پیش بینی که غلط از آب درآمد

در حالی جزئیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام در مجلس تصویب شد که تیتر برخی از روزنامه های اصلاح طلب به موضوعی اشاره داشت که در مجلس به هیچ وجه عملیاتی نیز نشد.

جیغ بنفش روزنامه های اصلاح طلب بر سر مجلس

تصویب برجام و کلیات و جزئیات آن در روز یکشنه و سه شنبه در مجلس علاوه بر حواشی که در جلسات مجلس داشت، در بیرون از آن نیز با شوی تبلیغاتی و شانتاژ خبری رسانه های اصلاح طلب همراه بود. 

به گزارش گلستان24، در حالیکه امروز قرار بود جزئیات طرح اقدامات متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام در مجلس بررسی و به رای گیری گذاشته شود، برخی از روزنامه های اصلاح طلب در تیتر نخست خود به نقشه برخی از نمایندگان مجلس برای وقت کشی در اجرایی شدن برجام و تصویب جزئیات اشاره کردند. 

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان "57 ساعت وقت کشی"، چنان موضوع را طرح کرده بود که گویی به افشاگری از پشت پرده توطئه ای علیه برجام و اسنادی حیاتی دست پیدا کرده است. شرق در گزارش خود، مفاد ١٧٢ پیشنهاد نمایندگان مجلس برای تغییر جزئیات طرح یک‌فوریتی را به وقت کشی فوتبالیست های عرب در مسابقات فوتبال تشبیه کرده بود تا به تمارض و تلف کردن زمان بپردازند. 

شرق در تحلیل و بررسی این فرضیه، جزئیات وقت کشی را نیز بررسی کرده بود: "بررسی ١٧٢ مورد پیشنهاد در خوشبینانه‌ترین حالت، اگر قرائت پیشنهاد، سخنان مخالف و موافق و در نهایت رأی‌گیری در مورد آن، ٢٠ دقیقه به طول انجامد، به سه‌هزارو ٤٤٠ دقیقه زمان نیاز دارد، چیزی حدود ٥٧ ساعت. بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، مدت زمان هر جلسه علنی، چهار ساعت است و اگر نیاز به ادامه جلسه پس از پایان این زمان باشد، باز هم باید رأی‌گیری انجام شده و در صورت تصویب جلسه ادامه یابد. بنابر آنچه پیش‌تر گفته شد، ٥٧ ساعت برابر با حدود ١٤ جلسه مجلس شورای اسلامی خواهد بود. این تعداد جلسه در کمترین زمان بیش از یک ماه زمان خواهد برد. با رأی اکثریت نمایندگان مجلس به تصویب کلیات طرح اجرای برجام، مشخص شد جزئیات طرح نیز رأی می‌آورد، چراکه راهکار دیگری غیر از اجرای برجام وجود ندارد. آنچه یکشنبه در مجلس رخ داد و احتمالا در جلسات آینده که مختص بررسی جزئیات طرح نحوه اجرای برجام است، به وقوع خواهد پیوست، آخرین تیرهای ترکش آنان است، اتلاف زمان و وقت‌کشی برای اجرائی‌شدن‌ برجام."

ر وزنامه اصلاح طلب اعتماد نیز در راستای همان خط خبری با تیتر "برجام زیر بمباران پیشنهاد"، گزارشی از ارائه پیشنهادات و کش دار کردن اجرایی شدن برجام در شماره امروز خود به چاپ رسانده بود. در این گزارش علاوه بر تاکید بر وقت کشی به فیلی باستر ایرانی نیز اشاره شده تا بررسی بیش از 170 پیشنهاد از سوی نمایندگان مجلس درمورد جزئیات برجام به زمان زیادی نیاز داشته باشد و حتی فراتر از 26 مهرماه روز اجرایی شدن برجام کشیده شود. اعتماد همچنین از رایزنی علی لاریجانی و برخی از اعضای رهروان با نمایندگان مخالف در شب گذشته خبر داده بود تا بتوانند به راهکاری برای تصویب جزئیات در زمان باقی مانده برسند. 

اعتماد در مصاحبه با شریف حسینی نماینده مجلس، پیشبینی کرده بود ارائه پیشنهادات و بررسی آن با رایزنی های صورت گرفته نهایتا تا چهارشنبه ادامه داشته باشد: "حالا موافقان برجام و از جمله علی لاریجانی امیدوارند این‌بار بحث فرق کند و بتوانند با توافقی بین دو طیف سیاسی کار طرح برجام را تا چهارشنبه تمام کنند. در مقابل اما تجربه رایزنی‌های بین فراکسیون‌ها در تمام دو سال گذشته امید به چنین نتیجه‌ای را کمرنگ کرده است. در تمام این مدت بارها دو فراکسیون بر سر موضوعات مختلفی از انتخابات هیات‌رییسه گرفته تا همین موضوع برجام، جلسات مشترک برگزار کرده‌اند و هر بار هم یا به نتیجه نرسیده‌اند یا توافق اولیه آنها به سرعت به هم خورده است. ضمن اینکه تکرار پیشنهادات رد شده مخالفان در کمیسیون امنیت ملی برای تغییر متن طرح، برای یک بار دیگر در صحن علنی تنها حکایت از اصرار آنها بر مواضع قبلی‌شان دارد. وقایع روز یکشنبه هم بیشتر از قبل بین آنها و فراکسیون رهروان فاصله انداخته و افق گفت‌وگوها چندان روشن به نظر نمی‌رسد."

آنچه در این بین مهم به نظر می رسد، برجسته و پررنگ شدن اصل پیشنهادات و طرح آن در جلسه امروز مجلس توسط روزنامه های اصلاح طلب و حامی دولت است که در دو سال اخیر از هیچ اقدامی برای تخریب و توهین به منتقدان و مخالفان توافق هسته ای و برجام دریغ نکردند. هشدار پیش از آنکه حتی جلسه علنی مجلس شروع شود نوعی محاکمه پیش از برگزاری دادگاه بود. عجله و شتابزدگی رسانه های اصلاح طلب در پروبال دادن به چنین طرحی و عملیاتی نشدن آن در جلسه امروز مجلس، نه به عنوان کج سلیقگی اصلاح طلبان بلکه نوعی شانتاژ خبری و اغراق آمیز کردن طرح پیشنهادات مطرح شده توسط نمایندگان بود. 

با وجود تمام جوسازی رسانه های اصلاح طلب، امروز مجلس شورای اسلامی، جزئیات طرح اقدامات متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام را در عرض نهایت یک ساعت تصویب کرد. هیات رئیسه مجلساجازه هیچ‌گونه طرح پیشنهادی از سوی نمایندگان را نداد تا طرح جزئیات به سرعت تصویب شود. هر چند در این میان برخی از نمایندگان به دلیل طرح نشدن پیشنهادات اعتراضاتی داشتند اما کار تصویب به نحوی پیش رفت که حتی مقامات دولتی مانند ظریف و تخت روانچی که در مجلس حضور داشتند نیز انتظار تصویب و رای گیری برجام را به این سرعت نداشتند و جلسه علنی را ترک کرده بودند. این اقدام حتی مطابق پیش بینی روزنامه های اصلاح طلب نیز نبود که امروز تیتر نخست خود را به این موضوع اختصاص داده بودند و فریاد وقت کشی و فیلی باستر ایرانی سر داده بودند. 

حال هر آنچه در پشت پرده روی داده تا پیشنهادات در جلسه رای گیری طرح نشوند و تنها چند نماینده صحبت کنند، سرانجام به تصویب برجام پیش از 26 مهر و اجرایی شدن آن توسط دولت ختم شد. اما بازنده اصلی این جریان نه مخالفان و منتقدان برجام بلکه کسانی بودند که عَلَم دموکراسی و حقوق مدنی را بلند کرده اند. اصلاح طلبان که در سودای رسیدن به کرسی های مجلس دهم به سر می برند، برای تخریب رقیب در نزد افکار عمومی از تمامی حربه ها بهره بردند. مجلس شورای اسلامی محلی برای تبادل افکار و دیدگاه های گاها متضاد است. اینکه عده ای مخالف توافق هسته ای یا برجام یا برخی از مفاد آن باشند، امری طبیعی است اما چرا این عده از سوی اصلاح طلبان و رسانه های آنها، تندرو و دلواپس و ضد منافع ملی لقب گرفته اند در چارچوب شعارهای زیبای دموکراسی خواهانه آنها قرار ندارد و این شعارها از آنجا که از رفتار آنها مشخص است تنها یک حربه برای رسیدن به قدرت سیاسی است.

مخالفان برجام در جلسه امروز حتی اجازه طرح پیشنهادات خود را نیز نیافتند ولی پیش از بررسی جزئیات و رای گیری در مجلس از سوی روزنامه های اصلاح طلب به توطئه برای وقت کشی متهم شدند. اینکه رسانه هایی که ادعای مستقل بودن و عدم وابستگی دارند به بلندگو و صدای دولت برای سردادن جیغ های بنفش تبدیل شده اند، جای هیچ تردیدی را باقی نمی گذارد که در صورتی که این دسته از افراد به قدرت برسند، سعی خواهند کرد صدای منتقدان و مخالفان را با غوغاسالاری و هیاهو در نطفه خفه کنند. 

مجلس اصولگرای نهم نشان داد، این مجلس علی رغم برند اصولگرایی که در اردوگاه رقیب، به سنگ اندازی در مقابل مسیر دولت محکوم شده، در همراهی دولت در مذاکرات و توافق هسته ای و نهایتا تصویب کلیات و جزئیات برجام، از هیچ اقدامی فروگذار نکرد. این در حالی است که حامیان و حتی تنی چند از مسئولان دولتی اظهار کرده اند در انتخابات بعدی دولت برای اجرایی کردن اهدافش به مجلسی هماهنگ و همراه احتیاج دارد. آیا نمایندگان مجلسی که در رساندن دولت به اهدافش در نتیجه مذاکرات هسته ای، بیشترین نقش را ایفا کرد، مزد زحماتش را در اسفنده ماه خواهد گرفت یا کلیت این مجلس در تیرس تخریب رسانه های اصلاح طلب و حامی دولت قرار خواهد گرفت تا قاطبه نمایندگان مجلس بعدی را طیف کاملا همرنگ (بنفش) با دولت تشکیل دهد؟ 

ارسال نظر

آخرین اخبار