تلخ است، تلخ، مرگ عزیزانی که در کنار شما، قلب‎های مهربانشان از حرکت باز می‎ایستند و تنها شما در آن لحظات تلخ نظاره‎گر این اتفاق دردناک هستید، لحظاتی که برای هیچ انسانی قابل تحمل نیست.

گلستان و قلب‎هایی که از حرکت باز می‎ایستند

به گزارش گلستان24، صحبت از بیماری‎های قلبی و عروقی است در استانی که طی این سال‎ها، بیشترین مرگ‌ومیر در آن حاصل از این بیماری است و در مقابل مسئولانی که در حوزه بهداشت این استان شمالی تقریبا هیچ برنامه‎ای برای این بیماری خانمان‎برانداز ندارند.

سخنان مدیرکل ثبت احوال گلستان موید این واقعیت است که بیمارهای قلبی همچون گذشته به شدت گلستانی‎ها را تهدید می‎کند و همچنان عامل اصلی راهی شدن هم‎استانی‎های عزیز به دیار باقی است.

*برنامه‎ای برای کاهش مرگ‌ومیر قلبی در گلستان وجود ندارد

علی عادلی در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: با توجه به مرگ ومیر‎های ثبت شده، بیماری‎های قلبی و عروقی در سال جاری رتبه نخست علت مرگ‌و‌میر را در استان به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این نوع بیماری که تقریبا هر سال به عنوان عامل اصلی درگذشت گلستانی‎ها به شمار می‎رود، نارسایی و مشکلات تنفسی نیز از دیگر عوامل فوت شهروندان گلستانی است.

عادلی با اشاره به افزایش مرگ‌ومیر در استان طی سال جاری نسبت به مدت مشابه اذعان کرد: در نیمه نخست امسال چهار هزار و 438 واقعه فوت در گلستان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از 8.9 درصد رشد برخوردار است.

وی ادامه داد: جنسیت فوتی‎های استان 100 زن به ازای 127 مرد است و 49.1 درصد از آمار متوفیان ثبت شده در ادارات ثبت احوال گلستان شهری هستند.

این مسئول گلستانی خاطرنشان کرد: در بازه زمانی یاد شده، 59 درصد از افراد فوتی استان از سن بالای 60 سال برخوردار بوده‎اند.

پیری جامعه گلستان و افزایش بیماری‎های قلبی

عادلی یادآور شد: 60 درصد جمعیت این استان شمالی بالای 60 سال سن است و بیماری قلبی در آن رتبه اول و حوادث رتبه چهارم در وفات را دارا است.

در شرایطی که جمعیت گلستان در حال پیر شدن است و مشکل قلبی نیز با توجه به کهولت سن بیشتر نمود پیدا می‎کند، استان با تهدید جدی در حوزه سلامت روبه‎رو است و باید زنگ خطر را در این عرصه به صدا درآورد.

شاید برخی از این بیماری‎ها با یک آموزش امداد و نجات ساده توسط یکی از اعضای خانواده موجب شود تا این اتفاق بد روی ندهد اما بخشی از تقصیر متوجه مردم این دیار است که چندان به فکر سلامتی خود نیستند و پیگیر این آموزش‎ها برای محله، مدارس و حتی دستگاه اجرایی محل خدمت خود نیستند.

گاهی یک تنفس ساده و اصولی و احیای اولیه می‎‎تواند عزیزترین افراد زندگی شما را از مرگ نجات دهد، در حالی که نسبت به آن آگاهی نداریم و به دنبال آموختن آن نیستیم.

یک پزشک گلستانی با اشاره به انواع بیمارهای قلبی گفت: به محض ظاهر شدن علائم بیماری قلبی باید درمان آن را شروع کرد و نباید آن را به تعویق انداخت.  

*مردم دنبال آموختن کمک‎های اولیه باشند

محمدجواد مقسمی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: اگر قلب رو به نارسایی برود، بیمار ممکن است دچار تنگی تنفس، خستگی، ورم قوزک پا، پا، ران و شکم درد که البته این نارسایی را می‌توان با داروها، تغییر شیوه زندگی، جراحی و در موارد خاص پیوند قلبی کنترل کرد.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه احساس می‎کنید یک حمله قلبی به شما دست داده، فورا به اورژانس زنگ بزنید و این نکته را فراموش نکنید که در این لحظه، هیچ‎گاه نباید خودتان رانندگی کنید تا به اورژانس بروید.

مقسمی با اشاره داروها به عنوان مهم‎ترین مسیر درمان بیماری های قلبی یادآور شد: داروها نقش اساسی در درمان بیماری های قلبی دارند. برخی داروها کاهش‌دهنده فشار خون، ضربان قلب و میزان کلسترول خون به شمار می‎روند.

وی یادآور شد: برخی داروها می‌توانند ضربان غیرعادی قلب را کنترل کنند و از تشکیل لخته خونی جلوگیری کند و حتی برای بیمارانی که دچار نارسایی قلبی می‌باشند، داروهایی وجود دارد که توانایی پمپاژ کردن قلب را بهبود می‌بخشند.

رئیس سابق مرکز فوریت‎های پزشکی استان گلستان با اشاره به امداد نجات اولیه برای کمک به بیماران قلبی که دچار ایست

قلبی شده‎اند، افزود: ابتدا باید نشانه‎های حمله  قلبی را باید بدانیم که عبارتند از درد مزمن و پایدار قفسه‌ی سینه که اغلب به شکل احساس سنگینی در قفسه سینه نمایان می‌شود.

مقسمی اضافه کرد: گسترش درد به سمت، فک، گردن و دست‌ها، تنگی نفس، احساس ناراحتی در ناحیه شکم، مانند سوء هاضمه، از حال رفتن بی‌مقدمه فرد، خاکستری شدن پوست یا آبی شدن لب‌ها، ضربان سریع و ضعیف که ممکن است نامنظم نیز باشد، عرق زیاد و سرد شدن پوست، نفس نفس زدن که نشان می‎دهد فرد حس می‌کند هوا کم است و تهوع از دیگر نشانه‎های حمله قلبی است.

وی ادامه داد: در مواجهه با این بیماران در هنگام حمله قلبی، بیمار را در حالت نیمه خوابیده شبیه به حرف «w» قرار داده و به عبارت دیگر پشت بیمار زاویه 75 درجه با زمین بسازد و زانوها در حالت جمع شده باشند.

*متولیان سلامتی مردم گلستان بیمارهای قلبی را جدی بگیرند

مقسمی متذکر شد: سریعا برای کمک با اورژانس تماس بگیرید و یک قرص آسپرین 300 میلی‌گرم به بیمار بدهید و از او بخواهید به آهستگی آن را بجود، البته اگر بیمار به این دارو حساسیت قبلی ندارد و قرص دیگری برای بیماری قلبی استفاده نمی‌کند.

وی اضافه کرد: چنانچه بیمار قرص یا اسپری خاصی برای بیماری قلبی‎اش دارد، به او کمک کنید که از آن استفاده کند و سپس به طور مرتب تنفس و ضربان قلب بیمار را تا رسیدن اورژانس ثبت کنید. 

آن چه بیان شد نگاهی به جدی‎ترین خطری است که سلامتی گلستانی‎ها را تهدید می‎کند اما انتظاری که از دانشگاه علوم پزشکی و زیر مجموعه آن، مرکز بهداشت استان، به عنوان متولیان سلامتی مردم استان می‎رود، آن است که برنامه‎ای مبتنی بر آموزش، فرهنگ‎سازی، پیشگیری و درمان تدوین کنند، وگرنه نظام سلامتی که بدون توجه کافی به این‎گونه موضوعات مهم، بیشترین توجه خود را به تقویت بالای مالی پزشکان و دیگر نیروهایش می‎کند، نمی‎تواند باب میل مردمش باشد./فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار