تصاویر زیر تدبیر ساده‌ای را نشان می‌دهد که اگر مسئولان امنیتی عربستان سعودی انجام داده بودند، فاجعه دردناک امسال در منا رخ نمی‌داد.

کاری که سعودی‌ها در منا نکردند + تصاویر

به گزارش گلستان24،هر ساله اماکن مختلفی در جهان، با ازدحام جمعیت انسانی روبرو می‌شود.

اماکن مقدس، مناطق زیارتی، مراسم ملی، رویدادهای ورزشی، فستیوال‌های هنری و رسوم آیینی، در مناسبت‌های گوناگون، هزاران و‌گاه میلیون‌ها زائر، گردشگر و تماشاچی را از نقاط مختلف جهان به خود جذب می‌کند.

مسئولین این رویداد‌ها نیز با تدابیر گوناگون، حفظ جان و امنیت این جمعیت انسانی را بر عهده می‌گیرند تا مانع از بروز فجایع شده، روزهای خوب و خاطره‌انگیزی را برای مردم مشتاق بیافرینند.

شهرهای مقدس عراق نیز در ایام محرم و صفر، میلیون‌ها زائر را جلب می‌کند. کربلای معلی، نجف اشرف و کاظمین، در این دو ماه شاهد حضور بیش از بیست میلیون زائر از عراق، ایران، شبه قاره، کشورهای حوزه خلیج فارس و بقیه نقاط جهان هستند.

بنابراین مسئولان امنیتی این کشور، با همکاری جمهوری اسلامی ایران، تدابیر مختلفی را اتخاذ می‌کنند تا این میلیون‌ها انسان، با امنیت زیارت خود را انجام داده و با سلامتی به شهرهای خود برگردند.

تصاویر زیر نمونه‌ای کوچک از این تدابیر را نشان می‌دهد که برای جلوگیری از انباشت انسانی انجام می‌شود.

اینجا «شارع الامام علی (ع)» در نجف اشرف است؛ بلواری عریض منتهی به حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام که روزهای شلوغی را سپری می‌کند.

گذشته از ایام اربعین حسینی که جمعیتی بیش از بیست میلیون نفر به اینجا آمدند، اکنون نیز به مناسبت ۲۸ صفر و روزهای زیارتی امیرالمؤمنین(ع) زائران زیادی از این مسیر به حرم مولا می‌روند.

پلیس نجف، با اقدامی ساده، جمعیت زوار را به گروههای مختلف تقسیم می‌کند تا مانع از انباشته شدن آن‌ها گردد. به این ترتیب، آن‌ها گروه گروه به سوی حرم رهسپار می‌شوند و علاوه بر راحتی خود، به مسئولان نیز در ترتیب امور کمک می‌کنند.

این‌‌ همان کاری است که اگر مسئولان مراسم منا در موسم حج گذشته (۱۴۳۶ ق.) انجام می‌دانند، هزاران حاجی بی‌گناه، آنگونه فجیع جان خود را از دست نمی‌دادند.

اگر سعودی‌ها در ابتدای خیابانهای ۲۰۴ و سوق العرب در منا، چنین تدبیری را به کار می‌بستند و با مشاهده اولین علائم انباشت جمعیت، مانع از ورود حجاج دیگر می‌شدند، هیچگاه آن حادثه دلخراش رخ نمی‌داد.

همه این سهل انگاری‌ها و بی‌توجهی‌ها و سپس عدم کمک رسانی با وجود گذشت ساعات طولانی، این تصور را تقویت می‌کند که فاجعه منا، امری تعمدی بود.

/ابنا

ارسال نظر

آخرین اخبار