پس از گذشته نزدیک به یک ماه از حادثه منا، سرنوشت دیپلمات سابق ایران در لبنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

ادامه معمای رکن آبادی / رژیم صهیونیستی: گنجی ایرانی در اختیار داریم
پایگاه خبری لبنان ۲۴ در گزارشی به سرنوشت نامعلوم غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان پرداخت.
 
به گزارش گلستان24، این پایگاه در گزارش خود با عنوان "معمای رکن آبادی ادامه دارد ... اسرائیل از گنجی ایرانی و با ارزش خبر می دهد" نوشت:  پس از گذشت حدود یک ماه از حادثه منا که ۲۴ سپتامبر ( ۲ مهر) در منا رخ داد و در پی حادثه ای که خبرگزاری فرانسه آن را "بدترین فاجعه در تاریخ مراسم حج" نامید، مقامات ایران بار دیگر درباره سفیر سابق خود در لبنان سخن گفتند و به دنبال سرنوشت پیچیده وی هستند.
 
معمای رکن آبادی
 
این پایگاه در ادامه گزارش خود نوشت: رکن آبادی، گنجی از اطلاعات بین المللی، به خصوص به علت ارتباطش با حزب الله در زمان حضورش در لبنان محسوب می شود. پس از اینکه برخی رسانه ها خبر فوت وی را منتشر کردند، برادر وی تأکید کرد اطلاعاتی درباره این سفیر سابق که -به شکل رسمی وارد عربستان شده است- در دست نیست؛ مسأله ای که مسئولان حج و زیارت ایران و بعثه حج رهبر انقلاب در مکه نیز به آن اشاره کرده بودند. آخرین تماس با وی در روز عرفه و بطور مشخص از عرفات انجام شده بود؛ بطوریکه وی در برابر ده ها هزار ایرانی و میلیونها بیننده ای که مراسم حج را از طریق تلویزیون مشاهده می کردند، بیانیه پایانی حج را قرائت کرد.
 
حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرده احتمالهای زیادی درباره رکن آبادی مطرح است؛ از جمله ربوده شدن وی در عربستان و انتقالش به فلسطین اشغالی. وی همچنین گفته است تا زمانی که  وزارت خارجه به سرنخ های دقیقی درباره این مسأله نرسد، نمی توان به طور کامل آن را تأیید و یا تکذیب کرد. معاون وزیر خارجه ایران پس از آن نیز در گزارشی اعلام کرد رکن آبادی در حین فاجعه منا از طریق خودروی امداد به بیمارستانی در عربستان منتقل شد.
 
در همین ارتباط، پایگاه لبنان ۲۴ در تماس با سفارت ایران در بیروت،  از این مرکز درباره تصریحات اخیر مقامات این کشور، از جمله علاء الدین بروجردی، رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پرسش کرد. بروجردی با تکذیب فرضیه کشته شدن رکن آبادی گفته بود در صورتی که دولت سعودی نتواند این فرضیه اثبات کند، فرضیه ربوده شدن وی امری قابل پیگیری است.
 
سفارت ایران در گفتگو با "لبنان ۲۴" با اعلام اینکه سخنان بروجردی را در خصوص رکن آبادی تأیید می کند تصریح کرد: برخی شاهدان عینی وی را پس از حادثه زنده مشاهده کرده اند. سفارت ایران همچنین درباره ربوده شدن رکن آبادی و انتقال وی به سرزمین های اشغالی اعلام کرد: تا زمانی که جسد وی یافت نشود، فرضیه ربوده شدن او تا حد زیادی محتمل به نظر می رسد.
 
این پایگاه لبنانی در ادامه گزارش خود تصریح کرد: پس از اینکه روزنامه "یدیعوت آحارونوت" به تازگی مطلبی در خصوص وجود یک گنج ایرانی با ارزش در دستان اسرائیلی ها منتشر کرد، شبکه ایرانی العالم به نقل از برخی تحلیلگران اعلام کرد این خبر،  ربوده شدن رکن آبادی را تفسیر می کند و چه بسا این گنج، همان رکن آبادی باشد. این در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با اعلام اینکه رکن آبادی همچنان مفقود است، ابراز امیدواری کرده است وی سالم به کشور بازگردد.
 
در پایان گزارش پایگاه خبری لبنان ۲۴ آمده است: خبرگزاری فرانسه بر اساس ارقامی که ۳۴ کشور منتشر کرده اند، اعلام کرده است بیش از ۲۱۰۰ نفر در حادثه منا قربانی شده اند. این در حالی است که مقامات سعودی دو روز پس از حادثه از کشته شدن دست کم ۷۶۹ نفر خبر دادند؛ اما ریاض پس از آن هیچ آمار دیگری را از شمار قربانیان، زخمی ها و مفقودان حادثه منتشر نکرد.

ارسال نظر

آخرین اخبار