۸ سال گذشت اما...؛

استان گلستان با داشتن بیش از 100 کیلومتر ار سواحل زیبای خلیج خزر تنها استان شمالی کشور است که کمترین سهمی از بنادر کشتیرانی ندارد.

گمیشان در حسرت شنیدن سوت کشتی هاست+عکس

به گزارش گلستان24، بندر خواجه نفس  با 176 هکتار مساحت یگانه بندر تجاری استان گلستان محسوب می‎شود در حدود هشت سال قبل بود که برای اولین بارخبر احداث تنها بندر تجاری استان در خواجه نفس اعلام شد، انتشار این خبر بارقه های امید را در دل مردم منطقه و استان روشن کرد.نگاه مسئولان استانی به این پروژه هم امید ها را افزایش داد.اما اکنون پس از گذشت هشت سال از تاریخ تصویب آن هنوز هم بلاتکلیفی این طرح مردم منطقه را نگران کرده است.شاید می توان گفت بندر خواجه نفس و پتروشیمی گلستان تقریبا هم سن و سالند(از نظر کلنگ زنی)

اگر به عقب برگردیم یادمان هست که مسئولین گفته بودند با ایجاد این بندر برای هزار نفر اشتغال مستقیم و برای شش هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد شدقرار بود تا پایان سال 90 فاز نخست بندر به‎بهره‎برداری ‎رسد و اولین کشتی به بندر خواجه‎نفس ‎آید ولی  هنوز هم صدای بوق هیچ کشتی‎ای در بندر خواجه نفس گلستان  نمی پیچد.

ساخت این بندر در زمان برنامه چهارم توسعه کلنگ‎زنی شد و قرار بود تا پس از 30 ماه نخستین اسکله این بندر به‎بهره‎برداری برسد و با گذشت چهار سال با اتمام ساخت این بندر، نخستین بندر با همت بخش خصوصی به مدار تجارت کشور وارد ‎شود.

امسال هم همانند سالهای قبل درحال گذر است اما صدای بوق هیچ کشتی‎ای در این بندر نپیچید؛ زیرا هنوز عملیات زیرسازی این بندر تکمیل نشده و کاری که وعده اتمام آن نهایتا تا 4 سال داده شده بود پس از 8 سال هنوز به نتیجه نرسیده بود؛ در صورتی‎که فرمانداری وقت این استان از سرکشی هفتگی به این پروژه و گزارش عملکرد آن خبر داده و گفته بود که در صورت مشاهده تاخیر و تعلل در کار، مراتب به نهادهای مرتبت گزارش می‎شود درحالی‎که هیچ گزارشی از تاخیر چند ساله به گوش هیچ نهادی نرسید.

دولت سرمایه‎ای برای سرمایه‎گذاری در بنادر ندارد؛باید بخش خصوصی ورود کند .

چندی پیش الله یار اسعدی مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان با اشاره به اینکه بندرسازی یک صنعت گران است و برای هر مترمربع بندرسازی 15 الی 20 میلیون تومان اعتبار نیاز است ، به مارین تایمز گفته بود: دولت سرمایه‎ای برای سرمایه‎گذاری در بنادر ندارد؛ لذا بخش خصوصی باید ورود کند .

وی یادآور شد: لایروبی در دنیا هفت تا 9 دلار هزینه دارد که میلیون‎ها مترمکعب باید لایروبی شود تا کشتی پهلو بگیرد، دولت سرمایه ندارد که در این راستا هزینه کند؛ لذا بخش خصوصی باید در این زمینه ایفای نقش کند .

به گفته برخی کارشناسان، بندر خواجه نفس و احیای آن از جمله وعده‎هایی بوده است که در ماه‎های گذشته از طرف مسؤولان استانی و شهرستانی به کرات مطرح شده است.

همدلی و هم زبانی کلیه مسئولین استانی برای این هدف مقدس

دکتر صادقلو بنا به دعوت شرکت سرمایه گذاری ایرانیان، ضمن حضور در جلسه ای پیرامون آخرین وضعیت اجرایی پروژه بندر خواجه نفس، با مسئولین این پروژه دیدار و گفتگو کرد.

در این جلسه که مسئولین شرکت سرمایه گذاری ایرانیان و مجری پروژه بندر خواجه نفس حضور داشتند، طرفین به تبادل نظر پیرامون آخرین وضعیت اجرایی و مشکلات موجود پرداخته و راه کارهایی را برای تسریع در اجرای کامل پروژه اتخاذ نمودند.

دکتر صادقلو ضمن برشمردن تلاشهای صورت گرفته در راستای ادبیات دولت تدبیر و امید در استان، به تشریح اهمیت توسعه استان و ایجاد اشتغال در آن پرداخت و بر همدلی و هم زبانی کلیه مسئولین استانی در این هدف مقدس تأکید کرد.

مسئولین شرکت سرمایه گذاری ایرانیان ضمن تأکید بر اهمیت نقش بندر خواجه نفس در تحول و توسعه استان به ویژه منطقه آزاد تجاری و اقتصادی اینچه برون، از اهتمام و جدیت معاونت برنامه ریزی استانداری در حمایت از این پروژه تشکر و قدردانی کردند.

در خاتمه طرفین بر تنظیم جدول زمانی مشخص و تفکیک نمودن مسئولیت طرفین در حمایت و اجرای پروژه تأکید و برخی از مشکلات و راه های برطرف نمودن آنها را احصاء کردند.

بندر درحال احداث خواجه نفس در آستانه تحولی جدید است

مدیر امور زیربنایی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور چندی پیش به ساحل گمیشان گفت: بندر درحال احداث خواجه نفس در آستانه تحولی جدید است و توسعه بنادر موجب توسعه اقتصادی شهرهای ساحلی خواهد شد.

مدیر امور زیربنایی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور دربازدید از بندرخواجه نفس وبندر تجاری سبز خزر گمیشان و طرح های توسعه ای در حال اجرا با اشاره به ضرورت توسعه این بندر بر اساس سند چشم انداز افزود : بندر درحال احداث خواجه نفس در آستانه تحولی جدید است و توسعه بنادر موجب توسعه اقتصادی شهرهای ساحلی خواهد شد.وی تاکید نمود: با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های فراوان دریا، توسعه شهرستان باید در اولویت قرار گیرد.

سوالی که اینجا مطرح می شود اینست که چه کسی از دل خواجه نفسی ها خبر دارد؟ مردم این منطقه که روزیشان از طریق دریا می گذرد و به وعده های مسئولین دل بسته بودند حال همچنان چشم به تحول این بندر خواجه نفس هستند. هر حرکتی چه کوچک و چه بزرگ،هر بازدیدی که توسط مسئولین استانی و کشوری از این بندر انجام می شود امیدها را زنده می کند ولی پس از چندی می بینند خبری نیست از تحول .

حال با این اوصاف،بنا به گفته مسئولین دولت تدبیر وامید باید در آینده نزدیک به احیای آن امیدوار بود، زیرا این بندر به یک شرکت خصوصی دیگر واگذار شده است.تنها چیزی که می شود گفت خدا کند بندر خواجه نفس مجددا به سرنوشت 8 سال گذشته خود دچار نشود و بتواند از کما خارج شود مساله‎ای است که به نظارت دقیق دولت، نوع عملکرد، وفای به عهد و چگونگی طرح‎های اجرایی بخش خصوصی و گذشت زمان مشروط است.

انتهای پیام/کاسب امین

ارسال نظر

آخرین اخبار