه روز پیش به ایران انتقال می‌یافت ولی کشور میزبان در این خصوص همکاری نمی‌کند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه عربستان در حادثه منا مقصر است ولی هم در شناسایی اجساد و هم در انتقال آنها کارشکنی می‌کند.
رئیس ستاد مکه با اشاره به مجروحان حادثه منا بیان داشت: خوشبختانه تعداد مجروحان در حال کاهش است و افرادی که حال آنها مساعد است از طریق پروازها به ایران فرستاده می‌شوند.
وی که مدیر حج استان خراسان رضوی است خاطرنشان کرد: 56 نفر از جان‌باختگان در حادثه منا از خراسان رضوی هستند و این استان تاکنون 30 مفقود و 10 مجروح دارد که سه نفر آنها مرخص شدند.
وی درباره ارسال اجساد حادثه منا گفت: نمی‌توان زمان دقیقی برای ارسال اجساد اعلام کرد وهنوز زمان دقیق انتقال اجساد به ایران مشخص نیست.
وی همچنین در خصوص اینکه چرا عربستان مجوز ترخیص پیکر جان‌باختگان را نمی‌دهد افزود: سعودی‌ها دلیل این مخالفت را اعلام نکرده‌اند و به نظر می‌رسد با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی برای انتقال اجساد باز هم قصد اذیت ما را دارند. وی همچنین یادآور شد: تاکنون هیچ یک از اجساد جان‌باختگان به ایران ارسال نشده است.
این درحالی است که عربستان تاکنون حتی برای خروج 130 جسد شناسایی شده که مقامات کنسولی ایران چند روزی است از پایان تشریفات قانونی آن خبر داده‌اند، مجوزی صادر نکرده است.
مقاومت و اصرار عربستان برای خارج نشدن اجساد از این کشور و از سوی دیگر درخواست و اصرار خانواده‌های جان‌باختگان برای برگشت آنها به کشور، شرایط را به گونه‌ای پیچیده کرده که معاون کنسولی وزارت خارجه در چنین شرایطی گفته است، این کار کمی به تشریفات و تعامل بیشتر با سعودی‌ها نیاز دارد. قشقاوی حتی از رسانه‌ها خواسته برای تسهیل این امور، فضا را تلطیف‌ کنند و دست از تندروی‌ها بردارند. قشقاوی گفته، هر نوع حرکت و شعار و تندروی که این موضوع را مخدوش کند، خلاف مصلحت ملی ماست.
 
اتمام حجت با آل‌سعود مهمان‌کش
روزنامه کیهان با انعکاس بیانات روز گذشته رهبر انقلاب نوشت: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا صبح دیروز (چهارشنبه) در مراسم دانش‌آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر حضور یافتند.
در این مراسم، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با اشاره به حادثه تأسف‌بار و خونین منا، آن را به دلیل جان باختن هزاران نفر از حجاج به ویژه صدها نفر از حجاج ایرانی، عزا و مصیبتی واقعی برای ملت ایران خواندند و با اشاره به لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور کشورهای اسلامی و از جمله ایران، گفتند: دولت عربستان در انتقال ابدان مطهر جان‌باختگان به وظایف خود عمل نمی‌کند و جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون با خویشتنداری و ادب اسلامی، حرمت برادری را در دنیای اسلام نگه داشته است، اما این را بدانند که اندک بی‌احترامی به ده‌ها هزار نفر از حجاج ایرانی در مکه و مدینه و عمل نکردن به وظایف برای انتقال ابدان مطهر، عکس‌العمل سخت و خشن ایران را در پی خواهد داشت.
 
ایشان با اشاره به جان باختن مظلومانه و با زبان تشنه حجاج در حادثه منا و عزادار شدن خانواده‌هایی که مشتاقانه منتظر بازگشت عزیزان خود بودند، افزودند: هنوز تعداد دقیق جان‌باختگان ایرانی در این حادثه مشخص نیست و احتمال افزایش آمار به صدها نفر دیگر وجود دارد و این حادثه، واقعا مصیبت بزرگی برای ملت ایران است.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر جان باختن احتمالی بیش از پنج هزار نفر در حادثه منا، خاطرنشان کردند: در حالی که قرآن کریم خانه خدا را محل امنیت و حج را جایگاه امنیت می‌داند اما اکنون باید پرسید که، «آیا این، امنیت است؟»
 حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با تأکید بر لزوم تشکیل «کمیته حقیقت‌یاب» با حضور کشورهای اسلامی و از جمله ایران، خاطرنشان کردند: ما فعلاً درباره علت این حادثه، قضاوت پیش از موعد نمی‌کنیم اما معتقدیم دولت عربستان به وظایف خود در قبال مجروحان حادثه منا عمل نکرده است و آنان را با حالتی مستأصل و تشنه رها کرد.
ایشان به مشکلات به وجود آمده در انتقال بدن‌های مطهر جان‌باختگان حادثه منا و پیگیری مسئولان کشور اشاره کردند و با تأکید بر لزوم ادامه پیگیری‌های مسئولان، افزودند: در این موضوع، دولت عربستان به وظایف خود عمل نمی‌کند و در برخی موارد نیز موذی‌گری انجام می‌دهد.
 رهبر انقلاب اسلامی گفتند: جمهوری اسلامی ایران تاکنون از خود خویشتنداری نشان داده و رعایت ادب اسلامی و حرمت برادری در دنیای اسلام را کرده است، اما این را بدانند که دست ایران، برتر از خیلی‌ها است و امکانات بیشتری هم دارد و اگر بخواهد در مقابل عناصر اذیت‌کننده و موذی عکس‌العمل نشان دهد، اوضاع آنها خوب نخواهد بود و در هیچ صحنه هماوردی، حریف نخواهند شد.
 حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با تاکید بر اینکه عکس‌العمل ایران اسلامی خشن و سخت خواهد بود، خاطرنشان کردند: در دوران هشت سال دفاع مقدس، قدرت‌های شرق و غرب و کشورهای اطراف از یک عنصر خبیث و فاسد حمایت کردند اما سرانجام همه آنها سیلی خوردند و بر همین اساس، ایران را می‌شناسند و اگر هم نمی‌شناسند، الان بشناسند.
سفر سلیمانی به مسکو آمریکا را در سوریه حاشیه‌نشین‌تر کرد(خبر ویژه)
کیهان: محافل غربی می‌گویند بمباران مراکز تروریست‌ها در سوریه از سوی روسیه و همکاری اطلاعاتی مسکو با تهران و بغداد و دمشق، محصول سفر چندی پیش ژنرال سلیمانی به مسکو است و تحولات اخیر می‌تواند آمریکا را بیش از گذشته به حاشیه براند.
 
وبسایت شبکه ان‌بی‌سی از سفر ماه اوت قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران خبر داده و می‌نویسد: سوریه متحدی برای ایران و خطی مستقیم به سمت حزب‌الله لبنان است؛ همچنان که در کنار دریای مدیترانه قرار دارد و برای روسیه کشوری مهم به شمار می‌رود. ایران و روسیه در نشستی در مسکو تصمیم گرفتند از سوریه حمایت کنند. فعال شدن روسیه، واشنگتن را شرمنده می‌کند. واشنگتن در تحولات 4 سال گذشته سوریه، کار فوق‌العاده‌ای انجام نداده است.
این گزارش می‌افزاید: سوریه برای روسیه به یک فوریت بدل شده است. مسکو نمی‌خواهد شاهد بازگشت جهادی‌های چچنی و داغستانی آموزش دیده در سوریه به سرزمین‌شان باشد. یک مقام برجسته اطلاعاتی آمریکا می‌گوید، پیشتر دیدارهایی با مقام‌های امنیتی روسیه درباره تضعیف گروه داعش انجام گرفته است. روسیه بازی تازه‌ای را در شطرنج با آمریکا شروع کرده است.
 
روزنامه دیلی‌تلگراف نیز تصریح کرد: آمریکا در موضوع سوریه به حاشیه رانده شده است. پوتین با حمایت نظامی از همتای سوری خود بشار اسد، باراک اوباما را مغلوب کرده است. در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید نباید اجازه داد اسد به عنوان رئیس‌جمهور سوریه باقی بماند، اما رئیس‌جمهور روسیه شخصا و با استقرار تسلیحات سنگین روسی در سوریه، بر سر قدرت ماندن اسد را تضمین کرده است. اگر این روند را به یک بازی شطرنج تشبیه کنیم می‌توان گفت پوتین اوباما را کیش و مات کرده است.
تلگراف افزود: موضوع نگران‌کننده‌تر برای اوباما این حقیقت است که ایران- که تنها سه ماه از امضای توافق هسته‌ای‌اش با واشنگتن می‌گذرد و قرار است نوید‌دهنده دوره‌ای جدید در روابط بین دو کشور باشد- در حال حمایت از سوریه است. ایران همانند مسکو، هم‌پیمان دیرینه اسد محسوب می‌شود، کسی که باقی ماندنش بر سر قدرت برای حفظ منافع ایران در منطقه از جمله شبه نظامیان شیعه حزب‌الله در جنوب لبنان حیاتی است. تغییر در موضع ایران درباره موضوعات مهم منطقه از جمله سوریه به خاطر توافق هسته‌ای بعید به نظر می‌رسد.
 
آزمون اقتصادی اوباما در برابر ایران
روزنامه اصلاح طلب شرق در گفتگو با اسد الله عسگراولادی از دلایل قطع روابط تجاری ایران و آمریکا نوشت: 
چرا روابط اقتصادی با آمریکا تا این اندازه مهم است؟ آیا روابط اقتصادی ایران و آمریکا تا این اندازه در اقتصاد تأثیرگذار است؟ 
اهمیت این موضوع بیشتر از جنبه سیاسی است تا اقتصادی؛ زیرا اکنون آمریکا در اقتصاد ایران هیچ نقشی ندارد؛ چراکه از اساس روابطی با این کشور نداریم. درواقع تا زمانی که تحریم‎ها برداشته نشود، نمی‎توانیم روابط اقتصادی با آمریکا داشته باشیم. این‌گونه هم می‎توان تفسیر کرد که آمریکا به علت تحریم‎ها ممکن است نقش تخریبی بر اقتصاد ایران داشته باشد، اما نقش مثبت تأثیرگذار از زمان اعمال تحریم‎ها در سالیان اخیر نداشته است. 
‌اما ما در برخی از اقلام با این کشور در حال مبادلات تجاری هستیم. 
این ارقام، بسیار کم است. اکنون فقط در اقلامی، مانند مواد غذایی و دارویی که استثنائاتی در تمامی تحریم‎ها محسوب می‎شود، با این کشور روابط تجاری داریم و تنها اقلامی مانند برنج، گندم، سویا، دارو و... را به ‌جای ارزهای آزاد‌شده به ایران فروخته‎اند و ما نیز در مقابل زعفران، خرما، کشمش و... به آنها فروخته‎‎ایم. 
علاوه بر تحریم‎ها کنونی، تحریمی هم وجود دارد که به سبب قانون داماتو ایجاد شده است. این قانون را دولت آمریکا در سال ۱۹۹۶ برای تحریم ایران به تصویب رساند. براساس این قانون شرکت‌هایی که در یک سال بیش از ٤٠ ‌میلیون دلار در ایران سرمایه‎گذاری کنند از دادوستد با دولت آمریکا محروم خواهند شد. براساس این قانون، سرپیچی سرمایه‎گذاران به‌نوعی جرم محسوب می‎شود. این قانون هر ساله در اول نوامبر از سوی رئیس‎جمهور وقت تمدید می‎شود. 
 
چندی پیش گروهی از ایرانیان مقیم آمریکا به ایران آمده‎ بودند تا برای تسهیل روابط تجاری این دو کشور مذاکراتی داشته باشند. این مذاکرات به کجا رسید؟ 
رایزنی تا زمانی که تحریم برداشته نشود، فایده‎ای ندارد. سرمایه‎گذاران خارجی که به ایران می‎آیند فقط تعارف می‎کنند و تا زمانی که تحریم‎های بانکی و نفتی برداشته نشود، پای عمل به میان نمی‎آید. این سرمایه‎گذاران از جریمه آمریکا می‎ترسند، به این خاطر وارد سرمایه‎گذاری در ایران نمی‎شوند. 
‌اگر تحریم داماتو در اول نوامبر تمدید نشود، ممکن است یک سال پس از آن دوباره این تحریم خاص اعمال شود؟ 
اگر اوباما در اول نوامبر تقاضای تمدید تحریم داماتو را از کنگره نکند، این قانون خود‌به‌خود فسخ خواهد شد و این فسخ تحریم داماتو برای تمامی سال‎های بعد خواهد بود، نه صرفا سال مورد نظر. اکنون ١٨ سال است که رؤسای جمهور آمریکا، هر سال این قانون را تمدید می‎کنند، حال اگر اوباما درخواست تمدید ندهد، حسن‌نیت خود را نشان خواهد داد. 
 
اعتراض خشن به ظریف
روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد در دفاع از دست دادن ظریف و اوباما و هجمه به منتقدان نوشت: هجوم، فریاد و حالا توهین. اینها همه آن چیزی است که در همین دوروزه از سوی برخی از نمایندگان مجلس به راه افتاده است. آن هم به خاطر همان ماجرای سلام و دست دادن اتفاقی.. خبرگزاری‌ها می‌گویند دیروز " بیرانوند " نماینده بروجرد در این راستا سنگ تمام گذاشته وگفته "آقای ظریف غلط زیادی کرده که به عنوان وزیر خارجه چنین کاری کرده و دلش خواسته با رئیس جمهور آمریکا دست بدهد!"وی در ادامه دلواپسی هایش این راهم اضافه کرده است که :" دفعه قبل که با اوباما به صورت تلفنی صحبت کردند و این دفعه نیز معلوم نیست ظریف با اجازه چه کسی به بغل اوباما رفته است!"
انگار که حالا وقتش است. وقت اینکه سر نیزه‌های جناحی سیاسیون مجلس‌نشین تیزتر از همیشه مرد دیپلماسی ایران را نشانه بگیرد و هدف هجمه و ناسزا باشد. کمتر کسی شاید در گوشه‌ای از این جهان خاکی به فکرش هم این مطلب خطور می‌کند که ممکن است روزی روزگاری، آدم‌ها را به خاطر سلام علیک چند ثانیه‌ای با یک نفر دیگر به باد خشن‌ترین الفاظ و بدترین انتقادها بگیرند آن هم کجا ! در محفلی که به نام خانه ملت مزین شده است. حالا در خانه ملت ایران هستند عده‌ای که عنان از کف داده و روی تند به ظریف نشان می‌دهند. اما گویی با اتفاق دیروز این ماجرا وارد فاز جدیدتری هم شده، فازی به نام بی‌حرمتی نسبت به وزیر خارجه، یعنی کار از انتقاد گذشته است و کارد به استخوان دلواپسان رسیده و همین موضوع است که باعث شده تا برخی از نمایندگان اقلیت مجلس این‌گونه دل در گرو اهانت و صحبت‌های خارج از عرف بگذارند آن هم خطاب به مسئولین هم میهنشان. 
با دوستان مروت ! 
اکنون از دیدگاه برخی از تندروهای مجلس نشین، ظریف تبدیل به مجرم شده است که آنها برای بازگشت او به میهن آماده شده‌اند تا حیثیت مرد ظریف و خوشروی ایرانی را با بازی‌های جناحی خود به زیر سوال ببرند، و احتمالا بازهم فراخوانی به او خواهند داد تا به مجلس برود و اینبار بگوید چرا جواب سلام دیگران را دادی و به جای احترام و آداب معاشرت توهین به راه نینداختی!همانطور که ما به تو اگر بخواهیم هر کاری می‌کنیم! این روزها اندوه کشوراز دید برخی، به جای اتفاقات غمباری چون حادثه مکه به سلام ظریف به اوباما تبدیل شده است و کارهای مهم مملکتی که مجلس باید دست به گریبان آن باشد، شده است تذکر و اعتراض به حرکت وزیر خارجه کشورمان در سازمان ملل. آنچه که از دید برخی بسیار اسفبار به چشم می‌آید، درواقع همانی است که از کودکی آموختیم، اینکه با " دوستان مروت با دشمنان مدارا". ظریف در دیدار با اوباما در پیراهن یک سیاست پیشه خرد ورز، آن روز در سازمان ملل با رییس جمهور آمریکا مدارا کرد، هرچند جای پرسش اینجاست که حال چه شده است، عده‌ای از نمایندگان مجلس به دوست خود که وزیر کشورشان است مروت به خرج نمی‌دهند هیچ، بلکه مدارا را هم از یاد برده و چنین می‌کنند.
 
اما چرا این موضوع در چنین برهه‌ای تا به این اندازه بزرگ شده است و به آن حمله می‌شود؟ اگر فرض را هم براین بگیریم که آنچه در راهرو سازمان ملل رخ داده، نه اتفاقی، بلکه از سوی آمریکایی‌ها از قبل برنامه ریزی شده بود تا ظریف را در منگنه سلام و احوالپرسی قرار بدهند، از دید منتقدین، وزیر خارجه کشورمان بایددر آن صحنه چه عکس العملی از خود نشان می‌داد؟ آیا در حالیکه یکی از مذاکره‌کنندگان کلیدی 1+5 با ایران، دست به سمت وزیر خارجه کشورمان دراز می‌کند چاره کار آن بود که او به جای عکس العملی معقول پشت به آنها می‌کرد و از معرکه می‌گریخت؟آیا این حرکت در جامعه جهانی مورد ستایش قرار می‌گرفت و یا آن تصمیمی که ظریف در چند لحظه گرفت؟ چه چیزی در این ماجراست که برای برخی گران تمام شده است؟ 
همه می‌دانند که تنها صحبتی که بین اوباما و ظریف در آن صحنه گفته شد اطمینانی بود که رییس جمهور آمریکا از اجرایی و عملیاتی شدن برجام به طرف ایرانی داد. نکند که دلیل این همه دلواپسی برخی نمایندگان، همین موفقیت برجام و عملیاتی شدن آن باشد؟ اینکه آنها این روزها از موفقیت توافق دل خوشی ندارند و چاره را در این می‌بینند که به بهانه‌های کوچکی مثل دست دادن دو سیاستمدار ایرانی و آمریکایی هم که شده بر توافق و مذاکره و برجام و آنچه که در این دو سال گذشته است بتازند. چرا که آنها در این دوسال نشان داده اند که به دنبال هر بهانه‌ای هستند. 
 
گاهی من و اوباما به هم نامه می‌نویسیم 
روزنامه اصلاح طلب آرمان از نامه نگاری های روحانی و اوباما نوشته است: رئیس‌جمهور تاکید کرد که «عربستان باید پاسخگوی بی‌برنامگی‌ها و حوادث در مراسم حج باشد». حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا گفت: این جای تاسف دارد که دولت عربستان همه ذهن، فکر و برنامه‌اش مشغول کشتار مردم یمن شده و ظاهرا وقت ندارد که راجع به مردم خودش یا راجع به میهمان‌های خانه خدا، فکر و برنامه‌ریزی کند. وی گفت که عربستان باید به‌خاطر این بی‌برنامگی، بی‌انضباطی و عدم کارآیی که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از حاجیان از کشورهای مختلف شده است، پاسخگو باشد و جمهوری اسلامی ایران از لحاظ سیاسی و حقوقی مساله را دنبال خواهد کرد. 
گزیده سخنان روحانی:
آنچه که قبلا هم اعلام شده بود اینکه گفت‌وگوی ما با ایالات متحده آمریکا صرفا راجع به مساله هسته‌ای خواهد بود و پس از آنکه مساله هسته‌ای اجرایی و عملیاتی شد و مطمئن شدیم که این مسیر به درستی پیش می‌رود، آن وقت ممکن است که موضوع دیگری قابل گفت‌وگو باشد. هنوز راجع به اجرای برجام قدم‌هایی باقی است که باید انجام دهیم. 
بین ایران و آمریکا مذاکره مستقیمی راجع به سوریه وجود ندارد اما در عین حال ایران با اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر مذاکره دارد و آن کشورها هم با ایالات متحده در گفت‌وگو هستند، بنابراین گفت‌وگوی غیرمستقیم وجود دارد. 
وقتی در سوریه هدف اول ما بیرون راندن تروریست‌ها باشد و مبارزه با آنها، چاره‌ای نداریم جز اینکه حکومت مرکزی آن کشور را به عنوان مرکزیت برای مبارزه بپذیریم. والا اگر حکومت آن کشور را در نظر نگیرید، کجاست آن مرکزی که می‌خواهد با تروریست‌ها بجنگد و مبارزه کند؟ من فکر می‌کنم که امروز همه پذیرفته‌اند که حکومت اسد باید بماند تا بتوانیم با تروریسم مبارزه کنیم. اما به محض اینکه دیدیم این حرکت در حال موفقیت است و می‌تواند قدم به قدم تروریست‌ها را به عقب براند، باید اقدامات دیگری انجام گیرد برای اینکه صدای مخالفان هم شنیده شود. در سوریه آنهایی که معترض حکومت اسد هستند - البته نه آنهایی که تروریست هستند - پای میز مذاکره بیایند و با گروه‌های دیگر بنشینند؛ از جمله مقامات دولتی، و آن‌وقت توسط خودشان برای آینده سوریه تصمیم‌گیری شود. 
شما سؤال کردید که ما با آمریکایی‌ها در زمینه مسائل هسته‌ای به یک توافقاتی رسیدیم و زندانی‌های دوتابعیتی در ایران وجود دارند. زندانی شدن آنها که ربطی به توافق هسته‌ای نداشته و اتهاماتشان چیز دیگری است. ولی من از این طرف سؤال می‌کنم عده‌ای از ایرانی‌ها در آمریکا زندانی هستند که دقیقا در رابطه با مسائل هسته‌ای در زندان هستند؛ یعنی به‌خاطر تحریمی که بوده و امروز در این توافق با قطعنامه 2231 این تحریم برداشته شده و وقتی این تحریم برداشته می‌شود، ماندن آنها در زندان چه معنایی دارد؟ یعنی بعد از این توافق نخستین سؤال این است که ایرانی‌هایی که به خاطر دور زدن تحریم‌ در زندان به سر می‌برند، برای چه در زندان هستند؟ بلافاصله باید آنها آزاد شوند و اگر آمریکایی‌ها در این زمینه اقدام درست خودشان را انجام دهند و آنها را آزاد کنند حتما فضایی باز می‌شود که ما هم از همه توانمان استفاده کنیم برای کمک به زندانی‌ها در ایران که آنها هم زودتر آزاد شوند. 
 
مساله برجام مساله ایران و آمریکا نیست، مساله برجام یک مساله بین‌المللی است. مساله‌ای است که ایران با شش کشور دنیا صحبت کرده نه فقط با آمریکا و در نهایت برجام در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده است. یعنی در قطعنامه 2231 مورد تایید قرار گرفته است. بنابراین مخالفت با برجام مخالفت با آقای اوباما یا حزب دموکرات یا توافق ایران و آمریکا نیست. مخالفت آنها، مخالفت با یک نهاد بین‌المللی است. 
 
این کلمه شیطان بزرگ برای حالا نیست. این داستان مربوط به سال 1980 می‌شود، یعنی آن زمان بود که امام(ره) این مساله را مطرح کرد. زمانی که آمریکایی‌ها ایران را به دخالت نظامی و حضور نظامی و اشغال نظامی تهدید کردند. امام آن زمان این نکته را مطرح کرد و این حرف‌ها همیشه بوده است. در طول این 37 سال بوده و یک چیز جدید در ایران نیست. ایرانیان به‌طور طبیعی از سیاست‌های ایالات متحده آمریکا در گذشته از زمان دولت مصدق تا کنون ناراحت هستند، به‌خاطر مداخلات آمریکا، به‌خاطر حمایت‌های آمریکا از برخی از کشورهای اشغالگر، به‌خاطر دخالت نظامی، حمایتی که از صدام در جنگ کرد و دلایل مختلف. بنابراین در جنگ بین ایران و عراق، آمریکایی‌ها حمایت کردند از عراق و از صدام. از همه اینها مردم ناراحت و عصبانی هستند. طبیعی است که شعارهایی هم علیه آمریکا داشته باشند. 
 
مردم ایران خواستار این هستند که تنش بین ایران و آمریکا کم شود. از شعارهای انتخاباتی‌ من قبل از اینکه انتخاب شوم، این بود که با دنیا می‌خواهم تعامل سازنده داشته باشم و با کشورهایی که امروز تنش و حتی تخاصم وجود دارد، این تنش یا تخاصم کم شود و ما بتوانیم به یک روابط طبیعی و نرمال نزدیک‌تر شویم. من این نظر را دارم الان هم می‌گویم. به نظر من هم در این 2 سال ایران و آمریکا نزدیک‌تر شدند تا گذشته. به هر حال 2 سال پیش تصور نمی‌شد که دو وزیر ایران و آمریکا ساعت‌ها بنشینند با هم حرف بزنند و مذاکره کنند و به توافق برسند. 
 
پس آیا رئیس‌جمهور ایران و رئیس‌جمهور ایالات متحده ممکن است که الان دست بدهند با هم و سلامی بکنند در سازمان ملل؟ و دقایقی با هم صرف و صحبت بکنند؟ به‌ویژه اینکه هدف اولی را به دست آوردید و پشت سر گذاشتید؟
من فکر می‌کنم شبیه این سوال را پارسال مطرح کردید. پاسخ من این بود که خیلی در ذهن من این حرکات سمبلیک مطرح نیست که به هم برسیم و به هم دست دهیم، یا به هم نرسیم، به هم سلام کنیم و یا به هم نامه بنویسیم. البته نامه می‌نویسیم. گاهی ایشان می‌نویسند و گاهی من می‌نویسم. مهم این است که بین ایران و آمریکا فاصله خیلی زیادی وجود دارد و خیلی مسائل در طول 37 سال گذشته بوده که باید جبران شود. مهم این است که بتوانیم طراحی کنیم چگونه این مسائل را حل و فصل کنیم. چگونه رضایت مردم خودمان را جلب کنیم و چگونه بتوانیم مردم دو کشور نزدیک‌تر بشوند. بحث این نیست که گذشته فراموش بشود، بحث این است که چگونه جبران شود و چگونه به آینده نگاه کنیم. من معتقدم مردم ایران بیشتر می‌خواهند به آینده نگاه کنند تا در گذشته بمانند و این بسیار مهم است. 

ارسال نظر

آخرین اخبار