سبقت ناگهانی، صدای ناهنجار موتور خودرو، ترمزهای پشت سر هم و حرکت‎های زیگزاگ و مارپیچی، اینجا محل مسابقات رالی نیست، بلکه جاده ناهارخوران گرگان است.

ماجراجویانی که در «ناهارخوران» گرگان جولان می‎دهند

به گزارش گلستان24؛ گرگان است و ناهارخورانش، مردم این شهر، عاشق این بخش از شهرشان هستند و می‎توان گفت، تنها دلخوشی آنان و مسافران این شهر، تفریح در این مسیر سبز و زیباست و نشستن در دو سوی خیابان آن تا لحظه‎ای بیاسایند.

اگر این روزها، نزدیک غروب به این جاده که در قسمت جنوبی این شهر بزرگ قرار دارد، سر بزنید فوج فوج خودروهایی را می‎بینید که در دو طرف این خیابان طولانی پارک کرده‎اند و خانواده‎ها نیز با پهن کردن موکت، پارچه‎ و یا زیلویی، دور هم جمع شده‎اند.

ناهارخوران

در حال حاضر شهرداری گرگان در حال ساخت روگذر بزرگ خیابان «گلشهر» در این مسیر گردشگری است، ترافیک سنگین خودروهای عبوری بیش از گذشته جلوه‎نمایی می‎کند و زمان کندتر از گذشته برای طی این مسیر به سمت ناهارخوران سپری می‎شود.

جدا از وصف این روزهای جاده قدیمی ناهارخوران، یک روی زشت دیگر این جاده هم خودروهایی هستند که با رانندگان جوان خود به واسطه سرعت و سبقت‎های بی‎جا، شرایط ناامن و هولناکی را برای این مسیر به ارمغان آورده‌اند.

کمتر کسی است که در این محور، رانندگی دلهره‎آور این افراد را تجربه نکرده باشد، ماجراجویانی که این جاده را با رالی اشتباه گرفته‎اند و با حرکت‎های خطرناک سعی در تخلیه هیجان خود می‎کنند.

*سلامت رانندگان و عابران محور ناهارخوران در معرض تهدید است

یک شهروند گرگانی که مانند اکثر شهروندان، در این روزهای گرم با خانواده‌اش، در این محور حضور دارد، مهمترین آسیب این جاده را نوع رانندگی افرادی می‎داند که با ترمزهای ناگهانی و سرعت‎های غیرمجاز آرامش را از حاضران در این محور گرفته‎اند.

محمد صالحی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: اکثر این رانندگان جوان هستند و با خودروهای خود یا پدرشان در این مسیر با هم مسابقه می‎دهند و یا زیگزاگی طی طریق‎ می‎کنند که با این حرکت هم خود و هم دیگران را تهدید می‎کنند.

وی ادامه داد: این وضعیت ناهنجار و گوش‎خراش از دور میدان ناهارخوران شروع می‎شود و تا نزدیکی‎های پایان مسیر این بلوار طولانی تداوم می‎یابد.

صالحی تصریح کرد: این شرایط بغرنج حتی در اواخر شب هم وجود دارد و بسیاری از اوقات، همین نوع رانندگی سبب‎ساز حوادث تلخی توام با مرگ سرنشینان خودرو یا عابران این مسیر شده و خانواده‎هایی را داغدار کرده است.

شهروند دیگری که چند لحظه‎ای است به همراه خانواده خود در کنار این جاده نشسته است با تائید وجود این نوع رفتار نادرست در محور ناهارخوران اضافه کرد: اکثر این متخلفان، جوانانی هستند که خودروی پدر خود را گرفته‎اند و به همراه دوستان خود می‎خواهند با بد رانندگی کردن، اظهار وجود کنند.

*والدین اعمال فرزندانشان را کنترل کنند

علی نقاشی ادامه داد: جوانان خطر را نمی‎شناسند و برخی مواقع هم به دلیل آن‎که مسئولیت خانواده‎ای را بر دوش ندارند، درک نمی‎کنند که حرکت اشتباه آنان چه خطراتی را می‎تواند برای خود و دیگران ایجاد کند که در این میان به نظر می‎رسد والدین باید کنترل بیشتری بر اعمال فرزندانشان داشته باشند.

نقاشی بهترین راه را برای جلوگیری از تخلف، استقرار دوربین‎های ترافیکی و گشت مرتب پلیس راهنمایی و رانندگی می‎داند و اعتقاد دارد با کنترل هدفمند می‎توان این وضعیت را از شرایط بد فعلی خارج ساخت.

همچنین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی گلستان با اشاره به حوادث‎ بسیار در مسیر ناهارخوران گفت: نصب دوربین‎های کنترل سرعت در این محور تاثیرگذار است و می‎تواند به عنوان عامل بازدارنده مانع از ماجراجویی برخی رانندگان شود.

علی اصغر مهری در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: معمولا در طول شبانه‎روز امکان کنترل محور ناهارخوران آن هم به طور مستمر وجود ندارد و نصب دوربین‎های کنترل سرعت و کنترل در مرکز مانیتورینگ می‎شود به  کاهش تلفات احتمالی این مسیر کمک بسیاری کرد.

*مصرف مشروبات الکی یکی از عوامل سرعت‎های مرگ‎آور

وی تاکید کرد: یکی از عوامل خطرساز در این مسیر گردشگری، استفاده از مشروبات الکلی توسط برخی از رانندگان است که موجب واکنش‎ و رفتارهای نادرست آنان در هنگام رانندگی و سرعت‎های مرگ‎آور در این محور ییلاقی شده است.

 مهری تصریح کرد: در این مدت از برخی رانندگان خطرساز تست الکل گرفته شده که در مواردی به دلیل مثبت بودن آزمایش در مورد آنها اعمال قانون شد.

به گفته وی برای ساماندهی این مسیر شهرداری نیز باید به کمک نیروی انتظامی بشتابد تا بتوان با مدیریت درست ترافیک و اقدام‎های احتیاطی از بروز برخی حوادث ناگوار در این مسیر پرترافیک است.

مهری خاطرنشان کرد: علاوه بر نیروی انتظامی همه باید برای ساختن مسیری امن در ناهارخوران تلاش کنند، از راننده گرفته تا سرنشین و عابر پیاده و رسانه‎ها، همگی وظیفه دارند، نقش خود را به درستی ایفا کنند.

وی ادامه داد: این تصور که تنها پلیس مسئول ایمن‎سازی این مسیر است و دیگران وظیفه‎ای ندارند، اشتباه است، بلکه هر فرد یا نهادی در جای خود باید به وظایفش آگاهی داشته باشد و آن را انجام دهد.

با همه این تفاسیر، ناهارخوران همچنان در قلمروی رانندگانی قرار دارد که خطرآفرین هستند و هر لحظه ممکن است در این مسیر با ماجراجویانی روبه‎رو شوید که ابراز وجود و تخلیه هیجان خود را در سرعت بالا و حرکات نمایشی انجام می‌دهند، پس مواظب باشید، این مسیر امن نیست./فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار