میدان نقش جهان یکی از بناهای شاخص عصر صفویه است که گرچه جایگاه برگزاری بازی چوگان بوده اما از گذشته‌های دور بسیاری مراسم‌ها و آیین‌ها در آن برگزار می‌شده است؛ اعدام و مجازات محکومان یکی از این مراسم‌ها است.

عکس/ اعدام در میدان نقش‌جهان اصفهان

به گزارش گلستان 24، میدان نقش جهان اصفهان یکی از مهمترین بناهای تاریخی این شهر است که در دوره شاه عباس و جانشینان او محل بازی چوگان، رژه ی ارتش، جشن و آیین‌های همگانی بوده است.

این میدان همچنین به دلیل وسعتش محل برگزاری جمعه بازارهای عظیم و مراسم‌های حکومتی بوده است. نقل است یکی از اولین مراسم رسمی که در این میدان برگزار شده بازگشت پیروزمندانه "امام قلیخان" از فتح جزیره هرمز به پایتخت بوده است.

اعدام و مجازات محکومان نیز یکی دیگر از مراسم‌هایی بوده است که در این محل برگزار‌ می‌شده؛ عکسی که در زیر مشاهده می‌کنید یکی از عکس‌های نادر از شرق شناس امریکایی است که اعدام یک محکوم در میدان نقش جهان و اجتماع مردم برای تماشای آن را نشان می‌دهد.

"هارولد وستون" عکاس امریکایی خالق این تصاویر که حدود یکصد سال قبل به ایران سفر کرده و آن زمان از شهرهایی چون شیراز، کرمان و اصفهان عبور کرده زمانی که در اصفهان به سر می‌برد با اعدام یک محکوم در میدان مهم شهر مواجه می‌شود. دو عکسی که از او برجای مانده یکی صحنه اجتماع مردمی را از نمای باز و دیگری از نمای پایین بالا کشیدن محکوم را نشان می‌دهد. عکس های برجا مانده فاقد توضیحی درباره فرد اعدام شده و علت اعدام او است. فارغ از اعدام، محوطه میدان نقش جهان اصفهان در عصر قاجار نیز در این عکس به خوبی نمایان است.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار