مرتضی جمشیدی؛

تجمع 20 میلیون انسان مصمم و پر شور از مذاهب و ملیت های متنوع مظهر آغاز تمدن نوین اسلامی در سراسر جهان را به همراه دارد.

پیاده روی اربعین بازی تاج و تخت نیست

 گلستان24-مرتضی جمشیدی: در سفری که رئیس جمهور روسیه در سال 86 به تهران داشت دیداری با مقام معظم رهبری شکل می گیرد. پوتین پس از بازگشت به مسکو در پاسخ به خبرنگاری در مورد نتایج دیدارش با رهبری ایران پاسخ می دهد: من مسیح را ندیده ام اما تمام ویژگی های وی را در کتاب ها خوانده ام. تمام آنچه که در کتاب ها در مورد حضرت مسیح خوانده بودم را در وجود رهبر ایران به وضوح دیدم.

چطور ممکن است برای یک چهره سیاسی سرشناس بین المللی که از نظر دینی کمونیست است و مطالعاتی در مورد مسیحیت دارد، چهره یک مبارز انقلابی و مکتبی در حکم حضرت مسیح قرار بگیرد؟ پوتین کمونیستی است که به خداوند هم اعتقاد دارد. اعتقاد او به خداوند طبق اظهار خودش از سال 1993 و پس از حادثه تصادف همسرش شکل می گیرد. با این حال به نظر می رسد بر اساس فطرت انسانی، گرایش به ویژگی های پسندیده و جذب شدن به انسان های پاک سرشت یک سنت فراگیر باشد.

این سنت هنگامی که انسان ها با چهره های نورانی، منصف و عادل برخورد می کنند یا سرگذشت آنها را در کتاب ها مطالعه می کنند به صورت آشکار در ذهن و قلب آنها به غلیان در می آید. حرارتی که محبت امام حسین علیه السلام در قلوب مشتاقان خویش ایجاد می کند نیز از همین جنس است. قلب های پاک زمانی که جریان عاشورا و حوادث مرتبط با آن را بدون واسطه و همان گونه که هست مطالعه می کنند، ناخودگاه در جذبه ای آسمانی قرار گرفته و خود را بخشی از حرکت عظیم ظلم ستیزانه امام حسین (ع) به شمار می آورند؛ نسبت به جریان سلطه یزید احساس انزجار پیدا می کنند و برای تحقق زمینه جلوگیری از تکرار چنین ظلم هایی مهیا می شوند.

این فرایند تنها به این علت روی می دهد که مخاطبان نسبت به حقانیت جریان مورد نظر خود اطمینان پیدا می کنند. اعتمادی که موجب شده است طبق گزارش های اعلام شده در مراسم پیاده روی اربعین 1394 بیش از 100 ملیت موکب های پذیرایی از زوار در طول مسیر پیاده روی نجف تا کربلا برپا کرده اند.

یکی از زوار سال گذشته اربعین که از اهل تسنن است می گوید: «من آماده ‌ام در راهپیمایی اربعین که به آمریکا و همپیمانانش بگویم ما پیرو سنت رسول خدا هستیم وهمانند برادران شیعه خود،اهلبیت ‌مان امام حسین (ع) را دوست داریم؛ماداعش را دشمن اهلسنت می ‌دانیم و معتقدیم که این تروریست ‌ها می ‌خواهند،تروریسم را به اهل سنت نسبت بدهند.» کشیش مسیحی اهل عراق در پیاده روی اربعین می گوید: «مسیحیان عراق همانند مسلمانان در مصیبت حسین بن علی (ع) عزادار هستند.»

تجمع 20 میلیون انسان مصمم و پر شور از مذاهب و ملیت های متنوع مظهر آغاز تمدن نوین اسلامی در سراسر جهان را به همراه دارد. در این تمدن پزهای روشنفکری مدرنیته مفهومی ندارد. در اجتماع اربعین تلاش های رسانه ای بیگانه برای ایجاد اختلاف های قومی و مذهبی کارکرد خود را از دست می دهد. زیرا جنس حادثه عاشورا اختلاف را نمی پذیرد. در میان شهدای کربلا چهره وهب مسیحی می درخشد. زهیر با گرایش سیاسی عثمانی به جمع یاران امام حسین (ع) می پیوندد. پر واضح است در چنین شرایطی، پس از گذشت قرنها همچنان اتحاد انسانی در دفاع از حق بر مبنای حادثه عاشورا پا بر جا باشد.

این رویداد در تاریخ واقعی جهان بی نظیر است. اگر چه انسان مادی گرای غربی برای ایجاد انحراف در افکار عمومی در تاریخ مجازی چنین فرایندهایی را طراحی کرده است اما تمام هزینه های سرسام آور هالیوود برای مصادره کردن سپاه های میلیونی انسان ها به سود خود، با نمایش واقعی سپاه اربعین هدر می رود. سپاه آراگونِ پیتر جکسون در ارباب حلقه ها و اتحاد جماهیر مختلف برای مقابله با زمستان طولانی در بازی تاج و تختِ بنیاف و وایس همگی زاییده ذهن های رمان نویسان است در حالی که رمان اربعین بر اساس یک داستان واقعی نگاشته شد و توسط بازیگرانی حقیقی به مرحله نمایش رسیده است.

اتحاد اربعین پدیده ای فرا زمانی و فرا مکانی است. شاید زائران میلیونی اربعین خود را نسبت به ظلمی که 1400 سال پیش علیه خاندان پیامبر (ص) وارد شد مسئول می دانند. شاید این احساس موجب می شود تا در حدیث نفس خود، رنگ های مختلف مذهبی و قومی را نبینند و در یک مسیر و یک هدف در کنار یکدیگر حرکت کنند.

ارسال نظر

آخرین اخبار