گاهی فروش یک محصول بسته به شرایط جغرافیایی و اقتصادی آن‌قدر رونق می‌گیرد که باعث شکل‌گیری بازاری بزرگ و مشهور می‌شود.

ماهی فروشان بندترکمن : از این محل جا به نمیشویم
به گزارش گلستان24، شهر ساحلی بندر ترکمن هم از دیرباز بازار ماهی را در خود جای داده است که با توجه به رونق کنونی‌اش آن را می‌توان مهم‌ترین بازار ماهی استان به شمار آورد. قدمت این بازار که در شرق شهر قرار دارد به بیش از ۳۰ سال پیش بر می‌گردد و از آن زمان تا کنون روزانه پذیرای مشتریان زیادی از استان و خارج استان است. گرچه این بازار در قدیم تنها در فصول صید ماهی رونق داشت اما اکنون با وجود استخرهای ماهی پرورشی در استان، در همه فصول پررونق و پرتردد است.
 
ماهی فروشان بندترکمن

با گسترش شهر در سالیان اخیر این بازار به منطقه مسکونی کشیده شد و حال بوی نامطبوع ماهی و تردد بسیار افراد باعث شده است که اهالی اطراف بازار لب به اعتراض بگشایند. این بازار همچنین با توجه به قدمتش استانداردهای لازم از جمله فاضلاب مجزا و سردخانه‌های مورد نیاز را ندارد، البته شهرداری و شورای شهر دوره پیشین بندرترکمن بیکار ننشستند و تصمیم به ساخت مکانی مناسب در خارج از شهر برای جابه جایی بازار ماهی گرفتند و آن را نیز عملی ساختند. به طوری که اکنون ۹۹ درصد ساخت آن بازار انجام شده است؛ اما گویی هنگام ساخت آن بازار با هیچکدام از بازاریان مشورت نشده است و اکنون آنها حاضر نیستند به آنجا بروند.

اهالی بازار ماهی مکان فعلی خود را بسیار مناسب تر می‌دانند

در یک صبحگاه پاییزی پا به بازار ماهی فروشان گذاشتیم. آنچه که در نخستین نگاه به چشم می‌آمد تردد انواع خودرو‌ها خاصه کامیون‌ و وانت به داخل بازار بود. رفته رفته بوی تند ماهی هم تشدید می‌شد. فضایی که شاید برای خریداران و فروشندگان عادی شده باشد اما برای اهالی خانه‌های اطراف آزاردهنده است. اما چرا بازاریان به مکان جدید نمی‌روند؟یکی از فروشندگان در پاسخ به این سؤال به همشهری گفت: بازار ساخته شده به هیچ وجه ماشین رو نیست و بازاریان مجبورند برای بردن ماهی‌ها به داخل کارگر و گاری کرایه کنند که هزینه‌بر است. ضمن این‌که کوچک است و حتی جای چوب زنی هم ندارد. من و هیچکدام از بازاریان حاضر نیستیم به آن بازار نقل مکان کنیم و حتی پیشنهاد داده‌ایم خودمان مکان جدید دیگری را بسازیم که به آنجا برویم اما شهرداری از دادن مجوز لازم به ما خودداری می‌کند.

پس از شنیدن حرف‌های این فروشنده و برخی دیگر از بازاریان که صحبت‌هایی مشابه را مطرح می‌کردند به سراغ رئیس شورای شهر بندر ترکمن رفتیم تا توضیحات وی را درباره این موضوع بشنویم.

«عبدالرشید کم» در گفت و گو با همشهری با اشاره به این‌که بازار ماهی بندرترکمن نیاز کل استان را تامین می‌کند و حتی قیمت روزانه ماهی استان در این بازار مشخص می‌شود گفت: شورای شهر پیشین با توجه به اهمیت این بازار تصمیم گرفت بازاری جدید و استاندارد را در انتهای شهر به سمت جاده گمیشان بسازد. این طرح با مشارکت سرمایه‌گذار و سازمان همیاری شهرداری‌ها ساخته شد و اکنون تقریبا آماده حضور بازاریان است.وی با بیان این‌که بازار جدید در 2 طبقه و شبیه پاساژ ساخته شده است، توضیح داد: این بازار دارای ۱۲۰ مغازه است که ۴۸ درصد آن یعنی ۵۶ مغازه متعلق به شهرداری و همین تعداد نیز سهم سرمایه گذار است و ۴ درصد دیگر هم به سازمان همیاری شهرداری‌ها تعلق دارد.کم افزود: بازار جدید مانند بازار فعلی میدان و مکان چوب زنی ندارد، ولی تهویه و فاضلاب مناسب در آن پیش بینی شده است. با این وجود ماهی‌فروشان این مکان را مناسب فعالیت خود نمی‌دانند و به همین دلیل شهرداری تصمیم به فروش این مجموعه گرفته است. ابتدا باید تکلیف این بازار را مشخص کنیم و پس از فروش کل مجموعه، مجوز لازم را برای ساخت مکان جدید به بازاریان بدهیم.

مناسب‌سازی بازار

رئیس شورای شهر بندرترکمن انتقادات بازاریان را منطقی دانست و گفت: آنها شرایط کار خود را بهتر درک می‌کنند و سازمان شیلات استان نیز با ساخت بازار جدید توسط خودشان موافق است، چون بازاریان تصمیم دارند میگو را نیز وارد بازار خود کنند و این امر نیاز به سردخانه مخصوص دارد و آنها می‌خواهند بازار خود را مدرن و مناسب بسازند. وی در ادامه با اشاره به این‌که برنامه صادر کردن میگو به کشورهای همسایه پیش بینی شده است، افزود: این برنامه نیاز به مکانی مناسب دارد که مجهز و مدرن باشد تا میگوها در آنجا تمیز، بسته بندی، فریز و حمل شود.

کم در پایان با اشاره به این‌که این بازار بخش اقتصادی مهمی برای این شهر به شمار می‌رود، ادامه داد: اکنون برخی بازاریان زمینی را در خارج از شهر خریداری کرده‌اند و منتظر دریافت مجوز شهرداری هستند. امیدواریم آنچه که ساخته می‌شود مناسب با نیازهای استان باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار