توزیع نامناسب سبد کالا که از کلیدهای دولت یازدهم است باوجود صف‌های طولانی و تحقیرکننده باعث ناراحتی مردم شده است.

دولت تدبیرو امید چاره ای بیندیشد/توزیع نامناسب سبد کالا

 از 13 بهمن‌ماه سال 92 توزیع اول سبد کالایی در سراسر کشور آغاز شد، اقدامی که دكتر حسن روحانی از زمان تبلیغات انتخاباتی وعده‌اش را داده بود و در واکنش به سؤالات پيرامون سرنوشت یارانه نقدی در صورت رياست جمهوري وي، اعلام كرده بود: " ضمن حفظ يارانه نقدي، باید سبد کالایی هم برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفت."

به گزارش گلستان 24، سبد کالای دولت در قالب 10 کیلوگرم برنج، یک شانه تخم‌مرغ، دو بطری روغن و دو بسته پنیر آغازشده و بر اساس وزارت صنعت و تجارت، تا پايان سال توزيع آن برای مشمولان ادامه دارد.

اما کمبود مراکز توزیع اين سبد كالايي و سیاست‌های نادرست، موجب صف‌های مردمی مقابل مراكز عرضه آن شده، اتفاقی که یکی از آسیب‌های دولت قبل در توزیع اقلام مشمول تنظيم بازار محسوب می‌شد و اين بار دولت روحاني هم گرفتار همين مشكل شد. صف‌هایی که بی‌شک شأن و منزلت شهروندان را برای دریافت چند قلم كالا خدشه‌دار کرده و تصاوير آن بازخورد مناسبي ندارد.

توزیع سبد کالا در چهار نقطه شهر گالیکش زیر نظر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می‌گیرد.

از این مراکز سه مرکز در خیابان اصلی و بین‌المللی گالیکش قرار دارد که منظر بسیار بدی برای مردم شهر گالیکش ایجاد کرده است و یک مرکز نیز در خیابان گلزار شهدا دایر شده است.

ازدحام مردم باعث شده تا دیگر مغازه داران و موسسات شهر گالیکش که در مجاورت این مراکز هستند با مشکلاتی روبرو شده و گلایه مند باشند.

این در حالی است که برخی گزارش‌ها از بی‌نظمی یکی از این مراکز حكايت دارد، ضمن اينكه اختلال در سامانه الکترونیکی که باید کارت ملی و عابر بانک مشمولان سبد کالا را با آن مطابقت داد، زمان انتظار مردم در صف‌ها را بیشتر کرده است.

نحوه توزیع سبد کالا در دولت تدبیر و امید مخالفانی را داشته است. صف‌های طولانی برای دریافت این کالاها که بدون رعایت کرامت و شأن افراد شکیل می‌شود، در نقاط مختلف ایران به معضلی جدی برای مردم تبدیل‌شده است به‌طوری‌که با دیدن هر تجمعی به جرت می‌توان گفت که سبد کالا در آنجا توزیع می‌شود.

یکی از شهروندان گالیکشی که برای دریافت سبد کالا مراجعه کرده است می‌گوید: قرار گرفتن در صف توزیع سبد کالا حس بسیار ناخوشایندی دارد که می‌توان از نگاه دیگران درک کرد، این صف‌ها به‌منزله عدم رعایت حرمت و شأن مردم است.

وی با اشاره به این مطلب که ایجاد تبعیض در میان اقشار مختلف مردم را می‌توان مهم‌ترین ایراد وارد بر این سیستم توزیع سبد کالا دانست گفت: محتوای سبد کالایی دولت چیز خاصی نیست و ارزش ریالی آن‌هم قیمت چندانی ندارد، موضوعی که سبب شده تا مردم این‌چنین نسبت به آن حساس شوند، همین تبعیض میان مردم است.

یکی دیگر از شهروندان گالیکشی نیز به نیلکوه گفت: می‌توان این طرح را پایین آوردن شخصیت افراد در ایران نامید، در دولت نهم و دهم برای مردم ارزش قائل بودند و این‌گونه مردم آواره صف‌های طولانی نمی‌شدند و اگر طرح یا کمکی بود به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شد و مردم را رسوا نمی‌کردند.

پیرمردی که از روستاهای کوهستانی گالیکش با طی مسافت طولانی برای دریافت سبد کالا آمده بود، گفت: من دیروز هم برای دریافت سبد کالا آمده‌ام ولی متأسفانه موفق به دریافت سبد کالای خود نشده‌ام و برای دومین بار امروز آمده‌ام که همان‌طور که می‌بینید از ساعت 8 صبح تا 11 اینجا بوده‌ام و تابه‌حال چیزی هم دریافت نکرده‌ایم.

یکی دیگر از شهروندان نیز به نیلکوه گفت: مردم از مسئولان توقع رسیدگی به این مشکل رادارند. اگر وضع به همین روال باشد برای افراد مسن که شامل تعداد زیادی از مشمولان می‌شود دریافت سبد کالا بسیار مشکل خواهد بود.

وی افزود: تاریخ انقضا مرغ‌های توزیع‌شده یک ماه دیگر است و این می‌تواند مشکلاتی برای مردم ایجاد کند.

از زمان مطرح‌شدن توزیع سبد کالا مخالفت‌ها و موافقت‌های زیادی با آن صورت گرفت، اما دولت همچنان از آن حمایت کرد و آن را برای کمک به اقشار نیازمند مؤثر دانست.

آیا شیوه توزیع سبد کالا به همین منوال ادامه خواهد داشت؟

tnmskbg 1

tnmskbg 1

tnmskbg 1

tnmskbg 1

 انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار