واقعه ۵آذر گرگان ثبت ملی شود

قیام ۵آذر مردم گرگان یکی از وقایع تاثیر گذار در شکل گیری انقلاب اسلامی بود که متاسفانه به دلیل بی توجهی ها اکنون رو به فراموشی است و نیاز است در درجه اول ثبت ملی شود.

فیلم قیام مردم گرگان ساخته می‌شود

به گزارش گلستان24،واقعه ۵آذر گرگان یکی از رویدادهای مهم انقلابی مردم استان گلستان است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام جمهوری اسلامی رخ داد. در این واقعه که چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اتفاق افتاد مردم شهرستان گرگان، در اعتراض به حکومت شاهنشاهی به خیابان ها آمدند و علیه این رژیم تظاهرات کردند. اما ماموران ژاندارمری با گلوله به استقبال مردم آمدند و ده ها تن از جوانان و مردم انقلابی را به خاک خون کشیدند که منجر به شهادت ۱۴ نفر شد.

اکنون سال ها از واقعه ۵آذر گرگان که نماد بصیرت و ولایت مداری مردم منطقه به شمار می رود می گذرد ولی تا کنون اقدامی در خور این رویداد مهم از سوی مسئولان استان گلستان انجام نشده تا این رخداد مهم انقلابی زنده بماند و به نسل جوان هم منتقل شود. امروز در حالی جوانان استان از جزئیات این حادثه بی خبرند که یک بیمارستان و خیابانی که در آن حادثه ۵آذر رخ داد به این اسم نام گذاری شده ولی کسی نمی داند دلیل این نام گذاری چه است.

غلامرضا خارکوهی محقق و تاریخ نگار گلستانی در مورد ویژگی های قیام پنج آذر مردم گرگان در نشست صبح پنجشنبه با رسانه ها گفت: اولین ویژگی این قیام این است که در مقطعی اتفاق افتاد که مطبوعات در تحصن بودند و اطلاع رسانی بسیار ناچیز بود؛ صرفا بچه های انقلابی از طریق اعلامیه با خبرمی شدند و اعتصاب ۶۰ روزه مطبوعات بود لذا خبر از طریق رسانه های عمومی  و حتی از طریق رادیو اعلام نشد.

خارکوهی افزود: نکته دیگر مذهبی بودن این واقعه است؛ در ۲۹ آبان همان سال به حرم امام رضا حمله شد و در شهر مشهد کشت و کشتاری اتفاق افتاد و عده ای به شهادت رسیدند. به همین دلیل از سراسر استان مانند بندر گز و کردکوی گرفته تا علی آباد برای راهپیمایی و قیام به گرگان آمدند و بزرگترین راهپیمایی آن زمان بود.

وی افزود: طبق گفته شهربانی آن زمان سه هزار نفر، جمعیت شرکت کننده در قیام بود؛ این حادثه در سطح کشور جزو وقایع بزرگ است ولی شناخته شده نیست، چون اطلاع رسانی خوبی صورت نگرفته است.

واقعه ۵آذر گرگان ثبت ملی شود

خارکوهی افزود: ما در سال ۸۹ یک نامه به مقام معظم رهبری نوشتیم و سال ۹۲ به رئیس جمهور هم نامه زدیم. خواسته ما و خانواده شهدا این است که این تاریخ ثبت ملی شود و در کتاب های آموزش و پرورش و کتب دانشگاهی نیز مکتوب شوذ.

وی تصریح کرد: دستگاه های اجرایی و ارشاد با همکاری یکدیگر یک مراسم در خور شهیدان برگزار کنند.

در ادامه، علی اصغرفاضلی سرپرست بنیاد شهید امور ایثارگران استان گلستان در رابطه با اقدامات انجام شده برای معرفی این قیام گفت: در راستای این موضوع دستگاه های اجرایی کل استان باید احساس مسئولیت کنند و فقط بحث بنیاد مطرح نیست.

 

 

فاضلی افزود: مراسمی در میدان سرخواجه تدارک دیده شده است، نامگذاری یک مکان فرهنگی در دستور کار قرارگرفته است و به دنبال ثبت به عنوان روز ملی با توجه به تبصره و ماده هستیم.

وی تصریح کرد: همچنین طراحی یک سایت و پورتال و طراحی یک اپلیکیشن موبایل همانطور که برای سرداران شهید انجام دادیم برای شهدای پنج آذر هم انجام می دهیم.

فاضلی افزود: شورای عالی ترویج شهادت و ایثار که رئیس جمهور، رئیس این شورا در کشور، استاندار مسئول استانی این شورا و رئیس بنیاد شهید هم دبیر آن است، اولین اقدام را ثبت ملی پنج آذر مد نظر قرار داده است.

فیلم واقعه ۵آذر ساخته می شود

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران گلستان افزود: ما در حال حاضر یک خیابان و بیمارستان به نام این روز داریم و تصمیم داریم برای آشنایی بیشتر جوانان یک فیلم فاخر و در شان این شهیدان با همکاری صدا و سیما ساخته شود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه با بیان این که پیگیری ها برای ثبت ملی ۵ آذر همچنان ادامه دارد، گفت: سال های گذشته در برخی نطق های نزدیک به تاریخ پنج آذر به اهمیت این روز اشاره کرده ام.

حجت الاسلام سید علی طاهری افزود: سال گذشته که دیدیم نطق ها اثری نداشت نامه ای به  رئیس شورای فرهنگی عمومی، حجت الاسلام شاهمرادی نوشتم و شخصا نامه را تحویل دادم، اما در جواب این مسئله مطرح شد که در سطح کشور ما قیام های مشابهی داشته ایم و نمی توانیم همه آنها را ثبت ملی کنیم.

وی افزود: قرار بر این شد شخصا در شورای فرهنگی شرکت کنم و بار دیگر این مسئله را مطرح کنم. ما در تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم قیام هایی که در سطح کشور اتفاق افتاده از نظر تعداد شهید از قیام پنج آذر گرگان برتر نیست.

وی بیان کرد: در سفری که کمیسیون فرهنگی مجلس به استان گلستان داشتند و در جلسه فرهنگی عمومی استان که با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی برگزار شد، دو تقاضا مطرح کردیم؛ اولی ثبت ملی این تاریخ و مورد بعدی دیدار مردم شهر گرگان با مقام معظم رهبری بود.

/مهر

ارسال نظر

  • گرگاندوستان
    0

    با سلام و احترام
    لطفا لینک زیر را منتشر کنید

    http://gorgandoostan.ir/shownews.aspx?nid=263

آخرین اخبار