آموزش و پرورش و دکانی به اسم استخدام؛

یکی از پذیرفته شدگان در این آزمون می­گوید بر اساس اطلاعات موجود، معاینات پزشکی برای استخدام، صرفا برای عده ای مورد نیاز است که در مصاحبه نیز پذیرفته شده باشند. اما بر اساس اطلاعات موجود حداقل پذیرفته شدگان در استان و شهر تهران، در حین مصاحبه تخصصی موظف شده اند تا با مراجعه به درمانگاه فرهنگیان تست­های پزشکی را نیز انجام دهند و هر کدام مجبور شده اند تا چیزی حدود دویست هزارتومان بابت این آزمایش ها بپردازند. اگر این کار در همه شهرها اتفاق افتاده باشد، نشانگر این است که مبلغی حدود ۲۲۲ میلیون تومان نیز درمانگاه های فرهنگیان از این طریق درآمد کسب کرده­اند، درحالی که فقط یک سوم این افراد به نتیجه این تست­ها به عنوان یکی از مراحل استخدام نیاز داشته اند.

سه و نیم میلیارد تومانی که از جیب ۱۷ هزار جوینده کار هزینه شد تا آموزش و پرورش در آزمون خود مشخص کند چه کسانی را استخدام می کند!؟

 به گزارش گلستان24، در روزهای پایانی شهریور بود که آزمون استخدامی آموزش و پرورش توسط سازمان سنجش برگزار شد تا این رقابت علمی مشخص کند اسم چه کسانی در بین ۳۷۰۰ نفری که قرار است استخدام بشوند، قرار می­گیرد. خبرها حاکی از آن بود که حدود ۱۷۷۰۰۰ نفر در این آزمون شرکت کرده­اند که هر یک مبلغ ۴۸۰۰۰ تومان برای شرکت در آزمون پرداخت کرده­اند و این یعنی، درآمدی معادل ۸ میلیارد تومان از طریق این آزمون به دست آمده است. اما بنا بر توضیحاتی که به نقل از نسیم، مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش ارائه داد، از این مبلغ فقط ۱۴۰۰۰ تومان به آموزش و پرورش می­رسد و بقیه، سهم سازمان سنجش است. با این حساب، درآمد آموزش و پرورش از این آزمون چیزی حدود دو و نیم میلیارد بوده است.

استخدام آموزش و پرورش

اما ماجرا به اینجا ختم نشد و پس از اعلام سه برابر ظرفیت پذیرش برای مصاحبه تخصصی، مشخص شد که مصاحبه شوندگان بایستی مبلغ پنجاه هزار تومان هم بابت مصاحبه بپردازند و این یعنی ۱۱۱۰۰ نفری که جزو سه برابر ظرفیت محسوب می­شوند بایستی این مبلغ را به حساب آموزش و پرورش واریز کنند تا در مصاحبه تخصصی شرکت کنند. با یک ضرب و تقسیم ساده به دست می آید که آموزش و پرورش از این طریق هم توانسته است،  ۵۵۵ میلیون تومان درآمد کسب کند.

در ادامه این روند یکی از پذیرفته شدگان در این آزمون می­گوید بر اساس اطلاعات موجود، معاینات پزشکی برای استخدام، صرفا برای عده ای مورد نیاز است که در مصاحبه نیز پذیرفته شده باشند. اما بر اساس اطلاعات موجود حداقل پذیرفته شدگان در استان و شهر تهران، در حین مصاحبه تخصصی موظف شده اند تا با مراجعه به درمانگاه فرهنگیان تست­های پزشکی را نیز انجام دهند و هر کدام مجبور شده اند تا چیزی حدود دویست هزارتومان بابت این آزمایش ها بپردازند. اگر این کار در همه شهرها اتفاق افتاده باشد، نشانگر این است که مبلغی حدود ۲۲۲ میلیون تومان نیز درمانگاه های فرهنگیان از این طریق درآمد کسب کرده­اند، درحالی که فقط یک سوم این افراد به نتیجه این تست­ها به عنوان یکی از مراحل استخدام نیاز داشته اند.

به نظر می­ رسد که منتظر خبرهای دیگری نیز بود، چرا که سرپرست دانشگاه فرهنگیان اعلام کرده است که پذیرفته شدگان نهایی باید ۳۶ واحد درسی را در ۹۰۰ ساعت بگذرانند تا استخدام آنها نهایی شود و هزینه این دروس نیز از متقاضیان استخدام دریافت خواهد شد.

با این حساب تا کنون چیزی حدود ۳ میلیارد و ۲۷۷ میلیون تومان به صورت مستقیم و غیر مستقیم درآمد کسب کرده است. به نظر می­رسد که در شرایطی که کشور ما با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می­کند، مقوله ه­ای به نام استخدام می­تواند فی نفسه تبدیل به یک وسیله برای اشتغال زایی و درآمد زایی باشد.

رجانیوز

 

ارسال نظر

آخرین اخبار