جلسه نقد کتاب «سربازان هخامنشی» عباسعلی آغویی با حضور مدیرکل اداره کتابخانه های عمومی استان گلستان در شهرستان علی آباد کتول برگزار شد.

«سربازان هخامنشی» زیر ذره بین نقد در علی آباد کتول+ تصاویر

به گزارش گلستان24، در این جلسه که تجری مفرد فرماندار، دلم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیلم رئیس اداره کتابخانه ها و جمعی از نویسندگان علی آباد کتول نیز حضور داشتند، جلد اول کتاب «سربازان هخامنشی» عباسعلی آغویی از نویسندگان این شهرستان زیر ذره بین نقد منتقدان قرار گرفت.

حال نامساعد کتابخوانی در ایران

رضا قوانلو مدیر کل کتابخانه های گلستان در آغاز این جلسه، حال نشر و کتابت و کتابخوانی را در ایران نامساعد توصیف کرد و گفت: متاسفانه سرانه مطالعه در ایران تنها 15 دقیقه است و در چنین شرایطی باید همه ی مسئولان و مردم همکاری برای رشد کتاب و کتابخوانی در کشور تلاش کنند.

وی با باین اینکه دولت نسبت به مقوله کتاب و کتابخوانی اهتمام خاصی دارد، اظهار کرد: امسال جلسات نقد کتاب و نشست کتابخوان در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در شهرستان ها گلستان قوت گرفته است و 28 آبان جاری نیز اولین نشست کتابخوان در علی آباد کتول برگزار می شود.

قوانلو در ادامه با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی از 24 تا 30 آبان ماه، تصریح کرد: برنامه های متنوعی از جمله گلریزان کتاب، نشست کتابخوان، نقد کتاب و ‌افتتاح کتابخانه های روستایی برای هفته کتابخوانی در استان پیش بینی شده است.

وی همچنین از ادارات و دستگاه های اداری خواست تا با اهداء کتاب های کتابخانه های خود که درقفسه بایگانی ها خاک می خورند، در این طرح ارزشمند شرکت کنند تا دیگران از این کتاب ها بهره ببرند.

بانک اطلاعاتی از نویسندگان بومی تهیه شود

احمد تجری مفرد فرماندار علی آبادکتول نیز در این جلسه با بیان اینکه نویسندگان ارزشمندی در این شهرستان زندگی می کنند، تاکید کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن کتابخانه های علی آباد کتول، از نویسندگان و نخبگان شهرستان بانک اطلاعاتی تهیه کنند تا بتوانیم در مواقع لزوم از توانمندی آن ها برای رشد فرهنگی و اجتماعی شهرستان بهره بگیریم.

تجری مفرد همچنین برگزاری همایش ها و جلسات با نوجوانان و جوانان را در راستای پرورش استعداد ها و شکوفایی نبوغ آن ها را از آن ادارات خواستار شد.

وی نقد را ابزاری ارزشمند برای یافتن ایرادات و اصلاح کار دانست و تاکید کرد: نقد باید منصفانه باشد و ما را به راه درست هدایت کند تا زمینه ساز رشد و پیشرفت شود.

فرماندار علی آباد کتول در پایان سخنان خود از خریداری 20 جلد کتاب «سربازان هخامنشی» خبر داد و متذکر شد: نداشتن سرمایه ی کافی برای چاپ و انتشار کتاب یکی از مشکلات نویسندگان است و باید از نویسندگان برای تامین هزینه ها در این زمینه، حمایت های مادی و معنوی انجام شود.

بعد از صحبت های مدیر کل کتابخانه های استان و فرماندار علی آباد کتول نوبت به عباسعلی آغویی نویسنده کتاب «سربازان هخامنشی» رسید تا درباره کتاب خود صحبت کند.

«سربازان هخامنشی» تلفیلی از تاریخ و تخیل است

وی گفت: در این کتاب تلاش کرده ام استعدادها و سرمایه های گذشتگان را که برای ما به ارث گذاشته اند را از تلفیق تاریخ و تخیل به آیندگان انتقال دهم که در اینجا کوه دماوند نماد هر یک از ما انسان ها است و چیزی که از آن خارج می شود یعنی اندیشه و عمل ما و آسمان نیز نماد آینده است، که به سمت آن در حرکت هستیم.

آغویی با تاکید بر اینکه همه ی ما وظیفه داریم میراث گذشتگان را به آیندگان منتقل کنیم، گفت: این کتاب به آرزوهای یک ملت کمالجو پرداخته است و جلد دوم این کتاب نیز تا قبل از نمایشگاه کتاب منتشر خواهد شد.

بعد از صحبت های آغویی، نوبت نقادان «سربازان هخامنشی» رسید که مشخص نبودن گروه سنی مخاطبان کتاب، نداشتن پانوشت، اشتباهات متعدد تایپی، تناقض در گفتار نویسنده در برخی قسمت ها و لزوم ویراستاری مجدد، عدم رعایت اصالت تاریخی و همچنین استفاده از نشانه های نژادپرستی و نمادگرایی نامناسب کتاب از چشم آن ها دور نماند و به عنوان نقد های وارده و همچنین توصیف جزئیات و تخیل قوی نیز از نقاط مثبت آن مطرح شد.

انتهای پیام/زرین نامه

ارسال نظر

آخرین اخبار