«باغ‌مزار‌لطفی» درهاله ابهام

لودرهای اوقاف در حالی مشغول خاک برداری درجوار مزار استاد لطفی هستند که قراربود باغ مزار لطفی در این زمین احداث شود ولی حالا درحال تجاری شدن است و احداث این مجموعه فرهنگی تحت شعاع قرارگرفته است.

ساخت مجموعه تجاری در جوار مزار استاد لطفی در گرگان+تصاویر

اردیبهشت‌ماه سال گذشته بود که استاد محمدرضا لطفی در اثر بیماری سرطان از دنیا رفت و طبق وصیت وی، پیکر این نوازنده پیشکسوت و خوش‌نام موسیقی کشور به زادگاهش منتقل و در بافت تاریخی گرگان تدفین شد.

به گزارش گلستان24، روز ۱۵ اردیبهشت و در مراسم تدفین استاد بود که حسن صادقلو، استاندار گلستان از ساخت مجتمع فرهنگی و هنری در جوار مقبره استاد لطفی خبر داد. خبری که در مدت کوتاه و در دیدار اعتراض‌آمیز برخی از گرگان دوستان به بی‌مهری‌های صورت گرفته برای برگزاری مراسم چهلم استاد در صحن علنی شورای اسلامی مرکز استان وارد فاز جدیدی شده و به‌عنوان باغ مزار تغییر نام داد.

مزار استاد لطفی

حالا ۱۸ ماه از آن روزها می‌گذرد و به‌جای این که ساخت باغ مزار آغاز شود شاهدیم که لودر مشغول گودبرداری برای ساخت مجتمع تجاری در جوار مقبره استاد لطفی هستند. مسئله‌ای که یک‌بار دیگر، کم توجهی و بی مهری به این استاد جهانی موسیقی را نمایان کرده و اظهارات ضدونقیض هم خبر از منتفی شدن ساخت مجتمع فرهنگی و هنری و باغ مزار استاد لطفی در گلستان که قرار بود پاتوقی برای هنرمندان و هنر دوستان باشد، می‌دهد.

 

 

پس‌ازآنکه روز چهارشنبه گذشته گودبرداری برای ساخت مجتمع تجاری در محله سبزه مشهد آغاز شد؛ روز جمعه برخی از فرهنگ دوستان نسبت به تجاری‌سازی در مجاورت مزار استاد لطفی اعتراض کردند و شامگاه شنبه برخی از پیشکسوتان و اهالی فرهنگ و هنر در صحن علنی شورا حاضرشده و خواستار توقف ساخت مجتمع تجاری اوقاف گلستان در جوار مقبره استاد و چاره‌اندیشی اعضای شورا شدند.

آمادگی همکاری داشتیم، بودجه یاری نکرد

در پی این اعتراض خبرنگار مهر پیگیر این موضوع از مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان شد و حجت‌الاسلام سید محمد جواد رئوف سیدنژاد دراین باره به خبرنگار ما گفت: ساخت مجتمع تجاری با مجوز از شهرداری گرگان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آغازشده است.

وی با تأکید بر اینکه پیش از آغاز عملیات گودبرداری کلیه مجوزهای لازم اخذشده است، افزود: با توجه به تاکیدهای مقام معظم رهبری و امام راحل موقوفات باید بر نیت واقف و وقف انجام شده باقی بماند.

وی ادامه داد: در جوار مقبره استاد لطفی، وقف منفعتی وجود داشت که می‌بایست درآمد حاصل از آن برای عزاداری امام حسین (ع) هزینه می‌شد.

حجت الاسلام رئوف سیدنژاد اضافه کرد: با توجه به اینکه ملک قبلی از انتفاع خارج شده و امکان بهسازی آن وجود نداشت، با اخذ مجوز لازم ساخت مجتمع تجاری در این ملک آغاز شده تا به نیت واقف عمل شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان با تاکید بر اینکه «ما طبق ضوابط عمل کرده و نمی‌توانیم خارج از ضوابط عمل کنیم»، تصریح کرد: ما آمادگی هر گونه همکاری با شورای اسلامی، شهرداری و شرکت عمران و بهسازی را داشتیم اما بودجه یاری نکرد.

عزم جدی برای همکاری وجود نداشت

در حالی که مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان از آمادگی این دستگاه برای آمادگی برای هرگونه همکاری خبر می‌دهد اما نماینده شرکت عمران و بهسازی در گلستان چنین نظری ندارد. وی که از وجود نامه نگاری‌های مختلف برای تعامل با اداره کل اوقاف گلستان خبرداد حالا معتقد است عزم لازم برای واگذاری این زمین از سوی اداره کل اوقاف وجود نداشته و تمام راه حل‌های ممکن برای این توافق اعلام شده اما مورد موافقت قرار نگرفته است.

حسین کتولی، نماینده شرکت عمران و بهسازی در گلستان دراین باره به خبرنگار مهر گفت: در زمینی در جوار مقبره استاد لطفی با درصد اشغال و تراکم قانونی مجتمع تجاری در حال ساخت است که ساخت باغ مزار و یا مجتمع فرهنگی و هنری را با مشکلات عدیده مواجه کرده است.

 

 

وی ادامه داد: مطابق طرح ۷۰ درصد از زمین ۷۰۰ متری جوار مقبره استاد لطفی در ارتفاع پنج تا ۶ متر بنای تجاری ساخته خواهد شد و در این صورت ساخت باغ مزار استاد لطفی عملاً منتفی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: طرح باغ مزار استاد لطفی به کارفرمایی راه و شهرسازی انجام شده و عمارت اصلی در همین زمین اوقاف پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون جلسات متعدد و نامه نگاری‌های فراوانی از سوی شرکت عمران و بهسازی، اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و شورای اسلامی و همچنین عیسی امامی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی برای واگذاری انجام شد، اما هماهنگی میسر نشد.

کتولی با بیان اینکه عزم جدی برای این واگذاری وجود نداشت، تصریح کرد: تبدیل به احسن، واگذاری زمین معوض، پیشنهاد «پرداخت دو برابری قیمت کارشناسی شده زمین»، تغییر نقشه و طراحی واحدهای تجاری به مالکیت عرصه و عیان در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه  و ... مطرح شد و مکاتبات صورت گرفت.

ظاهراً تصمیم گیری در این خصوص با بنیاد عمران موقوفات است و این نهاد حاضر به همکاری برای ساخت باغ موزه نشده‌اند.

نماینده شرکت عمران و بهسازی در گلستان که حاضر به اعلام قیمتی که به اوقاف پیشنهاد شده بود، نشد، اظهار کرد: ظاهراً تصمیم گیری در این خصوص با بنیاد عمران موقوفات است و این نهاد حاضر به همکاری برای ساخت باغ موزه نشده‌اند.

کتولی افزود: اوقاف گلستان یک فعالیت کاملاً قانونی را آغاز کرده و پروانه ساخت یک بنای تجاری مستقل را به شکل مشارکتی با سرمایه گذار از شهرداری اخذ و عملیات اجرایی آن را از روز چهارشنبه گذشته آغاز کرده است.

به گفته وی در سفر اخیر هیات دولت به گلستان تخصیص اعتبار حدود چهار تا پنج میلیارد تومانی از نهادهای فرهنگی کشور برای اجرای این مهم در بافت تاریخی گرگان اخذ شده بود که قرار بود با مشاوره شرکت عمران و بهسازی اجرایی شود که هم امنون با مشکلات موجود به نظر می‌رسد اراده ای برای پیگیری ساخت باغ  موزه استاد لطفی وجود نداشته باشد.

بی اطلاعی شوراییان از صدور مجوز بنای تجاری

در حالی که نماینده شرکت عمران و بهسازی در گلستان نبودن عزم جدی برای همکاری را مانع اجرای این طرح می‌داند، علیرضا پزشکپور سخنگوی شورا و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی گرگان از واگذاری دو هزار متر زمین از سوی شهرداری برای ساخت باغ موزه در محله سبزه مشهد خبر داد و گفت: قبل از سالگرد درگذشت استاد لطفی جلسه ای با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی شورا، میراث فرهنگی، شهرداری گرگان، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و خانواده استاد در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

 

 

پزشکپور افزود: قرار بود در تابستان سالجاری باغ مزار در سبزه مشهد اجرایی شود که تاکنون محقق نشده است.

وی همچنین از انجام مکاتبه با اداره کل‌های میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی گلستان و شهرداری و سازمان فرهنگی ورزشی برای تعیین تکلیف و نبود پاسخگویی این دستگاه‌ها با وجود گذشت بیش از هفت ماه خبر داد و اضافه کرد: ساخت مجتمع اقتصادی و تجاری با اعتراض شهروندان گرگانی همراه بوده است و ما نیز از اعطای مجوز از سوی شهرداری بی اطلاع بوده‌ایم.

ساخت مجتمع اقتصادی و تجاری با اعتراض شهروندان گرگانی همراه بوده است و شورای شهر نیز از اعطای مجوز از سوی شهرداری بی اطلاع است.

ساخت باغ مزار لطفی مطالبه به حق مردم است

وی ساخت مجتمع فرهنگی و هنری استاد لطفی را از مطالبات به حق مردم گرگان دانست و اظهار کرد: باید تمهیدات لازم برای تحقق آن از سوی شهرداری چاره اندیشی شود.

همانند رئیس کمیسیون فرهنگی و سخنگوی شورا خواستار تمهیدات لازم از سوی شهرداری برای تحقق مطالبه شهروندان گرگانی و ساخت باغ مزار در سبزه مشهد است، رئیس شورای اسلامی شهر گرگان هم بهخبرنگار مهر گفت که باید کلیه تمهیدات برای تملک فضای مورد نیاز برای باغ مزار استاد لطفی صورت پذیرد.

زهرا نورا از توافقات شفاهی در چند جلسه علنی با موضوع باغ مزار خبرداد و با بیان این که این توافقات هنوز تبدیل به مصوبه نشده، گفت: از کمیسیون فرهنگی خواسته شده در یک فوق العاده ابعاد مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

در حالی که به نظر می‌رسد پس از گذشت 18 ماه شورای شهر با کم کاری مصوبه ای برای باغ مزار لطفی تصویب نکرده، نورا گفت: در اولین جلسه هیات رئیسه نیز به موانع و مشکلات موجود برای اجرای باغ مزار موشکافانه مورد بررسی قرار می‌گیرد زیرا معتقدم باغ مزار استاد لطفی یکی از مهم‌ترین موقعیت‌های فرهنگی در استان گلستان است.

اکنون ساخت مجتمع تجاری اوقاف نه تنها ساخت باغ مزار استاد لطفی در بافت تاریخی گرگان را با اما و اگرهایی همراه کرده است، بلکه باززنده سازی محله سبزه مشهد که با مرمت تکایای مذهبی مرکز این محله و تخصیص بودجه‌های ملی آغاز شده، نیز به عنوان یک طرح فرهنگی تحت تأثیر این مجتمع تجاری قرار می‌گیرد.

طرح باززنده سازی محله سبزه مشهد به همراه سه محله تاریخی دیگر، احیای کالبدی و اقتصادی اجتماعی این محلات تاریخی را در بافت قدیم گرگان مد نظر دارد و پروژه مذکور از معدود پروژه‌های در حال اجرا در کشور توسط وزارت راه و شهرسازی است.

 

به اعتقاد منتقدان ساخت بنای تجاری مذکور، مغایر با طرح تهیه شده فرهنگی گردشگری محدوده است و اوقاف باید در راستای منافع شهر تصمیم بهتری در این ارتباط اخذ کند. جمعه گذشته نیز جمعی از شهروندان گرگانی به نشانه اعتراض در محل احداث مجتمع حاضر شدند و صدور بیانیه ای 6 بندی که در رسانه‌های استانی و ملی منتشر شد، خواستار توجه بیشتر اوقاف به مسائل فرهنگی، تعامل با دستگاه‌های استان برای احداث طرح باغ مزار لطفی و همچنین جلوگیری از احداث طرح تجاری در جواز مزار استاد لطفی شدند.

در بند پنجم و ششم این بیانیه آمده است:

از مسئولان محترم اداره کل اوقاف استان گلستان درخواست داریم ساخت این مجتمع در این مرحله متوقف و مذاکرات راهگشا با سایر مسئولان مربوطه برای اتخاذ تصمیمی آینده نگرانه و بهتر مبتنی بر منافع عمومی و مطابق قوانین تا حصول نتیجه و اعلام به مردم ادامه یابد.

همچنین از ارگان‌های مختلف، مدیران کل ارشاد، میراث فرهنگی و راه و شهرسازی استان، شهرداری و شورای اسلامی شهر، عمران و بهسازی شهری و سایر مسئولان مربوطه می‌خواهیم ضمن اعلام صریح و مستند عملکرد سازمان خود در این ارتباط، به وعده‌ها عمل کرده و از توان خود در جهت حل موضوع بهره گیرند تا خدای ناکرده پروژه احیای محله سبزه مشهد به سرافکندگی شهر گرگان و ناتوانی در پاسداشت این امانت ملی تبدیل نشود.

مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار